LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Datum CV-ketelonderhoud schuift elk jaar op

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
aml498
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2017 13:57

Datum CV-ketelonderhoud schuift elk jaar op

Ongelezen bericht door aml498 »

Ik heb een onderhoudscontract voor mijn CV-ketel bij Eneco Installatiebedrijven. Voor zover ik dat kan beoordelen lijkt dat onderhoud tot nog toe goed gedaan te worden. Maar de datum van het onderhoud schuift elk jaar weer een paar weken tot een maand in de toekomst op en dan doe ik nog moeite om zelf op tijd een afspraak te regelen. Het excuus is tot nog toe dat de planning voor de komende tijd al vaststaat en/of dat er niet genoeg capaciteit is, maar dat zou natuurlijk niet het probleem van de klant moeten zijn. Ik vraag me af of meer mensen dit probleem bij hun CV-ketelonderhoud hebben. Ik maak me geen zorgen om de ketel, maar ik betaal per jaar en verwacht een CV-onderhoudsbeurt per 12 maanden, niet per 13 maanden. Het lijkt me een gemakkelijke manier voor zo'n onderhoudsbedrijf om meer te verdienen, want als ik 12 jaar lang abonnementsgeld betaal terwijl het onderhoud elk jaar bijvoorbeeld een maand later plaatsvindt, dan heb ik aan het eind van die 12 jaar maar 11 keer een CV-onderhoudsbeurt gehad. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat een onderhoudsbedrijf bij verlaat (abonnements)onderhoud het te veel betaalde abonnementsgeld moet restitueren. Alleen dan wordt volgens mij de klant niet benadeeld.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Datum CV-ketelonderhoud schuift elk jaar op

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Misschien handiger om een maand eerder aan de bel te trekken om een afspraak te maken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Datum CV-ketelonderhoud schuift elk jaar op

Ongelezen bericht door berndv »

wat zegt eneco daar over? Ik weet binnen mijn eigen onderhoudscontract welke ik heb, is het onderhoud eens per 13 maanden. En als ze een maandje later komen mag dat van mij ook. Heb het uitgebreide contract, dus bij defecten draaien zij zelf op voor alle kosten.

BL2
Berichten: 4836
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Datum CV-ketelonderhoud schuift elk jaar op

Ongelezen bericht door BL2 »

Tis ook nooit goed, er zijn ook onderhoudsbedrijven waarbij elk jaar maar 11 maanden heeft, en elk bezoek ook netjes in rekening wordt gebracht. Das makkelijk verdient.
Wil je echt elke 12 maanden onderhoud, dan eerder aan de bel trekken.
Overigens is onderhoud aan een nieuwere ketel tot een jaar of 6 complete onzin ! Vele gezinnen geven bij een economische levensduur van 15 jaren hierdoor meer uit aan allerlei onderhoud, dan dat de ketel ooit gekost heeft. Veel beter is het 10 jaren geen onderhoud, slechts een reparatie na storing, en de ketel te vervangen na 11 dienstjaren.

stofzuigertje

Re: Datum CV-ketelonderhoud schuift elk jaar op

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De meeste nieuwe ketels is een in 2 jaren onderhoud voldoende.

Maar ook daar gaan ze vrolijk naar 26 of 27 maanden want dan heb je 10% verdiend, je betaal zelfde maandbedrag maar schuiven kan geld opleveren.
Wel zul je in koude winter maanden nauwelijks onderhoud krijgen wegens storingen die ze lopen.
Dat kan een reden zijn om een december 2016 ketel pas in April 2017 te doen.

Vele controleren het niet eens en dan is het snel verdiend.

kootje
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:46

Re: Datum CV-ketelonderhoud schuift elk jaar op

Ongelezen bericht door kootje »

Ook ik had een uitgebreid contract via VEH bij Feenstra 1 x in de 18 maanden werd gecontroleerd. Toen de ketel ouder dan 10 jaar was is het contract gewoon omgezet naar een soberder en moest ik steeds bijbetalen. op een gegeven moment werd de ketel helemaal niet meer onderhouden. De reden was dat er geen onderdelen meer te krijgen waren (geen voorraad bij Feenstra). Via internet blijkt dat er meer dan voldoende onderdelen beschikbaar zijn. Alleen wilde Feenstra een nieuwe ketel slijten. Contract opgezegd!

BL2
Berichten: 4836
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Datum CV-ketelonderhoud schuift elk jaar op

Ongelezen bericht door BL2 »

Ach ja Feenstra, groot geworden door dit soort praktijken. Onderhoud geven als het niet nodig is, wordt het tijd voor echt onderhoud, dan wordt de service afgebouwd.
En natuurlijk, onderdelen zijn er altijd wel, zelfs voor oude klassieke gaskachels van 40 jaren oud is alles nog gewoon te krijgen.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Datum CV-ketelonderhoud schuift elk jaar op

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Geachte lezers,

Mijn ervaring als meet en regeltechnicus en docent elektrotechniek.
In 1977 mijn eerste huis gekocht. Inclusief door Bouwfonds ingekochte service onderhoud. Toen mijn thermokoppel van de ketel stuk was, welke ik op dat moment niet in huis had met de kerst, de storing dienst van Breman Ijsselmuiden gebeld. Mw. Ik weet niet of mijn man thuis is. Direkteur: Ik heb mijn mensen niet in mijn broekzak. Grefo, dus werken ze niet op zondag. Wel sluiten ze contracten af van 7 maal 24 h. Dat was in Lelystad. Na twee jaar hadden de meeste mensen een rekening van 80= florijnen extra voor "het plaatsen" van een nieuw expansie vat. De rode ovale bal. Daar zit een kunststof bal in, gevuld met stikstof. Even kloppen met het handvat van een schroevendraaier. Dof is water. Lichter stikstof. Verhouding 50/50%. 40/60% geen probleem. Met een handpompje van een fiets enige slagen aan de onderzijde toevoegen en de zaak is in orde. Let wel, Lucht bestaat voor 79% uit stikstof. Die vier procent zuurstof in de gepompte toevoer is veilig en redelijk snel weer door het hygroscopische kunststof verdwenen.
Na acht jaar hadden de meeste mensen in het Karveel een nieuwe ketel laten plaatsen. M.i. bezopen. Handel!!!. Na 18 jaar daar vertrokken. Met 16 jaar mijn ketel door volleybal maten van de Gamog laten meten. Het rendement was gelijk aan de start opgave. Feit.
Let op . Mijn huidige CV en expansie vat is ruim 19 jaar. Nimmer iets aan gedaan. In het begin twee maal iets water toegevoegd. Pas op ; oud, vies zwart water is een behoud voor uw installatie. Luchtarm n.l.
Mijn advies op basis van proef. De huidige installatie zeven jaar bewust laten draaien. Niet aan komen. Maak je niets stuk. Wel controleren. Het verbruik was toen 7000m3 Gas. Toen de zwanenhals schoon gemaakt. Het beestje doet het nog steeds goed. Let wel, gelijk verbruik. 1000m3 gas in een vrijstaande woning met een woonkamer van 60 m2.
Tip 1. Stop met uw onderhoud contract. Heeft u hulp nodig, komen ze eerder. Een nieuwe klant in de fuik. Die oude heeft al betaald.
Tip 2. Laat eens in de 5 à 6000 m3 verbruik eens naar uw installatie kijken. Let zelf wel op het waterniveau. Koud boven 1,5 bar,
Tip 3. Nieuwe installatie? Spoel uw CV systeem door met de waterslang. Spuit je alle zand delen weg. 1 zandkorrel verwoest uw waterpomp. De radiatoren liggen veelal buiten aangeleverd in het zand. 1 plastic dopje weg en je hebt problemen.
Tip 4. Reken eens uit wat uw onderhoud contract kost. Kijk in de consumentengids wat een CV ketel kost. U betaald minimaal 3 maal de hoofdprijs.
Tip 5. Heeft u vragen? Via radar kan ik ze beantwoorden.
Vr. Groet, Henk Terpstra.

Gesloten