LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Katja75
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2017 11:54

CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door Katja75 »

Ik heb een AWB Thermomaster 3HR24T CV-ketel. Volgens de monteur kan de druk van déze ketel niet hoger dan 1,2 bar. Zijn verhaal is, dat komt door de waterdruk in de waterleidingen. Door de lage waterdruk in de waterleiding van mijn woning kon hij de CV-ketel niet meer bijvullen tot die 1,2 bar. Ik woon in Scheveningen op de eerste etage. Waterleverancier is Dunea.

Hij vertelde me een nog sterker verhaal, dat ze in Amsterdam erg last hadden een lage waterdruk in de waterleidingsnet. Daar haalden ze haalde niet 1 bar voor hun CV-ketel. Maar een CV-ketel werkt toch niet goed onder 1 bar: vroeg ik, hoe doen ze het dan? In Amsterdam hebben ze speciale kleine Amsterdamse CV-ketels, die dat aankunnen, was het antwoord van de CV- monteur. Ik heb erge twijfels aan zijn verhaal. Ik heb Amsterdamse waterdruk en Amsterdamse CV-ketels gegoogled, maar ik kom niet een soortgelijke verhaal tegen.

Ik heb mijn twijfels over zijn verhaal. Mijn grote vraag is: Is zijn verhaal waar?
Laatst gewijzigd door Radar op 28 mar 2017 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door bprosman »

Vraag me ook af of dat waar is. Als het zo'n strucureel probleem is zou ik meer denken aan een opvoerpomp om eea te vullen.
http://www.klusidee.nl/Forum/cv-ketel-b ... t1447.html

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door thecure »

Hydrofoor plaatsen.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door BL2 »

1,2 bar is natuurlijk erg laag. Hoe zit het bij de evt bovenburen, daar moet eigenlijk helemaal geen water uit de kraan komen. Pas bij 5 verdiepingen of hoger zou dit moeten gaan spelen.
Staat de hoofdkraan wel helemaal open, en hoe is het bij de directe buren op zelfde verdieping.

Dat "Amsterdamse" verhaal is gewoon onzin.......

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:1,2 bar is natuurlijk erg laag. Hoe zit het bij de evt bovenburen, daar moet eigenlijk helemaal geen water uit de kraan komen.
Waarom dan? Met 1,2 bar kun je nog ruim 10 meter hoogteverschil overwinnen.

Dennis850
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2017 19:41

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door Dennis850 »

Ik doe dagelijks cv onderhoud in Amsterdam, nog nooit een speciale Amsterdamse ketel gezien.
Wel is het vaak zo dat bijvoorbeeld in de binnenstad op 3 hoog de druk niet hoger dan bijvoorbeeld 1.3 bar is.
De waterdruk in Amsterdam is wat lager omdat er veel verouderde leidingen liggen.
Dit los ik op door een vulpompje te gebruiken, te verkrijgen bij een bouwmarkt.
Een aantal cv-ketels werken niet eens bij 1 bar of minder, een goede monteur moet dit weten.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door witte angora »

Dennis850 schreef: De waterdruk in Amsterdam is wat lager omdat er veel verouderde leidingen liggen.
Interessant. Is dat alleen in Amsterdam zo of in meer steden en/of dorpen? Voor zover je weet dan?

Dennis850
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2017 19:41

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door Dennis850 »

Ik heb geen idee, maar dit verhaal vaak van klanten in Amsterdam gehoord. Veel klanten hebben zelf al een vulpomp liggen om voldoende te kunnen vullen.

stofzuigertje

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met een boormachine pomp kom ik op 6 bar, wedden dat Uw oude ketel dat niet overleeft!

Ja, even getest en best leuk in sloop woning!
Maar voor huizen op 2 hoog of hoger komt dat voor.
Een eigen Hydrofoor kost geld, maar ook jou douche is dan weer stevige straal.

Een andere truck is oude lek expansie vat monteren!
Naast de goede die noodzakelijk is een kapotte, die kun je met banden pomp oppompen en dan haal je ook elke waarde die je maar wilt.
Dus niet je huidige expansie vat kapot maken maar een oude extra, dus schrijf met stift drukvat voor oppompen zodat ze niet je defecte 2e expansie gaan vervangen omdat deze dof klinkt en lek is!

Dit extra ex expansie vat moet wel extra hoog geplaatst worden zodat er geen lucht in het systeem komt!
Tijdens vullen even deze open zetten, loopt deze vol en na afloop oppompen en dat kan met elke fietspomp....
Ik heb in de Jordaan op 7 hoog deze geplaatst en werkte goed!

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door witte angora »

stofzuigertje schreef:Met een boormachine pomp kom ik op 6 bar, wedden dat Uw oude ketel dat niet overleeft!

Ja, even getest en best leuk in sloop woning!
Maar voor huizen op 2 hoog of hoger komt dat voor.
Een eigen Hydrofoor kost geld, maar ook jou douche is dan weer stevige straal.

Een andere truck is oude lek expansie vat monteren!
Naast de goede die noodzakelijk is een kapotte, die kun je met banden pomp oppompen en dan haal je ook elke waarde die je maar wilt.
Dus niet je huidige expansie vat kapot maken maar een oude extra, dus schrijf met stift drukvat voor oppompen zodat ze niet je defecte 2e expansie gaan vervangen omdat deze dof klinkt en lek is!

Dit extra ex expansie vat moet wel extra hoog geplaatst worden zodat er geen lucht in het systeem komt!
Tijdens vullen even deze open zetten, loopt deze vol en na afloop oppompen en dat kan met elke fietspomp....
Ik heb in de Jordaan op 7 hoog deze geplaatst en werkte goed!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

stofzuigertje

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik 40 km moet rijden dus eigenlijk 80 om de pomp die nog thuis is.....

Deze oplossing werkte ook en op een zolder is het nu opgelost.
Als ik elk jaar met pomp daar naar toe moet omdat de druk weg lekte en nu kan deze persoon zelf het oppompen!

Katja75
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2017 11:54

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door Katja75 »

Dankjewel​ voor jullie reacties.

Ik woon in een bovenwoning. Op de eerste etage de keuken met de CV-ketel. Op de tweede etage zijn twee slaapkamers met verwarming. Ik heb geen bovenburen. Woning uit 1910. Verderop aan de boulevard van Scheveningen staan genoeg hoge flats. Dus het probleem kan een oude waterleiding​ zijn?

Als de druk in de CV-ketel laag is, kost het dan meer energie om mijn huis te verwarmen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door bprosman »

Als de druk in de CV-ketel laag is, kost het dan meer energie om mijn huis te verwarmen?
Het is meer dat als de waterdruk in de CV ketel <1 Bar is het water in de leidingen kan gaan koken.
Vandaar de druk van >1.2 Bar. Maar of het nu 1.2 of 1.5 is dat is niet zo spannend.
Voor de volgende keer een monteur zoeken met een pomp.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

1.2 kan maar 2.0 is ideaal, waterdruk kan laag zijn is bij ons soms ook zo bij veel gebruik...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door bprosman »

1.2 kan maar 2.0 is ideaal, waterdruk kan laag zijn is bij ons soms ook zo bij veel gebruik
Neem aan dat je het dan hebt over de druk in de waterleiding en niet in je CV systeem :wink:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door gosewijn »

In de Jordaan 7 hoog !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door witte angora »

gosewijn schreef:In de Jordaan 7 hoog !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Justem, vandaar mijn reactie. Misschien dat hij het ding in de Westertoren heeft geplaatst, een andere plek zou ik ook niet kunnen bedenken. :lol: :lol:

silverwing27
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2017 20:16

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door silverwing27 »

Het verhaal van de monteur is absoluut waar , ben dit in Amsterdam vaak tegengekomen en zelfs in Hillegom .

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door gosewijn »

in de Westertoren heeft geplaatst

Nee, dan had ik het wel zien hangen ,keek er elke dag tegen aan . :D :D

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: CV-ketel kan niet worden bijgevuld door lage waterdruk

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

bprosman schreef:
1.2 kan maar 2.0 is ideaal, waterdruk kan laag zijn is bij ons soms ook zo bij veel gebruik
Neem aan dat je het dan hebt over de druk in de waterleiding en niet in je CV systeem :wink:

druk in cv is 2.0 prima, cv dus...

Gesloten