LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
zhash
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jul 2015 23:58

Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door zhash »

Naast onze kavel wil men een huis bouwen van 1200 m3 inhoud. De kavel is een kleine 450 m2. Er zijn veel fouten door de aannemer gemaakt. Wat groter gevolgen heeft voor de aangrenzende kavels met woningen. Onze schuur staat op zo'n 50 cm naast een gat van 4,5 meter diep en is zo'n 100 m2 groot. Onze schuur is onderheid op palen 7,5 mt diep. Echter zijn de werkplannen niet opgevolgd door de onderaannemers en is de schade bij ons niet te overzien. Op bepaalde stukken is onze tuin 20cm gezakt terassen lagen schreef hekwerk ontzet. Maar ons huis waar wij net voordat ze met de aangrenzende kavel begonnen was helemaal onder handen genomen door een bouwbedrijf. Echter door scheuring van muren kozijn etc. Zal dit opnieuw moeten gebeuren. De aannemer wil hoe dan ook het project doorzetten!! Wij hebben als buren geen verstouwen meer in de gang van zaken.
Wat kunnen wij doen om dit te laten stoppen.

Groet Claudia

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door crazyme »

Zoek een advocaat.
Ik denk dat dit niet iets is wat je zelf met een briefje oplost.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door limburgs »

Maak altijd fotoos of film voor / tijdens / na alle werkzaamheden bij de buren om bewijs te hebben van alle schade die bij jou ontstaat .( let wel op ivm de privacy van je buren ) Kijk bouwaanvragen bij de gemeente in , het liefst voordat ze beginnen met bouwen. Dan weet je of ze zich aan de regels houden of niet. Gebeuren echt dingen die niet kloppen , kijk of je een kortgeding kan aanspannen om de werkzaamheden te laten stoppen .

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door Moneyman »

zhash schreef:Naast onze kavel wil men een huis bouwen van 1200 m3 inhoud. De kavel is een kleine 450 m2. Er zijn veel fouten door de aannemer gemaakt. Wat groter gevolgen heeft voor de aangrenzende kavels met woningen. Onze schuur staat op zo'n 50 cm naast een gat van 4,5 meter diep en is zo'n 100 m2 groot. Onze schuur is onderheid op palen 7,5 mt diep. Echter zijn de werkplannen niet opgevolgd door de onderaannemers en is de schade bij ons niet te overzien. Op bepaalde stukken is onze tuin 20cm gezakt terassen lagen schreef hekwerk ontzet. Maar ons huis waar wij net voordat ze met de aangrenzende kavel begonnen was helemaal onder handen genomen door een bouwbedrijf. Echter door scheuring van muren kozijn etc. Zal dit opnieuw moeten gebeuren. De aannemer wil hoe dan ook het project doorzetten!! Wij hebben als buren geen verstouwen meer in de gang van zaken.
Wat kunnen wij doen om dit te laten stoppen.

Groet Claudia
Heb je foto's van vóór de problemen? Bewaar die dan goed. Laat de aannemer van jouw verbouwing een rapport opstellen over hoe jouw woninge/ tuin/ schuur is opgeleverd. En laat een deurwaarder een proces-verbaal van constatering opmaken, zodat heel duidelijk in een officieel proces-verbaal vastligt wat de huidige status is.

stofzuigertje

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Deze aannemer moet voor 4 meter diep op halve meter afstand wel maatregelen nemen en niet zomaar graven.

Stoppen betekende nog meer schade veroorzaken want de grond is niet stevig genoeg nu het kan weg spoelen.
Als de grond eronder wegens geen damwanden kan wegspoelen komt er een zwaar bouwwerk op relatief losse palen te staan dan kan instorten!

Vraag je gemeente want dit is niet hoe het hoorde.
Bij een stevige hoosbui is jou schuurtje vermoedelijk bij de buren op het erf en niets meer van over!


Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Schakel onmiddellijk bouw en woningtoezicht van de gemeente in en meld dat je flinke scheurvorming hebt omdat de buren zo'n enorm gat hebben gegraven.

Grote kans dat er vrijwel direct een "mannetje" langs komt en sommeert om per direct het gat te dichten, danwel eist dat er andere maatregelen tegen verdere verzakking worden genomen. En indien de buren hier niet voor zorgen, kan de gemeente zelf een aannemer inschakelen en de kosten vervolgens in rekening brengen bij de eigenaar van het perceel.

Voor het vergoed krijgen van de reeds ontstane schade zul je een procedure tegen de buurman moeten starten. De eigenaar van het perceel is immers verantwoordelijk voor wat er op het perceel gebeurt. Hoe de buurman het verder met de aannemer financieel afhandelt heb jij niets mee te maken.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goede tip ook. Maar nogmaals: zorg dat je een proces-verbaal van constatering hebt vóórdat dat gat dichtgegooid wordt!

stofzuigertje

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

En een slimme aannemer maakt eerst goede foto's rondom van reeds gescheurde huizen om elke claim bewijsbaar af te wijzen!

Mijn zoon bouwde naast een huis uit 1934 en dat was massief houtmolm kozijnen en rotte plekken met ventilatie gleuven in de muren die matig dicht gesmeerd waren!
Dat is dus bewust vooraf gedaan en deze personen kunnen voor deze slecht onderhouden Ruïne niets claimen hierdoor.
Naast de bouwtekening zijn ook foto met datum namelijk ingeleverd dus bewijs is bij gemeente!

Dat in dit geval niets gebeurde maar vooraf goed opnemen wat er is kan discussie voorkomen.
Dit geld voor elk gebouw dat gebouwd word, ongeacht de staat waar het nu in bevind.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:En een slimme aannemer maakt eerst goede foto's rondom van reeds gescheurde huizen om elke claim bewijsbaar af te wijzen!
Dat is slim, maar lang niet zo slim dan wanneer je het door de deurwaarder laat doen. Ik maak er een proces-verbaal op, hetgeen in de rechtzaal heel wat hoger wordt gewaardeerd dan foto's van een partijgetuige.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is een zeer nuttige tip, MM. Ik wist niet dat deurwaarders dat doen, maar ik kan daar beslist nog eens goed gebruik van maken.

stofzuigertje

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Moneyman kan dan overuren maken in Groningen?

Vele herstelde en goede woningen scheurden opnieuw!
Maar even serieus, ik weet niet wat een Deurwaarder voor tarief rekende maar de door mij ingeleverde foto's van huidige staat buren, en bij de gemeente dus tenminste 3 maanden voor de vergunning en opgeslagen wat gratis is gedaan....
De gemeente moet ook ingrijpen en die heeft dan gelijk bewijs of het door mijn geklooi of reeds aanwezig was.....

Ook de betreffende buren even de uitgeprinte foto gegeven, en hun vraag was:
Als alles klaar is, mogen wij dan komende winter in dat tijdelijke noodwoning Chalet slapen!

Zodra alles klaar is wil mijn zoon daar graag vanaf dus het worden straks 2 nieuwe woningen en zij moeten dan eind 2019 weer van ons Chalet af!
Ze hoeven niets te verplaatsen... mogen ze tijdelijk op onze grond wonen!
Zo kan het ook.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bebouwen van kavel aangrenzend aan ons perceel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:Dat is een zeer nuttige tip, MM. Ik wist niet dat deurwaarders dat doen, maar ik kan daar beslist nog eens goed gebruik van maken.
You're welcome :wink:
stofzuigertje schreef:Moneyman kan dan overuren maken in Groningen?
Daar gebeurt dat heel veel, en kan zelfs door de mensen zelf gedaan worden. Kijk maar eens op schadewacht.nl.

Gesloten