[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?
Pagina 1 van 3

Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 15:34
door EstherBuijs-deGraaf
Wij willen graag onze vloer isoleren en hebben hiervoor verschillende offertes aangevraagd. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het ophogen van de kruipruimte met zand en afdekken met folie (om deze droger te maken), het laten aanbrengen van ventilatieroosters, en plaatsen van opgespannen isolatie.
De verkoper is twee keer langs geweest om de situatie te bekijken en heeft ons ervan verzekerd dat er geen meerwerk verwacht werd en we het werk voor het bedrag uit de offerte konden laten uitvoeren.
De dag dat het zand geleverd werd, bleek dat er een enorme inschattings-/rekenfout gemaakt is en er geen 12 maar 24 kuub zand nodig is om de kruipruimte op te hogen. Nu wil het bedrijf deze kosten à €780 volledig aan ons doorberekenen.
In de offerte wordt gesproken over een vaste aanneemsom en tegelijkertijd dat > 3% meerwerk in overleg doorberekend wordt aan de klant.
Wij zijn het er uiteraard niet mee eens dat de kosten volledig aan ons doorberekend worden terwijl er is toegezegd dat er geen meerwerk bij zou komen. Bovendien waren wij met een offerte van €800 hoger waarschijnlijk niet akkoord gegaan, omdat de terugverdientijd voor ons dan te lang is.
Omdat we snappen dat er kosten zijn, hebben we voorgesteld deze te splitsen. Het bedrijf beweegt echter op geen enkele manier onze kant op. Inmiddels hebben ze een factuur gestuurd met de kosten van de eerste lading zand en willen daarmee de zaak sluiten.
Wij zitten nu met een voor de helft opgehoogde kruipruimte, een bedrijf waar we geen vertrouwen meer in hebben en een factuur voor een lading zand waar we eigenlijk nog geen profijt van hebben.
Wat kunnen we doen om het bedrijf richting een in onze ogen redelijke oplossing te sturen? Of zit er niets anders op dan betalen, ons belazerd voelen en voor een veel hoger bedrag dan ingecalculeerd de klus door een ander af laten maken?

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 16:43
door berndv
EstherBuijs-deGraaf schreef:
07 mei 2019 15:34
In de offerte wordt gesproken over een vaste aanneemsom en tegelijkertijd dat > 3% meerwerk in overleg doorberekend wordt aan de klant.
als dat is wat is overeengekomen kan het wel eens lastig worden.

Hoe groot is de miscalculatie? U geeft aan hoeveel het meerwerk kost, maar hoe hoog was het originele totaalbedrag? En hebben ze ook een reden gegeven waarom er zo'n hoge kostenpost is voor meerwerk? Waarom wijkt de offerte zoveel af? Ik neem toch aan dat een offerte niet gemaakt wordt op basis van louter schatten, maar dat er ook wel iets gecalculeerd zal zijn. En is het een grotere aannemer? Eventueel ergens bij aangesloten? Of is het een lokale klussenier?

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 16:56
door witte angora
EstherBuijs-deGraaf schreef:
07 mei 2019 15:34

In de offerte wordt gesproken over een vaste aanneemsom en tegelijkertijd dat > 3% meerwerk in overleg doorberekend wordt aan de klant.

Wij zijn het er uiteraard niet mee eens dat de kosten volledig aan ons doorberekend worden terwijl er is toegezegd dat er geen meerwerk bij zou komen.
Dit is wat op papier staat en waar jullie voor getekend hebben. Is de toezegging mondeling of schriftelijk gedaan?

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 18:15
door kweenie
Was de hoeveelheid zand ook opgegeven in de offerte? Als daar over een x-aantal kuub zand wordt gesproken terwijl er duidelijk meer zand nodig was, dan had je de miscalculatie eigenlijk van tevoren al kunnen zien aankomen.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 20:31
door Veldt01
Denk dat hier een paar dingen door elkaar lopen.

Enerzijds het onderdeel meerwerk.

Strikt genomen valt deze post helemaal niet onder meerwerk (als het bedrijf werkt op basis van de uav) kan zijn dat dit begrip in hun eigen voorwaarden (of in de branchevoorwaarden) net iets anders wordt uitgelegd (zou dit eerst eens uitzoeken).

Heb bedrijf moet gezien worden als specialist en zelfstandig in staat om een klus goed in te kunnen schatten. Als ze te weinig zand berekenen zonder dat dit een oorzaak heeft die het bedrijf binnen redelijkheid vooraf niet had kunnen voorzien (en een rekenfout hoort daar echt niet bij) dan kan het extra benodigde zand nooit meerwerk worden (als het bedrijf er wel onzeker over was dan had het bedrijf er een stelpost van moeten maken en achteraf het werkelijk geleverde door kunnen berekenen)
In dit geval is het dus pech en ligt het er maar net aan wat er de geldende voorwaarden staat.

Anderzijds:

Geen meerwerk te verwachten wil niet zeggen dat het er ook niet komt (meerwerk is vooraf simpelweg niet te voorspellen).
Maar er is ook nog zoiets als redelijkheid. Als het bedrijf wel goed had gecalculeerd had u het zand ook moeten betalen en dus zou het niet heel onredelijk zijn om het zand toch te betalen (het is simpelweg nodig om de klus te kunnen uitvoeren). Op zich lijkt kosten delen met wel redelijk echter als het bedrijf echt niet verder wil met de klus blijft er enkel nog een gang naar de geschillencommissie of rechtbank en de uitkomst hiervan is ook niet geheel zeker.

Ik zou een keuze maken om basis van de vraag of je al dan niet verder wilt met het bedrijf.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 20:34
door Lady1234
Staat er in die offerte wel hoeveel de keldervloer opgehoogd moet/zou worden?

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 21:05
door kweenie
Ik zou het ook een redelijke oplossing vinden als beide partijen de helft zouden betalen. Met een min of meer vaste, aangenomen prijs ligt normaliter het risico voor werk dat langer duurt bij de aannemer. Maar dat is zonder dat er echt veel extra materialen moeten komen.

Die extra twaalf kuub zand kun je los gestort voor rond de 300 euro krijgen, dus als je 50-50 doet, dan komt het goed in de richting van dat jij het extra materiaal betaalt en dat de aannemer het extra werk betaalt. Zo doe je beiden waar water bij de wijn.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 21:49
door kokka
Die 12 m3 zand zullen de grote kosten niet zijn. Het van de straat naar je kruipruimte brengen wel.

Heeft het bedrijf ook aangegeven waar deze fout vandaan komt? Zit er meer vocht in de grond als gedscht
Ik denk ook niet dat het meerwerk is. Het is waarschijnlijk gewoon een stomme fout en dat is gewoon bedrijfsrisico.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 22:09
door Veldt01
Tekst nog even doorgelezen en wellicht zou dit onder voorwaarden toch onder meerwerk kunnen vallen. Als de kruipruimte extreem vochtig was en er dus zichtbaar water stond kan het bedrijf zand als middel hebben gekozen om dit water te dempen. Als tijdens de uitvoer bleek dat 12m3 om welke onvoorziene reden toch niet voldoende was om de boel te dempen/egaliseren zou het deel dat nodig was om wel het beoogde resultaat te behalen best onder meerwerk kunnen vallen.
Echter als bovenstaande niet het geval is (bijv. door een reken/inschattingsfout) dan is het gewoon kosten aannemer.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 22:18
door moederslink
Ik zou proberen er uit te komen met de 1e aannemer.
Ga gezamenlijk om de tafel zitten en probeer het in rust en met vriendelijkheid op te lossen.
Door nu de hakken in het zand ( :D ) te zetten wordt het, vrees ik , een onverkwikkelijk verhaal , waar jullie ook niet bij gebaat zijn.
Die 12 kuub moet er sowieso komen en de klus moet geklaard worden.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 22:31
door chrisd1
moederslink schreef:
07 mei 2019 22:18
Door nu de hakken in het zand ( :D ) te zetten wordt het, vrees ik , een onverkwikkelijk verhaal...
Nu aannemer blijkbaar een factuur gestuurd heeft, is het dat al.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 22:34
door moederslink
Ja waarschijnlijk dan ook uit boosheid, maar goed, fouten kunnen hersteld worden, een excuus aanbieden en aanvaarden en dan
' zand erover ' :D

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 22:49
door EstherBuijs-deGraaf
Dank voor alle reacties.
In de offerte staat niet hoeveel er precies opgehoogd zou worden. De situatie in de kruipruimte was wel degelijk heel duidelijk voor de aannemer en het betreft echt een inschattingsfout van de verkoper. Deze heeft dat telefonisch ook direct toegegeven, met excuses. Echter is het bedrijf niet bereid om op enige manier ons financieel tegemoet te komen, dus die excuses hebben we wat dat betreft dan niet zoveel aan. Wij zijn in onze communicatie steeds heel netjes en rustig geweest en zijn bij de feiten gebleven. Wel hebben we benoemd dat we het onterecht vinden als wij alle kosten zouden moeten dekken. En dat we ook zeker bereid zijn om een deel van de kosten te betalen (we snappen dat meer materiaal ook meer kost, maar vinden dat zij wel de arbeidskosten kunnen dekken omdat het uiteindelijk hun rekenfout is geweest). We hebben continu geprobeerd een oplossing te vinden om het hun af te laten maken. Door hun laatste actie van de factuur lijkt het er echter niet op dat zij nog mee willen zoeken naar een oplossing.
Dat de kosten eigenlijk voor de aannemer zouden moeten zijn, vinden wij dus ook, maar de vraag is of wij dit op een of andere manier nog kunnen 'afdwingen'.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 22:52
door witte angora
Eerlijk gezegd denk ik niet dat er iets af te dwingen valt. Eerder stelde je al dat, als je dit wist, je niet met deze aannemer in zee was gegaan omdat anderen blijkbaar goedkoper waren. Maar waren die anderen dan wel van 24 m3 zand uitgegaan? Zo nee, dan zou hun uiteindelijke factuur ook stukken hoger uit zijn gekomen.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 07 mei 2019 23:04
door Erthanax
Hoe groot is het vloeroppervlak en hoe dik moet die laag zand zijn?
Als ik in eersteordebenadering uitga van een oppervlak ongeveer 50 m², dan levert 24 m³ zand een laagdikte van 0,5 m op. Dat lijkt me wat veel.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 08 mei 2019 07:29
door chrisd1
EstherBuijs-deGraaf schreef:
07 mei 2019 22:49
...factuur..
Staat daar niet de naam op van een branchevereniging met een geschillencommissie oid??

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 08 mei 2019 12:21
door Jfelst
Waarom vraag je een offerte? Om een beeld te krijgen van de kosten!
De offerte wordt gemaakt door het bedrijf dat het uit gaat voeren. Dan mag je enige deskundigheid verwachten. Zodra de offerte bindend (ondertekend) is, worden de werkzaamheden voor die prijs uitgevoerd. Jammer dat er niet in staat hoeveel zand er gebruikt moet gaan worden. De door de aannemer ingeschatte 12m3 blijkt te weinig. Het aantal m3 is niet belangrijk. Wat er in de offerte staat is bindend. Wat moet het resultaat van de geoffreerde werkzaamheden zijn? Kan dat met 12m3 of moet dat met 24m3?

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 08 mei 2019 12:22
door yan
Meerwerk is voor iets wat men niet had kunnen voorzien.
simpelweg de helft van de benodigde materialen offreren is geen meerwerk maar gewoon nalatigheid of misschien wel reden om ze te verdenken van een poging tot oplichting. (extra te weinig offreren).

De verstuurde factuur sowieso afwijzen en aangeven dat u deze voldoet als de volledige klus is afgerond en enkel het geoffreerde bedrag uit betalen na afronding van de klus.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 08 mei 2019 12:57
door criticus2
het is geen inschattingsfout maar een calculatiefout. ervan uitgaande dat het gewoon om een rechthoek gaat is het een simpele berekening wat er nodig is voor x cm verhoging. Dan factor 2 verkeerd zitten kan mi niet op klant afgeschoven worden.

Een dergelijke clausule tekenen is trouwens niet erg handig want is net geen cheque waar aannemer zelf het eindbedrag mag invullen. (vraag mij af of hij rechtsgeldig is trouwens..)

Een verkoper die aangeeft ervan uit te gaan dat het binnen het offertebedrag moet kunnen vallen accepteer ik geen overeenkomst van waar dit soort vage clausules in staat. Gewoon sec aanneemsom en dat is het. en anders gaan we naar de volgende. De bouwwereld is ontzettend arrogant aan het worden momenteel. geen tijd voor fatsoenlijke kostenopgaves, en men factureert maar raak.

Re: Kosten van een enorme inschattingsfout aan klant doorbereken?

Geplaatst: 08 mei 2019 13:06
door Erthanax
Ik zit toch nog met die 24 kuub zand in mijn maag, figuurlijk dan.

Het echt heel veel, reken de laagdikte maar uit. De kruipruimte kan toch niet helemaal gevuld worden? Bovendien moet er volgens de offerte ruimte over blijven om het zand met folie af te dekken. Dan moet die kruipruimte wel erg diep zijn om met een halve meter zand nog kruipbaar te blijven.