LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

kies een andere naam
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2020 10:04

'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door kies een andere naam »

De tegoedbon is persoonsgebonden, één jaar geldig, doorverkopen kan niet. Je kan nergens aangeven niet akkoord te gaan met de voorwaarden. Oftewel je stemt automaties in met de gestelde voorwaarden. Na een jaar word dan ijskoud gezegd: u heeft zelf met de voorwaarden ingestemd, dan had u dat maar niet moeten doen...
Op dit moment is er niemand die kan melden " wat we dan wel moeten doen".

Het is heel onzeker of wij binnen een jaar alsnog op reis kunnen. Wij zijn niet geinteresseerd in een tegoedbon die ook nog eens automaties vervalt. Wij willen ons geld terug! Desnoods na dit jaar als de tegoedbon vervalt.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mar 2020 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het advies dat gegeven wordt is om nu gewoon de voucher te accepteren. Het aannemen ontneemt niet het recht dat u op dit moment heeft, maar tijdelijk niet uit te voeren is. Het voordeel van de voucher is dat u bewijs in handen hebt en dat die voucher ook geldig blijft bij een eventueel faillissement.
Op dit moment is ConsuWijzer nog bezig om alles rondom de vouchers uit te zoeken en te zorgen dat het wettelijk goed in elkaar komt te zitten. Daar is het nog op wachten.

Het advies dat ik u kan geven: wacht nog even af tot er meer duidelijk is. Accepteer wel die voucher. Mocht de reisaanbieder namelijk tussendoor failliet gaan staat u sowieso met lege handen.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien zou een andere optie volledige restitutie verdeeld over de 5 jaar na de huidige problemen zijn. En dan gewoon ieder kwartaal een deel.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door mahadma »

"Wij willen ons geld terug!"
Gelet op de situatie van nu en de komende maanden is dit wèl de beste optie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door tttlocke »

U hoeft niet binnen een jaar alsnog op reis. Binnen een jaar boeken is afdoende.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt recht op terugbetaling. Zoals ik het begrijp krijg je die voucher gewoon. Voorzover dat je moet laten weten dat je de voucher aanvaard, kun je altijd antwoorden dat te doen met behoud van je wettekijke rechten.

Zie ook:
https://www.consuwijzer.nl/nieuws/uw-re ... oronavirus
ConsuWijzer schreef:Ik krijg een voucher aangeboden voor mijn geannuleerde pakketreis. Moet ik die accepteren?

Uw pakketreis is geannuleerd door corona. Wettelijk gezien hebt u dan recht op uw geld terug. U hoeft de voucher dus niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn. Bij een pakketreis hebt u extra bescherming als een bedrijf failliet gaat. Dat blijft zo als u de voucher accepteert. Kijk goed wat voor voorwaarden de reisaanbieder aan de voucher verbindt. De voucher mag niet uw wettelijke rechten ontzeggen.
Je kan de vraag stellen: waarom zou je? Wat is het voordeel voor jou?

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door BL2 »

Nog vandaag (maandag 23 maart 2020) zou er meer duidelijkheid komen Alfatrion over deze coupon, hele dag zitten wachten en nu is het 00.00 uur !

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Voorwaarden Corendon Corona-voucher U heeft bij Corendon een pakketreis geboekt. Naar aanleiding van de uitzonderlijke situatie die is ontstaan als gevolg van het coronavirus/COVID-19 is uw reis geannuleerd en heeft u een ‘Corona-voucher’ ontvangen. Zo hoeft u niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie u kiest. U kunt de voucher bij Corendon inwisselen onder de hierna te noemen voorwaarden. 1. U heeft van Corendon International Travel B.V., gevestigd aan de Singaporestraat 82, 1175RA in Lijnden, KvK-nummer 34220902 (hierna: ‘Corendon’) een voucher ontvangen omdat uw reis is geannuleerd wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus/COVID-19. 2. Onderstaande informatie staat specifiek op uw voucher vermeld: - De naam ‘Corona-voucher’; - De uitgiftedatum van de Corona-voucher; - De geldigheidsduur van de Corona-voucher; - De waarde van de Corona-voucher; - De mededeling dat de garantieregeling van de SGR van toepassing is. - Geldigheid van de Corona-voucher. 3. Alleen door Corendon uitgegeven Corona-vouchers met de bovenstaande informatie zijn geldig. 4. De Corona-voucher kan uitsluitend worden ingewisseld voor een pakketreis welke wordt aangeboden door Corendon via de website www.corendon.nl. 5. U kunt kiezen uit het gehele aanbod aan pakketreizen op www.corendon.nl; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaalt u de meerkosten. Wanneer de nieuwe vakantie goedkoper is, betalen wij u het verschil terug. 6. Nadat u de nieuwe boeking heeft gemaakt, laat u dat aan Corendon weten door de gegevens van uw nieuwe boeking aan Corendon door te geven via een invulformulier op de website: www.corendon.nl/reistegoed. 7. Met het tegoed van uw geannuleerde reis kunt u tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. 8. Dekking SGR: Corendon is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Naar aanleiding van de uitzonderlijke situatie die is ontstaan als gevolg van het Coronavirus is door de SGR besloten dat de ‘Corona-voucher’ onder de dekking van de SGR valt. Dit betekent dat in het geval een reisorganisatie bijvoorbeeld failliet gaat en u nog een ongebruikte Corona-voucher heeft, dit wordt vergoed door de SGR. De specifieke voorwaarden om aanspraak te maken op deze regeling kunt u nalezen op www.sgr.nl. Hiermee blijft u de zekerheid houden dat uw reeds betaalde reissom veilig is gesteld. Aanspraken die voortvloeien uit een geannuleerde reis anders dan een voucher vallen niet onder de garantieregeling van SGR. 9. Nadat u uw Corona-voucher heeft ingewisseld en een nieuwe boeking hebt gemaakt, zijn op de nieuwe boeking de reguliere Corendon Algemene voorwaarden en ANVR-Reizigersvoorwaarden van toepassing. Hiermee gaat u akkoord bij het maken van de nieuwe boeking.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leuk he. Corendon duwt een voucher door je strot, denkt daar voorwaarden aan te kunnen verbinden, verplicht je om bij hen te bestellen en daar dan later nog een keer aanvullende voorwaarden aan te verbinden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
24 mar 2020 06:02
Leuk he. Corendon duwt een voucher door je strot, denkt daar voorwaarden aan te kunnen verbinden, verplicht je om bij hen te bestellen en daar dan later nog een keer aanvullende voorwaarden aan te verbinden.
Ja natuurlijk alfatrion, Cor en don hebben vast een flesje champagne los getrokken om de Corona crisis te vieren.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mist het punt. De wet geeft klanten het recht op hun geld terug binnen 14 dagen op straffe van verzuim met een verjaringstermijn van twee jaar die gestuit kan worden. Corendon grijp de crisis aan om in plaatst daarvan een voucher te geven en daar nadelige voorwaarden aan te verbinden die je niet alleen verplichten om bij hen te bestellen maar ook aanvullende voorwaarden te accepteren.

Wanneer een consument betalingsproblemen heeft buiten zijn schuld om dan kan hij soms een betalingsregeling krijgen waarvoor extra kosten in rekening worden gebracht en moet hij later alsnog betalen. Wanneer Corendor leveringsprobemen (en betalingsproblemen) heeft buiten haar schuld om dan legt zij de klant allerlei verplichtingen op.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door witte angora »

Boeven zijn het, die Cor en Don.

Goed, het voucher is vooralsnog een jaar geldig. Stel dat deze ongein nog een jaar gaat duren, denk je dan niet dat de geldigheidsduur verlengd gaat worden?

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die wordt dan vast verlegt. Maar is er geen goede reden om (op termijn) geen geld terug te geven.

Corendon is gewoon verzekerd tegen financieel onvermogen. Het zielige verhaal dat we hier lezen over dat klanten hun geld kwijt zijn bij een faillissement slaat nergens op.
artikel 7:513a lid 1 BW schreef:De organisator neemt de maatregelen die nodig zijn om te verzekeren dat, wanneer hij wegens financieel onvermogen zijn verplichtingen jegens de reiziger niet of niet verder kan nakomen, wordt zorggedragen hetzij voor overneming van zijn verplichtingen door een ander hetzij voor terugbetaling van de reissom of, indien de reisdiensten reeds ten dele zijn genoten, een evenredig deel daarvan. Indien de pakketreisovereenkomst personenvervoer omvat, voorzien de maatregelen in de repatriëring van de reiziger.

Ivonne Post
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2020 07:45

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Ivonne Post »

Goedemorgen,

Wij hebben bij prijsvrij een pakketreis geboekt met vertrekdatum 12/05/20.
Momenteel geven hun aan dat alle vakanties tot 31 maart geannuleerd worden, echter zie ik dat Tui alsook Corendon dit reeds aangepast hebben tot respectievelijk eind april en 1 Juni.
Persoonlijk vind ik dat Prijsvrij achter blijft in aanpassing van de datum wat betreft annulering.
Wat ik mij sowieso afvraag, gisteren zijn de regels aangescherpt door de overheid mbt tot social distancing tot 01/06.
In mijn ogen betekend dit dat de reisorganisaties deze nieuwe regels niet kunnen hanteren aangezien je in het vliegtuig (bijna) onmogelijk de 1.5 meter afstand kunt hanteren, zouden ze dus eigenlijk niet verplicht moeten zijn om vakanties te annuleren tot 01/06???
Waar ik ook vooral mee zit is dat ik gisteren een betaalverzoek heb gekregen van Prijsvrij om de volledige reissom te betalen voor een vakantie die vrijwel zeker niet doorgaat.
Ik heb begrepen dat Corendon een voucher geeft voor de volledig betaalde reissom of voor de aanbetaling die is gedaan maar hanteerd het beleid dat je de restsom van de reis dan niet meer hoeft te voldoen wat ik eigenlijk zeer correct en ook normaal vind.
Ik baal dan ook ontzettend dat ik nu waarschijnlijk een Voucher koop.
Het lijkt erop dat Prijsvrij uitzonderlijk lang wacht met de datum van annulering wacht zodat ze eerst nog geld kunnen incasseren, dit zou echt niet toegestaan moeten zijn.
Ik begrijp dat het moeilijke tijden zijn voor de reisbranche maar het gaat nu ten koste van de consument, het zijn onzekere tijden voor iedereen, dat geld van de reissom heb ik liever zelf op mijn rekening staan.
Ook de reisbranche moet erop aangesproken worden dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en alles moeten annuleren tot 01/06 aanzien personen en bedrijven boetes kunnen krijgen als ze zich niet houden aan regels van social distancing, zij kunnen hier niet aan voldoen als je met 300 personen in een vliegtuig stapt.
Wie en hoe word hier op toegezien??

Ivonne.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
24 mar 2020 07:14
Je mist het punt. De wet geeft klanten het recht op hun geld terug binnen 14 dagen op straffe van verzuim met een verjaringstermijn van twee jaar die gestuit kan worden. Corendon grijp de crisis aan om in plaatst daarvan een voucher te geven en daar nadelige voorwaarden aan te verbinden die je niet alleen verplichten om bij hen te bestellen maar ook aanvullende voorwaarden te accepteren.

Wanneer een consument betalingsproblemen heeft buiten zijn schuld om dan kan hij soms een betalingsregeling krijgen waarvoor extra kosten in rekening worden gebracht en moet hij later alsnog betalen. Wanneer Corendor leveringsprobemen (en betalingsproblemen) heeft buiten haar schuld om dan legt zij de klant allerlei verplichtingen op.
Jij mist het punt.

Oude mantra’s gelden nu even niet.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb nog steeds geen goede reden gehoord waarom (op termijn) het geld niet terugbetaald zou kunnen en moeten worden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
24 mar 2020 08:44
Ik heb nog steeds geen goede reden gehoord waarom (op termijn) het geld niet terugbetaald zou kunnen en moeten worden.
Omdat dit destructief is voor de samenleving. Andere oplossingen (nakoming op termijn) zijn veel beter.

Uiteraard zijn er uitzonderingen. Die zijn er altijd.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
24 mar 2020 08:58
alfatrion schreef:
24 mar 2020 08:44
Ik heb nog steeds geen goede reden gehoord waarom (op termijn) het geld niet terugbetaald zou kunnen en moeten worden.
Omdat dit destructief is voor de samenleving. Andere oplossingen (nakoming op termijn) zijn veel beter.
Op zich: eens. Nakoming op termijn is beter. Alleen is de wijze waarop dit wordt afgedwongen, wel heel erg in het nadeel van de consument. Er zijn prima oplossingen denkbaar die wél het beoogde effect sorteren, maar minder ingrijpende gevolgen hebben voor de consument.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:
24 mar 2020 08:58
alfatrion schreef:
24 mar 2020 08:44
Ik heb nog steeds geen goede reden gehoord waarom (op termijn) het geld niet terugbetaald zou kunnen en moeten worden.
Omdat dit destructief is voor de samenleving. Andere oplossingen (nakoming op termijn) zijn veel beter.
Massa betaling nu leiden tot massa fiassementen. Betalingen binnen een jaar zijn m.i. prima te doen zonder fiassementen. Natuurlijk is het voor de reisorganisator beter als de reiziger bij hem opnieuw een reis boekt, maar dat is onvoldoende reden om dat af te dwingen.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Gisteren de voucher van de KLM gekregen voor mijn reis naar de States. Is ook een jaar geldig, d.w.z. boeken binnen een jaar (reizen kan wel later).
Geen probleem mee. Ik hoef niet zo nodig direct mijn geld terug, zodra de situatie het toestaat ga ik weer op reis naar de States.
Vliegreis was overigens rechtstreeks bij de KLM geboekt. Hotel in de States kon kosteloos worden geannuleerd, evenals de reservering parkeerplaats P6 op Schiphol.

Gesloten