Elektricien Louwmans

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Joost Ansems
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2021 12:33

Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Joost Ansems »

Laatst moesten wij in de avond een hoofdschakelaar laten vervangen vanwege het acute risico van brand in de stoppenkast. De kosten die hiervoor in rekening zijn gebracht, vind ik disproportioneel. Zo kost dezelfde hoofdschakelaar hooguit 25 euro bij diverse aanbieders i.p.v. 300 euro inclusief btw.Onder druk van de situatie en in vertrouwen hebben we de spoedreparatie laten uitvoeren. Ik heb achteraf contact opgenomen met Louwmans, maar zij blijven volhouden dat dit normale prijzen zijn. Volgens mij zijn we feitelijk opgelicht. Ik vrees dat meer mensen de dupe zijn geworden en gaan worden van hun praktijken.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Juridisch valt hier niks aan te doen. Hun hebben een dienst afgeleverd, dat wordt gefactureerd en dat moet jij betalen.

De advies in dit soort gevallen is om altijd een lokale bedrijf te zoeken (niet de eerste die in Google voorkomen), en altijd een offerte op te vragen.

Ik denk dat 300 euro een redelijk bedrag is, inclusief voorrijkosten en uurloon en BTW.
Bij een onbetrouwbare bedrijf was je misschien meer kwijt geweest.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

€300,- incl btw voor het vervangen van de hoofdschakelaar? Dat is €247,92 ex btw. Voorrijkosten en materiaal er af en je zit rond de €150,-. Geen idee hoe lang ze bezig zijn geweest, maar dat is gelijk aan 2 uurtjes overdag of 1 uurtje in de avond/weekend. Ik lees eigenlijk niets geks.

Maar als het allemaal zo simpel was. Had dan zelf even een hoofdschakelaar geregeld en had die er zelf op gezet. Maar iets zegt mij dat het gevaar dan ook niet geweken was.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Joost, het gaat om een spoedklus , in de avond. Dit betekend dat je m.b.t. tarief meer gaat betalen. En werknemers werken niet voor een paar euro. De werkzaamheden zijn goed uitgevoerd. Ik vind niet dat je bent opgelicht, dit is een normale prijs.

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Meiklokje »

Misschien moet Joost Ansems eerst even laten weten of het bedrag de totale factuur betreft, dus incl. arbeidsloon e.d, of dat die €300 de prijs was van de hoofdschakelaar

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door crazyme »

Bedoel je hoofdschakelaar of hoofdzekering ?

sake1987

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als dit de hele factuur is, is de prijs erg schappelijk.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Een spoedklus, in de avond, aan huis.
300 euro is nog laag.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Smartje »

Als je in nood bent, maakt niet uit wat het kost!!
Wordt dikwijls gelijk afgerekend.
Ontnuchtering komt pas de volgende dag: als je gered bent!

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Petra1987 »

TS reageert niet. Hij kan zijn verhaal niet verder toelichten en/of verduidelijken. Wij kunnen geen goed antwoord geven op zijn vraag.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Sira »

Petra1987 schreef:
19 mar 2021 09:12
TS reageert niet. Hij kan zijn verhaal niet verder toelichten en/of verduidelijken. Wij kunnen geen goed antwoord geven op zijn vraag.
TS is nu waarschijnlijk druk met de post op Vraag en Beantwoord te zetten, want deze antwoorden zijn natuurlijk niet nuttig voor hem.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als die 300 euro alleen de prijs van de hoofdschakelaar zelf is, dan is dat inderdaad een woekerprijs.

Als de totale rekening ongeveer 300 euro is, en dat is wat ik begrijp uit de zinsopbouw, dan is het een redelijke prijs.

- kosten hoofdschakelaar
- kosten deel nieuwe bedrading, want als de hoofdschakelaar zo slecht was, dan is de aanliggende bedrading ook vrijwel altijd slecht.
- kosten voor nieuwe zegels op de kast van de hoofdstoppen, inclusief bijhouden van bijbehorende administratie voor de netbeheerder.
- voorrijkosten
- kosten voor materiaalvoorraad
- kosten voor gereedschappen en dergelijke
- arbeidsloon voor de monteur
- avond/weekendtoeslag op het arbeidsloon, de CAO schrijft immers voor dat de monteur meer betaald moet krijgen voor werkuren buiten de reguliere diensten
- en ook de vaste toeslag die de monteur krijgt voor het standby staan in de avonduren en weekenden moet betaald worden.

Als die 300 euro de totale factuur is, dan blijft er echt geen woekerwinst over. Sterker nog: in weken met weinig storingen buiten de reguliere werktijden, schiet het bedrijf er financieel mogelijk zelfs nog wat bij in. Omdat de vaste toelage wat de monteur ontvangt voor het standby staan ook betaald moet worden wanneer er geen storingen zijn.

Veel mensen hebben echt geen idee wat voor kosten een bedrijf moet maken om een monteur beschikbaar te houden, te voorzien van bedrijfsbus, gereedschappen, telefoon, voorraad aan materialen etc.

Maandag24
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2021 18:18

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Maandag24 »

De originele poster heeft wel een punt.
Ik had ook een electricien van dit bedrijf laten langskomen.

Hun arbeidsloon was 100 euro per uur + 75 euro starttarief.
Hij is een uurtje bezig geweest en heeft een smeltzekering vervangen die 50 euro zou kosten.
En let op: dit is allemaal zonder BTW!

Totale kosten waren ongeveer 270 euro voor een routine klusje.

Maandag24
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2021 18:18

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Maandag24 »

Oh ja en daarnaast kwam de elektricien niet op de afgesproken tijd en ik werd daar niet van op de hoogte gesteld. Moest er zelf achteraan bellen, waar hij bleef terwijl de elektricien mij zou bellen.

Dus, kzou er hier niet aan beginnen tenzij je echt dringend een elektricien nodig hebt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een smeltzekering laten vervangen door een elektricien? Dat doe je toch gewoon zelf. Heb je echt geen elektricien voor nodig.

Of heeft u het over de hoofdzekering?

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
05 jun 2021 15:07
Een smeltzekering laten vervangen door een elektricien? Dat doe je toch gewoon zelf. Heb je echt geen elektricien voor nodig.

Of heeft u het over de hoofdzekering?
Maar als je het laat doen zijn dit wel woekertarieven.
Voor de hoofdzekering is de netbeheerder verantwoordelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Maandag24 schreef:
04 jun 2021 18:22
Hun arbeidsloon was 100 euro per uur + 75 euro starttarief.
Dat is geen gek bedrag. De monteur moet eerst naar u toekomen, natuurlijk moet dat betaald worden. En €100,- per uur klinkt voor u misschien veel, maar dit is meer dan alleen zijn salaris. Zijn gereedschap en het kantoor er achter moet ook betaald worden. En de overheid niet te vergeten, die pakt er ook nog 21% van mee.
Maandag24 schreef:
04 jun 2021 18:22
Hij is een uurtje bezig geweest en heeft een smeltzekering vervangen die 50 euro zou kosten.
Tja, had zelf wat smeltzekeringen in de kast gelegd en u was goedkoper uit geweest. Bij de bouwmarkt al voor een paar euro te krijgen, maar daar werken professionals niet mee.
Maandag24 schreef:
04 jun 2021 18:27
Oh ja en daarnaast kwam de elektricien niet op de afgesproken tijd en ik werd daar niet van op de hoogte gesteld. Moest er zelf achteraan bellen, waar hij bleef terwijl de elektricien mij zou bellen.
Hoe zou u het vinden dat halverwege de klus de monteur zegt dat die weg moet naar een volgende klus? Om die reden wordt altijd een verwachting gegeven, nooit glashard iemand op de stoep staat. Vooraf kan je nooit 100% inschatten hoe lang een klus gaat duren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
05 jun 2021 15:19
Maandag24 schreef:
04 jun 2021 18:22
Hun arbeidsloon was 100 euro per uur + 75 euro starttarief.
Dat is geen gek bedrag. De monteur moet eerst naar u toekomen, natuurlijk moet dat betaald worden. En €100,- per uur klinkt voor u misschien veel, maar dit is meer dan alleen zijn salaris. Zijn gereedschap en het kantoor er achter moet ook betaald worden.
Ondanks al deze verklaringen vind ik een uurtarief van 100 euro ex btw anders behoorlijk fors voor een elektricien. Dat kan veel goedkoper.
NeoDutchio schreef:
05 jun 2021 15:19
En de overheid niet te vergeten, die pakt er ook nog 21% van mee.
Nope. Dit was ex. btw.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
05 jun 2021 15:11
Lady1234 schreef:
05 jun 2021 15:07
Een smeltzekering laten vervangen door een elektricien? Dat doe je toch gewoon zelf. Heb je echt geen elektricien voor nodig.

Of heeft u het over de hoofdzekering?
Maar als je het laat doen zijn dit wel woekertarieven.
Voor de hoofdzekering is de netbeheerder verantwoordelijk.
Maar die komt niet gratis.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Elektricien Louwmans

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
05 jun 2021 15:55
J. Deltoer schreef:
05 jun 2021 15:11
Lady1234 schreef:
05 jun 2021 15:07
Een smeltzekering laten vervangen door een elektricien? Dat doe je toch gewoon zelf. Heb je echt geen elektricien voor nodig.

Of heeft u het over de hoofdzekering?
Maar als je het laat doen zijn dit wel woekertarieven.
Voor de hoofdzekering is de netbeheerder verantwoordelijk.
Maar die komt niet gratis.
Nee, maar dat beweer ik toch niet?

Plaats reactie