LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Twijfel over kunststof kozijnen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Twijfel over kunststof kozijnen

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Ik had deze ook onder een ander topic geplaatst maar ik weet niet of die daar gelezen wordt dus ik plaats hem nog even in een nieuw topic.

Wij hebben kunststof kozijnen in ons huis. Geplaatst door de vorige bewoners. Nu is het zo dat de voordeur en en raampje van het toilet nog moet. Daarnaast gaan we een uitbouw plaatsen en de achterdeur en het keukenraam moet dan overgezet worden. (zijn nog goed, zonde om nieuwe te kopen dachten wij...) Daarnaast willen wij graag openslaande tuindeuren in de woonkamer geplaatst hebben. Wij hebben het bedrijf wat de andere kozijnen heeft geplaatst benaderd we schrokken nogal van het bedrag. We hebben dus ook nog andere aanbieders benaderd. de offertes lopen uiteen van 5000-8000 euro (ik vind t nogal een verschil. Nu komt het eigenlijk. we horen eigenlijk steeds over stelkozijnen, dat zou het beste zijn, Nu is er vav iemand geweest die de kozijnen betrekt uit dezelfde fabriek waar de bestaande kozijnen ook vandaan komen, ook hetzelfde merk (veka), dan zou er geen verschil zijn. Nu kan hij het hele plaatje voor dik 2000 euro minder aanbieden dan het bedrijf van de fabriek zelf. Volgens dit bedrijf komt dat o.a. door de overhead e.d. Nu begreep ik ook van deze man dat hun geen stelkozijnen gebruiken maar de kozijnen op de zoals hij zelf zegt 'ouderwetse' oftewel de stompe manier plaatst.. Eerlijk gezegd was ik gecharmeerd van zijn uitleg hierover maar nadat ik op dit forum en op internet heb rond gekeken lijkt zijn verhaal toch niet zo mooi. Nu slaat dus de twijfel toe. Er is namelijk nog iemand geweest. die had een ander profiel, lijkt erg op de onze en die had een goede prijs én stelkozijnen én de ervaringen die ik hier en daar lees op dit forum en verder op internet zijn goed.

Mijn vraag is nu eigenlijk:
1. Hoe kan ik aan mijn huidige kozijnen zien hoe ze geplaatst zijn? Stomp of met stelkozijn
2. Kan ik beter voor dat andere bedrijf kiezen wat eigenlijk gevoelsmatig beter lijkt maar dan wel een ander merk kozijn. (verschil is minimaal op het oog) t.o.v. de montage van hetzelfde profiel op de stompe manier
3. Volgens de meneer van de stompe manier zou de voordeur door het door het gebruik van het stelkozijn vrij smal worden, is dit dan ook zo?
Laatst gewijzigd door Radar op 04 mar 2016 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Twijfel over kunststof kozijnen

Ongelezen bericht door Quark »


Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Twijfel over kunststof kozijnen

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Beste Quark, Het gaat niet zozeer om het wel of niet vervangen. we hebben ze al, alleen moet de voordeur nog en we willen openslaande tuindeuren. Nu gaat het er feitelijk om of er grote verschillen zijn qua profiel of dat je persee het zelfde profiel moet nemen als er al in zit ivm evt verschillen. Daarnaast is de vraag welke manier van plaatsen het best is, met stelkozijn of stomp en hoe kan ik zien hoe ze bij ons zijn geplaatst.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Twijfel over kunststof kozijnen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Stelkozijn is beter, maar duurder. Simpel.


stofzuigertje

Re: Twijfel over kunststof kozijnen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat 99% in Nederland met stelkozijn en dus duurder en breder kozijn met aanslag geleverd word denken ze hier.....

Maar Duitse of Belgen doen het vrolijk zonder en dus ook geen klachten.
Ik heb zelf voor de goedkope slanke kozijnen gekozen, goedkoper en ook van binnenuit zonder steiger te plaatsen op verdieping omdat je geen stelkozijn hebt.

Mits je de Compri band die bij kozijn zonder stelkozijn zichtbaar bleef afkit met siliconen kit is het net zo weerbestendig.
Kale Compri band zal na een jaar of 10~ 15 vergaan zijn en gaan tochten dus in plaats van duurdere kozijn + stelkozijn moet je extra werk doen met
kitten.

Je huidige kozijnen herplaatsen zie je bij loshalen hoe het zit.
Soms is het lastig te zien maar meestal is het buiten met rand dus iets breder dan binnen, maar door
aftimmering kan het onzichtbaar zijn.
Dus als je kozijn binnen goed zichtbaar is kun je aan de maat binnen/buiten die 20 mm verschil zien, echter bij 3x HR+++ glas is de rand van
het kunststof kozijn geen 20 maar 28 tot 35 mm breed, afhankelijk leverancier.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Twijfel over kunststof kozijnen

Ongelezen bericht door Sira »

Altijd de kozijnen mèt stelkozijn laten plaatsen. De bouw van Belgische of Duitse woningen zijn niet te vergelijken met Nederland.
Door een stelkozijn kan een kozijn beter krimpen en uitzetten, waardoor een lange levensduur. Een stelkozijn zorgt voor een goede afdichting van de binnen- en buitenmuur. Bij gebruik van een stelkozijn kan het kozijn beter waterpas geplaatst worden. En volgens de SKG normen ook bepalend bij "Politiekeurmerk". Een geplaatst kozijn zonder stelkozijn voldoet niet aan de eisen van inbraakveiligheid. De SKG is een onafhankelijk instituut dat keurt, test en certificeert.
Zie wat betreft het stelkozijn ook de SKG-IKOB richtlijnen http://www.skgikob.nl/downloads/beoorde ... ijnen.html en met name artikel 4.2.1.3: Het stelkader moet deugdelijk bevestigd zijn.

Het plaatsen van kozijnen met aanslag (lip) is zo wie zo mooier dan afkitten. Kitten is zo onprofessioneel. Je krijgt kit op de kozijnen, op de bouwmuur en zie het maar weer te verwijderen als deze na verloop van tijd scheurt of loslaat (door het krimpen en uitzetten van het kozijn) en dus moet worden vernieuwd. Daarentegen is kit ook geen goede afdichting. Kitten is puur prijstechnisch, minder arbeidsintensief en de onwetende klant ziet/weet toch het verschil niet

Bij twijfel, laat je adviseren door de SKG (Wageningen) over de voor- en/of nadelen van stelkozijnen of kitten.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Twijfel over kunststof kozijnen

Ongelezen bericht door Sira »

Sorry Tijger1, ik had over je link heen gekeken. Dus dubbelop nu.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Twijfel over kunststof kozijnen

Ongelezen bericht door tijger1 »

@sira

Geen punt.:-)

Gesloten