LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Water op plat dak

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Marikedejong
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2017 16:43

Water op plat dak

Ongelezen bericht door Marikedejong »

Hallo,
Wij hebben ongeveer 10 jaar geleden een uitbouw laten maken door een aannemer. Nu 10 jaar later hebben wij last van schimmel. We hebben iemand laten komen om het dak te vernieuwen. Het hele stuk (al bestaande deel en aangebouwde stuk) is vernieuwd. Nu een paar maanden verder, blijkt dat er op het dak water blijft liggen, ongeveer 2 a 3 centimeter. De aannemer van toen kunnen wij niet meer bereiken en de dakdekker zeg dat het niet zijn fout is maar de fout van de aannemer. Hij geeft aan dat hij gebruik gemaakt heeft van de bestaande situatie. Is dat terecht? Of hadden zij kunnen / moeten inschatten dat er te weinig afschot was?
Kortom, is het de verantwoordelijkheid van de aannemer of de dakdekker?

stofzuigertje

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Op een droog dag nieuwe bitumen leggen zie je niets.

De bouwvakker die het plaatste moest voor voldoende afschot zorgen.

Ophogen met extra isolatie en afschot maken en dan nogmaals bitumen erover lijkt me de oplossing.
De eerste bouwde dus niet scheef genoeg en dat je daar nieuwe bitumen op doet, moet waterdicht zijn of is het opwaaiende water wegens tekort doortrekken onder dakpannen op schuine deel?

Marikedejong
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2017 16:43

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door Marikedejong »

Het is wel waterdicht nu en we hebben een plat dak.

stofzuigertje

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Schimmel is van voor herstel dakdekker.

En jammer dat je het nu pas gezien hebt.
Schimmel en oude vocht moet nu eerst weg trekken en in deze zomer moet het droger worden.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door beusen »

Marikedejong schreef:Hallo,
Wij hebben ongeveer 10 jaar geleden een uitbouw laten maken door een aannemer. Nu 10 jaar later hebben wij last van schimmel. We hebben iemand laten komen om het dak te vernieuwen. Het hele stuk (al bestaande deel en aangebouwde stuk) is vernieuwd. Nu een paar maanden verder, blijkt dat er op het dak water blijft liggen, ongeveer 2 a 3 centimeter. De aannemer van toen kunnen wij niet meer bereiken en de dakdekker zeg dat het niet zijn fout is maar de fout van de aannemer. Hij geeft aan dat hij gebruik gemaakt heeft van de bestaande situatie. Is dat terecht? Of hadden zij kunnen / moeten inschatten dat er te weinig afschot was?
Kortom, is het de verantwoordelijkheid van de aannemer of de dakdekker?
En waarom stoort jullie het water op het dak?

Kijk maar om je heen, dan zijn jullie niet de enigste met water op het dak, wat helemaal geen problemen geeft.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door john18 »

Volgens mij is het beter om water op het dak te hebben. Dat is bij ons al jaren zo. En volgens mij is het zelfs beter dat er een beetje water op licht.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door beusen »

john18 schreef:Volgens mij is het beter om water op het dak te hebben. Dat is bij ons al jaren zo. En volgens mij is het zelfs beter dat er een beetje water op licht.
Waarom is het beter?

Dat het niets uitmaakt, mag duidelijk zijn.

Trouwens "........beetje water op licht ( ligt) :lol:

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door john18 »

Ik geloof dat dat iets te maken had dat het beter is voor de bitumen als het vochtig blijft. maar dat weet ik niet zeker.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door beusen »

john18 schreef:Ik geloof dat dat iets te maken had dat het beter is voor de bitumen als het vochtig blijft. maar dat weet ik niet zeker.
De huidige dakbedekking is zo geconstrueerd, dat zoals vroeger nog een kiezellaag op het dak moest aangebracht worden, dus overbodig is.

Water hoeft niet op en dak te staan, dan is gewoon een foutieve afwatering toegepast, maar maakt niets uit.

dschaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2016 21:16

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door dschaap »

Als de bitumen van goede kwaliteit is zal water geen probleem zijn. Het water geeft een verkoeling bij zon, waardoor het bitumen dakmembraam door normale invloed van UV en warmte nu langer meegaat

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door gosewijn »

Zou het niet kunnen dat de balken iets zijn kromgetrokken door ( te ) grote overspanning of dat de afvoer verstopt zit.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door BL2 »

stofzuigertje schreef:Op een droog dag nieuwe bitumen leggen zie je niets
Tsja, hoe zou je nu op een droge dag bepalen of er enig afschot is.......
Wat een vreemde reactie weer.

Je legt een waterpas op het dak en bekijkt deze, zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Verder, op bijna alle platte daken staat wel water, dat geeft absoluut niets, maar mooier is het natuurlijk als er enig afschot is. Is die opdracht gegeven aan de dakbedekkers ?

Nog een extra laag over het nieuwe butimen leggen, zoals stofzuigerd voorstelt is komt overbodig, en een enorme uitgave voor niets.

William vd Broek
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2016 09:11

Re: Water op plat dak

Ongelezen bericht door William vd Broek »

beusen schreef:
Marikedejong schreef:Hallo,
Wij hebben ongeveer 10 jaar geleden een uitbouw laten maken door een aannemer. Nu 10 jaar later hebben wij last van schimmel. We hebben iemand laten komen om het dak te vernieuwen. Het hele stuk (al bestaande deel en aangebouwde stuk) is vernieuwd. Nu een paar maanden verder, blijkt dat er op het dak water blijft liggen, ongeveer 2 a 3 centimeter. De aannemer van toen kunnen wij niet meer bereiken en de dakdekker zeg dat het niet zijn fout is maar de fout van de aannemer. Hij geeft aan dat hij gebruik gemaakt heeft van de bestaande situatie. Is dat terecht? Of hadden zij kunnen / moeten inschatten dat er te weinig afschot was?
Kortom, is het de verantwoordelijkheid van de aannemer of de dakdekker?
En waarom stoort jullie het water op het dak?

Kijk maar om je heen, dan zijn jullie niet de enigste met water op het dak, wat helemaal geen problemen geeft.
wat zou je denken van muggen larven ! zo'n laag stilstaand water is een kraamkamer voor muggen

Gesloten