'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

geengast
Berichten: 434
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door geengast » 25 mar 2020 21:28

thecure schreef:
25 mar 2020 21:04
Dus kortom stand van zaken nu volgens acm: ook al accepteer je de voucher, na 6 maanden kun je alsnog geld terugvragen.
Pas op, is enkel nog een advies!

alfatrion
Berichten: 16593
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion » 25 mar 2020 21:35

NeoDutchio schreef:
25 mar 2020 19:42
In uw ogen zou ik de voucher helemaal in orde vinden omdat:
*Ik een opmerking gemaakt heb voor een sportschool;
*De woordvoerder van de ANVR waarschuwt dat je lang zal moeten wachten tot je geld terug komt en de kans er is dat de reisorganisatie tussendoor failliet gaat;
*Een consumentenrechtenadvocaat die ik quote aangeeft dat je naar de rechtbank zou moeten om je geld terug te halen;
*Ik waarschuw dat er al landen zijn die een noodwet hebben;
*Ik het advies geef om te accepteren wat er aangeboden wordt en om af te wachten op verdere informatie.
Ik wijs erop dat de trend dat je antwoorden goed zijn voor de bedrijven en slecht voor de consument. Dat veranderd wel langzaam.
NeoDutchio schreef:
25 mar 2020 19:42
Het voordeel van de voucher in het algemeen is dat een consument geen rechten verliest en ook niet met lege handen staat bij een faillissement. Ook niet als de reisorganisatie op een later moment failliet gaat.
Dat is hetzelfde voor contante terugbetaling. Objectief bezien is niet een voordeel en wel een hoop nadelen. De reisbranche heeft ook bewust voor die nadelen gekozen omdat dit dachten af de kunnen dwingen, maar dat is mislukt.
NeoDutchio schreef:
25 mar 2020 19:42
Dan kunt u wel gaan klagen dat ze wettelijk binnen 14 dagen moeten terug betalen, maar u weet dondersgoed dat dat niet gaat lukken nu.
alfatrion schreef:
24 mar 2020 08:44
Ik heb nog steeds geen goede reden gehoord waarom (op termijn) het geld niet terugbetaald zou kunnen en moeten worden.
De veertien dagen is relevant voor het verzuim, meer niet.

alfatrion
Berichten: 16593
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion » 25 mar 2020 21:46

geengast schreef:
25 mar 2020 19:33
ACM doet uitspraak in de lijn van Rutte: doe verstandig en redelijk. Ministerie van Economische Zaken heeft nog geen uitspraak gedaan.

ACM: "ACCEPTEREN HELPT REISORGANISATIES, IS VERSTANDIG EN REDELIJK"
Dat is misleidend. De ACM verwoord dat toch heel anders.

Je bent trouwens nog een stukje vergeten over te nemen:

"Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons."
ACM begripvol over uitgifte vouchers reisbranche
25-03-2020

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft begrip voor het initiatief van de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche, om ‘coronavouchers’ te ontwikkelen. Deze verstrekken ANVR-reisaanbieders met ingang van heden aan consumenten die een pakketreis hebben geboekt en betaald, maar vanwege de huidige situatie niet op reis kunnen. Zij ontvangen een voucher voor het bedrag van de reis. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij bevinden ons in een uitzonderlijke situatie die negatieve effecten heeft op consumenten én op ondernemers in de reisbranche. Gegeven deze situatie staan wij achter dit initiatief.”

Deze voucher wordt gedurende 1 jaar na uitgifte gedekt door de SGR-garantie tegen faillissement van de reisaanbieder. De ACM heeft als toezichthouder meegekeken naar de voorwaarden die aan deze voucher zijn verbonden. Het uitgangspunt daarbij was om een balans te vinden tussen de rechten van consumenten en het voortbestaan van de reisaanbieders.

Zo is afgesproken dat consumenten de vouchers ook kunnen inwisselen voor een reis die start op een later tijdstip dan binnen een jaar. Die nieuwe reis is dan gewoon gedekt door de SGR-garantie. Als de consument uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. De reisorganisatie mag hiervan in het voordeel van de consument afwijken. Hiermee blijft dus hun recht op geld terug in stand maar alleen op een later tijdstip. Ook is afgesproken dat de reisaanbieders geen administratiekosten rekenen voor de voucher dan wel geld terug. Voor meer informatie over de regeling zie de website van de ANVR .

De ACM zal de uitvoering van de regeling kritisch volgen, onder andere aan de hand van signalen bij ACM ConsuWijzer. Daarbij zal de ACM niet aarzelen op te treden als de rechten van consumenten onvoldoende worden gerespecteerd.
Met andere woorden: de ACM gaat niet optreden als klanten zes maanden op hun geld moeten wachten. De rechten van reizigers worden hierdoor niet aangetast en zij kunnen zelfstandig optreden.

thecure
Berichten: 2502
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door thecure » 26 mar 2020 10:11

Ben benieuwd of de ACM dit nog aan gaat passen de komende tijd.
Zelf vind ik die 6 maanden eis redelijk. Je kan eerst op zoek naar een andere reis, maar als blijkt dat de prijzen volgend jaar toch gigantisch gestegen zijn, kun je toch je geld terugvragen.
En de reisaanbieders kunnen door die 6 maanden de uitgaven 'spreiden'.
Al ben ik stiekem heel benieuwd of het niet gewoon krokodilletranen zijn, je verwacht toch dat ze wel vermogen in kas hebben.

thecure
Berichten: 2502
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door thecure » 26 mar 2020 10:25

Ook de consumentenbond houd het standpunt dat terugbetaling mogelijk moet blijven:

Terugbetaling: we willen dat consumenten die – na acceptatie van de voucher – te allen tijde de mogelijkheid hebben de voucher alsnog om te wisselen voor terugbetaling van de volledige reissom.

https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... GtezfI#no5

richardd01
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2018 10:46

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door richardd01 » 27 mar 2020 07:56

Onze wintersport was door Subweb geannuleerd ivm het Corona virus.
Het geld is niet besteed aan accommodatie en skipas. Echter, Subweb houdt het geld vast om daarmee hun eigen toekomst zeker te stellen, geheel tegen regelgeving en afspraken in.
Volgens de Consumenten bond mogen reizigers de Corona voucher weigeren en hun geld terugvragen. Verder had Sunweb schriftelijk beloofd en toegezegd het geld terug over te maken. Wij hadden ons geld toevertrouwd aan een organisatie die niet te vertrouwen is. Het wordt tijd dat de overheid wat aan deze misstanden gaat doen.

alfatrion
Berichten: 16593
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion » 27 mar 2020 08:04

De ACM gaat optreden als de reisorganisators niet na 6 of 12 maanden terugbetalen. Daarnaast staat het u vrij om de organisator te dagvaarden tot terugbetaling vermeerderd met de wettelijke rente en/of een incasso procedure te starten.

NeoDutchio
Berichten: 6862
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 27 mar 2020 08:37

richardd01 schreef:
27 mar 2020 07:56
Onze wintersport was door Subweb geannuleerd ivm het Corona virus.
Het geld is niet besteed aan accommodatie en skipas. Echter, Subweb houdt het geld vast om daarmee hun eigen toekomst zeker te stellen, geheel tegen regelgeving en afspraken in.
Volgens de Consumenten bond mogen reizigers de Corona voucher weigeren en hun geld terugvragen. Verder had Sunweb schriftelijk beloofd en toegezegd het geld terug over te maken. Wij hadden ons geld toevertrouwd aan een organisatie die niet te vertrouwen is. Het wordt tijd dat de overheid wat aan deze misstanden gaat doen.
Als u dat vindt, dan gewoon de koe bij de hoorns vatten. Schakel een jurist in en sleep ze voor het gerecht. Nadeel is wel dat alle gerechtsgebouwen dicht zijn en een zaak op zich laat wachten. Ook de zaak an sich kan lang gaan duren. Gaat in de tussentijd Sunweb failliet, dan staat u met lege handen.

Geheel volgens de afspraken zijn de vouchers er. Ja, die mag u weigeren, maar dan loopt u wel een risico aangezien terug betaling een tijdje gaat duren.
De overheid is ook druk bezig met de voorwaarden rondom de voucher. Iets minder hoog van de toren blazen en u eerst van informatie maten voorzien voordat u dergelijke uitspraken doet. We zitten in een uitzonderlijke situatie die uitzonderlijk aangepakt dient te worden. Met uw insteek is dit een doodsteek voor de reisbranche.

alfatrion
Berichten: 16593
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion » 27 mar 2020 08:50

Geheel volgens afspraak? De reisbranche die met zichzelf afspraken maakt... als het maar volgens afspraak is.

Ik zou de voucher gewoon aannemen en hier eventueel later meer werk van maken. De overheid heeft zich al kritisch uigelaten over de vouchers. Procederen kan zonder een jurist in de arm te nemen.

Mwelle
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2020 09:51

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Mwelle » 27 mar 2020 10:00

Beste Radar,
Ik heb een 9 persoonshuis op Cyprus geboekt en losse vluchten via Transavia.
Villa retreats Cyprus biedt een voucher aan. 1 jaar geldig.
Gezien de schoolvakantie van de kinderen 2 weken later is, zijn we 25% van het oorspronkelijke bedrag kwijt. Geen probleem dan betalen we 1300 pond bij.
Maar de vluchten waarvoor ook voucher van Transavia is ook een jaar geldig.
Conclusie: vlucht en reis stroken niet met elkaar!
Als we voor 18 april in de schoolvakanties willen boeken kan dat dus alleen in oktober . Tickets dan 600E pp ( nu 350 pp)
Of in juli boeken dan zijn tickets betaalbaar maar is de villa ineens 6500 pond.
Kortom ben ik dus helemaal niet blij met de voucher van de villa omdat de reisverzekering Aegon All Risk nu niets dekt. De zelfde reis wordt wat ik ook doe 2x zo duur.
Wat raadt u mij aan.

thecure
Berichten: 2502
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door thecure » 28 mar 2020 07:08

https://www.telegraaf.nl/financieel/720 ... ere-troost


Telegraaf heeft er ook een artikel over. Helaas kan ik het zelf niet lezen, ben geen abonnee

NeoDutchio
Berichten: 6862
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 28 mar 2020 08:41

Mwelle schreef:
27 mar 2020 10:00
Beste Radar,
U bent nu op een forum met vrijwilligers, niet bij de redactie van Radar.
Mwelle schreef:
27 mar 2020 10:00
Villa retreats Cyprus biedt een voucher aan. 1 jaar geldig.
Maar de vluchten waarvoor ook voucher van Transavia is ook een jaar geldig.
Om het helder te krijgen, zijn de vouchers echt maar 1 jaar geldig, of moeten de vouchers binnen 1 jaar gebruikt worden en kunt u later vliegen? De meest gehoorde voorwaarde is dat er binnen een jaar geboekt moet worden, maar dat de reis rustig buiten dat jaar mag liggen.

Theotrucker
Berichten: 4330
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Theotrucker » 28 mar 2020 10:47

Dit gaat over losse vluchten. Daarvoor liggen de voorwaarden van een voucher veel ongunstiger dan voor een pakketreis.

BL2
Berichten: 3072
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door BL2 » 28 mar 2020 11:00

Nog geen 2 jaartjes geleden was er genoeg geld bij Corendon voor extreem dure grapjes van de directie: Het plaatsen van een 747 vliegtuig bij het Corendon hotel bij Schiphol.
Nu is er zogenaamd geen geld om de klant netjes terug te betalen. Dat hele voucher gedoe is gewoon bedacht om tegen alle regels in, geld van de KLANT vast te houden, en de gewone directe bedrijfsrisico's te beperken.
Een citaat uit de berichtgeving van destijds:

Hoeveel het precies kost, wil de managing director niet zeggen. Uslu heeft echter wel gezegd dat het transport 'enkele miljoenen' heeft gekost en dat het commercieel gezien een onverstandige zet was.

Schijnbaar was het eigen vermogen van Corendon destijds dusdanig dat er miljoenen Euro's gespendeerd konden worden om wat "oud roest" te bewaren.

geengast
Berichten: 434
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door geengast » 28 mar 2020 11:15

BL2 schreef:
28 mar 2020 11:00
Schijnbaar was het eigen vermogen van Corendon destijds dusdanig dat er miljoenen Euro's gespendeerd konden worden om wat "oud roest" te bewaren.
Onmiskenbaar is het vermogen van consumenten nu van dien aard dat ze miljoenen kunnen besteden aan schijtpapier.

thecure
Berichten: 2502
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door thecure » 28 mar 2020 13:37

BL2 schreef:
28 mar 2020 11:00
Nog geen 2 jaartjes geleden was er genoeg geld bij Corendon voor extreem dure grapjes van de directie: Het plaatsen van een 747 vliegtuig bij het Corendon hotel bij Schiphol.
Klopt, ik had precies hetzelfde in mijn hoofd. Wel het oude sony gebouw kunnen kopen en er een 747 voor zetten, maar consumenten netjes terugbetalen, ho maar.

NeoDutchio
Berichten: 6862
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 28 mar 2020 15:48

Corendon is slechts 1 reisorganisatie die vouchers uitgeeft. Moeten we dan niet over elke reisorganisatie gaan klagen nu?

BL2
Berichten: 3072
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door BL2 » 28 mar 2020 16:52

Corendon was slechts een voorbeeld om aan te geven dat er "schijnbaar" zeer ruim voldoende vermogen is.

TUI krijgt bv een injectie van 1,8 miljard (!) Euro Duitse steun. Toch wel een aardig bedragje om even te overleven als commercieel bedrijf. Moet je dan ook nog de spaarcentjes van je klanten vasthouden ?

alfatrion
Berichten: 16593
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion » 02 apr 2020 12:00

De Europese Commissie heeft zich wederom uitgesproken tegen de vouchers. Deze keer heeft eurocommissaris Adina Valean van Transport deze verklaring afgelegd: "Als de klant geen voucher, of een andere oplossing wil accepteren, dan moet het bedrijf de aankoop terugbetalen." Conclusie: het is een bijzondere uitzonderlijke tijd, waarin klanten gewoon hun geld moeten terugkrijgen. Fijn dat de politiek zo standvastig is.

https://nos.nl/liveblog/2329113-methode ... panje.html
https://www.telegraaf.nl/financieel/843 ... ming-klant
https://nltimes.nl/2020/04/02/eu-blocks ... ed-flights

crazyme
Berichten: 7568
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door crazyme » 02 apr 2020 12:13

De Consumentenbond is kritisch en wijst erop dat passagiers die vouchers krijgen met lege handen staan als de luchtvaartmaatschappij alsnog failliet gaat.
Het komt hier op neer : ieder voor zich of proberen we met ons allen zo goed mogelijk uit de crisis te komen.

Saamhorigheid of ikke ikke ikke.

Plaats reactie