LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe cv-ketel

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door hamer »

Ondanks dat ik alle topics gelezen heb, vind ik dat iedere situatie apart is en ik vond nergens een antwoord op mijn vragen, vandaar een nieuw topic.
Ik heb een huis uit 1930, een cv-ketel van 34 jaar oud en een gemiddeld gasverbruik van 3400m3 per jaar. Benden heb ik een geiser.

vraag 1; wat is beter: een combiketel of toch geiser/cv-ketel apart?
het duurt nameijk lang eer we warm water hebben en met douchen kan er niemand elders warm water nemen, want dan krijgen we ruzie :lol:
vraag 2: verschillende bedrijven bieden de huur van een cv-ketel en een onderhoudscontract aan. Gezien mijn verbruik en staat van ouderdom van de cv-ketel, "garandeert" men bij huur HR+-ketel een besparing van gem. €300. Tel ik nu fout of ben ik die €300 besparing kwijt aan de huur?!? :shock:
vraag 3: men adviseert veelal 's zomers de cv-ketel uit te zetten. Wat bedoelt men dara exact mee, zowel de stekkers uit áls het vlammetje of alleen de stekker?! Mijn verbruik was afgelopen jaar nl. met zo'n 1000m3 toegenomen en u kunt zich voorstellen dat ik overal op wil besparen.

Het gaat mij niet om namen van bedrijven/ketels, maar om tips wát je zou nemen in huis, dan zoek ik verder zelf wel uit welk merk/energiebedrijf ik neem :wink:

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door hamer »

niemand tips? :(

carrloo
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 aug 2005 19:25

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door carrloo »

beste hamer, probeer het eens bij www.klusidee.nl
daar geven echte cv en warmwaterkenners je goeie tips. alleen niet van merken of bedrijven maar wel wat het beste voor jou situatie is, even op het forum proberen. succes.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door hamer »

@carrlo; dat heb ik al gedaan, maar door de forumregels kom je niet verder omdat je ze zgn niks kunnen aanbevelen zonder merk-/ firmanaam te noemen
http://www.klusidee.nl/Forum/about9277.html
:cry:

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door Snertjong »

Ook op 'Klusidee' heb ik u gezien,dus probleem is al bekend :lol:

Het beste wat u kan doen is een -Nefit-kopen (of huren).

Alleen nog een tip....: u bent al 15 jaar te laat met die vervanging dus
doe het dan ook snel,u had deze ketel allang verdient kunnen hebben.

Succes 8)

teve
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2005 22:29

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door teve »

vraag 1 bij een combiketel kun je op een punt warm water aftappen, wordt dit op nog een plek gedaan krijg je ook met alleen een combiketel ruzie

vraag 2 wij hebben ook huren laten vergelijken met kopen en dan schijnt het dat als je huurt in tien jaar hetzelfde kwijt bent als dat je een ketel koopt. je mag minimaal verwachten dat een ketel toch vijftien jaar meegaat dus tel uit je winst. twwe weken terug heeft onze ketel een beurt gehad ( hij is zestien jaar oud) en volgens de monteur nog lang niet aan vervanging toe, ook zei deze monteur, die regelmatig opleidingen en bijscholingen volgt, dat het niet direct nodig is om elk jaar een onderhoudsbeurt te geven maar dat is wat je zelf wilt.

vraag 3 bij de meeste (combi)ketels zit een schakelaar waarmee je de kachel uit kunt schakelen maar dan kun je nog wel warm water aftappen, heb je echter alleen een verwarmings ketel dan kun je de cv doormiddel van een schakelaar uitzetten, ga je echter op safe dan kun je beter de stekker eruit trekken maar dan zou ik ook de gastoevoer afsluiten.

Adne
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 aug 2005 14:08

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door Adne »

Hangt er vanaf of je een eigen huis hebt.

Voorbeeld bij koop : Nefit Smartline 1500 euro installatiekosten 500 euro onderhoudscontract na 20 maanden 53 euro per jaar.


Voorbeeld bij huur: Nefit Smartline 30 euro per maand plus installatiekosten 500 euro contract van 10 jaar dan ben je totaal 4100 euro kwijt en als de ketel na 10 jaar nog goed is blijf je de huur betalen.

Alle kosten zijn dan wel is waar voor de verhuurder dus kopen is altijd voordeliger.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door royco »

Teve, als ik jou verhaal lees vraag ik me af of je wel op de hoogte bent van de apparatuur die heden ten dage op de markt is.

Bijv. 1)waarom zou je bij een combiketel maar op 1 punt kunnen tappen. Er zijn combitoestellen op de markt die CW5 of zelfs CW6 halen. Dus dat is al uit de wereld.

2) een gastoestel laat je elk jaar controleren. Dat wil inderdaad niet zeggen dat ie onderhoud behoeft, maar er moet wel elk jaar een monteur naar kijken.

3) wil je de cv uit bedrijf nemen, draai je de gastoevoer dicht, zet de ruimtethermostaat op een zo laag mogelijke stand, opent alle radiatoren en laat de stekker in steken. Dit om te voorkomen dat de pompas vast gaat zitten.

teve
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2005 22:29

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door teve »

royco, ik heb me er de laatste dagen aardig in verdiept en

1 als je op het tweedepunt water tapt dan heb je voor de ketel er op reageerd op het eerste punt even koud(er) water, misschien in de duurdere klasse ketels niet.

2 de veiligheids eisen en instellingen zijn zo hoog dat de ketel echt niet ieder jaar nagekeken hoeft te worden, let wel bij normaal gebruik.
dit is vorige week nog door de installatie monteur bevestigd. niet iedereen zal daar blij mee zijn want je zult je brood er maar mee verdienen. ik heb begrepen dat een expansievat vervangen bij de ene istallateur rond de 300 euro kost, van meerdere personen gehoord en andere istallateurs doen het voor nog geen 100 euro dus even navragen en er is op je kachel of cv hoe je het noemen wilt veel geld te besparen.

3 als je de ruimtethermostaat zo laag mogelijk zet kun je net zo goed de stekker eruit halen want als hij zo laag staat zal de pomp ook zeker niet aanslaan. de vraag was om te bezuinigen en of de stekker er uit kan, mijn antwoord was ja dat kan maar..........

vriendeijke groet

Adne
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 aug 2005 14:08

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door Adne »

De prijs van een expansievat ligt gemiddeld rond de € 27,00 !!!!!!!!!!!!

Ga maar eens zoeken via Google, ik heb toevallig van de week een nieuwe ketel laten plaatsen :lol:


Uw voordelen bij huren (geiser, boiler of cv-ketel)

Service en onderhoud zijn inbegrepen.
U kunt het huurcontract tussentijds beëindigen.
De installatiekosten kunt u in termijnen betalen.
Geen grote uitgave ineens.
Het toestel wordt niet uw eigendom. U huurt voor minimaal 10 jaar.
U betaalt maandelijks een vast bedrag.
Geen onverwachte uitgaven.
Installatieprijs bedraagt gemiddeld € 450 tot € 550.
Na installatie betaald u een vast bedrag per maand € 23 tot € 50 per maand, afhankelijk van de keuze van het toestel.

Succes :wink:

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door royco »

Teve! Wat dacht je van een automatische pompschakeling die de pomp 1x24uur even laten draaien om vastzitten te voorkomen? Elk jaar een inspectie heeft NIKS maar dan ook NIKS met veiligheidseisen te maken. Trouwens, als veiligheidseisen HOOg zijn dient deze natuurlijk WEL vaker nagekeken te worden. Volgens mij ben je een duimzuiger en heb je te veel tijd over om dingen te vertellen waar je GEEN verstand van hebt.

teve
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2005 22:29

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door teve »

beste royco,

als dat jou mening is vind ik dat prima, mijn mening weet je en als jij mij meent te kennen dan zul je wel gelijk hebben dat ik de hele dag niets doe. ik ben gemiddeld 75 uur van huis, maar dan eet ik uit mijn neus. hier laat ik het bij.

vr groet

hulp troepen
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:18

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door hulp troepen »

Beste royco
kijk is op de site van atag ,daar vind je alles wat je hebben wil,en een tip voor je keuken neem een hot fill boiler ,de ketel is naar al je wensen intestellen,voor jou advies zal je een shr 38 tap nemen genoeg warm water en zuinig met een buiten voeler

hulp troepen
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:18

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door hulp troepen »

ik bedoelde hamer
als je een combi ketel neemt heb je maar 1 ding te onderhouden je kan ook nog een circulatie leiding nemen voor warmwater ,heb je ook sneller warm water op je tappunten, veel sucses

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door berna »

Beste TEVE, het kan wel UW mening zijn, maar dat wil niet zeggen dat het ook klopt. Degene die hier gelijk heeft is ROYCO! Dus beste TEVE ga verhaaltjes schrijven over zaken waar u wél verstand van heeft (als die er al zijn) maar niét over CV-toestellen.
Vr Gr Berna

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door hamer »

ik had nog graag geweten wat het verschil is tussen een 21kw en een 27kw verwarmingsketel. Wat moet ik me hierbij voorstellen. heb je een bepaald vermogen toch wel nodig voor een relatief groot huis of heeft dit niets hiermee te maken. :oops: Er zat nl. nogal wat prijsverschil in.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door hamer »

heb de radiatoren overigens dichtgedraaid en 2 uur gemeten: van 36145,561 naar 36146,128 Lijkt me geen lek dus

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door berna »

heb de radiatoren overigens dichtgedraaid en 2 uur gemeten: van 36145,561 naar 36146,128 Lijkt me geen lek dus
Ik snap niet helemaal waar dit over gaat?

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door berna »

Ik las net nog iets over het plaatsen van een "hotfill"boiler. Dat zou wel het laatste zijn wat u zou moeten doen. Je hebt dan in iedergeval twee toestellen tegelijk in bedrijf als je de kraan open zet. Daarnaast is een dergelijke boiler maar 500 Watt, dus het duurt een eewigheid voor het ding weer opgewarmd is.
Als een tweede persoon een andere kraan open zet sta je dus met twee man uit het cv-toestel te tappen, en daar zijn de meesten niet voor geschikt, of de installatie is er niet op ingeregeld. Neem dan gewoon een close-in boiler en je hebt een grandioos comfort. Een iets hogere stroomrekening misschien, maar ook direct warm water. Daarnaast wordt er in de keuken toch niet zoveel warm water meer getapt omdat heel veel mensen een afwasmachine hebben.
Vr GR Berna

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Nieuwe cv-ketel

Ongelezen bericht door hamer »

@Berna; op "Mijn verbruik was afgelopen jaar nl. met zo'n 1000m3 toegenomen en u kunt zich voorstellen dat ik overal op wil besparen" kreeg ik privébercihten om te checken of ik niet soms een gaslek had. Check dmv noteren stand en dichtdraaien radiatoren is dus uitgevoerd.

Gesloten