Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
addopaddo1
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2021 22:36

Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door addopaddo1 »

Hallo forumleden,

Onlangs is bij Pif T5 isolatie (noppenfolie met aluminium) aangebracht aan het hellende dak. Dit is gewoon houten balken met houten dakbeschot en pannen.

Deze isolatie is niet afgeplakt aan de randen en op sommige plekken is het dakbeschot eenvoudig met de hand te bereiken of gewoon te zien. De uitvoerder beweert, dat in mijn specifieke situatie het goed is, dat het niet helemaal luchtdicht is, vanwege 'woonvocht' dat anders ophoopt en schimmel zal veroorzaken.

Ik lees overal juist het tegenovergestelde. Zijn er dan toch situaties, zoals die van mij waar dat anders is? Of heeft de uitvoerder het gewoon verkeerd?

Met vriendelijke groeten, Addo

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij een plat dak hoort alles vochtdicht gemaakt te worden, bij een hellend dak moet het altijd damp open zijn. Het woonvocht kan dan van binnen naar buiten toe. Doe je dat niet, dan krijg je vochtproblemen binnen.
Overigens is de isolatie die u gebruikt hebt niet te adviseren op een hellend dak. Noppenfolie met aluminium sluit de boel af. Normaal gaat er een steenwol achtige isolatie onder het dak, hier kan vocht wel door heen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Kan me niet voorstellen dat dit goed afgewerkt is, er is toch wel een raampje op zolder dat open kan voor ventilatie.
Stel uw vraag eens op het forum van klusidee.
https://www.klusidee.nl/Forum/

Moneyman
Berichten: 29939
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kolibrie schreef:
06 jun 2021 13:14
Kan me niet voorstellen dat dit goed afgewerkt is, er is toch wel een raampje op zolder dat open kan voor ventilatie.
Het gaat natuurlijk niet om de ventilatie van de zolder, maar om de ventilatie tussen de daklaag en de isolatie.

Lady1234
Berichten: 27004
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik hier zo de werkzaamheden bekijk, moet dat toch wel anders gebeuren dan bij u.

https://youtu.be/Cd_du3M1x34

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
06 jun 2021 19:13
Als ik hier zo de werkzaamheden bekijk, moet dat toch wel anders gebeuren dan bij u.

https://youtu.be/Cd_du3M1x34
Dat filmpje klopt niets van, er wordt direct tegen het dakbeschot aan geschroefd, dit heeft een nadelige werking. Het nadeel ook van dit soort van isoleren is dat je het dak luchtdicht afsluit. Terwijl je normaal gesproken een damp open folie hiervoor gebruikt. Vocht dat zich ophoopt gaat door de folie naar buiten.
Wat gaat gebeuren op de manier zoals Gamma het adviseert is dat er condens gaat ontstaan tegen de pif.

Lady1234
Berichten: 27004
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar als ik deze toelichting bekijk, kan het rechtstreeks tegen het dakbeschot.

https://www.pifisolatie.nl/wp-content/u ... olatie.pdf

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
06 jun 2021 20:15
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar als ik deze toelichting bekijk, kan het rechtstreeks tegen het dakbeschot.

https://www.pifisolatie.nl/wp-content/u ... olatie.pdf
De eerste plaatjes zijn aan de buiten. Heel vreemd, daarmee laat je je hout rotten. De andere plaatjes is aan de binnenkant, maar niet rechtstreeks op het hout. Er moet een ruimte tussen zitten (stilstaande lucht geeft extra isolatie).

Lady1234
Berichten: 27004
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad. Maar in ieder geval is het, zoals het bij de Ts gedaan is, niet in orde.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door Jablan »

NeoDutchio schreef:
06 jun 2021 20:28
De eerste plaatjes zijn aan de buiten. Heel vreemd, daarmee laat je je hout rotten. De andere plaatjes is aan de binnenkant, maar niet rechtstreeks op het hout. Er moet een ruimte tussen zitten (stilstaande lucht geeft extra isolatie).
De folder van Lady laat de isolatie voor een warm-dak-constructie* zien. Dat kan prima zonder dat het hout gaat rotten.

Bij Addo is deze isolatie aan de binnenkant aangebracht, zo te lezen tussen de draagbalken. Zolang de isolatie niet alles afsluit, gaat het goed. Op zich heeft de uitvoerder gelijk, tegelijk is de isolatiewaarde zo een stuk minder. Ik vraag mij af of het om een sociale huurwoning gaat?


* Warm dak is van binnen naar buiten: draagbalken - dakbeschot (houten planken of platen) - dampfolie - isolatielaag (het beste is relatief hard materiaal zoals polystyreen) - pan- en tengellatten - dakpannen. Alles met schroeven vastzetten en je hebt de eerste 25 jaar er geen omkijken meer naar. In plaats van dakpannen is andere dakbedekking of zonnepaneel net zo goed, hoofdzaak: stormvast bevestigd. Deze constructie dempt geluid van buiten ook meer dan een dak met isolatie onder de draagbalken.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

[quote=Jablan post_id=2834999 time=1623049982 user_id=8231]
[quote=NeoDutchio post_id=2834966 time=1623004098 user_id=289169]De eerste plaatjes zijn aan de buiten. Heel vreemd, daarmee laat je je hout rotten. De andere plaatjes is aan de binnenkant, maar niet rechtstreeks op het hout. Er moet een ruimte tussen zitten (stilstaande lucht geeft extra isolatie).[/quote]De folder van Lady laat de isolatie voor een warm-dak-constructie* zien. Dat kan prima zonder dat het hout gaat rotten. [/quote]
Als je de buitenkant gaat isoleren en er geen damp open folie is, dan krijg je vocht aan de onderzijde van de pif. Aangezien daar het hout zit ga je problemen krijgen.

[quote=Jablan post_id=2834999 time=1623049982 user_id=8231]
Bij Addo is deze isolatie aan de binnenkant aangebracht, zo te lezen tussen de draagbalken. Zolang de isolatie niet alles afsluit, gaat het goed. Op zich heeft de uitvoerder gelijk, tegelijk is de isolatiewaarde zo een stuk minder. Ik vraag mij af of het om een sociale huurwoning gaat? [/quote]
Ik blijf het een rare manier van isoleren vinden.

Erthanax
Berichten: 9649
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij warmdakisolatie zit de isolerende laag aan de buitenkant, "op" het dakbeschot. Dat is volgens mij de standaard bij nieuwbouw met dakpanelen en daar is dus niets mis mee.

Bij TS zit de isolatie, als ik het goed begrijp, aan de binnenkant, onder het dakbeschot. Als de folie los hangt langs de randen, wordt de isolatiewaarde volgens mij heel veel slechter. Bovendien komt de warme, vochtige lucht dan juist tegen het koude dakbeschot, wat kan leiden tot condensvorming. Zo lang het dakbeschot koud blijft en er aanvoer is van warme vochtige lucht, zal die condens ook niet snel verdampen.

Ik zou denken dat het dan beter is de dampdichte isolatie langs de randen hermetisch af te tapen, zodat er geen vochtige lucht van binnenuit achter de isolatie kan komen. De "zichtbare" binnenkant van de isolatie blijft warm, dus daar vormt zich geen condens, lijkt me.

De achterkant van de isolatie (tegen het dakbeschot) wordt koud, maar daar komt geen vochtige binnenlucht. Aan de buitenkant (onder de pannen) blijft het dakbeschot droog door de natuurlijke ventilatie van de buitenlucht.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar loshangende lappen isolatiefolie, dat kan volgens mij niet goed zijn.

Gerrit_01
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2021 15:13

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door Gerrit_01 »

Pif isolatie is op zichzelf dampdicht. De naden moeten met de bij behorende tape luchtdicht afgeplakt worden. Ook langs de randen en balken goed afplakken. Ook als er doorvoeringen zijn deze afplakken.
Het principe is: Aan de warme kant, dus binnen, altijd dampdicht afsluiten en aan koude kant damp open. Dus bij de dakpannen geen folie of damp open folie.

Groetjes Gerrit.
Bouwkundige.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Als de buitenkant van het dak vocht kan doorlaten moet het gewoon dicht gemaakt worden, zit er aan de buitenkant op het dak bijvoorbeeld bitumen dan juist niet omdat het dak dan gaat rotten....

is dus afhankelijk van de totale constructie....

addopaddo1
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2021 22:36

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door addopaddo1 »

Bedankt voor alle berichten! Zoveel.

Ik zag wat vragen over hoe mijn dak er precies uit ziet en waar de isolatie is aangebracht. Het is een heel gewoon puntdak van houten balken. Daarop is met houten planken een beschot opgetimmerd en daarop liggen de pannen. De isolatie is aan de binnenkant aangebracht tussen de balken, direct op het beschot. Er is dus geen laag dakleer ofzo meer tussen het hout en de pannen ofzo. De balken zijn aan de binnenkant nog te zien. Ook na het aanbrengen van de isolatie.

Het gaat niet om het ventileren, want de zolder wordt via een open raam geventileerd. Dit is goed. Dit is mijn eigen huis.

Mijn conclusie tot nu toe is, na alle informatie van internet en de reacties, dat de pif isolatie een prima isolatie is. Deze is dampdicht en dat is goed. Mits ook alles dampdicht is, anders krijg je condens achter de isolatie en daarmee rot hout.
Omdat het hout onder de pannen gewoon vrij is kan het ademen en zal eventueel vocht dat van de buitenkant binnen kan komen weer kunnen verdampen.

Wat ik dus al dacht is, dat de isolatie luchtdicht aangebracht moet worden. En dat is niet gebeurd.

Groet! Addo


Claarz
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2021 17:02

Re: Pif isolatie niet luchtdicht, maar volgens uitvoerder is dat juist goed?

Ongelezen bericht door Claarz »

Ben blij te horen dat die pif isolatie ook dampdicht voldoende is. Wij hebben ook de zolder aangepakt en de aannemer zei precies hetzelfde..

Gesloten