LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV Nefit Ecomline HR

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
ronnekenl
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2012 21:04

CV Nefit Ecomline HR

Ongelezen bericht door ronnekenl »

Mijn CV werkt niet naar behoren, de installateur is er al 3x bij geweest, maar nog steeds werkt het niet goed.
De CV geeft af en toe (paar keer per dag) een brom/resonantie van 1 tot 15 seconden.
Installateur zegt dat het de gas-lucht verhouding is en dat dat heeeeel nauwkeurig luisterd.
Of dit waar is weet ik niet, maar n a 3x is het nog steeds niet gefixed en NET zo erg als de eerste keer.
Voor iemand die nieuwsgierig is; het YOUTUBE fimpje is te bekijken onder de tags: nefit resonance.

Als iemand een idee heeft , hoor ik dat graag.

Vr. groet, Ron van der Wiele

edwinturel
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2012 21:25

Re: CV Nefit Ecomline HR

Ongelezen bericht door edwinturel »

Het heeft zeker met de gas/luchtmengverhouding te maken.

2 dingetjes om simpel na te zien, de zwarte buis tussen ventilator weghalen(met de stekker eruit natuurlijk). in de pijp naar de brander, zit een los plaatje met 2 lipjes, kijken of die er helemaal inzit, 2 gaatjes weerzijden moet die inklinken.

De andere is, of de siliconeslang tussen branderpijp en gasblok (doorzichtig slangetje) geen scheurtjes gaatjes heeft.

Hoe stelt de monteur hem af? met 3 slangen en een kruisstukje ertussen? op de hand lukt het bijna niet.

Is dit het niet dan is het gasblok kapot.

ronnekenl
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2012 21:04

Re: CV Nefit Ecomline HR

Ongelezen bericht door ronnekenl »

Hoe precies weet ik niet, maar hij gebruikt een soort multimeter (al 2 verschillende) om het af te stellen, maar dat schijnt zeer kritisch te zijn.
Ik neem aan dat hij dan aan een potmeter of zo draait?
Maar de meter schijnt cruciaal te zijn.
Ik zelf dacht al, zoooo gigantisch nauwkeurig kan dat toch niet kijken, maar toch werkt het nog steeds niet.
???
Gr. Ron

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: CV Nefit Ecomline HR

Ongelezen bericht door skyliner »

Ben het eens met Edwin, die afstelling op de meter vind ik niet heiligmakend en luistert enigzins nou, een rookgasmeting zou mogelijk ook het 1 en ander aan het licht kunnen brengen. tevens vraag ik me af of ook de gasvoordruk gemeten is tijdens bedrijf en niet in bedrijf, is dat niet goed zou dat ook nog wel eens roet in het eten kunnen gooien.

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: CV Nefit Ecomline HR

Ongelezen bericht door monteurtje »

Nefit meld dat je alle nefit ketels af moet stellen op br.druk. Dus geen rookgas analyse doen. laat er een erkend onderhoud/service bedrijf naar kijken. Kan ook zijn dat de brander zelf niet goed is.

stofzuigertje

Re: CV Nefit Ecomline HR

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ander bedrijf vragen dat hopelijk meer deskundig is.

Ik plaats zelf wel Ketels maar besteed dit soort dingen ook liever uit dan op goed geluk draaien en hopen want dan word het alleen maar erger en duurder.

Dus opzoek naar een echte vakman met ervaring.

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: CV Nefit Ecomline HR

Ongelezen bericht door skyliner »

Grappig dat je geen rookgas analyse mag doen, wat volgens Nefit dus wel mag, want in cascade opstellingen moet je vanwege de SCIOS regeling wel een rookgasmeting doen.
Zoals ik ook al zei een rookgasmeting en niet een afstelling op basis van rookgasmeting ook hier blijkt dat technisch lezen een vak is.
Nefit doet dat omdat er een hoop "monteurs" rondlopen die de wisselaar niet schoonmaken of zelfs zien en doordat de vervuiling in de wisselaar dan alleen maar toeneemt neemt ook de druk in de wisselaar toe, door af te stellen op branderdruk compenseer je dus de gas/lucht verhouding, wat uiteindelijk zal leiden tot minder vermogen maar behoud van de wisselaar.
Gooi je nu een rookgasanalyse er tegen aan dan weet je ook hoe het toestel van binnen brand, mocht er een hoop vervuiling zijn zie je dat terug in je rookgasmeting, dat kan ook een vervuilde brander zijn doordat er miss. ooit een verbouwing is geweest of aan een drukke weg zit of in bebost gebied en dat er stof of klein spul de gaatjes van de brander doen verstoppen.

Tot zover mijn uitleg waarom je dus wel een "rookgasmeting" zou moeten doen.

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: CV Nefit Ecomline HR

Ongelezen bericht door monteurtje »

bij de gewone huis tuin en keuken installatie adviseerd nefit ten alle tijden een branderdruk meting,zelf ben ik ook voorstander van een co2 meting maar bij alle instruktie's ( van de turbo tot de topline)die ik van nefit heb gehad zegt nefit een br druk meting.

DBGates
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2012 12:44

Re: CV Nefit Ecomline HR

Ongelezen bericht door DBGates »

Nefit geeft de waardes ook niet vrij van een rookgasmeting je kan de meter aansluiten en uit de waardes bepaalde conclusies trekken maar zonder de opgegeven waardes van Nefit kan je niks en zal je hem gewoon op -5 pa af moeten stellen, wel voordruk dynamische druk en brander controleren zoals edwin al aangaf

Pyramid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2012 22:54

Re: CV Nefit Ecomline HR

Ongelezen bericht door Pyramid »

--------------------------------------------------------------------------------
Hallo,

Bij mij is inmiddels het probleem van de resonerende Nefit Ecomline HR opgelost.
Bij een koude ketel, of later ook vaker bij een warme ketel, was tijdens het aanslaan van de ketel een zware resonantie hoorbaar, zie youtube filmpje van Ron:
http://www.youtube.com/watch?v=ZKdI_6YIEAU
Dit probleem werd veroorzaakt door kalkaanslag in/op de gasinspuitnippel van het branderblok. Schoonmaken met een koperdraadborsteltje en een fijn schuurpapiertje deed wonderen.
Het heeft een half jaar geduurd voor we hier zijn achter gekomen.....

Inmiddels draait de ketel weer als een zonnetje

Groetjes,
John

Gesloten