LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Radar »

Deelnemers van het ABP Pensioenfonds schrokken toen ze kort geleden bericht kregen dat het fonds de ANW-compensatieregeling per februari 2018 afschaft. De compensatie is bedoeld voor nabestaanden als aanvulling op de Algemene Nabestaanden Wet. Vooral ernstig en ongeneeslijk zieken voelen zich overvallen door het nieuws, want dit kan hun nabestaanden honderden euro's per maand schelen.

ABP zegt dat er een coulanceregeling komt voor deze groep mensen. Wat houdt die regeling in? Het pensioenfonds komt uitleg geven in de studio.

Maandag 8 januari 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Auches
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 20:40

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Auches »

Hét pensioenfonds en haar deelnemers, dat kan niet.

Theoraap
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2017 15:06

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Theoraap »

Schandalige uitleg door ABP

Theoraap
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2017 15:06

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Theoraap »

Een van Rijkste pensioenfonds in de wereld ben reeds de dupe geweest door hun fouten en moest 2800 euro inkomen missen via rechtszaak nog veroordeeld voor 400 euro boete, het is niet te geloven, wat een dievenwereld, alle vertrouwen verloren in ABP

Mirglin
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 21:21

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Mirglin »

Ik ben zo iemand die ongeneeslijk ziek is. Met deze uitleg kan ik helemaal niks. Voor een verzekering kom ik niet in aanmerking. Na mijn dood stuurt mijn man een, door mij, ingevuld formulier naar het ABP, waarin ik o.a. mijn telefoonnummer in moet vullen. Enkeltje hemel???
Ik krijg nu via de uitzending te horen dat wij al eerder uitsluitsel krijgen, ik hoor echter niet hoe of wanneer. Dan bel je met het ABP en dan krijg je een erg onbeschofte man aan de lijn, die weigert op onze vragen fatsoenlijk antwoord te geven. Hoezo trots op onze telefonisten?

maxkon
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 22:26

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door maxkon »

:evil: Wat een ontzettend slechte actie van Radar. Alleen spreken over mensen die ongeneeslijk ziek zijn. Natuurlijk gun ik deze dat er wat voor hen geregeld wordt. Maar al die anderen dan, en vooral alle jongere gepensioneerden? Ik ben ook nog maar kort met pensioen en heb in mijn werkzame jaren pensioenpremie betaald. Deze premie was bestemd voor pensioen, nabestaandenpensioen en voor compensatie Anw. Voor ieder onderdeel werdt een aparte premiepercentage berekend. Dus het is niet zo dat je één premie betaald en dat de Anw-compensatie iets leuks was wat ABP er bij deed. Nee, daar heb ik jaren voor betaald. En nu zeggen ze doodleuk: u hebt hier geen recht meer op. Juridisch de juiste term weet ik niet, maar ik denk dat bedrog de lading aardig dekt. En dan een advocaat in het programma die zegt dat hij het persoonlijk niet zo'n ramp vind dat dit wordt afgeschaft. Geloof ik graag, hij zag er naar uit dat hij zijn schaapjes wel op het droge had. Maar persoonlijk heb ik aan zijn persoonlijke mening geen boodschap. En dan de leuke boodschap in de brief van ABP: indien u een aanvullende uitkering nodig vind raden we u aan u daar tegen te verzekeren.
Maar dat had ik toch al gedaan, daar heb ik toch al jaren premie voor betaald? Op basis van die zaken heb ik een financiele planning gemaakt bij mijn pensioen. Met de boodschap van ABP er bij: denk goed wat u doet wat als u keuze gemaakt is kunt u dit niet meer veranderen. Dit herverzekeren kost in mijn geval 80 euro per maand. Netto staat daarbij, dus zal nog hoger zijn. Nou, kwam niet in mijn financiele planning voor.
Dus Radar bedankt dat je dit het ABP zo gemakkelijk hebt gemaakt. Ik beschouw het maar als excuus. Nu, die bestuursvoorzitter zit op de terugweg gillend van het lachen in de auto.
Kortom, ik heb bezwaar aangetekend bij ABP. Geen klacht, geen beroep, maar bezwaar. Dat houdt de mogelijkheid open met dit bedrog naar een rechter te stappen. Dit doet u bij: Bestuur ABP, afdeling bezwaar en beroep, postbus 4800, 6401JL Heerlen. Even er in zetten dat u bezwaar tegen dit besluit maakt omdat u al jaren premie hebt betaald. Komen ze waarschijnlijk terug met het bericht dat dit een besluit van de pensioenkamer is. Waarschijnlijk staat in het reglement dat de pensioenkamer zo'n besluit mag nemen. Maar in het wetboek stat dat bedrog niet mag, en dat heeft toch volgens mijn advocaat iets meer wetskracht dan een reglement van een pensioenkamer.

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Theo-B »

Er is al een topic (met heel veel reacties) over dit onderwerp onder de naam: ABP schaft ANW-compensatie af
Het lijkt mij beter om daar al de reacties te bundelen.

kwarteltje
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2010 20:48

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door kwarteltje »

Slapeloze nachten hierdoor. Mijn man heeft 50 jaar gewerkt altijd premie betaald. Gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt , gevolg als dank een half pensioen. Dan ook nog geen partnerpensioen. Zelf heb ik niet door ziekten kunnen werken helaas. ALs mijn man wegvalt ben ik brodeloos en word ik dakloos. Verder heeft hij kanker maar wordt nu jaarlijks gevolgd.
Wat moet je nog doen?
Wanneer komt die collectieve verzekering dan waar ze het over hadden in de uitzending??? Die hadden we toch al middels de ANW? Die is toch diefstal? LIst en bedrog!
Verzkekering is heel duur te duur. Want tsja kanker in je lijf is een tijdbom. Hoe worden wij geinformeerd over eventuele collectieve verzekering?waarom hoor ik niets erover in de politiek??? Krijgen wij de pil van Drion toegestuurd? EN waarom was mevrouw Hertzenberg zo slappig? Ze nam haar excuus aan voor wiie? Ik neem dat niet aan hoor. EEN schandaal weer. Mensen doe hier iets aan!

Wil2605
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2017 18:37

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Wil2605 »

Ze blijven stelen van ons Nederland wordt wakker kom is een keer in opstand

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad. Al die mensen die jarenlang voor een dubbeltje op de eerste rang hebben gezeten bestelen de hardwerkende mensen die nu voor hun pensioen moeten betalen.

Helemaal met je eens, Wil2605!

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kwarteltje schreef:Slapeloze nachten hierdoor. Mijn man heeft 50 jaar gewerkt altijd premie betaald. Gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt , gevolg als dank een half pensioen. Dan ook nog geen partnerpensioen. Zelf heb ik niet door ziekten kunnen werken helaas. ALs mijn man wegvalt ben ik brodeloos en word ik dakloos. Verder heeft hij kanker maar wordt nu jaarlijks gevolgd.
Wat moet je nog doen?
Wanneer komt die collectieve verzekering dan waar ze het over hadden in de uitzending??? Die hadden we toch al middels de ANW? Die is toch diefstal? LIst en bedrog!
Verzkekering is heel duur te duur. Want tsja kanker in je lijf is een tijdbom. Hoe worden wij geinformeerd over eventuele collectieve verzekering?waarom hoor ik niets erover in de politiek??? Krijgen wij de pil van Drion toegestuurd? EN waarom was mevrouw Hertzenberg zo slappig? Ze nam haar excuus aan voor wiie? Ik neem dat niet aan hoor. EEN schandaal weer. Mensen doe hier iets aan!
Als uw man door overlijden wegvalt, krijgt u wel een nabestaandenpensioen. Wat niet meer betaalt wordt is de extra aanvulling.

spoed01
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2013 05:47

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door spoed01 »

Het gehele bestuur van het ABP INCLUSIEF de voorzitter die alleen maar een onnozel lulverhaal kon ophangen eruit trappen want ze komen niet op voor ons belang en proberen constant zonder enig verzet ons pensioen de nek om te draaien!
Dat zijn de kontlikkers van Rutte cs!

Ëen grote VOLKSOPSTAND tegen die MAFFIOSI die in Den Haag ons het leven zuur maken en alleen maar oog hebben voor de rijken die nog rijker gemaakt moeten worden. We worden door die hufters helemaal financiëel aan het gas geholpen en we worden monddood gemaakt.

KOM OP voor UW PENSIOEN; het is UW GELD dus U bepaald wat er mee gaat gebeuren!

HET IS NU OF NOOIT!!! de beuk erin!!!! gerechtigheid!!!!!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door scontra »

spoed01 schreef:Het gehele bestuur van het ABP INCLUSIEF de voorzitter die alleen maar een onnozel lulverhaal kon ophangen eruit trappen want ze komen niet op voor ons belang en proberen constant zonder enig verzet ons pensioen de nek om te draaien!
Dat zijn de kontlikkers van Rutte cs!

Ëen grote VOLKSOPSTAND tegen die MAFFIOSI die in Den Haag ons het leven zuur maken en alleen maar oog hebben voor de rijken die nog rijker gemaakt moeten worden. We worden door die hufters helemaal financiëel aan het gas geholpen en we worden monddood gemaakt.

KOM OP voor UW PENSIOEN; het is UW GELD dus U bepaald wat er mee gaat gebeuren!

HET IS NU OF NOOIT!!! de beuk erin!!!! gerechtigheid!!!!!

Schreeuw en protesteer, maar niet zonder te weten waarom en waartegen u schreeuwt en protesteert.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wil2605 schreef:Ze blijven stelen van ons Nederland wordt wakker kom is een keer in opstand
Ga gerust uw gang.

tinus5
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2018 19:52

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door tinus5 »

Aangezien ik zelf ongeneeslijk ziek ben (MS) heeft dit onderwerp direct betrekking op mijn situatie.
Ik heb dus direct na de 'overva' van ABP contact opgenomen en kreeg te horen dat ze een formulier zouden toesturen waarin ik mijn aandoening kan aangeven en dat een arts dat moet bevestigen. Tevens zou er gevraagd worden aan te tonen dat ik niet verzekerbaar ben bij een reguliere verzekeraar. Dat vindt al vreemd, ik moet aan een willekeurige verzekeraar vragen of ze mij willen verzeker gelet op mijn situatie. ABP spant de verzekeraar zo voor hun karretje.
Vandaag kreeg ik het toegezegde formulier en wie schets mijn verbazing, het is nog erger. Letterlijk:

'U hoeft het formulier nu nog niet terug te sturen.
Vul het formulier volledig en naar waarheid in. Dat kunt u zelf doen, of uw partner. U hoeft het nu nog niet terug te sturen. Uw partner stuurt het formulier na uw overlijden aan ons terug. Wij zullen het formulier dan beoordelen. Als aan de voorwaarden is voldaan, zorgen wij er dan voor dat de ANW-compensatie aan uw partner wordt uitbetaald.'

ABP is nog slechter dan de gemiddelde verzekeraar. Je ziet de discussie dus al ontstaan na het overlijden. Beoordeling vindt plaats op een moment dat weerwoord moeilijk, bijkans uitgesloten. Ik kan het in ieder geval niet zelf geven, schat ik in. Er staat een komma verkeerd in het formulier, dus ABP stelt de ANW compensatie ter discussie. Los van de emotionele toestand waarin de partner op dat moment verkeerd zal zij niet gelijk aan ANW compensatie denken en zeker geen discussie willen en kunnen aangaan. Aan mij kan niets meer gevraagd worden, in ieder geval zal ik geen antwoord meer geven. Een zaak als deze moet je vooraf regelen en zeker niet achteraf, schandalig zoals ABP dit aanpakt.

Dat er communicatief gefaald is bij ABP was en is wel duidelijk. Mijn ervaring is dat communicatie niet uitgevonden is bij het ABP.

Riet Gouda
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2012 16:38

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door Riet Gouda »

Mijn man is dementerend !! Hoe moet hij een aanvulling, verzekering of dergelijke voor mij aanvragen ? Mijn eigen pensioen is nog niet in zicht want ook dat moest zo nodig een aantal jaren geleden aangepast worden. Wat nu !? Wordt waarschijnlijk bakstenen eten als mijn man komt te overlijden.

HPSchneider
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2018 11:00

Re: Onrust onder deelnemers ABP Pensioenfonds

Ongelezen bericht door HPSchneider »

Mijn man betaalt al sinds zijn 18e aan het ABP. Wij waren volgens het pensioenoverzicht goed verzekerd, ook als mijn man kwam te overlijden.
Toen wij na 7 jaar proberen eindelijk kinderen kregen, hebben we besloten, dat ik de kinderen zelf zou opvoeden en mijn werk zou opzeggen, omdat ik in die tijd totaal geen pensioen opbouw had.
Onze jongste zoon bleek de nodige begeleiding nodig te hebben en daardoor ben ik nu 54 en heb een giga gat in mijn c.v., mijn zoon heeft het hierdoor gelukkig nu zover geschopt, dat hij een opleiding volgt op mbo niveau 2 en fietsenmaker is geworden.
Ik doe wel vrijwilligerswerk op een basisschool.
Als mijn man komt te overlijden, kom ik niet in aanmerking voor Anw, omdat mijn kinderen boven de 18 zijn en nu is ook nog de Anw compensatie afgeschaft, dus dan kan ik op een houtje gaan bijten, werk zoeken tijdens de rouw en/of mijn huis verkopen.
Bedankt fijne regering/Abp, lekker sociaal bezig!
We kunnen ons natuurlijk bijverzekeren, maar als gezien met 1 kostwinner, gaat onze koopkracht er daardoor beduidend op achteruit, dit komt nog bovenop de afbouw van de zogenaamde aanrechtsubsidie, wat eigenlijk gewoon de overheveling van de belastingvrije voet was en de beperking van de belastingaftrek van de eigen woning, waardoor we het beetje dat we konden sparen, ook nog kwijtraken.

Gesloten