LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
jgordijnat28
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2011 14:51

Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door jgordijnat28 »

Laatst kreeg mijn moeder een jonge man aan de deur die aanbood voor 15euro de dakgoot schoon te maken.
Mijn moeder vroeg of het bedrag voor enkel de voorkant was maar nee de jongen zei dat dat het totaalbedrag was voor en achter.
Nu moest er met de pinpas worden betaald want zo zei hij,collega's van hem waren al eens met veel geld op zak overvallen. Mij moeder pint en ze krijgt een geschreven bon waar opstaat dat het betaalde bedrag voor de schoonmaak van de dakgoot 15euro bedraagt. Nu blijkt er 1000euro afgeschreven te zijn. Ze is naar de bank gegaan maar die zegt niets te kunnen doen. Wat kunnen wij nu doen om het recht te zetten.
Zij heeft wel gebeld maar de persoon die de telefoon opneemt zegt het eerst met de boekhouder te moeten bespreken. Het k.v.k. nummer is van een geregistreerd bedrijf maar nergens op internet of in de Gouden gids is het bedrijf te vinden. Eerlijk gezegd heb ik er niet zo'n vertrouwen in, het ruikt een beetje onfris.
Uiteraard hebben we wel een bankafschrift waar deze pin-transactie op staat.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat is het kvk nummer ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Als je pin't dan zie je toch welk bedrag je betaald.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door crazyme »

Chocomelk schreef:Als je pin't dan zie je toch welk bedrag je betaald.
Wanneer je niet oplet, of afgeleid wordt kan het misgaan.

Als het opzet is geweest, proberen ze het bij veel meer mensen. Gewoon "per ongeluk" teveel ingeven en kijken of de klant het ziet. Zo niet: snel wegwezen. Zo wel: Helaas geen geld op zak, "de boekhouder" stort het wel terug hoor.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

**** CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door henk51 »

Als je het echt niet vertrouwd, zou ik me niet alleen zorgen maken om die 85 euro. Maar meer over de pinbetaling op zich, je zal niet de eerste zijn die zo geskimd wordt.
Het is 985 euro er is 1000 euro afgeschreven.


gr Henk

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Aangifte doen van oplichting! Post hier ook even het bankrekeningnummer waar de betaling naar toe is gegaan en de naam van dit bedrijf.

https://www.mijnpolitie.nl/index.shtml

Dat "boekhouderverhaal" is gewoon een smoes. Dit zijn geharde oplichters die alle truuks kennen om goedgelovige mensen geld afhandig te maken.

Zie verder: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... b#p1382386

Bedenk wel: als je geen aangifte doet en de schade slikt, dan gaat dit gewoon door en worden er nóg meer mensen gedupeerd. Met name bejaarden zijn een dankbaar doelwit.

Dit heeft verder niets met skimmen te maken.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

**** CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je wordt dus geskimd (opgelicht). Vervolgens krijg je een vaag verhaal over een boekhouder die iets moet nakijken en dat geloof je dan. Lijkt me heel logisch!

jgordijnat28
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2011 14:51

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door jgordijnat28 »

Het is natuurlijk een open deur om te zeggen dat je moet opletten, dat weet mijn moeder ook wel. Maar in dit geval is ze afgeleid geweest waarschijnlijk, ze is niet gek.

Bob dank je voor de link die zullen we gebruiken om de aangifte te doen als er geen respons komt op de laatste verzoeken om het terug te storten.

Aangifte wordt er zeker gedaan in dat geval.
Of het skimmen is of dat er op het moment van pinnen bewust een foutief bedrag is ingevoerd checken we nog.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

**** CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Steeds meer webwinkels, cafés etc. gebruiken een mobiel pinapparaat. Voor de "schoorsteenveegbranche" is dit weer een nieuw instrument om mensen op te lichten. Ze verplaatsen hun schoorsteenveegactiviteiten naar "dakgootreiniging". Dit omdat er steeds minder huishoudens zijn met gaskachels (en dus schoorsteenkanalen).

Hier nogmaals de Radar uitzending (vanaf 7minuut 15 sec.) over de malafide praktijken van deze huis aan huis "schoorsteenvegers":

http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... eenvegers/
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 27 dec 2011 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit heeft met skimmen inderdaad niets van doen. Maar wij zouden niet begrijpen wat skimmen is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb het filmpje zelf nog eens nagekeken: precies hetzelfde verhaal. Vanaf 13:20 bejaarde dame getild voor 1700 euro. Mobiel gepind! Voor: dakgootreiniging voor 15 euro (7,50 euro per kant).

Vroeger werd zo'n slachtoffer nog gereden naar de dichtstbijzijnde pinautomaat. Maar dat kan opvallen (sociale controle, video-opname door bank van pinautomaat etc.). Het mobiele pinapparaat is voor oplichters veel veiliger en makkelijker.

Gewoon hetzelfde verhaal van november vorig jaar. Elk jaar weer begint het weer in de wintertijd. Bedrijven uit Den Bosch en uit het filmpje uit Ammerzoden. In die regio wemelt het van deze "bedrijven":
http://places.tomtom.com/search?what=sc ... tance=30.0

@jgordijnat28
Ik zou sowieso aangifte doen, ook als het geld bij wijze van spreken vandaag nog wordt teruggestort. Zou dat al gebeuren, dan is er in elk geval sprake geweest van poging tot oplichting.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik vrees dat je met mobiel pinnen nooit veilig zal kunnen betalen.
iemand komt bij je met een doosje met een toetsenbordje en niemand weet wat daar in zit.
in dit geval waarschijnlijk alleen maar iets wat je kaart uitleest en kijkt wat je hebt ingetoetst als pincode.
daarna kan men net zoveel geld van je rekening halen als er op staat.

dit geldt dus voor ieder mobiel pinapparaat en iedereen die er mee langs komt.

het lijkt me dus dat je nooit mobiel moet pinnen.
leveranciers moeten verder maar uitzoeken hoe ze dit op gaan lossen.
bijvoorbeeld via een eenmalige machtiging.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik ben het met je eens Ruud a, Je kunt aan een (mobiele) pinautomaat niet zien of hij geprepareerd is, en zeker aan de deur zou ik nooit betalen via zo'n automaat.

Als de automaat geprepareerd is kunnen ze idd na jou betaling zonder jou pas en pincode jou hele rekening plunderen, dat is Skimmen

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door bprosman »

Als de automaat geprepareerd is kunnen ze idd na jou betaling zonder jou pas en pincode jou hele rekening plunderen, dat is Skimmen
Behalve als je de chip gebruikt en niet de magneetstrip, dat is (nog niet) te skimmen.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

**** CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door bprosman »

Die methode werkt (gelukkig) (nog) niet vlekkeloos, bovendien... ALS die al misbruikt gaat worden ligt de volgende update alweer klaar op de plank bij de banken.
Laatst gewijzigd door bprosman op 28 dec 2011 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Pinbetaling gedaan maar afgeschreven bedrag is hoger

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

**** CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten