Pagina 1 van 1

ATAG Blauwe Engel HR51 CV Ketel - wat een draak

Geplaatst: 09 feb 2009 16:32
door gijsv
Ik woon nu iets meer dan 4 jaar in ons nieuwe huis dat wij overgenomen hebben met een ATAG Blauwe Engel HR51 Ketel.
Wat een draak van een ding. Blauwe engel, dat zal wel, maar dan figuurlijk blauw.

De ketel verliest druk vanaf dag 1 dat wij in ons huis trokken. Vervolgens lekt het onder de ketel, een kapotte druksensor. Die storing was een E02 - geen warm water. Dan begint het apparaat te lekken, te lekken en nog erger te lekken. Waterschade tot gevolg.

Blijkt dat de complete WarmteWisselaar (ww in vaktermen) aan alle kanten lekt als een mandje. Met als bijgevolg dat de ketel van binnen op vele onderdelen ook flink water en kalksporen heeft.

In ons vorige huis (nieuwbouw) hadden wij een eenvoudige Valliant volgens mij. Dat ding heeft het 12 jaar gedaan, en draait nu nog ! 16 jaar dus, zonder grote problemen of kosten. Oh ja, 1x heeft een monteur gezegd dat de ketel op was.... bleek gewoon dat de hoofdbeveiliging te vroeg aansloeg en dat een verlaging van 5 graden op de max. warmwatertemperatuur het hele probleem oploste.

De constructie van de Blauwe Engel is een bijzonder slecht ontwerp. Kan niet anders als ik nu ook zie hoeveel klachten er zijn, dezelfde klachten. Een ketel is een simpel apparaat: Een brander, WarmteWisselaar, Pomp en Regeling/Beveiliging. Meer is het niet. In mijn optiek is de materiaalkeuze en wijze van ontwerp zwaar beneden de maat en is de fabrikant aansprakelijk voor.

Alle regelingen, reapraties ten goede, DIT KAN NIET ! Er wordt gewoon geld aan verdiend op Service, Onderdelen. ATAG Dealers die allerlei zaken claimen op deze site, of ATAG zelf, over hoe zwaar een ketel het wel niet heeft etc. is regelrechte flauwekul. Het lijken wel autogarages. Je bent hoogst afhankelijk van zo'n ding en het merendeel van de klanten is leek en dus bij de neus te nemen.

Ik heb nog niet gehoord WAT mijn voorstel reparatie wordt van ATAG en de Dealer, maar vind dit bij voorbaat een absurde zaak. Ik zou graag sowieso horen dat ATAG haar ontwerp en onderdelen kwalitatief aangepast zou hebben op de juiste kwaliteit over de laatste jaren heen. Dat wat nu gebeurt is "pleister-management" een balans tussen service tegen kosten en structureel niks doen uit angst voor kosten.....

Re: ATAG Blauwe Engel HR51 CV Ketel - wat een draak

Geplaatst: 10 feb 2009 19:43
door roberto1977
en dan is het nog steeds niet veel beter geworden er van
nee ik zou mensen geen atag aan durfen te praten

Re: ATAG Blauwe Engel HR51 CV Ketel - wat een draak

Geplaatst: 11 feb 2009 11:14
door e.firing
Wat is Garantie bij de atag blauwe engel, nu deze is gewoon uit de lucht gegrepen en wel waarom. In dec 2008 hebben wij een storing aan de cv kachel, de monteur komt en hij repareert deze. De monteur contateert ook dat de wisselaar lekt dat is niet zo mooi want deze kost 527 euro.MAAR De instalateur merkt op hoe oud is de kachel, we kijken en ja geluk er zit 10 jaar garantie op de wisselaar en we vallen er nog net in.Onze instalateur merkt op dat deze wisselaars div keren in de week worden vervangen, zo slecht zijn deze.Oja nu de instalateur regelt dit netjes voor ons want zij mogen dit niet vervangen ,dat doet de ATAG zelf. Hoezo ik ben toch klant bij jullie en tevreden over de service altijd, helaas zij mogen dit niet. Ik krijg een tijd later keurig een brief van de ATAG dat ik een afspraak kan maken, dit gedaan en de monteur komt van de ATAG. Deze man maakt keurig onze kachel, ik vraag of er nog extra kosten waren DIE NIET ONDER DE GARANTIE VALLEN NEE hoor dit is garantie van de ATAG. iK MOET WEL ZEGGEN DAT IK OP DE HOOGTE WAS DAT IK HET UURLOON VAN DE MONTEUR MOEST BETALEN. Maar dat vond ik niet zo erg want ja de kachet was al 9 jaar. (DIT HAD IK NOOIT MOETEN ZEGGEN) Want wat schetst mijn verbazing de rekening komt wel via mijn instalatie monteur???? 224 euro voor 1.5 uur werk verwisselen wisselaar. Ik bel mijn instalateur op en vraag hoe dit zit, nu dit doet de ATAG en niet zij.ATAG rekent een vast bedrag hier voor??? Mag ik het telefoonnr. van de ATAG ja hoor.Het gesprek wat hier op volgt is te lang om op te schrijven want het komt er opneer dat je gewoon blij moet zijn dat ze dit voor je doen . Met de opmerking nog als u op ameland gewoont had had u dit ook moeten betalen. Ik beste lieve man ik woon 3km van de fabriek . Het bedrag was met de BRANCHE ZO AFGESPROKEN EN IEDEREEN MOET DIT BETALEN. Waar blijft nou die garantie :twisted: :twisted: :twisted:

Re: ATAG Blauwe Engel HR51 CV Ketel - wat een draak

Geplaatst: 11 feb 2009 16:17
door roberto1977
volgens mij hebben ze daar geen last van de kredietcrisis als ik het zo lees
maar tis ronduit schandalig van atag dat ze zoveel durfen te vragen

Re: ATAG Blauwe Engel HR51 CV Ketel - wat een draak

Geplaatst: 22 feb 2009 13:01
door westland 12
zelf heb ik ook deze ketel staan
deze heb ik zelf geplaatst ongeveer 7 jaar geleden
sindsdien is er geen onderhoud aan gepleegd omdat ik de ervaring heb van: zolang hij het goed doet moet je er niet aan gaan zitten
maar een half jaar geleden heb ik hem toch maar laten servicen
sindsdien doet hij het alleen maar beter (sneller warm)

dus het is niet alleen maar komer en kwel met deze ketel
(de slechte daargelaten)

Re: ATAG Blauwe Engel HR51 CV Ketel - wat een draak

Geplaatst: 22 feb 2009 16:07
door gijsv
Ik ben dit verhaal begonnen en heb inmiddels mijn rekening binnen!!
Wat is er gebeurd: Mijn installateur is eerst langsgeweest, geconstateerd dat de WW stuk was en ATAG gebeld - Factuur - Voorrij/werkzaamheden 47 euro. Dat is nog correct.

Twee dagen later komt de ATAG monteur - keurige man, werkt goed. Zegt dat de WW onder de garantie valt, gaan veel vaker stuk. Vervangt de hele WW en ook de bedrading die aangetast was en niet meer veilig.
Over kosten niets gezegd, wel dat de onderdelen (WW) onder garantie valt en de kabel waarschijnlijk ook. De afhandeling zei hij deed ATAG niet, dat zou via mijn installateur gaan....en kon ie niks specifieks over zeggen.. :?

:shock: NU komt ie: Zonder enige uitspraak over garantie, of begeleidend schrijven krijg ik een factuur van 577,15 incl BTW met als posten - Warmtewisselaar, afdichting en ventilatorsnoer (485 ex) en een kabelboom (0 euro ex). Bizar ! Geen Garantie lijkt het dus.....
Maar wel een hele factuur die aan mijn installateur moet worden overgemaakt die feitelijk helemaal niks gedaan heeft of geleverd !!!!

VREEMD ! Ook vreemd dat beide onderdeelposten hetzelfde artikelnummer hebben - 8010 ? Kan dus helemaal niet in de praktijk !
Vraag: heeft mijn installateur dan een rekening gehad en te voldoen aan ATAG voor deze onderdelen? Die zij helemaal niet ingekocht hebben, maar die door ATAG zijn gemonteerd bij mij thuis, door hun monteur.

WAT IK NU GA DOEN? Ik wil van ATAG uitsluitsel zien op papier over de Garantie ! Hun monteur was hier stellig in. Feitelijk heb ik met mijn installateur in deze geleverde diensten en onderdelen helemaal niks te maken ! Zij hebben geen prestatie geleverd, en ik heb nergens een Voor Akkoord of Opdracht aan hen gegeven. Ik heb ATAG hier over de vloer gehad en dat is dus de leverende rechtspersoon. Van die persoon wil ik dus ook minimaal eerst schriftelijk uitsluitsel over garantie. Verder wil ik kopie van facturatie van onderdelen van ATAG naar mijn Installateur als bewijs dat ik niet zomaar mijn installateur betaal voor "lucht" die nooit geleverd of verrekend is.

Ik heb zwaar de indruk dat hier een soort "handel" aan de gang is die voor de Officiele ATAG installateurs lucratief is. ATAG doet de reparatie en garantie (voor haar goede naam en aansprakelijkheid) en de installateur mag gaan factureren... voor iets wat ze zelf niet gedaan hebben. De installateur zal dus minimaal een opgave van ATAG moeten hebben van WAT de kosten zijn geweest en of er garantie is ja/nee en waarom verworpen. DIT WIL IK ZIEN ! en dan nog heb ik geen opdracht gegeven aan mijn installateur.

Ik laat u weten wat hier uit komt ! Dit lijkt wel een auto-garage... de klant is dom... maar blij dat ie het weer doet.....in al zijn volle afhankelijkheid. :roll:

Re: ATAG Blauwe Engel HR51 CV Ketel - wat een draak

Geplaatst: 22 feb 2009 16:55
door roberto1977
normaal gesproken lopen de contacten en de facturatie van de fabrikant via de installateur gaat bij elke fabriek zo