LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gevaarlijke CV-ketels

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
stork4
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2005 11:12

gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door stork4 »

Doe je werk eens goed, Radar, en verdiep je eens in de materie van CV-ketels.
Die mensen die te zien waren in de uitzending van 15 januari waren stuk voor stuk zielepoten die zich achter een ander verscholen met de klachten over hun ketel. En dan TNO die wat komt meten. Natuurlijk meet je CO in huis met open ketels. Het wordt tijd dat mensen een leren om hun huis te luchten ipv maar te piepen over datgeen waar ze geen verstand van hebben.
En tot slot die gore vraag aan de directeur waarom mensen 13 euro extra moeten betalen voor veiligheid ! Hoe durft u, mevrouw. Die 13 euro is niet voor de veiligheid maar voor die nieuwe CV-ketel ! Na 15 of 20 jaar wordt gewoon de ketel vervangen. Dat gebeurd overal en is niets nieuws. Maar hier wordt het gebracht alsof de mensen moeten betalen voor een stukje veiligheid.

Bah. Het wordt steeds meer een teringprogramma dat Radar.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Bah. Het wordt steeds meer een teringprogramma dat Radar.
U doet net alsof u uitmaakt welk onderwerp alsmede de wijze waarop dit wordt aangedragen.
Denkt u iets te bereiken wanneer u uw betoog sluitmet de quote?
Sorry hoor!

Santos
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:57

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Santos »

Het programma had een hoog flauwe kul gehalte. Het was goed voor de fabrikanten en installateurs maar technische uitleg ontbrak helaas en ieder praat elkaar maar na. Als er CO in de woning komt kan dat alleen doordat de schoorsteen niet goed funktioneert. Zelfs al zou een ketel CO produceren dan moet de schoorsteen dit afvoeren. Als de ketel geen CO vormt komt in dezelfde situatie CO2 en waterdamp in het huis wat ook niet zo lekker is en waarbij op den duur door gebrek aan zuurstof toch CO gevormd zal worden. Naast een slechte schoorsteen is een geiser zonder buitenafvoer een gevaar, hierdoor ontstaan helaas de meeste ongelukken door CO.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Kom nou mensen, de meeste ketels betreffen ventilatieketels en dit hebben geen enkele luchttechnische verbinding met de binnenlucht in huis! Waar gaat dit dan nog over??
Co2 komt bij verbanding vrij, dat is allom bekend!
De mate waarin is alleen afhankelijk van het vochtgehalte in de aanvoer lucht en de status van verbranding.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door puma73 »

@chanmaster,
Chanmaster
Geplaatst op: 16 Jan 2007 23:46 Onderwerp:



Kom nou mensen, de meeste ketels betreffen ventilatieketels en dit hebben geen enkele luchttechnische verbinding met de binnenlucht in huis! Waar gaat dit dan nog over??
Co2 komt bij verbanding vrij, dat is allom bekend!
De mate waarin is alleen afhankelijk van het vochtgehalte in de aanvoer lucht en de status van verbranding
Als ik mijn cv ketel in een ruimte zou hangen waarin er totaal geen binnenlucht bij kan dan gaat mijn ketel uit en zit ik in de kou.

Kortom jouw antwoord "GELEUTER VAN DE BOVENSTE PLANK"

jollyjoker538
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2007 23:58

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door jollyjoker538 »

Ook ik ben helaas op een niet meewerkende wooningbouw cooperatie gestuit.
Het gaat hier om Portaal. Ook in mijn huurwoning in Maarssenbroek, staat inmiddels een ketel die 21 jaar oud is van het merk vaillant type 182e die bijna elk jaar gerepareerd wordt. Dit ding hebben ze in december nog geprobeerd op gang te houden. Het probleem was geen warm water meer. Na 3 dagen een monteur over de vloer te hebben gehad, hebben ze met kunst en vliegwerk de boel weer draaiend gekregen. Om het water op temperatuur te krijgen hebben ze de waterdruk geknepen en de branderdruk stevig verhoogd. De norm zou 4 moeten zijn maar hij staat nu op ruim 6? Meten is inmiddels ook niet meer mogelijk omdat de monteur een meetpunt op de ketel heeft afgebroken. Toen ik de monteur van het onderhoudsbedrijf vroeg of het niet eens tijd werd voor een nieuwe ketel werd me meteen al duidelijk dat ook Portaal de opdracht heeft gegeven oude ketels niet te vervangen, maar net zolang op te lappen als mogelijk is. Telefonisch contact met de woningbouw met de vraag om een nieuwe ketel werd afgedaan met "Uw woning staat niet op de rol voor eventuele vervangen en ook niet voor 2007". Je weet gelijk waar je aan toe bent. Misschien toch nog maar eens bellen met Portaal nu deze uitzending is geweest???

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Sjors_B »

En maar jammeren hier, ik zou zeggen vraag het die CO2 doden eens.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Bij de huidige ketels is die navraag overbodig. Zowel de aan als ook afvoerkanalen zijn alleen en uitsluitend verbonden met de open lucht.
Daarbij bestaat een dergelijk gevaar niet.
Dat is het voordeel van ventilatiesystemen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ach Puma ga fietsen en andere mensen niet op de wekker. U hebt totaal geen kennis van dit soort apparaten, dat blijkt wel weer.
Lees het vorenstaande en u snapt misschien waarover ik het heb. Zo niet rot dan op van dit forum, u kunt namelijk voor niemand iets betekenen maar alleen maar belangrijk doen maar tot daden of zinvolle uitspraken anders dan mij op mijn wekker gaan kunt u niet. Verdwijn van hier!

Ik doe een beroep op de moderator Puma nu eens een poosje te weren.
Lees diens topics

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Sjors_B


Geplaatst op 17 Jan 2007 06:28 door Sjors_B


--------------------------------------------------------------------------------

En maar jammeren hier, ik zou zeggen vraag het die CO2 doden eens.
Beste Sjors_B

Het is mij bekend dat er nog oudere ketels in omloop zijn. Dit gaat geheel voor rekening van de verantwoordelijke woningbouwvereniging of corporatie, gedlt tevens op de inbreng van jollyjoker538.
Het aantal Co2-doden? Natuurlijk is het risico daarvan bij oudere ketels welke lucht van binnenuit aanzuigen vele malen groter.
Veelal treffen wij nog oudere ketels aan in woningen welke in een saneringswijk staan. Is dat ook in uw geval aan de orde, jammer dan, ik kan in die situaties weinig voor u doen. Is de verhuurder daadwerkelijk in gebreke waar het gaat om modificatie van de installatie zonder dat er gesproken wordt over grootschalig onderhoud binnen afzienbare tijd, dan kan ik wellicht iets voor u betekenen.
Houdt u echter wel rekening met een huurprijswijziging daarvan, dat is het item waarover mensen vaak struikelen maar u verdient het dubbel en dwars terug in de stookkosten.

service-monteur
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:31

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door service-monteur »

Inderdaad zoals eerder opgemerkt gaat het hier eerder om een beluchtings-probleem in de betreffende woningen! Een "versleten branderbed" is echt flauwekul.
Op het moment dat er te weinig zuurstof in een woning aanwezig is probeert de cv-ketel deze "te halen" via de enige open verbinding naar buiten die er vaak nog is, dit betreft dus de rookgasafvoer!
Bij een goed beluchte ruimte waar het toestel opgesteld staat gaan normaal gesproken de rookgassen via deze pijp naar buiten.
Met een tekort aan de nodige zuurstof tijdens de verbranding word deze gezocht via de rookgasafvoer en worden rookgassen meegenomen de woning binnen. Zijn er beluchtingsroosters gemonteerd bedoeld voor een goede verbranding dan zijn deze vaak dicht geisoleerd door de bewoners, niet wetende dat hierdoor een zeer gevaarlijke situatie onstaat!
Vaak als je hier een opmerking over maakt hoor je;veel te koud z'n open rooster!
De oude ketels konden hier dus waarschijnlijk nog wel even mee, als deze goed schoongemaakt waren en de monteur ook de luchttoevoer gecontroleerd had!!
De nieuwe gesloten Hr-ketels zijn natuurlijk altijd beter en veiliger en zuiniger.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dat wil dus wel zeggen dat waar men een oudere ketel stookt men altijd een raampje geopend moet hebben dus m.a.w. net zo goed de buitendeur open kan zetten. Dat soort ketels is niet meer van deze tijd.

Gebs
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2006 21:05

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Gebs »

Geplaatst op 16 Jan 2007 23:39 door Santos
Als er CO in de woning komt kan dat alleen doordat de schoorsteen niet goed funktioneert. Zelfs al zou een ketel CO produceren dan moet de schoorsteen dit afvoeren

Dit is dus 2 keer over niks heh, ten eerste CO kan op meerdere manieren tot stand komen, denk aan tekort aan ventilatie,verstopte branders en wisselaars,ten tweede gaat je CO NIET door de afvoer na buiten maar komt gewoon in de opstellings ruimte terecht, CO is namelijk ZWAARDER dan lucht.

Koop gewoon een CO melder als je de boel niet vertrouwd deze dingen werken prima.

Ik krijg tranen in m'n ogen van al deze domme reacties, alleen service monteur weet nog wat zinvols te melden.

Elisabeth39
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 nov 2006 13:56

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Elisabeth39 »

Nu raak ik toch geinteresseerd.
Ik woonde een paar jaar terug in een nieuwbouwhuis met moderne cv ketel.
Binnen een paar dagen nadat ik er woonde ( winter), werd ik duizelig, kreeg ik hoofdpijn, kon ik niet meer op mijn benen staan etc. Ik had altijd de ventilatieroosters open staan en daarnaast deed ik elke dag de ramen tegen elkaar open omdat ik voor mijn gevoel totaal geen zuurstof kreeg.
In de lente en zomer had ik nergens last van, maar in de winter daarop kreeg ik prompt weer last van allerlei klachten. En ik niet alleen, maar ook mijn bezoek. ( die meldden dat uit zichzelf)
Er is tig keer naar de cv ketel gekeken en uiteindelijk hebben ze een deel vervangen omdat het volgens de monteur vol met water stond en dat niet klopte. Hij heeft vlak voor het vervangen van dat deel nog een co2 meting gedaan en kon niets vinden.
Mijn klachten waren daarna echter bij toverslag verdwenen.

Ik heb dus braaf geventileerd, de ketel was volgens mij nog geen 15 jaar oud en de ketel werd elk jaar gekeurd.
Toch ben ik ervan overtuigd dat ik gewoon vergiftgd ben door co2 destijds.

Ik ben dus wel benieuwd wat de deskundige van hierboven hierover te zeggen heeft.

Santos
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:57

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Santos »

Nogmaals voor Gebs: verbrandingsgassen worden gewoon door de schoorsteen afgevoerd als deze tenminste goed werkt. In de ketel zit geen gasscheidingsinstallatie die CO de kamer instuurt en CO2 en waterdamp via de schoorsteen afvoert. Hoe zou dat vroeger met de oude kolenkachels gegaan zijn? Het totale gasmengsel heeft een hoge temperatuur, is daarom lichter dan lucht waardoor de schoorsteenwerking of trek ontstaat. Natuurlijk moet elke m3 verbrande en afgevoerde lucht aangevuld worden van buiten, via kieren roosters enz. Een ketel met een gesloten systeem is een heel ander verhaal maar daar ging dit probleem niet over.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Elisabeth.

Wanneer CO zwaarder dan lucht zou zijn zou de oppervlakte der aarde daarmee vergeven zijn. Dat is alleen het geval wanneer de temperatuur minus 187 graden bedraagt. Dan is alles wat vloei of gasvormig is gestolten. Kletskoek of wel larie van de koude grond. CO is niet zwaarder dan lucht omdat het verwarmt is en via het rookgaskanaal naarboven stijgt, onzin dus. Dit punt doet geheel niet terzake.
Waar het hier om gaat is de vraag "Wat zijn gevaarlijke CV-ketels".
Zuurstofgebrek vanwege een CV-installatie welke de verbrandingslucht aan de CV-ruimte, dus uit de woning zelf onttrekt heeft tot gevolg dat de CV-installatie in storing valt. In dat geval is er sprake van zuurstof gebrek waardoor men behoorlijk onwel kan worden. Ventieleren is altijd een must, ook bij moderne ventilatie ketels. Men moet altijd ventieleren. Zelfs een moderne CV-ketel kan onder bepaalde omstandigheden in de categorie gevaarlijke ketels worden geplaatst omdat het apparatuur betreft en daar kan wel het één en ander aan mankeren.
Met de moderne ketels is niets mis. Fouten worden gemaakt door de zogenaamde vakmensen.
Overigens moet ik opmerken dat men ten aanzien van ventieleren een raampje op een kier open onvoldoende is. Ervindt namelijk geen dan wel onvoldoende doorstroming plaats.
Maar wat zijn nu gevaarlijke ketels.
Oudere ketels zijn gevaarlijker dan de moderne. Een verstopte brander geen anders dan het veroorzaken van storing of een onvolledige verbranding. De rookgassen trekken keurig via het rookgaskanaal naar buiten. Wat echter veelvuldig fout gaat is dat de ketel wel wordt schoongemaakt maar het rookgaskanaal zijn niet.
Wanneer het rookgaskanaal berstopt raakt vallen zelfs de oudere ketels in storing.
Spontaan openbarstende vlamkasten zijn gevaarlijk en veroorzaken veelal brand. Lekkende koppelingen in gasleidingen zijn gevaarlijk.
Onvoldoende geïsoleerde vlamkasten zijn gevaarlijk omdat de behuizing te heet wordt en kuststof panelen smelten.
Bovendien geniet het laatstgenoemde type geen HR.
Verder is er geen CV-ketel gevaarlijk omdat deze sedert jaren moeten voldoen aan de keruingseisen alvorens toegelaten te worden.
Wat echt gevaarlijk is betreft het doe het zelf geknoei aan deze installaties. Daardoor zijn alle vormen van gevaar denkbaar.
Ik betracht het topic "Gevaarlijke CV-ketels" als volkomen onterecht.
Gevaarlijke doe het zelvers en klusjesmensen zonder terzakekundige opleiding en achtergrond veroorzaken het gevaar.

Matrox
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Matrox »

Zelf werkte ik bij een woningstichting. Eind jaren 80, werden de cv ketels mondjesmaat vervangen. Veel woningen waren voorzien van "open" toestellen en krijgen een "gesloten" systeem. Ook in deze periode was er veel renovatie. Men kreeg dubbel glas en de woning werd geïsoleerd. Bovendien werden toen veel woningen voorzien van een mechanische afzuiginstallatie. Als je na zo'n renovatie met een open toestel blijft zitten komt het gevaar al snel om de hoek kijken omdat de luchttoevoer vaak onvoeldoende is. De ketel brand, we doen alle ramen en roosters dicht tegen de kou en de afzuiginstallatie staat lekker te zuigen. Hierdoor ontstaat vaak een onderdruk in de woning en dan zijn we er!! Door de sterkere afzuiginstallatie en het aantrekken van zuurstof door de cv ketel komen de rookgassen de woning in i.p.v. dat ze afgevoerd worden door de schoorsteen. Mede door het beleid van woningcoörporaties het "jaarlijkse" onderhoud uit te gaan besteden aan bedrijven zoals Feenstra Verwarming tegen goedkope all in contracten. Plots was jaarlijks onderhoud niet meer nodig en krijgen de ketels nog maar 1 x per 1½ jaar een onderhoud. Monteurs krijgen de opdracht nimmer kenbaar te maken aan huurders dat de ketel vervangen moet worden. Hier is het gevaar gaan ontstaan! Natuurlijk zijn "open" toestellen altijd al een probleem geweest betreffende het binnen stromen van afvoergassen in een woning maar mede door de renovaties is dit een nog groter probleem geworden. De huurder betaald huur voor zijn ketel, installatie en onderhoud en de kosten zijn berekend (afschrijving) voor een termijn van 15 jaar. Nu veel bij grote onderhouds en installatie bedrijven ligt is de prijs niet naar beneden gegaan voor huurders. Een gemiddelde ketel gaat ongeveer 15 jaar mee. Je zou denken dat mensen dus wel en beetje recht hebben op een nieuwe ketel na 15 jaar omdat zij ervoor betaald hebben. Door de contracten alsmaar goedkoper aan te bieden of af te dwingen, worden zij veelal niet vervangen na 15 jaar maar pas tussen de 20 en 25 jaar. Sommige verhuurders hebben zelfs ketels hangen die tegen de 30 jaar lopen. Het mag dus duidelijk zijn dat "open" gastoestellen tegenwoordig een gevaar in een woning is. Duidelijk is ook dat het gevaar van een zogenaamd "gesloten" toestel, nihil is.

Matrox
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Matrox »

Zelf werkte ik bij een woningstichting. Eind jaren 80, werden de cv ketels mondjesmaat vervangen. Veel woningen waren voorzien van "open" toestellen en krijgen een "gesloten" systeem. Ook in deze periode was er veel renovatie. Men kreeg dubbel glas en de woning werd geïsoleerd. Bovendien werden toen veel woningen voorzien van een mechanische afzuiginstallatie. Als je na zo'n renovatie met een open toestel blijft zitten komt het gevaar al snel om de hoek kijken omdat de luchttoevoer vaak onvoeldoende is. De ketel brand, we doen alle ramen en roosters dicht tegen de kou en de afzuiginstallatie staat lekker te zuigen. Hierdoor ontstaat vaak een onderdruk in de woning en dan zijn we er!! Door de sterkere afzuiginstallatie en het aantrekken van zuurstof door de cv ketel komen de rookgassen de woning in i.p.v. dat ze afgevoerd worden door de schoorsteen. Mede door het beleid van woningcoörporaties het "jaarlijkse" onderhoud uit te gaan besteden aan bedrijven zoals Feenstra Verwarming tegen goedkope all in contracten. Plots was jaarlijks onderhoud niet meer nodig en krijgen de ketels nog maar 1 x per 1½ jaar een onderhoud. Monteurs krijgen de opdracht nimmer kenbaar te maken aan huurders dat de ketel vervangen moet worden. Hier is het gevaar gaan ontstaan! Natuurlijk zijn "open" toestellen altijd al een probleem geweest betreffende het binnen stromen van afvoergassen in een woning maar mede door de renovaties is dit een nog groter probleem geworden. De huurder betaald huur voor zijn ketel, installatie en onderhoud en de kosten zijn berekend (afschrijving) voor een termijn van 15 jaar. Nu veel bij grote onderhouds en installatie bedrijven ligt is de prijs niet naar beneden gegaan voor huurders. Een gemiddelde ketel gaat ongeveer 15 jaar mee. Je zou denken dat mensen dus wel en beetje recht hebben op een nieuwe ketel na 15 jaar omdat zij ervoor betaald hebben. Door de contracten alsmaar goedkoper aan te bieden of af te dwingen, worden zij veelal niet vervangen na 15 jaar maar pas tussen de 20 en 25 jaar. Sommige verhuurders hebben zelfs ketels hangen die tegen de 30 jaar lopen. Het mag dus duidelijk zijn dat "open" gastoestellen tegenwoordig een gevaar in een woning is. Duidelijk is ook dat het gevaar van een zogenaamd "gesloten" toestel, nihil is.

Matrox
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Matrox »

Zelf werkte ik bij een woningstichting. Eind jaren 80, werden de cv ketels mondjesmaat vervangen. Veel woningen waren voorzien van "open" toestellen en krijgen een "gesloten" systeem. Ook in deze periode was er veel renovatie. Men kreeg dubbel glas en de woning werd geïsoleerd. Bovendien werden toen veel woningen voorzien van een mechanische afzuiginstallatie. Als je na zo'n renovatie met een open toestel blijft zitten komt het gevaar al snel om de hoek kijken omdat de luchttoevoer vaak onvoeldoende is. De ketel brand, we doen alle ramen en roosters dicht tegen de kou en de afzuiginstallatie staat lekker te zuigen. Hierdoor ontstaat vaak een onderdruk in de woning en dan zijn we er!! Door de sterkere afzuiginstallatie en het aantrekken van zuurstof door de cv ketel komen de rookgassen de woning in i.p.v. dat ze afgevoerd worden door de schoorsteen. Mede door het beleid van woningcoörporaties het "jaarlijkse" onderhoud uit te gaan besteden aan bedrijven zoals Feenstra Verwarming tegen goedkope all in contracten. Plots was jaarlijks onderhoud niet meer nodig en krijgen de ketels nog maar 1 x per 1½ jaar een onderhoud. Monteurs krijgen de opdracht nimmer kenbaar te maken aan huurders dat de ketel vervangen moet worden. Hier is het gevaar gaan ontstaan! Natuurlijk zijn "open" toestellen altijd al een probleem geweest betreffende het binnen stromen van afvoergassen in een woning maar mede door de renovaties is dit een nog groter probleem geworden. De huurder betaald huur voor zijn ketel, installatie en onderhoud en de kosten zijn berekend (afschrijving) voor een termijn van 15 jaar. Nu veel bij grote onderhouds en installatie bedrijven ligt is de prijs niet naar beneden gegaan voor huurders. Een gemiddelde ketel gaat ongeveer 15 jaar mee. Je zou denken dat mensen dus wel en beetje recht hebben op een nieuwe ketel na 15 jaar omdat zij ervoor betaald hebben. Door de contracten alsmaar goedkoper aan te bieden of af te dwingen, worden zij veelal niet vervangen na 15 jaar maar pas tussen de 20 en 25 jaar. Sommige verhuurders hebben zelfs ketels hangen die tegen de 30 jaar lopen. Het mag dus duidelijk zijn dat "open" gastoestellen tegenwoordig een gevaar in een woning is. Duidelijk is ook dat het gevaar van een zogenaamd "gesloten" toestel, nihil is.

Matrox
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Matrox »

Zelf werkte ik bij een woningstichting. Eind jaren 80, werden de cv ketels mondjesmaat vervangen. Veel woningen waren voorzien van "open" toestellen en krijgen een "gesloten" systeem. Ook in deze periode was er veel renovatie. Men kreeg dubbel glas en de woning werd geïsoleerd. Bovendien werden toen veel woningen voorzien van een mechanische afzuiginstallatie. Als je na zo'n renovatie met een open toestel blijft zitten komt het gevaar al snel om de hoek kijken omdat de luchttoevoer vaak onvoeldoende is. De ketel brand, we doen alle ramen en roosters dicht tegen de kou en de afzuiginstallatie staat lekker te zuigen. Hierdoor ontstaat vaak een onderdruk in de woning en dan zijn we er!! Door de sterkere afzuiginstallatie en het aantrekken van zuurstof door de cv ketel komen de rookgassen de woning in i.p.v. dat ze afgevoerd worden door de schoorsteen. Mede door het beleid van woningcoörporaties het "jaarlijkse" onderhoud uit te gaan besteden aan bedrijven zoals Feenstra Verwarming tegen goedkope all in contracten. Plots was jaarlijks onderhoud niet meer nodig en krijgen de ketels nog maar 1 x per 1½ jaar een onderhoud. Monteurs krijgen de opdracht nimmer kenbaar te maken aan huurders dat de ketel vervangen moet worden. Hier is het gevaar gaan ontstaan! Natuurlijk zijn "open" toestellen altijd al een probleem geweest betreffende het binnen stromen van afvoergassen in een woning maar mede door de renovaties is dit een nog groter probleem geworden. De huurder betaald huur voor zijn ketel, installatie en onderhoud en de kosten zijn berekend (afschrijving) voor een termijn van 15 jaar. Nu veel bij grote onderhouds en installatie bedrijven ligt is de prijs niet naar beneden gegaan voor huurders. Een gemiddelde ketel gaat ongeveer 15 jaar mee. Je zou denken dat mensen dus wel en beetje recht hebben op een nieuwe ketel na 15 jaar omdat zij ervoor betaald hebben. Door de contracten alsmaar goedkoper aan te bieden of af te dwingen, worden zij veelal niet vervangen na 15 jaar maar pas tussen de 20 en 25 jaar. Sommige verhuurders hebben zelfs ketels hangen die tegen de 30 jaar lopen. Het mag dus duidelijk zijn dat "open" gastoestellen tegenwoordig een gevaar in een woning is. Duidelijk is ook dat het gevaar van een zogenaamd "gesloten" toestel, nihil is.

Gesloten