LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HR cv ketels en onderhoud.

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
hans Verbaan

HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door hans Verbaan »

Lang geleden schreef de consumentegids: HR betekent helaas meestal Hoge Reparatiekosten.
En inderdaad! Bij mijn 5 jaar oude Agpo ging een ventilator stuk. Alleen de rotor, de motor was prima. Toch moest ook de motor vervangen("meneer, alleen de rotor doen we niet")
Bij het plaatsen ging er iets mis: Doorgebrande zekering in de regelunit(de computer) Tot mijn verbijstering moest en eennieuwe computer in! Rekening 550 euro!
Ik mailen met Agpo, maar die vonden het normaal!
De nefit HRturbo van een vriendin stopt er regelmatig mee, en moet dan gereset. De monteur is 3x geweest in een paar dagen. 3x een rekening, totaal 200 euro, maar het probleem is nog steeds hetzelfde. Volgens hem moet er een nieuwe pomp in (250 euro) maar dan moet op de storingsindicator een 2 staan en er staat of een 0 of een 1( en dat betekent dat de CV en/of de boiler niet worden opgewarmd.
Nefit wil geen advies geven ( laat U maar een monteur komen, dan leggen wij aan hem uit wat hij doen moet).
Wie heeftmeer van dit soort terreurervaringen? Absurde bedragen voor kleine fouten ( mijn kepapotte computer werd natuurlijk meegenomen door de monteur, de "nieuwe"zat inderdaad in een doos, maar die was al vaker gebruikt zo te zien Reageer!

rojo
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 sep 2003 22:34

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door rojo »

ik zie het al weer .
Weer een paar monteurs die er de balle verstand van hebben .
Ik zelf werk al jaren als onderhouds,storingsmonteur aan cv kertels.
Als er op de nefit een 1 of een 0 staat houd dat in dat de drieweg klept niet opent of dat het apparaat in rust stand staat.
dus geen nieuwe pomp, een grondige onderhoudsbeurt zou wel eens kunnen helpen .
Nu als ik zelf een nieuwe ventilator plaats, wil wel een kapot gaan ,en ik maak een sluiting waardoor de computer kast kapot gaat neem ik met mijn werkgever contact op en leg het uit ,vaak komt het dan op rekening van ons en niet van de klant.
Was tenslotte goed toen ik kwam.
Maar ja er zijn genoeg kleinere installatie bedrijfjes,onderhoudsbedrijfjes die gewoon de mensen geld uit de portomonee proberen te trekken .
Kortom lees de beschrijving van de cv ketel goed door,vaak staan er ook storingstabellen in en ik vind het raar dat een bedrijf die de cv ketels maakt zoals agpo niet eens de moeite neemt om klanten te woord te staan .
Is al kolder als er gezegd word de monteur belt ons dan zeggen wij wat hij moet doen ,komt bij mij over dat de monteur niet weet wat hij doet want de monteur hoort dit gewoon te weten als hij goed en degelijk geschoold is en de nodige cursussen heeft gehad bij nefit,agpo ,vaillant,remeha etc .
daar word netjes uitgelegd wat de storingen kunnen zijn en krijg je genoeg technische informatie.
Maar als ik met mijn multimeter ga meten zie ik de mensen al denken nog nooit gezien vaak krijgen ze maar wat opgespeld wat er stuk is en betalen ze een gods vermogen ,terwijl als ik er naar kijk zie dat er iets simpels als een kamer thermostaat stuk is ,tja zie ik wel rekeningen leggen van dik 800€ .
Zonde dat mijn zogenaamde collega,s van andere bedrijven dan de markt zoo verzieken.

rojo
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 sep 2003 22:34

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door rojo »

Oja vraag ook eens naar hun legitimatie bewijs en vraag of ze geschool d zijn want vaak sturen de onderhoudsbedrijven ongeschoold personeel op pad .
Werken ze er net en doen storingen en makenm meer storingen in de ketel dan er waren .
Komt doordat de bedrijven liever verdienen dan opleidingen geven .
Daarom is er ook zo een groot verloop in personeel omdat ze meestal een jaartje blijven en dan weg gaan .

rojo
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 sep 2003 22:34

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door rojo »

ik zie het al weer .
Weer een paar monteurs die er de balle verstand van hebben .
Ik zelf werk al jaren als onderhouds,storingsmonteur aan cv kertels.
Als er op de nefit een 1 of een 0 staat houd dat in dat de drieweg klept niet opent of dat het apparaat in rust stand staat.
dus geen nieuwe pomp een grondige onderhoudsbeurt zou wel eens kunnen helpen .
Nu als ik zelf een nieuwe ventilator plaats wil wel een kapot gaan en ik maak een sluiting waardoor de computer kast kapot gaat neem ik met mijn werkgever contact op en leg het uit ,vaak komt het dan op rekening van ons en niet van de klant.
Was tenslotte goed toen ik kwam.
Maar ja er zijn genoeg kleinere installatie bedrijfjes,onderhoudsbedrijfjes die gewoon de mensen geld uit de portomonee proberen te trekken .
Kortom lees de beschrijving van de cv ketel goed door vaak staan er ook storingstabellen in en ik vind het raar dat een bedrijf die de cv ketels maakt zoals agpo niet eens de moeite neemt om klanten te woord te staan .
Is al kolder als er gezegd word de monteur belt ons dfan zeggen wij wat hij moet doen komt bij mij over dat de monteur niet weet wat hij doet want de monteur hoort dit gewoon te weten als hij goed en degelijk geschoold is en de nodige cursussen heeft gehad bij nefit,agpo ,vaillant,remeha etc .
daar word netjes uitgelegd wat de storingen kunnen zijn en krijg je genoeg technische informatie.
Maar als ik met mijn multimeter ga meten zie ik de mensen al denken nog nooit gezien vaan krijgenze maar wat opgespeld wat er stuk is en betalen ze een gods vermogen terwijl als ik er naar kijk zie dat er iets simpels als een thermostaat stuk is ,tja zie ik wel rekeningen leggen van dik 800€ .
Zonde dat mijn zogenaamde collega,s van andere bedrijven dan de markt zoo verzieken.

jeanneke

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door jeanneke »

Ik heb een Nefit hr combiketel sinds november 1998.
Werkte perfekt tot ik hem in november 2002 een beurt liet geven.
In januari 2003 koud water bij het douchen, foutcode 2U, oplossing: de aan- en afvoersensor vernieuwen.
De rekening € 87.23 , waarvan € 21.30 voor een sensorset.
November 2003 onderhoud, en in januari 2004 weer koud water, foutcode 2F.
Ditmaal de safety- en aanvoersensor vervangen, rekening € 204.35, verdeeld in € 74.76 arbeid, en voor de safetysensor € 52.64, en voor de aanvoersensor € 28.76, die was het voorgaande jaar nog € 21.30 per 2.
Eind 2004 onderhoud, en ja nu maart 2005.
Foutcode 2F.
Nefit aangeschreven, maar die zien vooralsnog geen reden om coulance toe te passen.
Er zit immers 2 jaar garantie op de onderdelen, dat wisten mijn 2 verschillende installateurs niet, of is het teveel moeite om de vervangen onderdelen op te sturen.
Nefit mag van mij een ijskoude douche, want ze laten mij ook in de kou staan.
Vooralsnog geen coulance, die ketel is nu 6 jaar oud en de laatste 3 jaar de sensoren kapot.
Volgend jaar weer?
Het antwoord daarna zal wel zijn, sorry mevrouwtje U heeft pech, het kan wel gebeuren dat een ketel er na 8 jaar de brui aangeeft.
Is er een monteur die raad weet?
Mijn zwager al 40 jaar monteur weet het niet en krijgt bij nefit geen poot aan de grond, want het is een onbekende klacht.
Laat ze dan mijn ketel maar eens na komen kijken, en zelf uitvinden waar het probleem zit.
Maar NEE, laat u maar een monteur komen mevrouwtje, en inderdaad een multimeter, NOOIT GEZIEN, gewoon de onderdelen vervangen, en betalen maar weer.
HELP

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

1999/ 2000/ 2001 waarom pas na 4 jaar een onderhoudsbeurt?
Zo'n ketel brandt alle dagen van het jaar en beknibbelen op een jaarlijkse onderhoudsbeurt gaat geld kosten.

Bundy

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Bundy »

8) ..Juist eigen schuld ,,zelfs ,n mercedes van 1,5 ton,moet je onderhouden,,zoniet dan gebeurd er wat.
Eerst laten verwaarlozen ,en dan piepen.nee je zit echt fout.

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

Zo'n sensor kan eens de geest geven, maar dat heeft niks met jaarlijks onderhoud te maken!,

Ik ben bang dat het gewoon stomme pech is, hoewel twee van deze zelfde sensoren binnen een korte tijd wel erg snel is, geen vervuild cv water in de wisselaar en radiatoren, dan kan het wel eens gebeuren dat zo'n sensor vast komt te zitten door roest, en ander vuil, met als resultaat een koude douche of koukleumen in huis.

Alles met elkaar erg vervelend als je het overkomt, maar in de kou zitten is ook niks gedaan.

ex nefit fabrieksmonteur

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door ex nefit fabrieksmonteur »

beste mensen er zijn maar weinig mensen die echt verstand hebben van cv ketels.
bij een 0 op dispay betekend geen warmtevraag is dus geen storing.
een 1 betekend cv brand, knipperende 1 boiler word opgewarmt.
dus 0 of 1 is geen storing.
een storing is altijdt herkeenbaar bij een vergrendeling een punt rechts onder in display of knipperend.
storingscijfers zijn 2, 3 ,4, 5, 6 veel voorkomend op de nefit 32 en
7, 8, 9, op de nefit turbo's dus de aan en uit ketel.
de storing 2 bij de modulerende ketels de 22 en de 30 kunnen veel oorzaken hebben bij defecte sensors treed vaak de code 2f en 4f op
bij de iets oudere modulerende ketels zitten verkeerde sensors in worden onder garantie vervangen door uw instalateur deze ketels zijn zeer gevoelig voor lucht in systeem een klein luchtbelletje en de ketel staat op 2 .
een onderhoudsbeurt word door de nefit eens in de 1 1/2 jaar geadviseerd.
maar na 4 jaar mag dat geen reden zijn om kapotte sensors te hebben
helaas weet ik dar er veel geklungeld word de uba's en logica's (besturing) vervangen wat niet nodig is
uw installateur is de eerste verantwoodelijke over uw cv ketel hij kan de hulp inroepen bij de nefit.ik heb 20 jaar ervaring gehad met nefit ketels
als servicemonteur maar er word veel afgeklungeld oor installateurs.

jan

Bundy

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Bundy »

8) Waar het mij omgaat is dat hier eerst 4 jaar wordt gewacht,en nu alleen maar klagen,en ze praat nu over 2 installateurs die het niet zouden weten(dit zijn typisch geluk zoekers) je moet overal betalen nu kan men eventuele fouten ook makkelijk afschuiven,bij een goed onderhoud was deze afwijking wel opgevallen,en je had de sensors ook gratis gehad,de coulance regeling was hier erg goed van,maar dan moet je niet na 4 jaar mee aan komen zeuren.....(ONDERHOUD!!!!)

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

Wij hebben al 14 jaar een Vaillant HR-ketel. Deze wordt via een onderhoudscontract elk jaar nagekeken. Tot nu toe hebben wij één keer onkosten gehad à € 1,16 voor het vervangen van een schroefje. Dit is even een positieve reactie op alle negatieve reacties tot nu toe, het kan ook goed gaan.

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

Een koude douche kan ook veroorzaakt worden door
kalkaanslag in de douchekop.
Ketel geeft dan ook storing aan.
Nachtje in de spoelazijn en hij doet het weer.
Overigens verzorgt de tros ook de koude douche.

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

De ex nefit monteur heeft geen antwoord op de vraag van de topic
gegeven. Hij heeft ons wel laten weten dat hij er verstand van heeft
maar daar is niemand mee geholpen.
Mijn advies aan Hans Verbaan is vraag alsnog die computer terug die
vervangen is want dat is U eigendom en laat hem door een ander
nakijken waarom hij stuk gegaan is.
Mijn volgend advies is vraag altijd de vervangende onderdelen terug
want dat is U eigendom dan kan het eventueel door een ander
nageken worden.
Moet U eens opletten wat er gebeurd als U dat doet en verteld wat
U ermee gaat doen wedden dat de rep.kosten naar beneden gaat.

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

Die oude Nefit 32, hebben in het verleden veel problemen gehad met de electronische ontsteking,

Later is dit probleem ondervangen en is er een gloeiontsteking gemonteerd in de nieuwere productielijn,

Mijn ouders hebben zo'n Nefit 32 ketel ( bouwjaar 1992 ), in begin steeds blokkeren, ontsteking weer wat schoonmaken, dan werkte de ketel weer naar behoren,

Later weer problem, koukleumen in huis, foutcode in display, ionisatiefout, dus ketel weer open, ontsteker schoonmaken, en weer warm zitten,

Weer problemen met de ontsteker, instalateur er bij gehaald, nieuwe ontsteker én computer vervangen, ketel werkte weer,

later wéér problemen met de ontsteker, weer ionisatie storing, ontsteker weer schoongemakt, ketel werkte weer prima,

na een paar maanden weer koud zitten!, installateur er weer bij, nieuwe ontsteker en er werd een rood 'oorvorming' siliconen rubberring tussen de onsteker gemonteerd, zodat de ontsteker dichter bij branderbed kwam te staan!, dit hielp maar even!, later weer vastloper!, wéér ionisatiefout!,

Wéér installateur erbij gehaald, hij stond letterlijk met de handen in het haar, voordruk gecontroleerd, aansteekbrander druk gecontroleerd, hoofdbranderdruk gecontroleerd, alles was goed,

Dus ontsteker weer opgepoetst, en de ketel werkte weer voor een tijdje!,

Na een paar maanden, weer problemen met de ontsteking!, dus eigenhandig maar weer de ontsteking verwijderd, en gereinigd, afstand electroden stond goed, volgens het boekje,

dus maar weer oppoetsen, heb toen zelf de electrode afstand verkleint met een milimeter, zodat er nog een milimeter overbleef, Ontsteker weer gemonteerd, en de ketel werkte weer,

Sindsdien nooit geen problemen meer gehad!...

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

reactie op GAST om een logica (turbo) 0f uba (moduleerende) terug te vragen (computer of besturing)
Een erkende installateur zal normaal een logica eerst een tijdje los naast de ketel hangen of het inderdaad de oorzaak is om wat voor storing dan ook. Maar ik zeg het nogmaals een besturing gaat niet vaak defect.
Het lijkt me vrij normaal om de vervangende onderdelen achter te laten
helaas gebeurd het haast nooit MAAR LAAT NIET ZOMAAR EEN BESTURING VERVANGEN vraag altijd waarom.
Bij een turbo is de code 8 een defecfe logica.
volgende code's 0 & 1 geen storing 2: watersromingsprobleem oorzaak kan zijn te weinig water, stromingsschakelaar vervuild of defect,alle radiatoren dicht,pomp draaid niet Code 3 verbrandingsluchtprobleem oorzaak ventilator defect, branderpakking gescheurd kun je zien de pakking steekt buiten de branderplaten (rechts bij de 2 silliconen slangetjes p1 & p2) vooral blauwe pakkingen zijn er gevoelig voor inmiddels zijn ze grijs en beter, vocht in de 2 slangetjes p1 & p2 makkelijk te controleren even slangetje af halen een voor een en doorblazen, de drukverschilschakelaar defect ook te controleren slangetje van p1 van de branderdeksel halen en licht inblazen hierbij moet je een klik horen dan schakelaar ok, vervuiling van de warmtewisselaar of ventilator b.v filter in kapje boven ventilator trek slangetje van p2 af gaat de ketel branden na reset dan vervuiling.
code 4 maximaalthermostaat of branderclixon defect.
code 5 komt eigelijk nooit voor. code 6 ionisatiefout oorzaak slecht werkende onsteker ontstekingsgasdruk te laag of hoofdbraderdruk te hoog, wat nog al eens voorkomt is dat de huisdrukregelaar (Voordruk) niet goed meer werkt ,zit bij de gasmeter eigendom van uw energiebedrijf laat dit altijd controlern door uw instalateur met een drukmeter (heef hij dat niet laat hem dan niet eens bij de ketel kijken is bij een servicemonteur standaard gereedschap) een huisdrukregelaar wil nog weleens doorlekken gasdruk moet ca 25 mBar zijn niet hoger dan 30 mBar kan beschadeging aan gasblok geven is bij de ketel te controleren ook moet de branderdruk gecontroleerd worden zowel aansteekdruk als de hoofdbranderdruk moeten 11.5 mBar zijn eerst de hoofdbranderdruk dan aansteekbranderdruk controleren/afstellen de de drukmeter nog even laten zitten op de aansteekbrandernippel bruine draad moet dan eventjes van het gasblok worden getrokken en de druk zal oplopen van 11.5 mBar naar ca 17.5 mBar het verscil mag niet meer zijn dan 17% toch meer dan huisdrukregelaar niet goed laat uw installateur naar uw energiebedrijf bellen en de huisdrukregelaar word gratis vervangen. LAAT DIT ALTIJD UITVOEREN BIJ EEN 6.A storing en blijf er bij kijken WIL een monteur dit niet dan weet hij mogelijk niet wat er word bedoeld en dat is een gebrek aan deskundigheid MIJN advies bel een ander het beste is een erkende dealer met een eigen servicedienst worden door de nefit opgeleid ( p.s laat bij een schoonmaakbeurd de monteur met een linnenschuurpapier even over de brander schuren bij de aansteek gedeelte rechts kan een 6 storing voorkomen) code 7 komt eigelijk ook nooit voor 8 zie boven en 9 is een antipendel programma wil zeggen dat de aanvoer en de retour even warm zijn kan de warmte niet kwijt komt vaak doordat er te weinig radiatoren open staan.

heeft u vragen ik zal ze proberen te beantwoorden.
JAN

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

:shock: Petje af --- voor zo'n antwoord.--- :!:

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

:arrow: :?:

In ons nieuw te bouwen appartement komt een Agpo 225C ketel.
Nu hebben wij nogal wat misprijzende blikken gekregen, toen wij dit zeiden.
Heeft iemand ervaring met deze ketel? Hij wordt door de bouwer geplaatst.

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

:shock: Klopt ja ,t is ,n project ketel dus niet de beste maar misschien
heb jij er wel geluk mee.

jeanneke

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door jeanneke »

Toen mijn ketel geinstalleerd is , is er door de monteur gezegd dat er de eerste 3 jaar geen onderhoud nodig was.
Dus val me daar niet op aan.
het gaat mij erom dat er nu 3 jaar op rij de sensoren kapot zouden zijn, terwijl nefit zegt dat dit een onbekend probleem is.
Ik heb inmiddels van diverse monteurs gehoord dat er een tijd slechte sensoren gebruikt zijn, die dan ook kostenloos vervangen hadden mogen worden.
Geen installateur die dat vertelt.
De garantie van 2 jaar op sensoren vrijwaart je niet van de voorrijkosten en arbeidsloon.
Als ze op advies van nefit 2 sensoren vervangen is er altijd maar een kapot, maar de monteur kan niet meten welke, dus betekent dat eenmaal garantie, en een goed onderdeel voor niks vervangen.
Nu is er een monteur die zich verdiept heeft in het probleem en die komt met het vermoeden dat het ligt aan de warmtewisselaar, die is immers in 6 jaar tijd nog nooit schoongemaakt.
Ik heb een onderhoudscontract, hoe weet ik wat er gedaan moet worden?
Ik wil nog even melden dat we geen radiatoren hebben maar een buffervat van 50 liter, omdat we luchtverwarming hebben.
Jan weet jij raad?

Gast

Re: HR cv ketels en onderhoud.

Ongelezen bericht door Gast »

http://www.stopet.nl/shop/index.php?cPath=1_6

kijk eens bij veel gestelde vragen.

Gesloten