Pagina 2 van 3

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 08 mei 2019 15:02
door Hawk-Eye
U hoeft dit he;lemaal niet te betalen, het bedrijf wie dit werk uitvoert is een professioneel bedrijf en u mag van hen verwachten dat zij een goede offerte maken op basis van dat wat zij kunnen uitrekenen in dit geval, als ze "geschat" hebben hoeveel zand erin moet is degeen die bij u geweest is een grote stommerd...

ik heb eerder het idee dat zij u laag ofreren en op deze manier het werk binnenharken om dan later alsnog een hogere rekening presenteren.

U kunt eisen, ZONDER bijbetaling dat aannemer het werk afmaakt voor de geofreerde prijs, daar moeten zij aan voldoen, meerwerk waar over gesp[roken word in de offerte mag niet meer dan #% van het totaalbedrag zijn maar is ook niet voor dit soort stomme fouten bedoeld, is echt bedoeld voor dingen die zij echt niet hadden kunnen voorzien, daarbij, IN OVERLEG staat er duidelijk...

Niet alleen u heeft de offerte getekend maar ook de aannemer, nog iets, een offerte is ALTIJD inclusief BTW, komen ze dus later als ze het werk wel afmaken ja maar er komt nog 21% BTW bij, niet intrappen, aan een particulier MOET men offerte leveren incluis BTW!!!

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 08 mei 2019 22:34
door EstherBuijs-deGraaf
De vraag is hoe wij de aannemer zover krijgen de klus af te maken? Ze gaan tot nu toe absoluut niet in op onze vragen, argumenten en het voorstel de kosten te splitsen. Ze blijven erbij dat ze 'de afgesproken 12 m3' hebben geleverd en dat we moeten betalen als we meer willen. We gaan sowieso de factuur niet betalen, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat we hieruit gaan komen.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 08 mei 2019 22:56
door chrisd1
EstherBuijs-deGraaf schreef:
08 mei 2019 22:34
....
Zie wat EigenHuis op haar site schrijft over conflicten bij verbouwingen: https://www.eigenhuis.nl/verbouwen/conflicten .
Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 08 mei 2019 23:06
door Lady1234
U hebt gewoon hele slechte afspraken gemaakt. Ophogen, maar hoeveel? Dat staat er dus niet.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 07:28
door chrisd1
chrisd1 schreef:
08 mei 2019 22:56
EstherBuijs-deGraaf schreef:
08 mei 2019 22:34
....
Zie wat EigenHuis op haar site schrijft over conflicten bij verbouwingen: https://www.eigenhuis.nl/verbouwen/conflicten .
Eigenlijk alle hierin genoemde opties behoeven bewijs zijdens klant, schriftelijk of opgenomen telefoongesprek.
Bewijs is er natuurlijk wél aan de kant van aannemer.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 07:34
door witte angora
De punten in de link lijken me niet van toepassing. Er is een geschil over de betaling waar men niet uitkomt. Niet over de verbouwing op zich. De aannemer is er mee gestopt omdat men het niet over de hoogte van de factuur eens wordt. Overigens horen we het verhaal hier maar van één kant. Het verhaal van de andere kant zou wel eens heel interessant kunnen zijn.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 08:21
door chrisd1
witte angora schreef:
09 mei 2019 07:34
De punten in de link lijken me niet van toepassing. Er is een geschil over de betaling
één betaling
, waar men niet uitkomt.. Niet over de verbouwing op zich. De aannemer is er mee gestopt omdat men het niet over de hoogte van de factuur eens wordt.
Iig worden betalingskwesties niet door EH uitgesloten.
Overigens horen we het verhaal hier maar van één kant. Het verhaal van de andere kant zou wel eens heel interessant kunnen zijn.
Mogelijk; hoogstens voor zover daar bewijs van is.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 08:35
door criticus2
wij hebben ooit (inmiddels al weer 20 jaar geleden) heel veel gehad aan de raad van arbitrage voor de bouw.
Niet alleen zijn wij volledig in het gelijk gesteld mbt onze klachten over kwaliteit van werk en door aannemer verschuldigde boete ivm te late oplevering, ook haalde de expert van de raad nog meer punten boven, oa zaken die dubbel gefactureerd bleken te zijn. (weliswaar met andere noemer maar hetzelfde betreffende..)

er zijn maar een paar opties: poot stijf houden maar dan ook juridisch traject in (rechtsbijstand?).
of betalen onder protest , werk af laten maken , en alles strikt onder controle houden (dossier opbouwen dus zodra er iets is per mail reclameren). en eventueel achteraf met verwijzing naar protest bij betaling extra zand trachten terug te vorderen.
of betalen en alles laten.
wil je iets wordt het een juridisch verhaal, aannemer gaat echt niet op andere manier toegeven (ze hebben werk te over dus voor jou 10 anderen). en daar moet je dan zsm mee starten om iets af te kunnen dwingen.
maar vanwege het ondertekenen van de overeenkomst zoals die er lijkt te liggen sta je gewoon wel erg zwak...

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 08:42
door chrisd1
criticus2 schreef:
09 mei 2019 08:35
wij hebben ooit (inmiddels al weer 20 jaar geleden) heel veel gehad aan de raad van arbitrage voor de bouw.
Niet alleen zijn wij volledig in het gelijk gesteld mbt onze klachten over kwaliteit van werk...
Daar gaat het hier niet over/is bewijs van te produceren.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 08:56
door witte angora
Het punt is dat er 12 kuub zand is geoffreerd, dat is geleverd, en daarmee is de klus klaar. Hoe moeilijk kan het zijn? Er is ook aan andere bedrijven gevraagd een offerte te maken, van hoeveel kuub zand zijn die dan uit gegaan? Ook van 12, of wél van 20-24? In dat laatste geval, sja...

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 09:34
door chrisd1
witte angora schreef:
09 mei 2019 08:56
Het punt is dat er 12 kuub zand is geoffreerd, dat is geleverd, en daarmee is de klus klaar.
De klus is niét klaar en daar kan TS natuurlijk weer bewijs van produceren.
Kennelijk is aannemer al dan niet terecht 'van het werk gelopen' of hoe dat in juridische termen heet.
Mij lijkt opdrachtgever in principe recht te hebben op voltooid werk (al dan niet door de opdrachtnemer) en wegloper geen recht op betaling van een niet-afgesproken bedrag voor het wel uitgevoerde deel van het werk.
Ben zelf lid van EH; zou het althans zelf hen vóórleggen.

B.v. bewijs van al dan niet in een onbewaakt ogenblik onterecht opzeggen van vertrouwen door opdrachtgever helpt hem m.i. iig niet.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 09:57
door berndv
EstherBuijs-deGraaf schreef:
08 mei 2019 22:34
De vraag is hoe wij de aannemer zover krijgen de klus af te maken?
Het meest voor de hand liggende antwoord is betalen. Maar door de reeds ontstane patstelling zal er niets gebeuren. U betaalt niet, de aannemer werkt niet.

U zou kunnen kijken of de aannemer ergens bij is aangesloten en of er een geschillencommissie is, is die er niet, kunt u het misschien via de rechter doen.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 11:14
door Plantronics
Ik weet niet of er iets in de offerte staat over de betalingsvoorwaarden maar wellicht zoiets als "Bij oplevering van het werk".
Als het zo doorgaat zal er weinig opgeleverd worden dus is er ook nog geen reden om wat dan ook te betalen.
En als ze de klus niet afmaken gaat die reden er ook niet komen.
En als nu blijkt dat ze de offerte zo ontzettend verkeerd hebben gemaakt dan is dat denk ik een goede reden om ontbinding van de koop te eisen. Dan moeten ze het zand maar weer ophalen en dan kunnen jullie iemand anders de klus laten doen die misschien wel een goede offerte kan maken.
Ontbinding van de koop dmv een aangetekende brief wegens wanprestatie, het niet afmaken van de klus volgens de door hen zelf aangeboden offerte met daarin een datum dat ze alsnog het werk af kunnen maken.
En geen afgewerkte klus, geen geld.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 11:30
door kokka
in sommige gevallen is het toch beter om je trots even opzij te zetten en onder protest toch te betalen, zodat ze het werk afmaken. een andere optie als dat kan best wel eens een stuk duurder uitpakken als die 800 euro voor het extra werk nu. ik neem aan dat je het restbedrag pas hoeft te betalen als het werk afgerond is? op dat moment heb jij de troeven in handen natuurlijk
Heb je al eens informatie ingewonnen bij het juridisch loket?

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 12:55
door criticus2
chrisd1 schreef:
09 mei 2019 08:42
criticus2 schreef:
09 mei 2019 08:35
wij hebben ooit (inmiddels al weer 20 jaar geleden) heel veel gehad aan de raad van arbitrage voor de bouw.
Niet alleen zijn wij volledig in het gelijk gesteld mbt onze klachten over kwaliteit van werk...
Daar gaat het hier niet over/is bewijs van te produceren.
ik weet dat het er niet over gaat. Overigens ging het deels wel over te veel factureren, dus dat klopt dan weer wel. Waar het mij om gaat is (mits daarbij aangesloten) de aannemer akkoord zal moeten gaan met beoordeling door en moet handelen conform de uitspraak van die raad. Zelf hadden wij gemengde gevoelens erbij (iets met slager keurt eigen vlees), maar die vrees is (en dat werd bij zitting en inspectie pand) vrij snel duidelijk was onterecht. Nu zijn we 20 jaar later en ik weet niet hoe het nu zit.
En wij werden wel bijgestaan door eigen jurist.

https://raadvanarbitrage.nl/home/14/0/home.html

het is slechts aangeven van een optie voor TS, verder niet. In de algemene voorwaarden behorende bij de aanneemovereenkomst moet te vinden zijn of men er al onder valt, of dat dat apart geregeld moet. (bij dit soort aannemer met dergelijke voorwaarden verwacht ik dat de aannemer zelf er weg blijven...)

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 16:42
door Nijogeth
Ik zou hem de volgende opties geven:
- het werk volgens afspraak afmaken
- het zand op komen halen
Naar de rechter zal ie niet gaan, want hij heeft geen sterke zaak.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 19:17
door Revoked
Maar die 800 euri...is dat alleen voor 12kuub zand?
En met de halve hoogte werken kan niet? Iets klopt er niet aan het verhaal.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 19:52
door witte angora
Revoked schreef:
09 mei 2019 19:17
Maar die 800 euri...is dat alleen voor 12kuub zand?
En met de halve hoogte werken kan niet? Iets klopt er niet aan het verhaal.
Ik zal een eerdere reactie van mezelf nog even quoten, dan zie je dat er inderdaad iets niet klopt.
witte angora schreef:
09 mei 2019 08:56
Het punt is dat er 12 kuub zand is geoffreerd, dat is geleverd, en daarmee is de klus klaar. Hoe moeilijk kan het zijn? Er is ook aan andere bedrijven gevraagd een offerte te maken, van hoeveel kuub zand zijn die dan uit gegaan? Ook van 12, of wél van 20-24? In dat laatste geval, sja...

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 20:43
door Erthanax
Ik blijf ook mijn twijfels houden. Voor een normaal vloeroppervlak is 24 kuub een idiote hoeveelheid om de bodem van een kruipruimte af te dekken. En waarom is dat eigenlijk nodig als er ook nog folie overheen komt?

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 09 mei 2019 20:49
door Lady1234
Op het Kassaforum schrijft de Ts dat de oppervlakte ca 100m2 is en dat er niet afgesproken is hoeveel er opgehoogd moest worden. Het vochtprobleem zou er mee verholpen moeten worden.

Maar goed 12 kuub is dan 12 centimeter als het over de hele vloer uitgespreid zou worden,