LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aannemer weigert informatie te geven.

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
installateur
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 mar 2006 00:25

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door installateur » 01 feb 2007 21:08

en antoinette99 bevestigd Flippie :!:

ics
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2005 20:57

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door ics » 02 feb 2007 17:52

Hallo,
Wij hebben een jaar geleden een nieuwbouw gekocht met dezelfde problemen. Specificaties krijg je niet, communicatie is eenzijdig. Je wordt als koper nergens over geinformeerd. Blijf doorgaan met alles en neem overal foto's van. Wi hebben nu de zaken bij de arbitrage lopen omdat wij zowel door de aannemers als de installateur "bedonderd"zijn geworden. We hebben voor meerwerk heel duur betaald o.a. vloerverwarming als hoofdverwarming van een bepaald merk en we hebben een merkloos iets gekregen wat ook nog niet verwarmd zoals het hoort. We zijn nu een jaar verder maar de zaak loopt en nog enkele punten. Let erop dat je op tijd alles bij het GIW te Rotterdam bekend maakt binnen de 3 maanden termijn. Zorg ook dat je de 5% regeling in acht neem zodat je het depot vast laat zettend.m.v. aangetekend schrijven.
Veel succes ermee.
Cobie

duintje
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2005 20:22

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door duintje » 02 feb 2007 17:57

Bij een stelpost staat wel een bedrag .
Men kan er boven of beneden zitten en dat word dan verrekend.
Het is normaal dat er een percentage tussen zit.
Niet zeuren dus maar eerst goed alles nakijken en niet mauwen dus.

De Bezige Bij
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2007 18:55

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door De Bezige Bij » 02 feb 2007 19:29

Zoals gezegd, het betreft hier een "Stelpost".
Gebruikelijk is dat een stelpost eerst kan worden uitgenut nadat je toestemming hebt gegeven.
Geef hiervoor geen opdracht zodat de aannemer de stelpost bij de oplevering moet verrekenen. Je moet dan wel zelf die badkamer door een ander laten aanleggen. Niet teveel mokken over "Garantie aanspraken", die stellen binnen de bouw toch niks voor, alleen als het constructieve fouten betreft heb je hier wat aan.

Gerrit250

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door Gerrit250 » 02 feb 2007 21:48

Ik maak zoiets mee in een heel andere sector. Men noemt dit vaak als een "stelpost" Er wordt geen merk of type genoemd. Als u geluk hebt wel maar dan heel summier). Het is mogelijk dat die 5600 euro een bruto bedrag is. De aannemer/bouwer koopt door zijn kwantum korting voor een beduidend lagere prijs. U kunt het voor die prijs, als particulier, doorgaans nooit kopen. Dat geldt voor alle componenten waarvan het huis gebouwd is. Daarom kosten wijzigingen of meerwerk altijd zoveel meer. Ten eerste omdat men uw wijziging apart moet verwerken, zonder dat men dat in een keer door in alle
woningen erin kan "gooien" Ten tweede omdat de aannemer met meerwerk juist het nodige extra verdiend door er nog wat bovenop te leggen. U bent meestal bereid dat te betalen omdat u "die" wijziging zo graag wilt.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door C200K » 02 feb 2007 21:57

@Flip,

waarschijnlijk nog nooit een nieuwbouwhuis gekocht?!?!

installateur
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 mar 2006 00:25

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door installateur » 02 feb 2007 23:08

Oké, nu ff terug naar het Topic, Flip, die weet nu wel dat zijn gedachten over een stelpost niet de onze zijn.

@Wickie (is het hé) ben je nu al opgeschoten met enkele tips o.a. C200K, antoinette99 en een beetje van mijzelf :?: :?:

Bosmal
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:55

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door Bosmal » 02 feb 2007 23:09

@wickie

Wat doe je moeilijk ?
Pak de centen en knal die badkamer er in een weekendje in!
En klaar is wickie,
Ik begrijp niet waar men tegenwoordig nog een tegelzetter,loodgieter,electricien,vloerenlegger,schilder en de mensen die er voor zorgen dat er een badkamer te betegelen valt voor nodig heeft ??
Zoals een: Uitvoerder,timmerman,metselaar,stucadoor,steigerbouwer,
kraanmachinist, glaszetter en de kitter.etc etc.

Ik heb ze gezien die doe het zelf badkamertjes.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door FlipKaneel » 09 feb 2007 13:25

Wat een humor over een stelpost.

Ik heb nog nooit een nieuwbouwwoning gekocht inderdaad.

Ik heb wel wat offertes voor verbouwingen laten maken. Daar stond dan in de offerte een stelpost zonder bedrag erbij. De aannemer vertelde mij toen dat dat normaal was om redenen die ik hierboven al genoemd heb.

Goed dat ik dit nu weet want blijkbaar is mijn aannemer dan ook al niet te vertrouwen.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door C200K » 09 feb 2007 14:55

@Flip,

inderdaad, die aannemer heeft dan duidelijk een slaatje willen slaan uit een eventuele overeenkomst.

Op die manier zou die dus na gereed komen van de opdracht kunnen zeggen dat er € 10.000,00 aan stelpost zou zijn bijgekomen. Echt te zot voor woorden!!!

jeannet_4
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2007 13:58

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door jeannet_4 » 17 feb 2007 14:13

@Flip.
Vlat me toch een beetje tegen van je. Als je al een aantal offertes hebt laten maken, weet je toch dat een (gratis) offerte en sumiere opsomming is? Als je echt een heel gedetailleerd overzicht wil, dat moet je vragen om een RAMING. Maar ja, daar moet je dan wel voor betalen, omdat daar nu eenmaal heel veel tijd in gaat zitten.

duintje
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2005 20:22

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door duintje » 22 feb 2007 20:41

Een stelpost is altijd een bedrag in geld dus geen omschrijving van wat de aannemer doet.
Sommige weten niet wat een stelpost inhoud blijkt nu maar weer.
Sommige aannemers ook niet.

Bosjesman
Berichten: 253
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door Bosjesman » 23 feb 2007 12:13

Een stelpost is toch een bedrag waarvoor je bijv. ee4n badkamer kan kopen, wil je iets anders, betaal je nogal bij. Als je voor tegels stelpost € 200 hebt en tegels kiest voor € 300 per m2 betaal je € 100 per m2 zelf bij, maar voor € 200 kun je tegels krijgen (meestal kan de aannemer dit standaardwerk aanbieden)

Bij onze oplevering was het of de standaard badkamer, of helemaal niets (afgedopte leidingen), waarbij de garantie verviel.

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door bert0570 » 26 feb 2007 09:55

Beste Wickie,

Daarbij is het lullige dat je een appartement koopt en volgens de technische ABC lijst van Woningborg wordt aannemers daar ten stelligste in afgeraden om de badkamer als minderwerk (laten vervallen) op te nemen. Heeft te maken met aansprakelijkheid in geval van schade aan waterleidingen in de desbetreffende badkamer.

Succes,

Bert

manonahmoo
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2007 14:43

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door manonahmoo » 27 feb 2007 15:01

Beste mensen,

Ik heb de gehele bovenstaande conversatie met interesse gelezen. Ook al zou het zo zijn, dat dit een gebruikelijke werkwijze is, dan is het nog absurd. Dit geldt voor meer 'gebruikelijke' zaken in de aannemersbranche, zoals de 'standaard' uitloop in tijd en 'het wordt toch altijd duurder'. Hoe komt het dat dit in praktisch elke andere branche niet getolereerd wordt en bij aannemers wel? Hoe zou u reageren als de pot pindakaas volgens het etiket in de schappen 1 euro kost en bij de kassa opeens 2 euro?

Ik vraag me af hoe lang het nog moet duren voordat er iets gebeurt. Dit is aan ons, de consument. Als wij het niet meer pikken, dan moet er wel iets gebeuren. Het probleem zit 'm vaak in de kosten. De 'netjes' werkende firma's zijn vaak duurder, tenminste, in ieder geval in de eerste offertes...(je kunt ook zeggen: reëel) de 'goedkopere' wint het meestal, waarna je achteraf of gedurende het traject met veel extra kosten komt te zitten en je terugkijkend wenste dat je toch de duurdere firma de opdracht had gegeven. Bezint eer ge begint gaat ook hier op.

Voor iedereen die een aannemersbedrijf in de arm neemt de volgende tips:

Laat alles vastleggen: de exacte omschrijving van wat er gedaan wordt, hoe het gedaan wordt en hoe lang ze erover doen.

We hebben dit niet gedaan (wel een offerte en daar stonden wel de globale dingen in, maar niet op detailniveau) en zijn ons een behoorlijke buil gevallen. Het was een klein aannemersbedrijfje en we hebben een 'antiek' huis gekocht, met dus ook in de toekomst nog veel te vertimmeren. We meenden dat ze het werk ook best konden gebruiken en gezien de werk-vooruitzichten dus wel fatsoenlijk zouden zijn...vertrouwen, tja. Controle is toch blijkbaar beter!

In de offerte stond bijv. een termijn van drie weken vermeld voor de hele oplevering. Tijdens de eerste week was er telkens maar een persoon per dag bezig en we begonnen een donkerblauw vermoeden te krijgen dat het niet in drie weken zou lukken. Mondeling werd steeds gezegd: geen enkel probleem. Maar toen we uiteindenlijk toch maar naar een schriftelijke planning vroegen, stonden er opeens vijf weken uitgetrokken voor de werkzaamheden. Op dat moment dachten we: vervelend, maar dat zal het dan wel zijn.. Helaas: uiteindelijk zijn het meer dan 8 weken geworden...op een oorspronkelijke planning van drie! En tot en met de laatste dag van de eerste vijf weken werd voortdurend 'beloofd' dat het echt na die tijd klaar zou zijn...ook toen pijnlijk duidelijk was dat dit niet kon. Op sommige dagen was er zelfs niemand aanwezig, ondanks duidelijk toezeggingen (met naam en toenaam).
Het heeft ons een extra maand aan huur gekost en daar waren ze zich zeer van bewust, want dat hebben we hen zeer duidelijk gemaakt: het bleek echter niet echt hun probleem te zijn en ze trokken er zich niets van aan.
Het was voor ons dus belangrijk i.v.m. het opzeggen van de huur van onze toenmalige woning, maar ook voor de planning van onze eigen werkzaamheden in het nieuwe huis. Door de uitloop, kwamen we hiermee in de verdrukking en moesten we verhuizen naar een huis dat nog lang niet af was. Het is slecht wonen in een huis dat nog geverfd e.d. moet worden, we hebben weken 'uit de verhuisdozen' geleefd. Dit was allemaal te voorkomen geweest. Daarnaast hadden we natuurlijk al afspraken gemaakt (gebaseerd op de planning) voor het leggen van vloeren (hout en vloerbedekking), het installeren van de keuken, de verhuizers, enz. Al deze planningen moesten enkele malen verzet worden door de slechte planning van de aannemer, met alle gedoe van dien (de verhuizers konden bv. natuurlijk niet diverse data in optie houden, zodat we uiteindelijk niets meer te kiezen hadden). Ook werd de vloer dus uiteindelijk maar gelegd toen de aannemer nog bezig was, met alle schade eraan van dien. Het is ontzettend jammer: je koopt een nieuwe vloer en op het moment dat je intrekt is hij al beschadigd (en we hadden ter voorkoming al overal matten en plastic opgelegd, maar desondanks dus toch krassen e.d.).

Daarnaast stond in de offerte ook niet daadwerkelijk elk klusje vermeld. Wij dachten eerst: muggezifterij...het zal wel goed komen. Echter, elk klusje dat er niet opstond (maar wel logisch was, gezien de wel vermelde zaken) bleken opeens 'extra' te zijn en moesten opeens ook 'extra' betaald worden. Hele absurde dingen...op de offerte stond bijv. de afvoer van puin....nee, dat gold dan opeens alleen voor zgn. schoon puin..de restafval moesten we extra betalen. Ook bleek 'beslag' op deuren te bestaan uit het absolute minimum, de vermelde 'branddeur' werd de allergoedkoopste 'brandvertragende' deur enz... En zo werden dingen ook niet netjes afgewerkt, want dat stond er ook niet in. Een raamkozijn zit er scheef in...

Daarnaast was de communicatie waardeloos. Bij problemen werd steeds naar anderen verwezen: de onderaannemers enzo. Die waren dan zgn. de dwarsliggers...die wilden zgn. opeens meer betaald krijgen, enz. Spreek af dat je slechts 1 aanspreekpunt hebt en dat er niet op afgesproken prijzen teruggekomen kan worden, ook al blijkt iemand zich vergist te hebben met een offerte..

Ook is er uit ons huis gestolen, ten tijde van de verbouwing. Er stond nog niet zoveel in (we waren toen nog niet verhuisd), maar omdat de aannemer de sleutel van ons huis aan 'jan en alleman' had uitgeleend, zonder zelf steeds de supervisie te houden, beschuldigden ze elkaar en hebben we uiteindelijk nooit weten te achterhalen wie de schuldige was. Er is ter waarde van ca. 150 euro verdwenen. Allemaal in gereedschappen, je zou denken dat aannemers dat zelf ook wel allemaal hebben, maar toch.

Op een bepaalde dag, tijdens de bouw, kwamen we ons huis binnen en bleken er twee vijftienjarige jongens aan ons huis te werken. 'De zonen van de aannemer' werd ons niet geheel overtuigend verteld. Er had vanalles kunnen gebeuren...en waar ligt dan de aansprakelijkheid? We informeerde de aannemer dat we hiervan niet gediend waren en dat ze geeneens toezicht/supervisie hadden en zich tegoed hadden gedaan aan onze boodschappen (met name bier), spullen van ons hadden gebruikt (o.a. met onze spuitbussen onze koffiefilters bewerkt). Onze klacht werd niet serieus genomen en er werd over het 'vandalisme' heen gepraat. Ons vertrouwen was toen echt weg.. maar je moet door. Je kunt de boel wel stopleggen, maar met welke gevolgen???

Ook werden we op kosten gejaagd door verkeerde inschattingen van de aannemer zelf. Zij berekenden iets, dat achteraf verkeerd bleek te zijn of plaatsten een muur centimeters fout en wij mochten betalen voor het herstellen ervan!
Na oplevering bleek onze keuken bijvoorbeeld niet meer te passen in de net gebouwde ruimte: een muur stond niet goed haaks, waardoor het aanrechtblad verzaagd moest worden en een kastje + werkblad staken voor een deurkozijn uit omdat de muur dus enkele centimeters verkeerd stond. Extra werk voor de installateur...dus extra kosten voor ons.

Door alles wat gebeurde, kregen we een steeds slechter gevoel over de mensen die de deur plat liepen in ons nieuwe huis. We konden ze voor ons gevoel niet snel genoeg de deur uit hebben. Nog dagelijks lopen we tegen bepaalde dingen aan...slechte afwerking e.d. en het is een behoorlijke bron van ergernissen geworden.

Om dit te voorkomen, raad ik iedereen dus aan om overdreven veel op papier te zetten (denk niet dat mondeling volstaat!! Want ze konden zich opeens heel veel niet meer herinneren, bij ons. Bijvoorbeeld dimmers op lichtpunten, die hadden we afgesproken na ondertekening van het contract (waren vier mensen bij aanwezig), maar dat was opeens collectief uit het geheugen verdwenen, toen ze na 8 weken geplaatst hadden moeten worden).
Spreek duidelijk af (ook schriftelijk) hoe de betaling gedaan wordt. Wij hadden dit mondeling afgesproken (een bepaald bedrag vooraf, een bedrag op de helft en de rest achteraf), maar er werd bijna dagelijks aan onze kop gezeurd over geld. Dat was erg irritant, zeker gezien alle andere zaken.

We hebben duidelijk gemaakt hoe we over e.e.a. dachten, maar kregen weinig gehoor. Ik zou ook als tip geven: maak foto's (situatie vooraf, tijdens en achteraf) als het kan met personen erop die dan getuige zijn. En houdt een logboek bij over wat er elke dag gedaan wordt en door wie. En hoe lang ze per dag werken.

Leg echt alles vast, ook wat de werkwijze is als iets fout gaat, eventueel zelfs met een boete voor elke dag die ze uitlopen. Welke garanties je hebt als dingen achteraf niet blijken te kloppen..
Het klinkt allemaal wat absurd, geef ik toe, maar wij zijn behoorlijk gedupeerd. Ook financieel. Door de extra kosten hebben we andere zaken niet kunnen doen (je hebt toch een werkende keuken en badkamer nodig...) en dat is zeer onprettig.
Als laatste zou ik, als je referenties opvraagt, niet alleen vragen naar hoe iets gemaakt is, maar ook hoe de communicatie was en of ze beloftes zijn nagekomen. Minstens net zo belangrijk. De aannemer kwam in de eerste gesprekken heel prettig over, maar dat zegt dus kennelijk niet zoveel.

Voor ons was dit de eerste verbouwing in ons leven, we hebben er veel van geleerd. Meer nog dan de aannemer, die dit al tientalle jaren dagelijks doet. Wij dachten dat de aannemer ons goed zou voorlichten, ons zou wijzen op fouten in onze ideeen en de voorkeuren die we uitspraken en ons zou behoeden voor fouten. Het tegendeel was waar: hij maakte wat we voorstelden en vertelde pas achteraf dat iets anders beter was geweest...

Een drama. Van begin tot eind.

Ik wens iedereen een betere ervaring toe!

Groeten,
M.
PS: hieronder nog een berichtje van iemand anders met andere tips!

jeannet_4

Geplaatst op 17 Feb 2007 15:03 door jeannet_4  
------------------------------------------------------------------------
@manonahmoo,
Inderdaad, een heel verhaal! Maar er zijn toch ook een paar dingen die jezelf had kunnen voorkomen. Door b.v.b. een raming te vragen. Hierin wordt van a tot z uitgelegd wat er gaan gebeuren en welke materialen er gebruikt gaan worden en hoeveel uren voor iedere onderdeel staat. In tegenstelling tot de gratis offerte, moet deze wel betaald worden, omdat er zoveel werk aan is. Ik meen dat dit rond de 200 euro ligt. Omdat de meeste mensen dit er niet voor over hebben wordt dit vaak overgeslagen en wordt voor een simpele (gratis) offerte gekozen.
Als het echt een officiele aannemer is, zal hij de bouwkundige fouten zonder kosten herstellen, overigens betwijfel ik dat een beetje, anders was de muur in eerste instantie al goed geplaatst. Ook aanwijsbare schade die door de aannemer zijn veroorzaakt horen door de aannemer vergoed te worden.
Maar misschien een tip voor Doingucci:
Een aannemersbedrijf is een bedrijf waarvan de eigenaar afgestudeerd Bouwkundige is.
Een aannemingsbedrijf in de bouw is een klusbedrijf zonder gediplomeerde eigenaar.
Naar boven  
manonahmoo

Geplaatst op 20 Feb 2007 16:17 door manonahmoo  
------------------------------------------------------------------------
Hallo Jeannet,

Prima aanbevelingen, kan ik geheel achter straan. Inderdaad: zoek iemand met een HBO-opleiding, dan heb je in ieder geval meer kans dat die persoon kan communiceren... Wij dachten voldoende te hebben aan iemand met 'gouden handjes' (hij was ons trouwens aanbevolen door een bouwkundige die o.a. voor de vereniging Eigen Huis werkt en bij ons de aankoopkeuring had gedaan!), maar die gouden handjes zijn van goud omdat ze goed kunnen graaien, is gebleken. Het herstellen van fouten is in principe inderdaad ons recht, maar in ons geval had dat betekend dat we nog twee maanden niet hadden kunnen intrekken (met alle kosten van dien), alle toeleveranciers (keuken e.d.) weer hadden moeten afbellen, de gestuckte muren omver hadden moeten gooien en vervolgens die vervelende mensen nogmaals maandenlang in ons huis hadden moeten tolereren, terwijl het vertrouwen weg was...Dus dingen die in theorie zo behoren te zijn, zijn in praktijk toch vaak anders.

Groeten en succes,
M.
PS: een rechtsbijstandverzekering is trouwens in zo'n geval ook handig...    

antoinette99
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2004 16:41

Re: Aannemer weigert informatie te geven.

Ongelezen bericht door antoinette99 » 27 feb 2007 16:44

De 'netjes' werkende firma's zijn vaak duurder, tenminste, in ieder geval in de eerste offertes...(je kunt ook zeggen: reëel) de 'goedkopere' wint het meestal, waarna je achteraf of gedurende het traject met veel extra kosten komt te zitten en je terugkijkend wenste dat je toch de duurdere firma de opdracht had gegeven. Bezint eer ge begint gaat ook hier op.
Aan het begin van je verhaal heb je precies het juiste punt te pakken!

Niet om het een of ander maar mensen willen graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en hebben dan voor 10 euro pech.
En dan begint de ellende.

Daarom adviseer ik om de juiste prijzen te vergelijken tussen bij bv nieuwbouw woningen en alles bij de aannemer neerleggen en dus ook alle risico en goede garanties liggen dan bij hem.

Of alles door derden laten doen en goedkoper uit zijn maar dan ook voor lief nemen wanneer het niet altijd even vlekkeloos loopt en je naderhand meer kosten (en ellende en frustratie) voor je kiezen krijgt.

Teken daarom dan ook nooit bij bedrijven die met leuke acties komen maar dan wel meteen moeten beslissen, maar ga ook een offerte aanvragen bij de aannemer met dezelfde artikelen.

Dit zal waarschijnlijk iets duurder zijn maar dan weet je altijd bij wie je moet zijn en voorkom je veel discussies over aansprakelijk e.d. welke
je snel verliest als de beperkte garantie in gaat.

Succes met de beslissingen

Gesloten