LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

marvos
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2020 18:31

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door marvos »

Per telefoon

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door tttlocke »

marvos schreef:
18 mar 2020 18:41
Wij hebben een vakantiewoning gehuurd in Frankrijk met vertrekdatum 2 mei.
Wij hebben de reis geannuleerd. We hebben 20% aanbetaald.
U kiest er zelf voor de reis/de accommodatie te annuleren. Waarom?
In de voorwaarden staat dat wij mogen annuleren bij oranje en rood reisadvies.
De voorwaarden van Interpolis laten zich niet uit over het al dan niet mogen annuleren (dat mag natuurlijk altijd, maar vaak is dat niet kosteloos). De voorwaarden van Interpolis beschrijven wél wat er precies verzekerd is en wanneer schade wordt vergoed.

In de voorwaarden van Interpolis, gepubliceerd op hun website, staan onder meer als voorwaarden om in aanmerking te komen voor vergoeding van een nog niet aangevangen reis dat het een reis moet betreffen 'naar een gebied dat 'de overheid onverwacht afraadt' én 'dat daardoor de reis niet kan doorgaan'.

Dat laatste staat nog helemaal niet vast.

Logisch derhalve dat Interpolis voorlopig de boot afhoudt.
Het gaat dus niet om het reisadvies dat geldt op het moment dat u zin krijgt om te annuleren, maar om het reisadvies dat het onmogelijk maakt de reis aan te vangen. Dat is nog niet aan de orde. De tijd zal het leren.
Interpolis zegt dat de directie gisteren heeft besloten de voorwaarden dusdanig aan te passen dat het reisadvies 4 weken voor vertrek nog oranje of rood dient te zijn. wij mogen dus pas op zaterdag 4 april de schade melden mits het reisadvies nog oranje of rood is.
MOGEN ZE ZOMAAR EENZIJDIG DE VOORWAARDEN AANPASSEN????
Kunt u aangeven welke voorwaarden gewijzigd zijn waardoor u eerst wel en nu niet meer voor vergoeding in aanmerking komt?

Dat Interpolis 'de voorwaarden heeft veranderd, is niet gebleken.
Wellicht heeft men de werkwijze aangepast of iets gewijzigd in de praktische toepassing ervan. Dat lijkt mij geen probleem, zolang het niet in strijd met die voorwaarden is.
Op dit moment komt uw annulering, ook conform 'oude' voorwaarden (gepubliceerd op Interpolis website), gewoon niet voor vergoeding in aanmerking.


chantal.hayes
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2017 12:19
Contacteer:

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door chantal.hayes »

Ik verwacht dat mijn vakantie van 21-05 ook niet doorgaat.
Ik kan niks met een corona voucher omdat de reis na die periode ruim 800 euro duurder is.
Mei 2021 gaan kan ook niet omdat ik dan al elders op vakantie ben.

Vakantie heb ik betaald met mijn creditcard, kun je de betaling daar dan laten terugdraaien als het reisbureau blijft vasthouden aan de voucher ipv geld terug betalen.

Overigens is het best krom dat ze niet willen terugbetalen, aangezien ze zelf de hotels pas betalen nadat de reiziger uit het hotel is vertrokken. Er wordt enkel betaald voor de afgenomen nachten. Beetje goed reisbureau heeft ook wel zo in zijn contracten gezet. Tickets zijn nu ook echt nog niet besteld en betaald. Gebeurd pas kort van te voren. Indien je nl. zelf 6 weken van te voren annuleert ben je alleen je aanbetaling , voor velen is nu ook ruim 6 weken voor vertrek, dus dat de reisbureau's ons niet willen terugbetalen is onterecht. (heb vroeger zelf in de reisbranche gezeten)

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik weet niet waar u heen wilt, maar misschien kunt u dan ergens anders heen? De voucher is voor een waarde, niet voor exact dezelfde reis. Of buiten het seizoen een week langer bijvoorbeeld.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ze moeten natuurlijk gewoon betalen. Ik zou gewoon in gesprek gaan.

chantal.hayes
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2017 12:19
Contacteer:

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door chantal.hayes »

Gezien de prijzen van september en later zal dat niet echt een optie zijn voor me. Zou dan teveel moeten bijbetalen en betaal al een hoofdprijs omdat ik in me eentje op vakantie ga.

Voormolen
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2020 15:16

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Voormolen »

Dat er een voucher word aangeboden hebben we geen probleem mee. Het zou een jaar geldig zijn en het zo de waarde van de reis zijn. Volgens de SGR in de uitzending.

Dat is bij ons niet het geval. Wij hebben een packagedeal geboekt bij de KLM. De mail die wij kregen spreken ze van 2 situaties. Reis met code rood en vertek tot en met 30 april 2020 en van reis met code oranje,geel en groen.

De aanbieding van reis met code rood en vertrek tot en met 30 april 2020, krijgen een voucher voor de volledige reissom min 35 euro p.p en geen teruggave van de 10 boekingskosten.
Daarbij is de voucher inwisselbaar tot en met 31 december 2020 ,voor reizen tot en met 31 januari 2021.

Je krijgt dus niet je volledige reissom terug en je voucher is maar ongeveer 9 maanden geldig. Dit is anders dan wat er in de uitzending gezegd word.

Onze reis is geboekt voor vertrek op 23 mei 2020 naar Ierland Dat houd dan in dat we onder code oranje vallen. Volgens de website nederlandwereldwijd.nl van de overheid.

Zou inhouden dat wij : - wijzigings- en annuleringskosten voor de geboekte diensten zijn van toepassing conform de voorwaarden van de betreffende leveranciers. Dus dat zal ons geld gaan kosten denk ik.
-administratiekosten and 35 euro per persoon zijn van toepassing.

Dus sowieso zijn wij al 70 euro aan administratiekosten kwijt.

Allemaal en beetje onduidelijk zo'n mail. En ze houden zich dan ook niet aan de regels die SGR aan de vouchers stelt dat ze een jaar geldig zijn en dat ze waarde van de reissom zouden zijn.

Het virus zal in mei denk ik nog niet voorbij zijn. Dus wacht ik geduldig verdere mail van de KLM af.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus uw vakantie in het jaar 2021 staat ook al vast?

Corona
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2020 19:35

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Corona »

Wij hebben een KLM Packagedeal geboekt in maart. Vanwege het Coronavirus wordt deze reis geannuleerd en krijgen wij een Corona-voucher aangeboden. De voucher zal een waarde hebben van de betaalde reissom en is één jaar geldig.
Op dit bedrag zal 35 Euro per persoon ingehouden worden voor administratiekosten.
Wij vinden dit zeer merkwaardig, want de annulering is niet onze eigen keus.
Nu wordt het bedrag voor de nieuw te boeken reis sowieso hoger!!

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat mag dus niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Alfatrion, deze tekst zet Corendon op zijn website. Ik zou toch mijn geld graag terug willen hebben. We worden ouder en zijn niet meer erg gezond. Wat nu.? Een aangetekende brief sturen, wat schrijf ik? Is hier een rechtszaak nodig? Kosten? Reiskosten zijn ca € 1000.

We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator uw gehele reissom moeten terugbetalen. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij ons op het standpunt stellen dat het gerechtvaardigd is om hiervan af te wijken. Wij worden hierin gesteund door het feit dat in Italië en Frankrijk dit systeem al door vele reisorganisaties wordt gehanteerd. Feitelijk staat dit systeem gelijk aan de mogelijkheid om kosteloos om te boeken zoals nu door diverse Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties wordt gedaan. Wij rekenen op uw begrip hiervoor.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat je kunt doen is een mail sturen waarin je uitlegt dat je hun standpunt begrijpt, maar dat jullie vanwege je leeftijd en gezondheid de reissom toch terug willen krijgen. Jongeren kunnen doorgaans nog vele jaren in de toekomst kijken, maar, als ik het zo lees, zijn jullie eigenlijk mensen van de dag geworden, is het voor jullie ook maar afwachten hoe de vlag er over een half of heel jaar bij hangt. Zoiets.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

We hebben nog even tijd. Onze reis staat op de rol voor 30 april. Die zijn nog niet geannuleerd. Reizen is ons blijkbaar niet meer gegund. Eerst herseninfarct, daarna faillissement van Neckermann, tenslotte nog naar Kreta gereisd. Na twee dagen werd mijn vrouw ziek. Uitgeziekt op de hotelkamer. Nu tenslotte goed verzekerd en in Nederland geboekt met garanties tegen faillissement. Maar eigenlijk pijnlijk om te klagen over reizen als we nu directe vrienden, buren, dorpsgenoten en familie dreigen te verliezen. Dan krijg ik natuurlijk alle **** over me heen geschud. Hoe durf ik erover te beginnen. Of het terecht is.?
We wachten maar af.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is werkelijk te bizar voor worden dat de klant wordt afgescheept met een voucher. Altijd wist de reisbranche precies de voorwaarden te hanteren, omdat dat bijna altijd in hun voordeel was.
Nu zijn de tijden veranderd, en bedenkt men ineens, terwijl "het huis in brand staat" dat de regels niet meer gevolgt worden en de klant het bedrijfsrisico mag dragen.

Hetzelfde bij de annulerings verzekeringen. Vele hebbeb 20/30 jaar premie betaald en nooit wat geclaimd. Nu moet er uitbetaald worden, vaak maar enkele honderden tot zo'n duizend euro, en verzint men allerlei reden om niet uit te betalen !

oktober64
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 aug 2010 16:33

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door oktober64 »

Ik vind persoonlijk dat we geld terug moeten krijgen, mijn zus en ik zouden 13 tm 16 maart naar pisa vliegen( oktober vorig jaar geboekt) met transavia. 3 maart stond op de website van transavia dat ze vanaf 16 maart heen en terug vliegen stopten naar italie. gelijk gebeld hoe het nu verder gaat ivm annulering, antwoord was, we vliegen nog gewoon en je kunt natuurlijk ook nog overboeken naar kopenhagen of barcelona. 3 maart later op de avond had transavia de datum van 16 maart gewijzigd naar 18 maart ( ze hadden vast door dat er ook nog teruggevlogen moest worden. Hierna is de strijd met transavia begonnen, er was een totaal negatief reisadvies voor italie maar je kon volgens transavia nog rustig naar italie terwijl alle openbare gelegenheden al waren gesloten.

Hebben op 13 maart om precies 24.00 de reis geannuleerd, geen vouger en geen geld terug met uitzondering van de belastingen ( als dat ooit op rekening geboekt wordt is natuurlijk nog de vraag )

Tuurlijk hebben we ook gekeken naar een andere bestemming, maar in de tussentijd zijn ze zo gemeen geweest om de ticket zo duur te maken dat dit voor ons niet meer te doen was. Dus ja, het is transavia hun eigen schuld en ze moeten terugbetalen ipv vouger te geven.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door WZZ »

Uit veel voorkomende vragen aan TUI, betreft de geldigheid van de voucher:
Q: Heeft de geldigheid betrekking op de boekingsdatum of de vertrekdatum van de nieuwe reis?
A: U heeft een jaar de tijd om een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan.

In dat geval vind ik het redelijk dat ipv geld terug een voucher wordt gebruikt. Eerdere opmerkingen van mij vervallen dus. Laten we met zijn allen redelijk zijn en de reiswereld niet het vel over de kop halen, daarvan wordt immers niemand beter.

NickDr
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:46

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door NickDr »

Bij TUI heb ik ticket only geboekt. Vlucht is geannuleerd door TUI vanwege corona en TUI biedt coronavoucher aan onder garantie van SGR.
Citaat:
"
De omstandigheden zijn echter zo uitzonderlijk, dat wij ook voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. Branchevereniging ANVR ondersteunt onze oplossing en ook het SGR staat garant voor de vouchers.
"

Navraag leert dat SGR dit niet garandeert. Nadat ik TUI hierop gewezen heb, antwoord van TUI:

"
Goed dat u ons attent maakt op het feit dat de SGR de voucher niet voor seat only ondersteund, dit klopt. Daarbij wil ik u wel graag vermelden dat wij vanuit de ANVR niet verplicht zijn om vouchers te verstrekken voor losse vliegtickets. Dit geldt echter alleen voor pakketreizen. Ondanks dat wij niet verplicht zijn om u een voucher uit te keren, hebben wij toch besloten dit voor onze klanten te doen. Bij vele andere andere reisorganisaties of boekingssites zou u uw geld kwijt zijn. Wij zijn blij dat wij door middel van deze voucher u alsnog kunnen voorzien van een vervangende vakantie.
"

Met andere woorden ik moet blij zijn met een niet gegarandeerde voucher(mag geen coronavoucher heten) waar ik komende jaar niets aan heb aangezien wij heel andere plannen hebben.
Wettelijk zijn ze verplicht te restitueren en ik ben dus niet akkoord gegaan met voucher. Vooralsnog wordt echter elke medewerking geweigerd.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kees2850 schreef:
23 mar 2020 17:53
Corendon heeft alle vakantievluchten tot 1 juni 2020 gecanceled. Maar geeft geen geld geld terug en alleen een voucher.

Heel berekenend naar mijn mening.
Berekenend weet ik niet. Ik denk eerder een logische actie. Weinigen geloven nog dat over een paar weken alles voorbij is. Dat gaat toch echt langer duren. Maar hoeveel langer weet niemand. Het komt er op neer dat mensen sowieso voor 1 juni niet hoeven te boeken, want er is geen vervoer. En na die tijd, dat zien we dan wel weer.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maar om nu te zeggen dat dit overmacht is... Wanneer klanten zich hier melden, dan moeten ze een annuleringsboete betalen.

Gesloten