Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven

alfatrion
Berichten: 17014
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven

Ongelezen bericht door alfatrion » 23 mar 2020 09:19

sylvesterb schreef:
23 mar 2020 06:25
@alfatrion ik denk dat je heel lang moet gaan zoeken naar een rechter die je ook nog eens vertragingsschade gaat toewijzen in deze situatie, waarbij je voucher weigert en je juridische recht gaat halen. Een rechter kijkt ook naar de situatie en zoals alle consumentenorganisaties roepen is deze uitzonderlijk.
De rechter kan niet anders dan toewijzen.
Artikel 6:119 BW schreef:De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in de wettelijke rente van die som over de tijd dat de schuldenaar met de voldoening daarvan in verzuim is geweest.
Artikel 7:508 BW schreef:2 Als de organisator zich genoodzaakt ziet vóór het begin van de pakketreis een van de voornaamste kenmerken van de reisdiensten in de zin van artikel 502, lid 1, onderdeel a, ingrijpend te wijzigen of niet aan de bijzondere wensen in de zin van artikel 504, lid 3, onderdeel a, tegemoet kan komen, of voorstelt de prijs van de pakketreis met meer dan 8% te verhogen overeenkomstig artikel 507, lid 3, kan de reiziger binnen een door de organisator bepaalde redelijke termijn:
(...)
b) de overeenkomst beëindigen zonder betaling van een beëindigingsvergoeding.

(...)

5. Indien de pakketreisovereenkomst op grond van lid 2, onderdeel b, wordt beëindigd en de reiziger geen vervangende pakketreis aanvaardt, betaalt de organisator alle door of namens de reiziger betaalde bedragen onverwijld en in elk geval uiterlijk veertien dagen nadat de overeenkomst is beëindigd, aan de reiziger terug. (...)

NeoDutchio
Berichten: 7161
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 23 mar 2020 09:41

[Tekst verwijderd]. We zitten in een uitzonderlijke situatie die ook uitzonderlijk aangepakt gaat worden. Het heeft dus geen enkele zin om je vast te houden aan systemen die op dit moment niet uitvoerbaar zijn.
Er is geen rechter die nu een dergelijke zaak oppakt en zo lang nog niet duidelijk is was te impact is en wat er nog gaat gebeuren is het verspeelde moeite om mensen een worst voor te houden die niet te grijpen is.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mar 2020 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onvriendelijke opmerking

Moneyman
Berichten: 16188
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven

Ongelezen bericht door Moneyman » 23 mar 2020 10:11

Je maakt steeds dezelfde denk- en redeneerfout, Neo.

Jij gaat uit van de presume dat er een noodwet komt die de huidige consumentenwetgeving zal overrulen. Geen gekke gedachte, ik schat die kans zelf ook vrij groot in. Ik denk dat er op Europees niveau richtlijnen en regelgeving voor zullen komen, mogelijk zelfs met terugwerkende kracht.

Laten we er voor de discussie even vanuit gaan dat die noodwet er daadwerkelijk komt. Dat betekent NIET dat men nu, op dit moment, geen rechten heeft. In tegendeel. De huidige, nu geldende wetgeving is volstrekt helder: overmacht zorgt er niet voor dat er niet ontbonden kan worden, maar alleen dat er geen grond is voor schadevergoeding.

Dat je vervolgens vindt (let wel: jouw mening!) dat men in afwachting van die noodwet niet al hun rechten moet opeisen: prima. Ik ben het daar in hoofdlijnen ook mee eens. Maar dat betekent niet dat men dat niet MAG doen: de huidige wetgeving geeft hen immers dat recht. Hooguit kan je het onwenselijk vinden. Maar je kunt op dit moment miet stellen dat iemand niet schadebeperkend bezig mag zijn.

En inderdaad is het deels een theoretische discussie, door het simpele feit dat je momenteel geen procedure kunt voeren voor dergelijke zaken. Tegen de tijd dat de rolzittingen weer doorgang vinden, kan er zomaar een noodwet zijn. Maar goed, dat moeten we afwachten.

criticus2
Berichten: 669
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven

Ongelezen bericht door criticus2 » 23 mar 2020 10:40

kennis van mij is gewoon naar ZA gevlogen en ook weer netjes terug gekomen (2 weken geleden weg gegaan, week geleden teruggevlogen). Kan mij voorstellen dat het als no show gezien wordt wanneer deze vlucht in zelfde periode , of eerder, viel. .

artilux
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven

Ongelezen bericht door artilux » 23 mar 2020 11:13

Zou alleen al blij zijn dat ik gewoon thuis was gebleven.

geengast
Berichten: 463
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven

Ongelezen bericht door geengast » 23 mar 2020 11:27

alfatrion schreef: Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste krijgen klanten geen keuze tussen de voucher of hun geld terug. Ten tweede mag de voucher niet de rechten aan tasten van de passagiers.
Dit continue beroepen op rechtsspraak, op wettelijke regels......werkt dat twee kanten op? Reisorganisatoren hoeven zich wettelijk gezien namelijk geen biet aan te trekken van negatieve reisadviezen. Het zijn...juist...adviezen. Er is geen enkele verplichting die op te volgen. De reizen kunnen dus allemaal gewoon doorgaan. Wat je daar aantreft? Of je in het buitenland binnenkomt? Het is toch niet de verantwoordelijkheid van de reisorganisator? Deze mag de reis gewoon uitvoeren!

Dan hoef je toch geen voucher én geen geld terug? Opgelost dus.

NeoDutchio
Berichten: 7161
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 23 mar 2020 11:34

Moneyman schreef:
23 mar 2020 10:11
Je maakt steeds dezelfde denk- en redeneerfout, Neo.

Jij gaat uit van de presume dat er een noodwet komt die de huidige consumentenwetgeving zal overrulen. Geen gekke gedachte, ik schat die kans zelf ook vrij groot in. Ik denk dat er op Europees niveau richtlijnen en regelgeving voor zullen komen, mogelijk zelfs met terugwerkende kracht.

Laten we er voor de discussie even vanuit gaan dat die noodwet er daadwerkelijk komt. Dat betekent NIET dat men nu, op dit moment, geen rechten heeft. In tegendeel. De huidige, nu geldende wetgeving is volstrekt helder: overmacht zorgt er niet voor dat er niet ontbonden kan worden, maar alleen dat er geen grond is voor schadevergoeding.

Dat je vervolgens vindt (let wel: jouw mening!) dat men in afwachting van die noodwet niet al hun rechten moet opeisen: prima. Ik ben het daar in hoofdlijnen ook mee eens. Maar dat betekent niet dat men dat niet MAG doen: de huidige wetgeving geeft hen immers dat recht. Hooguit kan je het onwenselijk vinden. Maar je kunt op dit moment miet stellen dat iemand niet schadebeperkend bezig mag zijn.

En inderdaad is het deels een theoretische discussie, door het simpele feit dat je momenteel geen procedure kunt voeren voor dergelijke zaken. Tegen de tijd dat de rolzittingen weer doorgang vinden, kan er zomaar een noodwet zijn. Maar goed, dat moeten we afwachten.
Natuurlijk, het recht nu is niet anders dan normaal. Echter wordt geadviseerd om juist af te wachten. Het forum hier is een geweldige afspiegeling van wat er buiten afspeelt. Met wordt verzocht om binnen te blijven en als men weg moet, hou dan afstand. Wat is het gevolg? Parken en stranden druk bezocht, groepen jongeren bij elkaar, enz. Er is op dit moment geen samenscholingsverbod, maar toch wordt het geadviseerd om het niet te doen. Wat gebeurd er als wij niet luisteren? De bankschroeven gaan verder aangedraaid worden. Waarom zou er niet geluisterd moeten gaan worden?

En dat is mijn doel, niet mijn mening. Accepteer de situatie, volg de adviezen op en wacht gewoon af. Waarom zou je afwijken van wat geadviseerd wordt? Omdat je dat recht gewoon hebt, omdat je eigenwijs bent, omdat je niet wil luisteren, waarom? De enige reden waarom alles strenger aangepakt moet worden is omdat de mensen niet luisteren en hun eigen zin blijven doen.

alfatrion
Berichten: 17014
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven

Ongelezen bericht door alfatrion » 23 mar 2020 11:44

Wat jij denkt dat er geadviseerd wordt wordt niet geadviseerd.

Plaats reactie