Glazenwasser van 500 euro per uur?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door skdjh39 »

Ik woon in een appartementencomplex in een middelgrote Nederlandse stad. Er zijn hier 12 appartementen. Via de servicekosten betalen we woningcorporatie per appartement 4 euro in de maand voor de glazenwasser. Dat is dus 48 euro per jaar per appartement of 576 euro per jaar voor het hele complex.

De glazenwasser komt tweemaal per jaar langs. Hij doet dan met een hulp de voor- en achterzijde tegelijk en is daar in totaal een half uur mee bezig. Bij mijn twee raampartijen aan de voorzijde was hij ongeveer 2 minuten bezig in totaal. Het resultaat is overigens onbevredigend: er blijven nog steeds vlekken en poep achter op het raam, ook omdat hij maar twee keer per jaar komt en de ramen dus na een half jaar meestal erg vies zijn. We hebben een hoog pand en de ramen worden meestal vanaf de straat met zo'n telescoopsteel gelapt. Even eroverheen en klaar. Hij kan ook onmogelijk goed zien wat hij doet.

Bij de woningcorporatie kreeg ik te horen dat de prijs voor deze glazenwasser erg laag lag in vergelijking met andere glazenwassers en dat we eventueel als bewoners konden besluiten om de glazenwasser vaker te laten komen (natuurlijk voor een verhoging van het tarief). Ze hebben de glazenwasser ook gevraagd om zijn werk beter te doen maar het resultaat was ook de laatste keer onbevredigend.

Als bewoners vinden wij de totaalprijs van de glazenwassers veel te hoog als hij voor die 500+ euro maar 1 uur per jaar langskomt en dan zijn werk niet goed doet. Welk recht hebben wij en wat kunnen wij beginnen tegen deze kosten?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

500 euro per uur? Dat lijkt mij heel veel. Is het water van goud?

Als eigenaar van je appartement ben je lid van de VVE ben je mede eigenaar van de flat. Het bestuur heeft een adviserende rol.

Je kunt bij een VVE vergadering onderwerpen aanbrengen. Je kunt het bestuur dwingen om 3 offertes te maken. Dan ga je erover praten en stemmen met de andere mede eigenaren.

Lady1234
Berichten: 26911
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Seinhuis schreef:
11 mei 2021 11:37
500 euro per uur? Dat lijkt mij heel veel. Is het water van goud?

Als eigenaar van je appartement ben je lid van de VVE ben je mede eigenaar van de flat. Het bestuur heeft een adviserende rol.

Je kunt bij een VVE vergadering onderwerpen aanbrengen. Je kunt het bestuur dwingen om 3 offertes te maken. Dan ga je erover praten en stemmen met de andere mede eigenaren.
De Ts huurt.

sake1987

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Seinhuis schreef:
11 mei 2021 11:37
500 euro per uur? Dat lijkt mij heel veel. Is het water van goud?

Als eigenaar van je appartement ben je lid van de VVE ben je mede eigenaar van de flat. Het bestuur heeft een adviserende rol.

Je kunt bij een VVE vergadering onderwerpen aanbrengen. Je kunt het bestuur dwingen om 3 offertes te maken. Dan ga je erover praten en stemmen met de andere mede eigenaren.
TS spreekt over een woning coöperatie dus ik denk dat het hier om huur gaat.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door scontra »

Seinhuis schreef:
11 mei 2021 11:37

edit. vanwege meerdere en dezelfde reactie :wink:

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je kunt stellen dat hij per keer 2 x 12 minuten = 24 minuten bezig is met het hele complex. De spullen moeten ook nog worden klaargezet en na afloop opgeborgen. Reken dan maar minimaal een uur, waar er waarschijnlijk meer gerekend wordt. Dan komen de voorrijkosten er ook nog een keertje bij. En ze zijn ook nog eens met zijn tweeën.

Aan de prijs valt denk ik niet zoveel te doen. Wel aan de kwaliteit, want als ik het zo lees wordt het werk afgeraffeld.
Laatst gewijzigd door witte angora op 11 mei 2021 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door 16again »

skdjh39 schreef:
11 mei 2021 11:15
Als bewoners vinden wij de totaalprijs van de glazenwassers veel te hoog als hij voor die 500+ euro maar 1 uur per jaar langskomt
Je weet helemaal niet hoeveel de glazenwasser betaald krijgt, en wat er bij de woningcorporatie blijft hangen

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

ik denk dat je het hele verhaal van TS met een flinke korrel zout moet nemen, een glazenwasser die in 2 minuten de ramen van een appartement op hoogte wast heeft goud in handen, laat staan een heel complex in een half uur..
in de uren van de glazenwasser zit natuurlijk ook zijn reistijd en het klaarzetten en opruimen van zijn materiaal, dan zit je al heel snel op een redelijker uurloon.
uiteraard mag je wel verwachten dat de ramen goed schoongemaakt worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door sjohie »

sake1987 schreef:
11 mei 2021 11:41
Seinhuis schreef:
11 mei 2021 11:37
500 euro per uur? Dat lijkt mij heel veel. Is het water van goud?

Als eigenaar van je appartement ben je lid van de VVE ben je mede eigenaar van de flat. Het bestuur heeft een adviserende rol.

Je kunt bij een VVE vergadering onderwerpen aanbrengen. Je kunt het bestuur dwingen om 3 offertes te maken. Dan ga je erover praten en stemmen met de andere mede eigenaren.
TS spreekt over een woning coöperatie dus ik denk dat het hier om huur gaat.
Er kan wel een VvE zijn, dan zit de verhuurder van TS daarin als eigenaar van de verhuurde appartementen. Hadden wij ook in ons appartementencomplex. Dat vereist af en toe wel wat uitleg, want wij als eigenaar mochten dingen meebeslissen in een VvE vergadering, maar onze buren mochten daar niet bij zijn, en moesten alles via hun verhuurder spelen.

Maar goed, aan die bierviltje berekening waar 500€/uur uit komt, mankeert nogal wat natuurlijk. Er zijn meer factoren die een tarief bepalen van een glazenwasser, en de verantwoordelijke voor dit alles is de verhuurder, niet een individuele huurder.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Gebruikt de glazenwasser een hoogwerker of hangbak voor het werk? Zo ja, dan zit dat ook in de kosten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Verhaal rammelt aan alle kanten. De conclusie dat er 500+ euro wordt betaald voor een uur werk blijkt niet de uiteenzetting van topicstarter.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door gosewijn »

PeterPeters1966 schreef:
11 mei 2021 13:10
Gebruikt de glazenwasser een hoogwerker of hangbak voor het werk? Zo ja, dan zit dat ook in de kosten.

Even lezen ,uitschuifbare steel . Heb op tv gezien hoe ze dat doen , werkt perfect met het goede materiaa.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

gosewijn schreef:
11 mei 2021 16:07
PeterPeters1966 schreef:
11 mei 2021 13:10
Gebruikt de glazenwasser een hoogwerker of hangbak voor het werk? Zo ja, dan zit dat ook in de kosten.

Even lezen ,uitschuifbare steel . Heb op tv gezien hoe ze dat doen , werkt perfect met het goede materiaa.
Het 1 sluit het ander niet uit. Bij ons worden de 1e en 2e etage ook met zo'n steel gedaan maar de lagen daarboven met een hangbak en de zijkant met een hoogwerker.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Welke steel? Met of zonder water toevoer ?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zit ik even te rekenen. Bij mijn vorige flat had een aantal mensen een glazenwasser, die deed het ook met een tuinslang of zoiets. Kosten: per appartement 7,50 per keer, alhoewel er ook een keer een offerte lag van 11 tot 12,50 per keer. Dan ging het om 6 ramen per woning.

De TS betaalt in feite zoals het nu is 6 x 4 = 24 euro per keer. Dat is dus zo'n twee tot drie keer het tarief van wat die ander in rekening bracht. Dan kan ik niet zeggen dat dit de goedkoopste is.

skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door skdjh39 »

Ik woon in een sociale huurwoning. Hoe de woningcorporatie de glasbewassing heeft geregeld, weet ik natuurlijk niet. Geen idee of zij dat bedrijf bij al hun panden onder één groot contract hebben of dat de kosten voor de glasbewassing van ons pand direct 1-op-1 doorberekenen in de servicekosten. Ik heb al om een overzicht gevraagd van de daadwerkelijke kosten maar dat hebben ze mij niet toegestuurd en die vraag hebben ze genegeerd. Ik neem wel aan dat dat nog komt (want daar moeten ze eens per jaar een specificatie van sturen), maar ik weet natuurlijk niets over hun contractuele afspraken met de glazenwasser over de manier van wassen.

Ze komen overigens langs met een borstel (met harde haren) op een telescoopsteel met watertoevoer. Bij mijn drie keukenramen van in totaal ongeveer 2 bij 2 meter was hij ongeveer 45 seconden bezig. Daarbij werd niet nagedroogd of gespoeld, waardoor het water dat op het raam zit na het wassen daar opdroogt en extra vlekken veroorzaakt. In totaal schat ik mijn ramen op 16m2, dus in feite betaal ik 1,50 euro per m2, wat volgens mijn gevonden informatie op Google erg veel is.

Blijkbaar hebben sommige mensen het idee dat ik dit verhaal uit mijn duim zuig. Geen idee hoe je daarbij komt maar dan mag je wat mij betreft dit topic ook links laten liggen, want ik vertel gewoon de waarheid.

Ik snap dat mensen hier zeggen dat de glazenwasser langer bezig is dan dat halve uurtje dat hij hier aan het lappen is. Hij kwam met een jongen van een jaar of 16 die de achterkant van het pand ging doen dus die moet hij inderdaad ook nog 3 euro per uur betalen. Verder heeft hij een glazenwassersbedrijf, dus ik neem aan dat er een bepaalde route gevolgd wordt en dat hij eenmaal per dag spullen klaarzet etc. Tuurlijk komt er tijd bij voor allerlei andere kleine zaken, maar zelf ben ik een hoogopgeleide ZZP'er en reken ik 50 euro per uur, waarbij ik die overige tijd die ik kwijt ben aan administratieve handelingen of het opstarten van mijn computer ook niet meereken. Dus ja, als een glazenwasser een half uur langskomt voor 250 euro, dan vind ik dat een enorm hoog bedrag. Op internet vind ik dat een glazenwasser tussen de 30 en 50 euro per uur kost. Zelfs al bracht hij voorrijkosten en allerlei andere dingen in rekening, dan nog kom ik niet aan 250 euro.

skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door skdjh39 »

witte angora schreef:
11 mei 2021 17:50
Toch zit ik even te rekenen. Bij mijn vorige flat had een aantal mensen een glazenwasser, die deed het ook met een tuinslang of zoiets. Kosten: per appartement 7,50 per keer, alhoewel er ook een keer een offerte lag van 11 tot 12,50 per keer. Dan ging het om 6 ramen per woning.

De TS betaalt in feite zoals het nu is 6 x 4 = 24 euro per keer. Dat is dus zo'n twee tot drie keer het tarief van wat die ander in rekening bracht. Dan kan ik niet zeggen dat dit de goedkoopste is.
Ik krijg zelf ook het idee dat ik twee tot drie keer teveel betaal, of dat ze in elk geval twee tot drie keer zoveel tijd zouden moeten besteden aan het werk om het fatsoenlijk te doen.

Lady1234
Berichten: 26911
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kunt u die glazenwasser weigeren?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

12 appartementen zegt niets, de hoogte is mede bepalend. 2 verdiepingen wil nog lukken met een telescoopwasser, maar hoger gaat echt niet lukken. Een ladder mag ook maar tot een bepaalde hoogte, als het gebouw dus minimaal 3 verdiepingen heeft, dan zijn er flinke kosten vanwege een hoogwerker.
En ja, de kosten zijn veel meer dan alleen de tijd van het wassen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Glazenwasser van 500 euro per uur?

Ongelezen bericht door witte angora »

skdjh39 schreef:
11 mei 2021 18:06
witte angora schreef:
11 mei 2021 17:50
Toch zit ik even te rekenen. Bij mijn vorige flat had een aantal mensen een glazenwasser, die deed het ook met een tuinslang of zoiets. Kosten: per appartement 7,50 per keer, alhoewel er ook een keer een offerte lag van 11 tot 12,50 per keer. Dan ging het om 6 ramen per woning.

De TS betaalt in feite zoals het nu is 6 x 4 = 24 euro per keer. Dat is dus zo'n twee tot drie keer het tarief van wat die ander in rekening bracht. Dan kan ik niet zeggen dat dit de goedkoopste is.
Ik krijg zelf ook het idee dat ik twee tot drie keer teveel betaal, of dat ze in elk geval twee tot drie keer zoveel tijd zouden moeten besteden aan het werk om het fatsoenlijk te doen.
Beiden. De glazenwasser van mijn vorige flat was heus wel meer tijd kwijt dan 2 minuten per woning. Reken maar op een minuut of 10, en dat voor 7,50, als ik het bedrag goed heb.

Gesloten