LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slimme thermostaat ?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
inaninck
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2010 11:22

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door inaninck »

Je kunt je ook afvragen waarom een gasverkoper een apparaat gratis weggeeft dat voor minder gasverkoop zou moeten zorgen.

:twisted:

pipiladderkous
Berichten: 99
Lid geworden op: 21 sep 2010 16:16

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door pipiladderkous »

Ik heb dan geen slimme thermostaat maar dat werkt ook niet. Ik ging op wintersportvakantie, zette de theromostaat op vorstbeveiliging maar vergat de parkiet :? . Dus die ging in de rui en weer en weer tot hij het loodje lag :shock:


:lol: sorry, is echt zielig maar ik deed het echt zonder nadenken. Ik wilde ook eens zuinig doen. En nadenken is best handig af en toe. Maar die berg veren was echt zo :roll: :lol:

jeewee65
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2010 13:37

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door jeewee65 »

Kan iemand mij vertellen hoe de bewegingsmelder van de slimme thermostaat bevalt? Wat gebeurt er als ik een dutje op de bank doe, wordt ik dan wakker in een koud huis? En als ik 1 of 2 uur stil zit achter de computer?
Wat is het bereik van de bewegingsmelder?

Sterreman
Berichten: 147
Lid geworden op: 11 okt 2010 00:01

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Sterreman »

jeewee65 schreef:Kan iemand mij vertellen hoe de bewegingsmelder van de slimme thermostaat bevalt? Wat gebeurt er als ik een dutje op de bank doe, wordt ik dan wakker in een koud huis? En als ik 1 of 2 uur stil zit achter de computer?
Wat is het bereik van de bewegingsmelder?
Beweeg je wel je lippen met het slapen ?
Beweeg je wel je vingers achter de pc?
Mogelijk dat ze dat zien als beweging, dat ding is dan echt slim

vissa1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2010 21:32

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door vissa1 »

Ook ik ben niet tevreden over de slimme thermostaat. Het begon met het USB kabeltje. Deze maakt geen contact. Gelukkig had ik er nog een van mijn Garmin.
Bij het gebruik zal je in ieder geval je comfort moeten inleveren. Je zal voor een beter comfort het apparaat moeten herprogrammeren Bijv een uur ipv een half uur voordat de thermostaat afslaat. Dat zal meer energie vragen. 's ochtends je bed uitkomen en dan de thermostaat activeren. Je bent geneigd om dan maar de temperatuur van de rustperiode te verhogen. Kost weer meer energie. Ik vind het een dure investering. Wat mij opviel was dat bij het instellen van de anti vorst temperatuur en de temperatuur voor de rustperiode resp 15 en 17 graden. Tijdens de rustperiode de temperatuur op 15 graden stond. Ik heb de temperatuur maar gelijkgesteld op 17 graden. Een dure investering. Ik zou het apparaat graag terug willen geven. Maar ja. Jammer vind ik dat ik het apparaat via Eigen Huis heb gekocht. Ik had verwacht dat het apparaat door hun beoordeeld was. :( :(

preddie
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2010 07:39

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door preddie »

Ik ben wel erg tevreden over deze thermostaat. Zelf heb ik ook last dat het niet precies de juist temp. aangeeft, maar je kan dat zelf eventueel corrigeren. Ik ben het wel redelijk eens met de eerdere reactie in de mail die ik net hier heb gelezen.

Ik gebruik de bewegingssensor niet (in die zin dat de kachel vanuit de ruststand aanspringt, uiteraard daarnaast wel), omdat dat onhandig is. 's Ochtends moet ik altijd even in de huiskamer zijn, voordat ik de deur uitga en wil dan niet dat het aanspringt... onhandig? Nee..., in sommige gevallen kan het wel handig zijn. Wat ik namelijk wel ideaal vind is de zogenaamde rustperiode. Deze stel ik op 1 uur in wat betekent dat de thermostaat na 1 uur branden en geen beweging uitspringt. In mijn appartement is het vrij uitzonderlijk als we ons een uur niet laten zien namelijk. Als je huis groter is stel je deze in op 2 uur en anders 3 uur etc. Het is namelijk puur voor het niet vergeten uit te zetten ervan. Ik doe dit alsnog handmatig als ik ga slapen (ik laat hem geen uur onnodig branden) uit gaat hij sowieso om 21:40 maar soms tik ik hem weer even aan als het later wordt. Ik zit ook niet in de stress als ik hem vergeet uit te zetten, omdat ik weet dat het een uurtje gasverspilling is en geen hele dag/ nacht.

Ik snap sommige reacties hier niet echt. Volgens mij is het echt een kwestie van enkele instellingen goedzetten en het app. werkt prima. Ik heb nu:

Rustperiode: 1 uur
Comforttemp. 19 graden (als ik toevallig niet thuiskom, mijn 19 graden is in een half uur bereikt en is een fijne starttemp. hierna tik ik hem door naar de 20)
Weekschema, doordeweeks: 18:00 comforttemp/ 21:40 rusttemp./
Weekend: 08:00 comforttemp / 21:40 rusttemp

Zolang we dus het hele weekend rondwandelen slaat hij eigenlijk nooit af. Soms gebeurd het wel eens dat als ik alleen thuis zit en wat computer dat hij afslaat..., maar je hoeft hem 1 tikje te geven en weet dat je er toch nog bent.

Voor iedereen anders, maar ik ken een paar vrienden die deze ook hebben, en sowieso voor mensen in een appartement ~90m2, perfect ding!

freri030
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2010 11:30

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door freri030 »

Ik ben 1 van de vele die geïnfesteerd heeft in een verkeerd product voor een verkeerde toepassing (mijn fout), maar wie wil er geen 26% energie besparen zonder er iets voor te doen (al was het maar 10%).

De slimme thermostaat! Wat of wie is slim.

Op zich kan het een goed product zijn mits het exact past daar waar hij wordt toegepast.

1e De huidige HR ketels kunnen bijna allemaal modulerend werken er zijn echter nog weinig ketels met open Therm aansluiting dat betekent dat er in vele gevallen weer op een aan/uit situatie terug gevallen dient te worden.

2e De Slimme thermostaat houd geen rekenschap met de vertragingen van vloer verwarming. Vloer verwarming of een combinatie met radiatoren komt in deze tijd heel veel voor. Om een dergelijke combinatie goed aan te sturen is erg moeilijk. Alle grote en klein fabrikanten van CV installatie hebben er baat bij een goed werkende thermostaat bij hun product te leveren, maar onlangs hun vele ervaringen is er nog geen thermostaat die altijd en in elke situatie optimaal werkt. De keuze en plaatsing van de thermostaat vraagt veel kennis en ervaring.

3e De slimme thermostaat onthoud het stookpatroon niet waardoor het moment dat gewenste temperatuur wordt bereikt van dag tot dag varieert. Dus je levert comfort in! Ook wordt er geen rekenschap gehouden met de buiten temperatuur. Als excuus wordt gezegd dat deze regeling niet zou werken omdat de ketel s ’nachts teveel zou stoken, dat dit een foute conclusie is moge duidelijk zijn een stooklijn wordt bepaald door de gevraagde temperatuur, de buiten temperatuur en de aan en afvoer temperatuur van het CV water.

4e De beweging sensor lijkt een positieve optie maar blijkt praktisch in ons geval een flop. Om te voorkomen dat hij gaat werken indien er een hond of kat aanwezig is wordt hij dermate ongevoelig gemaakt dat hij bijna niets meer ziet. Je zit TV te kijken en komt langdurig niet uit je stoel of je bent in slaap gevallen dan moet je dat bekopen met een flinke kou. Om dat te voorkomen kun je de bewegings functie over bruggen met een tijd waarmee je meteen ook het voordeel overbrugt.

5e Het instellen van de thermostaat via USB is positief, alleen de schakelpunten en parameters zijn te beperkt. Bij een weekklok heb je slechts 32 schakel momenten en slecht 1 tijd voor comfortperiode en rustperiode. Ook kun je de comforttemperatuur en rusttemperatuur slechts 1 maal invullen. Het bedieningsgemak van het benodigde programma (downloadbaar op internet ) is niet optimaal.

Resumerend merk ik op dat het niet eenvoudig is om een thermostaat te ontwikkelen die slim omgaat met elke situatie. Daarom mis ik in al die positieve reclame de waarschuwing dat de werking zeer afhankelijk is van de situatie waarin de slimme thermostaat wordt toegepast.

Het lijkt volgens mij op misleidende reclame omdat men suggereert dat er 26% wordt bezuinigd en dat zonder inleveren van comfort. Dit alles door eenvoudig je oude thermostaat te vervangen door een slimme thermostaat van ISY.

Kijkend op internet kun je vaststellen dat de reacties zeer verdeeld zijn. Er zijn afwachtend positieve reacties er zijn reeds vele negatieve reacties. De mengingen over mogelijke bezuinigingen zijn verdeeld 10% tot 20%.

Ik denk dat het idee van een slimme thermostaat nog veel verder uitgewerkt moet worden om er een goed product van te maken en ik kan mij er daarom niet in vinden dat een Essent de thermostaat zo ophemelt.

Ook de bevindingen van TNO? is en blijft laboratoriumwerk en het blijkt weer af te wijken van de praktijk.

Wij hebben onze oude intelligente thermostaat 24uurs, 7dagen en modulerend weer terug gemonteerd. Het is weer lekker warm en vooral het is ook weer rustig in huis want de ketel brand niet constant volop. Het kost misschien? wat maar dan heb je ook wat!

PS We gaan mogelijk toch bezuinigen door ons huis te controleren op isolatie fouten en die dan ook te herstellen, dit alles onder de noemer beter voorkomen dan genezen.

Stephan1979
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:47

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Stephan1979 »

Als je echt wilt besparen op je stookkosten kan je beter een Evohome van Honeywell laten installeren. (http://www.kijkvoelbeleef.nl) Is wel een stuk duurder in aanschaf natuurlijk.

Binkelientje
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2011 16:10

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Binkelientje »

We heb hem nu een paar dagen hangen, maar zo geweldig slim vinden we hem niet. Er wordt duidelijk gezegd op de site dat de thermostaat NIET op huisdieren zou reageren, maar mijn Border Collie laat hem elke keer aanspringen. De thermostaat hangt 1,5 meter boven de grond zoals moet van ICY. Zo zullen we niet veel besparen en ik ga de hond niet buiten de huiskamer houden als we niet thuis zijn.

We wilden een thermostaat met een bewegingssensor omdat we nogal eens vergeten de thermostaat lager te zetten als we weg gaan. En zonder die bewegingssensor is het een gewone klokthermostaat zoals we al hebben.

De ingestelde temperatuur en de werkelijke temperatuur is onze thermostaat goed. Daar hebben we geen afwijkingen in. De instelling via USB was ook makkelijk.

Maar wat we wilden hebben, die sensor, werkt niet naar onze wens.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik vraag me af of die slimme thermostaat wel zo "slim" is voor je portemonnee of vooral voor die van de energieleverancier. Ik kan me zo voorstellen dat er een groep mensen is met een slimme thermostaat die vervolgens vergeetachtig of laks of lui (of hoe je het beestje ook wilt noemen) worden met het terugzetten van de thermostaat als ze de deur uitgaan. De thermostaat gaat immers toch automatisch na (bijvoorbeeld) een half uurtje uit. Als je nu wel keurig de thermostaat iedere keer bij het huis verlaten netjes terug zet, spaar je je al die keren een half uur extra. Voor al die halve uren kun je best een keertje vergeten de thermostaat terug te zetten.

@ Binkelientje, ik denk dat het in jullie geval zelfs duurder gaat worden als de hond de verwarming iedere keer aanzet. Misschien wil de hond het ook lekker warm hebben :wink:

Binkelientje
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2011 16:10

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Binkelientje »

Binkelientje schreef:We heb hem nu een paar dagen hangen, maar zo geweldig slim vinden we hem niet. Er wordt duidelijk gezegd op de site dat de thermostaat NIET op huisdieren zou reageren, maar mijn Border Collie laat hem elke keer aanspringen. De thermostaat hangt 1,5 meter boven de grond zoals moet van ICY. Zo zullen we niet veel besparen en ik ga de hond niet buiten de huiskamer houden als we niet thuis zijn.

We wilden een thermostaat met een bewegingssensor omdat we nogal eens vergeten de thermostaat lager te zetten als we weg gaan. En zonder die bewegingssensor is het een gewone klokthermostaat zoals we al hebben.

De ingestelde temperatuur en de werkelijke temperatuur is onze thermostaat goed. Daar hebben we geen afwijkingen in. De instelling via USB was ook makkelijk.

Maar wat we wilden hebben, die sensor, werkt niet naar onze wens.

Ik heb een andere thermostaat ontvangen van ICY en die reageert dus ook op de hond. Ik heb ICY gemaild en ze denken met mij mee hoe het op te lossen zodat ook ik de slimme thermostaat kan gebruiken en de hond gewoon ik de kamer kan laten. We proberen het nu met een half afgeplakte sensor.

Gaya
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2012 10:59

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Gaya »

Ik heb de Thermostaat nu een jaar. Wij hebben normaal gesproken elk jaar gemiddeld 100 euro retour bij onze jaarafrekening en dit jaar hebben wij als nog 25 euro retour gekregen ondanks dat wij onze maandelijkse gas en licht rekeningen niet hebben verhoogd EN dat wij sinds een jaar 2 grote aquariums van 450 liter hebben waarin elk aquarium 2 filterpompen en 2 thermostaten in zitten. Die dus 24 uur per dag aan staan. Onze ervaring is dus dat het wel bespaart! Wat handig is van deze slimme thermostaat is dat we via de computer heel makkelijk kunnen aangeven hoe laat smorgens de verwarming aan moet en wanneer de verwarming weer uit moet. Daarnaast kan je aangeven wat de minimum en de maximum temperatuur moet zijn. In de winter geven wij aan dat de temperatuur niet onder de 18 graden mag komen (dus mijn hond komt niet in de kou) dus de vloer blijft lekker op temperatuur. Daarnaast kan je een maximum temperatuur opgeven dus nooit te warm. Je kunt aangeven na hoeveel tijd geen beweging is geweest dat de termostaat automatisch weer naar de minimum temperatuur gaat. En ja mijn hond is groter dan 1 meter en toch reageert de termostaat niet op mijn hond. Kortom als ik smorgens wakker wordt is het in huis 20 graden. Ga ik naar mijn werk is de verwarming lekker uit (handmatig) en vergeet ik het dan is het na een half uur uit. (zelf zo ingesteld) Kom ik thuis is het lekker 18 graden in huis en is mijn huis binnen een kwartiertje lekker op 20 graden. Ik hoef mijn verwarming verder niet uit te schakelen als ik naar bed ga want hij is al ingesteld om op half 11 uit te schakelen en gaat ie weer terug naar 18 graden. Dus als ik snachts naar de wc ga, krijg ik het niet koud. En wil je nog meer besparen dan draai je in de kamers waar niet geslapen wordt bv werk/studie/hobby kamer de verwarming gewoon dicht. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. (Ik heb trouwens de slimmethermostaat van Essent)

Bos-M
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2007 23:07

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Bos-M »

Kennelijk heeft Gaya iets met ICY, zo naief positief? De slimme thermostaat is absoluut niet slim, kan je het wel een thermostaat noemen? Een weekklok met maar twee temperaturen? De bewegingssensor die wel uitschakelt maar beter niet meer inschakelt daar hij alleen maar op hoge (comfort) temperatuur kan terugschakelen, als je b.v s'nachts naar de WC wilt. Als ik dan toch iedere keer zelf moet stellen, dan kan ik net zo goed m'n oude gewone thermostaat gebruiken. Op ruim een jaar tijd geen update en/of antwoord als simpele vragen te lastig worden. Een dikke onvoldoende en nu dus weer de volgende gaged.. regeling via de smartphone. Zonde van 't geld... Wil Bos.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door ruud_a »

blijkbaar iemand zonder kat?
katten zitten graag hoog, dus bijvoorbeeld op de rug van een stoel
dan wordt het beestje vast wel een meter hoog
trouwens als je dat beestje in de kou laat zitten trommel ik een peloton van de dierenpolitie op

overigens heb ik een keer [waarschijnlijk in de krant] een artikel gelezen over een onderzoek waarin stond dat is gebleken dat voor een goed geisoleerde woning de nachttemperatuur verlagen geen zin heeft
voor een slecht geisoleerde woning wel

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door ruud_a »

De thermostaat is door TNO getest en uit die test is gekomen dat er tot 26% te besparen is. Gemiddelde is echter 15% Dit komt met name doordat iedereen wel eens vergeet de verwarming omlaag te zetten of dat je plotseling toch langer weg bent dan je dacht.

tot 26 % zegt niet veel
het hangt van de voorwaarden af die zijn getest
als het getest wordt tijdens hartje winter met alle ramen open, zal de besparing nog veel groter zijn

in een normaal geisoleerd huis zal trouwens de hoeveelheid besparing op gas in huis waarschijnlijk tegenvallen in de praktijk
voor het goede zou je eens moeten kijken hoeveel gas wordt verbruikt voor douchen
neem de gasmeter eens op voordat en nadat man, vrouw, de kinderen en de hond [maar niet de kat] hebben gedouched en trek dat af van het totale gasverbruik, dat dan ook nog inclusief koken en afwassen is

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Ik heb de Thermostaat nu een jaar. Wij hebben normaal gesproken elk jaar gemiddeld 100 euro retour bij onze jaarafrekening en dit jaar hebben wij als nog 25 euro retour gekregen ondanks dat wij onze maandelijkse gas en licht rekeningen niet hebben verhoogd EN dat wij sinds een jaar 2 grote aquariums van 450 liter hebben waarin elk aquarium 2 filterpompen en 2 thermostaten in zitten. Die dus 24 uur per dag aan staan. Onze ervaring is dus dat het wel bespaart!

ik weet niet of dit bericht veel zegt
1 je hebt 75 euro meer betaalt [minder teruggerkregen] dan het jaar ervoor
dit is niet afgezet tegen het jaarverbruik en de oude en nieuwe gasprijs, dus dat bedrag zegt niet veel

2 als dit alleen de gasrekening betreft moet je constateren dat je de woning nu
gedeeltelijk electrisch verwarmt met een paar grote aquariums
dat zou de gasrekening dan lager moeten maken [ten koste van de
stroomrekening]

Okeribok
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2012 08:47

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Okeribok »

Om op OP te reageren: ja, het werkt, maar of je er een besparing door krijgt is maar zeer de vraag. Nota ben meldt de software (die je moet installeren op je Mac of pc) dat aanvinken van de bewegingsmelder tot een hoger verbruik kan leiden.

Waar niemand het hier nog over heeft gehad, is dat dit apparaat geluid maakt. Bij elk ingeprogrammeerd schakelmoment een piepje en af en toe ook een sms ringtone (sms in morse code). Dat kun je niet uitzetten. Hopelijk komt dat nog een keer in een software update. Als eigenaars erom vragen, gaat dat vast sneller ;-)

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door ruud_a »

pipiladderkous schreef:Ik heb dan geen slimme thermostaat maar dat werkt ook niet. Ik ging op wintersportvakantie, zette de theromostaat op vorstbeveiliging maar vergat de parkiet :? . Dus die ging in de rui en weer en weer tot hij het loodje lag :shock:


:lol: sorry, is echt zielig maar ik deed het echt zonder nadenken. Ik wilde ook eens zuinig doen. En nadenken is best handig af en toe. Maar die berg veren was echt zo :roll: :lol:
misschien had je hem ook water en voer moeten geven?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Binkelientje schreef:We heb hem nu een paar dagen hangen, maar zo geweldig slim vinden we hem niet. Er wordt duidelijk gezegd op de site dat de thermostaat NIET op huisdieren zou reageren, maar mijn Border Collie laat hem elke keer aanspringen. De thermostaat hangt 1,5 meter boven de grond zoals moet van ICY. Zo zullen we niet veel besparen en ik ga de hond niet buiten de huiskamer houden als we niet thuis zijn.

We wilden een thermostaat met een bewegingssensor omdat we nogal eens vergeten de thermostaat lager te zetten als we weg gaan. En zonder die bewegingssensor is het een gewone klokthermostaat zoals we al hebben.

De ingestelde temperatuur en de werkelijke temperatuur is onze thermostaat goed. Daar hebben we geen afwijkingen in. De instelling via USB was ook makkelijk.

Maar wat we wilden hebben, die sensor, werkt niet naar onze wens.
border collies zijn slimme beesten
je denkt toch niet dat dat beest het koud wil krijgen?
het zwaait gewoon ieder half uur even naar de thermostaat

Gesloten