Corendon annuleert reizen tot 1 juni

alfatrion
Berichten: 17003
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 mar 2020 13:44

NeoDutchio schreef:
30 mar 2020 13:23
alfatrion schreef:
30 mar 2020 11:38
Er is nooit een goede reden om te liegen. De meeste mensen die ik zie, komen hier niet voor advies maar met de vraag om wat hun rechten zijn. Daarop is maar een goed antwoord: je hoeft niet te betalen. Dat antwoord moet dan ook gegeven worden.
In uw mening is daarop maar 1 antwoord mogelijk. En liegen heeft niemand het over.
Ik heb het over liegen, omdat het iedereen duidelijk is dat juridisch gezien mensen recht hebben op geld terug. ConsuWijzer geeft dat aan. Marco Loos geeft dat aan. En andere juristen geven dat ook aan. Je hebt zelf nog een artikel uit de Telegraaf aangehaald waarin dat werdt aangegeven. Als je dan toch zegt dat mensen geen recht hebben of dat verzwijgt dan lieg je.
NeoDutchio schreef:
30 mar 2020 13:23
Wat is nu daadwerkelijk uw probleem?
Mijn probleem is dat er in twee dezelfde situaties tegen de reiziger wordt gezegd dat er sprake is van overmacht als de reisorganisatie heeft ontbonden en dat er geen sprake is van overmacht als de reiziger ontbind. Dat verhaal van jou dat er in bijzondere tijden op een bijzondere manier zou moeten worden omgesprongen met de rechter is ook maar heel eenzijdig, dat is namelijk alleen zo als dat in het voordeel van de reisorganisatie is.
NeoDutchio schreef:
30 mar 2020 13:23
Dus omdat er een aantal jaar geleden geld was om gekke dingen te doen wil nu zeggen dat ze alles kunnen terug betalen inclusief een schadevergoeding? Dat geld dat toen is uitgegeven hebben ze niet meer. En Corendon en TUI zijn niet de enige reisorganisaties.
Ik sta op voor een onderbouwing van de stelling dat ze anders failliet gaat, maar daar kun je niet mee komen, denk ik. Bij het ontbreken van een onderbouwing ga ik er vanuit dat de stelling gewoon uit de lucht is gegrepen.

Nijogeth
Berichten: 3660
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door Nijogeth » 30 mar 2020 14:12

Gelukkig heeft ook TUI nu tot 6 mei alles geannuleerd.

tttlocke
Berichten: 3615
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door tttlocke » 30 mar 2020 14:15

alfatrion schreef:
30 mar 2020 13:44
Mijn probleem is dat er in twee dezelfde situaties tegen de reiziger wordt gezegd dat er sprake is van overmacht als de reisorganisatie heeft ontbonden en dat er geen sprake is van overmacht als de reiziger ontbind.
Weer doet u voorkomen dat deze twee situaties naast elkaar kunnen bestaan. Dat is niet zo. Ze sluiten elkaar uit.

Beide situaties kunnen voorgekomen zijn, maar dat was dan op verschillende momenten in de tijd. Je kunt niet doen alsof de situaties identiek zijn. Vergelijken heeft geen betekenis. (Ik begrijp wel waarom u die vergelijking. en de verkeerde voorstelling van zaken, nodig heeft).

Bovendien, de ene 'overmacht' is de ander niet.
In dit topic:
viewtopic.php?f=161&t=192996&p=2737466#p2737466
liet u nog zien dat te begrijpen:
alfatrion schreef:
17 mar 2020 10:51
Jammer! schreef:
17 mar 2020 09:29
Het is bijzonder dat alleen de reisorganisatie zich alleen maar op overmacht zou mogen beroepen. Velen zitten nu thuis zonder of met verminderd inkomen etc. Is overmacht een exclusief recht van de reisorganisaties?
Nee, overmacht geld voor de eigen te leveren prestaties. Voor de consument is dar een betalingsverplichting. Voor de reisorganisatie is dat het leveren van een veilige reis.
Wat is er veranderd?

NeoDutchio
Berichten: 7154
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 30 mar 2020 14:20

alfatrion schreef:
30 mar 2020 13:44
Ik heb het over liegen, omdat het iedereen duidelijk is dat juridisch gezien mensen recht hebben op geld terug. ConsuWijzer geeft dat aan. Marco Loos geeft dat aan. En andere juristen geven dat ook aan. Je hebt zelf nog een artikel uit de Telegraaf aangehaald waarin dat werdt aangegeven. Als je dan toch zegt dat mensen geen recht hebben of dat verzwijgt dan lieg je.
Volgens mij heeft u laatst een reactie gegeven in het topic “feedback op het forum”. En dit onder het mom van “feedback naar mij toe”. Dat ik enorm moest opletten in mijn woordkeuze. Wellicht niet in die exacte bewoording, maar u weet vast wel wat ik bedoel. Mocht u het niet meer weten, het recht je niet toe eigenenen, claimen, nemen, enz.
Dus eerst krijgen wij een discussie omdat ik zei dat recht hebben niet, in het geval van Corona, betekend dat je het recht moet nemen. En nu zegt u dat ik lieg omdat ik zeg dat mensen geen recht hebben? Kan u het nog volgen? Ik niet meer.
Is dit een manier van u om maar te discussiëren om het discussiëren? Of leest u maar half en vult u de andere gegevens zelf in? Of, als het u te lastig wordt, gaat u over andere zaken beginnen om maar van het doel weg te gaan?
Ik zeg niets anders dat mensen gewoon recht hebben. Dezelfde linkjes geef ik aan, echter met de toevoeging die u altijd wijselijk weg laat, namelijk dat recht hebben in dit geval niet wil zeggen dat men het recht ook moet halen. Zowel benoemd door ConsuWijzer, ANVR, en nog diverse andere bronnen. Nu dus niet ineens gaan draaien en zelf leugens gaan verspreiden.
alfatrion schreef:
30 mar 2020 13:44
NeoDutchio schreef:
30 mar 2020 13:23
Wat is nu daadwerkelijk uw probleem?
Mijn probleem is dat er in twee dezelfde situaties tegen de reiziger wordt gezegd dat er sprake is van overmacht als de reisorganisatie heeft ontbonden en dat er geen sprake is van overmacht als de reiziger ontbind. Dat verhaal van jou dat er in bijzondere tijden op een bijzondere manier zou moeten worden omgesprongen met de rechter is ook maar heel eenzijdig, dat is namelijk alleen zo als dat in het voordeel van de reisorganisatie is.
Het enige waar de reiziger slechter van wordt is dat deze nu niet op reis kan. Iedereen is slechter af in deze tijd omdat we een stuk minder kunnen kan normaal. Dat hebben we gewoon te accepteren. En ja, iedereen kan wel ergens kosten voor gemaakt hebben, maar dat wil niet zeggen dat die kosten overal te verhalen zijn.
Corendon heeft al ontbonden op basis van overmacht. Er is immers geen vliegverkeer mogelijk en ook wat er aangeboden wordt kan niet geleverd worden. En dat door externe oorzaken waar zij part noch deel aan hebben. Dat is in 1 situatie, namelijk die van Corendon. Dat TUI deze gedacht niet heeft wil niet zeggen dat er geen aanpassing komt in hun werkwijze. Als tot 1 juni niet gevlogen kan worden, wat nu de afspraak is, dan annuleert TUI ook op basis van hetzelfde argument. Dus nogmaals, waarom zou je als consument nu willen annuleren voor een vakantie die toch geannuleerd gaat worden? Omdat u vindt dat een consument dat recht zou moeten hebben? Omdat de consument het heft in eigen handen moet kunnen nemen? Dat TUI trager is in het nemen van beslissingen wil niet zeggen dat de consument op eigen houtje dingen mag gaan doen.

In het geval van Corendon. 80.000 reizen zijn geannuleerd. Echter zijn wel alle accomodaties op voorhand al geboekt. Deze kosten zijn ze dus kwijt. Kosten van de bedrijfsvoering gaan gewoon door. Sterker, de BTW afdracht komt er aan op woensdag en het vakantiegeld moet volgende maand uitbetaald worden. U denkt serieus dat een willekeurig bedrijf zoveel geld op de bank heeft staan dat zij 3 maanden alles kunnen doorbetalen en zelfs nog geld kunnen terug geven zonder dat er inkomen is?
Corendon heeft 400 medewerkers.
*Gemiddeld €2.000 per maand aan bruto salaris is €800.000 per maand. Keer 3 is €2.400.000. *80.000 reizen terug betalen van gemiddeld (heel laag gemiddelde) €500,- is €40.000.000.
*vakantiegeld 400x is €640.000,-.
Nu zit ik al over de €43.000.000,- en dan zijn daar de bedrijfskosten en de kosten van de al geboekte vakanties niet eens in meegerekend. Je gaat dus eerder naar de €45.000.000,- toe. En u denkt dat zij dat even los op de bank hebben staan? Bedrijven investeren om te kunnen blijven bestaan. Het geld dan binnenkomt gaat er ook weer uit. Geld levert niets op, dat staat nu niet niks te doen op een bankrekening.

alfatrion
Berichten: 17003
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 mar 2020 14:34

tttlocke schreef:
30 mar 2020 14:15
alfatrion schreef:
30 mar 2020 13:44
Mijn probleem is dat er in twee dezelfde situaties tegen de reiziger wordt gezegd dat er sprake is van overmacht als de reisorganisatie heeft ontbonden en dat er geen sprake is van overmacht als de reiziger ontbind.
Weer doet u voorkomen dat deze twee situaties naast elkaar kunnen bestaan. Dat is niet zo. Ze sluiten elkaar uit.

Beide situaties kunnen voorgekomen zijn, maar dat was dan op verschillende momenten in de tijd. Je kunt niet doen alsof de situaties identiek zijn. Vergelijken heeft geen betekenis. (Ik begrijp wel waarom u die vergelijking. en de verkeerde voorstelling van zaken, nodig heeft).
Ik heb het over mijn voorbeeld. Twee reizigers, alle twee naar Griekenland, alle twee dezelfde stad, alles het zelfde, behalve andere reisorganisaties en dan worden hier twee verschillende antwoorden gegeven.
tttlocke schreef:
30 mar 2020 14:15
Bovendien, de ene 'overmacht' is de ander niet.
We hebben het hier over de overmacht van het niet kunnen uitvoeren van de vlucht.
tttlocke schreef:
30 mar 2020 14:15
In dit topic:
viewtopic.php?f=161&t=192996&p=2737466#p2737466
liet u nog zien dat te begrijpen:
alfatrion schreef:
17 mar 2020 10:51
Jammer! schreef:
17 mar 2020 09:29
Het is bijzonder dat alleen de reisorganisatie zich alleen maar op overmacht zou mogen beroepen. Velen zitten nu thuis zonder of met verminderd inkomen etc. Is overmacht een exclusief recht van de reisorganisaties?
Nee, overmacht geld voor de eigen te leveren prestaties. Voor de consument is dar een betalingsverplichting. Voor de reisorganisatie is dat het leveren van een veilige reis.
Wat is er veranderd?
Als ik heel strikt ben dan zeggen ik hier dat de reisorganisator niet kan ontbinden, want de klant schiet niet te kort in de nakoming, maar ik heb boek 7 daar niet op doorgespit even als de verordening vluchten.

NeoDutchio
Berichten: 7154
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 30 mar 2020 14:41

alfatrion schreef:
30 mar 2020 14:34
Als ik heel strikt ben dan zeggen ik hier dat de reisorganisator niet kan ontbinden, want de klant schiet niet te kort in de nakoming, maar ik heb boek 7 daar niet op doorgespit even als de verordening vluchten.
Als blijkt dat TUI nu ook alles geannuleerd heeft tot een later tijdstip, dan is het allemaal verspeelde moeite dat u doet.
Problemen worden vanzelf opgelost. Oftewel, de reizen gaan sowieso geannuleerd worden.

tttlocke
Berichten: 3615
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door tttlocke » 30 mar 2020 15:05

alfatrion schreef:
30 mar 2020 14:34
[...]
Als ik heel strikt ben dan zeggen ik hier dat de reisorganisator niet kan ontbinden, want de klant schiet niet te kort in de nakoming, maar ik heb boek 7 daar niet op doorgespit even als de verordening vluchten.
Het punt is toch dat de reisorganisator aangeeft 'ik zal niet nakomen'. Als punten bij paaltje komt, zeggen ze natuurlijk dat dat niet anders kan: er is sprake van overmacht.
U gaf aan dat, vanzelfsprekend, de klant niet alleen recht heeft op geld terug, maar dat hij, vanwege wanprestatie van de ondernemer (dat is het volgens u toch?), recht heeft op schadevergoeding (bijv. gemaakte visumkosten, inentingen etc.).
Hoe ziet u dat voor u?
De ondernemer beroept zich op overmacht.

alfatrion
Berichten: 17003
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 mar 2020 16:35

tttlocke schreef:
30 mar 2020 15:05
alfatrion schreef:
30 mar 2020 14:34
[...]
Als ik heel strikt ben dan zeggen ik hier dat de reisorganisator niet kan ontbinden, want de klant schiet niet te kort in de nakoming, maar ik heb boek 7 daar niet op doorgespit even als de verordening vluchten.
Het punt is toch dat de reisorganisator aangeeft 'ik zal niet nakomen'. Als punten bij paaltje komt, zeggen ze natuurlijk dat dat niet anders kan: er is sprake van overmacht.
Klopt. Feitelijk heeft (waarschijnlijk) alleen de reiziger het recht om te ontbinden. Effectief gezien gaat die reis hoe dan ook niet door.
tttlocke schreef:
30 mar 2020 15:05
U gaf aan dat, vanzelfsprekend, de klant niet alleen recht heeft op geld terug, maar dat hij, vanwege wanprestatie van de ondernemer (dat is het volgens u toch?), recht heeft op schadevergoeding (bijv. gemaakte visumkosten, inentingen etc.).
Hoe ziet u dat voor u?
De ondernemer beroept zich op overmacht.
Corendon heeft weken terug aangegeven dat ze de reizen tot 1 juni niet zouden uitvoeren. Het argument hier is dat Corendon dat nog helemaal niet weet dat ze de vlucht op 15 mei (voorbeeld) al dan niet kunnen. Het gaat dan nu dus niet om overmacht. Je kan natuurlijk ook beargumenteren dat je dat wel kan zien aankomen, maar dat zelfde kun je dan ook roepen voor de reiziger in mijn voorbeeld die bij TUI. En in het verlengde daarvan ook bij reiziger op het forum die een paar weken terug hebben geannuleerd en wiens reis kort na 6 april zou plaats vinden. (Ik verwacht al helemaal van die gene die roepen dat je dit nu niet volgens de normale regels moet afhandelen en het samen moet doen, dat die persoon dan ook vind dat deze reiziger een voucher moeten krijgen.)

De maatregelen in Nederland zijn tot 6 april. Vandaag is pas bekent gemaakt dat de maatregelen verlengt zullen worden tot wanneer is nog onbekend.

NeoDutchio
Berichten: 7154
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 30 mar 2020 17:24

alfatrion schreef:
30 mar 2020 16:35
Corendon heeft weken terug aangegeven dat ze de reizen tot 1 juni niet zouden uitvoeren. Het argument hier is dat Corendon dat nog helemaal niet weet dat ze de vlucht op 15 mei (voorbeeld) al dan niet kunnen. Het gaat dan nu dus niet om overmacht. Je kan natuurlijk ook beargumenteren dat je dat wel kan zien aankomen, maar dat zelfde kun je dan ook roepen voor de reiziger in mijn voorbeeld die bij TUI. En in het verlengde daarvan ook bij reiziger op het forum die een paar weken terug hebben geannuleerd en wiens reis kort na 6 april zou plaats vinden. (Ik verwacht al helemaal van die gene die roepen dat je dit nu niet volgens de normale regels moet afhandelen en het samen moet doen, dat die persoon dan ook vind dat deze reiziger een voucher moeten krijgen.)

De maatregelen in Nederland zijn tot 6 april. Vandaag is pas bekent gemaakt dat de maatregelen verlengt zullen worden tot wanneer is nog onbekend.
Er is tot 1 juno aangekondigd dat tot dan bepaalde restricties zijn. Corendon heeft op de dag dat het ministerie van buitenlandse zaken dit ook bekend heeft gemaakt die beslissing genomen. U laat het nu voorkomen alsof de datum van 1 juni helemaal nieuw zou zijn en nergens op zou slaan. Die vlucht van 15 mei (voorbeeld) kan dus sowieso niet doorgaan. Dat valt namelijk voor de datum van 1 juni en is dus gewoon overmacht.
Overigens zijn er nu meer organisaties die het annuleren van reizen hebben verlengt.

tttlocke
Berichten: 3615
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door tttlocke » 30 mar 2020 17:30

Ik zie geen weg voor de reiziger om ook zijn schade vergoed te krijgen.

alfatrion
Berichten: 17003
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion » 31 mar 2020 19:32

De maatregelen zijn nu verlegt tot en met 28 april. Het kabinet besluit om de maatregelen niet tot later te laten voortduren omdat ze niet over een langere periode kunnen overzien wat er nodig is. Corendor kon op 23 maart in de ochtend dus ook niet zien dat een vakantie eind mei niet door zouden kunnen gaan. Dat wordt uiteraard niet anders door dat het kabinet in de avond vergunningsverplichtige evenementen tot 1 juni zijn verboden.
NeoDutchio schreef:
30 mar 2020 17:24
Die vlucht van 15 mei (voorbeeld) kan dus sowieso niet doorgaan.
Voor die vlucht heeft Corendon geen vergunning nodig noch gaat het om een evenement, dus die vlucht is niet verboden.

tttlocke
Berichten: 3615
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door tttlocke » 31 mar 2020 22:05

Het kabinet organiseert geen (buitenlandse) vakantiereizen. Het kabinet kan bovendien al wel voorzien dat, wat er verder ook beslist wordt, na 28 april ineens teruggaan naar 'normaal' niet tot de mogelijkheden behoort.

Wat het kabinet kan voorzien, gegeven zijn verantwoordelijkheid, en wat Corendon kan voorzien, gegeven de hare, zijn twee verschillende zaken.
Je kunt dus niet zonder meer stellen dat de inschatting van het kabinet betekenis heeft voor de kwesties rond Corendon. Als je dat wel vindt, zul je moeten erkennen dat het wel degelijk mogelijk is dat Corendon ten tijde van haar beslissing kon voorzien dat vakanties begin mei niet door zouden kunnen gaan.

Zoals al eerder aangegeven is het daarnaast zo dat het doorgaan van de vakantie onder andere afhangt van beslissingen die gelden voor de bestemming: is de accommodatie wel beschikbaar of toegankelijk? welke maatregelen heeft de nationale overheid van het bestemmingsland genomen en tot wanneer gelden die? Dat maakt dat Corendon ten tijde van de door haar genomen beslissing wel degelijk van bepaalde reizen kon voorzien dat deze niet door zouden kunnen gaan. Voor die reizen zal Corendon zich dan ook waarschijnlijk eenvoudig op het standpunt stellen dat er sprake is van overmacht, mocht men geconfronteerd worden met verzoeken om schadevergoeding.

Daarnaast is de volgende overweging mogelijk relevant: op een bepaald moment dient de reisorganisator een beslissing te nemen, 'de knoop door te hakken'. Ruim voor de vertrekdatum. De inschatting kán zijn dat de kans 50%, 70%, 90%, 99% dat de reis niet door kan gaan. Bij een bepaald percentage, en in ieder geval als geldt 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, zal er besloten worden dat de reis niet doorgaat.
Waarom zou er niet met succes een beroep op overmacht kunnen worden gedaan als de inschatting is dat de kans dat een reis door kan gaan maar bijv. 10% is? Of 1%. De absolute zekerheid ontbreekt, maar is er in zo'n geval sprake van wanprestatie? Dat lijkt mij op zijn zachtst gezegd dubieus.
De zaak van een reiziger die naast 'geld terug' aast op schadevergoeding wordt er ook niet sterker op als later blijkt dat de reis inderdaad niet door had kunnen gaan.

Kortom, zoals ik al schreef: een (juridische) weg voor de reiziger om ook zijn schade vergoed te krijgen, zie ik nog steeds niet. Die weg is in ieder geval in dit topic niet uitgestippeld.

alfatrion
Berichten: 17003
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion » 31 mar 2020 23:09

tttlocke schreef:
31 mar 2020 22:05
Wat het kabinet kan voorzien, gegeven zijn verantwoordelijkheid, en wat Corendon kan voorzien, gegeven de hare, zijn twee verschillende zaken.
Je kunt dus niet zonder meer stellen dat de inschatting van het kabinet betekenis heeft voor de kwesties rond Corendon.
Het zijn anderen die deze verbinding legden.
tttlocke schreef:
31 mar 2020 22:05
Als je dat wel vindt, zul je moeten erkennen dat het wel degelijk mogelijk is dat Corendon ten tijde van haar beslissing kon voorzien dat vakanties begin mei niet door zouden kunnen gaan.
Natuurlijk, maar volgens anderen moest dat 100% zeker zijn. Dat is niet eens zo raar standpunt omdat verplichtingen in beginsel zijn op te schorten.
tttlocke schreef:
31 mar 2020 22:05
Zoals al eerder aangegeven is het daarnaast zo dat het doorgaan van de vakantie onder andere afhangt van beslissingen die gelden voor de bestemming: is de accommodatie wel beschikbaar of toegankelijk? welke maatregelen heeft de nationale overheid van het bestemmingsland genomen en tot wanneer gelden die?
Het probleem met deze lijn van vragen is dat de gekozen oplossing er niet past. Je zou een veel fijnmazige gevolgen verwachten: deze reis wel, die niet.
tttlocke schreef:
31 mar 2020 22:05
Dat maakt dat Corendon ten tijde van de door haar genomen beslissing wel degelijk van bepaalde reizen kon voorzien dat deze niet door zouden kunnen gaan. Voor die reizen zal Corendon zich dan ook waarschijnlijk eenvoudig op het standpunt stellen dat er sprake is van overmacht, mocht men geconfronteerd worden met verzoeken om schadevergoeding.
Dat zou inderdaad mogelijk zijn. Tegelijk acht ik de kans dat dit slaagt laag in. Ik verwacht dat Corendon de bewijslast niet rond krijgt.
tttlocke schreef:
31 mar 2020 22:05
Daarnaast is de volgende overweging mogelijk relevant: op een bepaald moment dient de reisorganisator een beslissing te nemen, 'de knoop door te hakken'. Ruim voor de vertrekdatum. De inschatting kán zijn dat de kans 50%, 70%, 90%, 99% dat de reis niet door kan gaan. Bij een bepaald percentage, en in ieder geval als geldt 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, zal er besloten worden dat de reis niet doorgaat.
Waarom zou er niet met succes een beroep op overmacht kunnen worden gedaan als de inschatting is dat de kans dat een reis door kan gaan maar bijv. 10% is? Of 1%. De absolute zekerheid ontbreekt, maar is er in zo'n geval sprake van wanprestatie?
Ja. Het gaat om een tekortkoming. Verzuim treed direct in omdat aangegeven wordt dat niet nagekomen zal worden. Een beroep op overmacht kan niet gedaan worden. Immers, er kan ook gewacht worden totdat er zekerheid is. De bewijslast voor het beroep op overmacht ligt bij Corendon.
tttlocke schreef:
31 mar 2020 22:05
De zaak van een reiziger die naast 'geld terug' aast op schadevergoeding wordt er ook niet sterker op als later blijkt dat de reis inderdaad niet door had kunnen gaan.
Dat heeft geen invloed op de zaak. Wat Corendon wist op 23 maart is niet afhankelijk van de feiten zoals die zouden zijn als ze gewacht hadden tot een paar weken voor de reis zou plaatst vinden.

Xtinction
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2020 11:52

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door Xtinction » 01 apr 2020 12:00

Vandaag per chat contact opgenomen met Corendon i.v.m. de annulering.

Corendon beweert dat zij helemaal niet verplicht zijn op welke manier dan ook geld terug te geven.
Zelfs als men geen reis boekt binnen één jaar, is de klant volgens Corendon het geld kwijt!

Chat-medewerker:
De corona-voucher wordt door de ANVR als een geldig alternatief gezien voor terugbetaling van de reissom in deze uitzonderlijke situatie. Ook het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM hebben consumenten recent aangeraden om de voucher te accepteren. We begrijpen dat je liever het geld teruggestort krijgt zoals gewoonlijk, maar onder deze omstandigheden kunnen wij dat jammer genoeg niet doen. De voucher is één (1) heel jaar geldig bij uitgifte en kan gebruikt worden voor het boeken van een nieuwe vakantie tot en met oktober 2021.
Geld terug storten is helaas geen mogelijkheid.

Ik:
Maar hoe zit het dan na het jaar.. want zoals gezegd, de voucher is 1 jaar geldig en wij kunnen in dat jaar geen vakantie boeken. Wat gebeurd er met het terug te geven saldo na dat jaar?

Chat-medewerker:
Onze werkwijze blijft van kracht tot of totdat er een definitief besluit is vanuit het ministerie van Economische Zaken. Mocht zij hier een definitief besluit over nemen, dan bestaat de mogelijkheid dat je binnen een half jaar je geld terug kunt vragen. Voor nu kan het nog niet opgelost worden, en blijft het tegoed staan als een voucher in ons systeem. Geld terug is op dit moment niet mogelijk !
Als je het tegoed niet opmaakt binnen 1 jaar dan is het tegoed weg.
Het is maximaal 1 jaar geldig.

Ik:
Lijkt me sterk dat jullie geld mogen laten verdwijnen als men er geen gebruik van kan maken binnen dat jaar. Aangezien er wel voor betaald is.

Chat-medewerker:
De voucher is 1 jaar geldig, het is aan de klant dan zelf om binnen die jaar een reis te boeken.


Ik:
En als de klant die mogelijkheid niet heeft ... als er complicaties zouden zijn

Chat-medewerker:
Er is geen uitzondering mogelijk om de voucher te verlengen, 1 jaar is het maximale.

Ik:
Dit is dan alsnog in strijd met hetgene dat ACM meldt lijkt mij? Aangezien dit op hun site staat: Uw pakketreis is geannuleerd door corona. Wettelijk gezien hebt u dan recht op uw geld terug. U hoeft de voucher dus niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn. Het accepteren van de voucher helpt de reisorganisatie in deze uitzonderlijke tijd. En u kunt de voucher gebruiken om later alsnog op reis te gaan. Kijk goed naar de voorwaarden bij de voucher. De voucher mag uw recht op geld terug niet ontzeggen. En met name de laatste zin uiteraard

Chat-medewerker:
In de voorwaarden staat duidelijk dat het 1 jaar geldig is. Ik kan dat niet veranderen.

Zo gaat Corendon dus momenteel met de klanten om.

Aygulf
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door Aygulf » 01 apr 2020 13:58

Het valt me op dat mensen zich in allerlei bochten wringen, kleine lettertjes erbij halen, voorbeelden uit het verleden enz. om maar geld te zien. De reizen worden terecht geannuleerd door Corendon. In deze coronacrisis staat alles op zijn kop. Het voorschrift is 1,5 meter afstand houden. Hoe moet dat in een vliegtuig? Wilt u het risico van besmet worden nemen? En het personeel moet in die zeer beperkte ruimte ook maar doorwerken omdat de klant ondanks alles "recht" heeft op zijn geboekte reis? In deze tijd moeten heeft iedereen wel min of meer financiële schade en dat eist solidariteit en begrip.

alfatrion
Berichten: 17003
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion » 01 apr 2020 14:19

Je mist het punt. Denk een aan dat Corendon alle reizen tot 1 juni 2022 heeft geannuleerd en stel je dan eens voor dat je jouw reactie daarop hebt geschreven.

Hoe stel jij vast tot wanneer het terecht is?

witte angora
Berichten: 22283
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door witte angora » 01 apr 2020 14:48

Maar Corendon heeft dus niet de reizen tot juni 2022 geannuleerd, maar tot juni 2020... Logisch, tot juni a.s. is te overzien, tot juni over twee jaar uiteraard niet.

NeoDutchio
Berichten: 7154
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 01 apr 2020 14:57

alfatrion schreef:
01 apr 2020 14:19
Je mist het punt. Denk een aan dat Corendon alle reizen tot 1 juni 2022 heeft geannuleerd en stel je dan eens voor dat je jouw reactie daarop hebt geschreven.

Hoe stel jij vast tot wanneer het terecht is?
U mist het punt. Corendon heeft de reizen geannuleerd tot de datum dat het ministerie van buitenlandse zaken aangegeven heeft. Tot 1 juni mogen er geen samenkomsten zijn en wordt afgeraden om recreatief te reizen.
Wat is er onterecht om een dringend advies vanuit het ministerie op te volgen?

Theotrucker
Berichten: 4932
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door Theotrucker » 01 apr 2020 15:10

Natuurlijk gaat dit voor Corendon niet alleen over Nederland maar vooral ook Turkije, Griekenland, Spanje, Italië en Marokko.

Xtinction
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2020 11:52

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door Xtinction » 01 apr 2020 15:15

Hmm, mijn vorig bericht is blijkbaar niet toegelaten, kijken of dit dan wel toegestaan is.
Een screenshot van het contact met de klantenservice. Waar aan de linkerzijde een wit vlak staat, stond mijn volledige naam. Vandaar dit wit gemaakt.

Voucher zou 1 jaar geldig zijn en absoluut geen mogelijkheid om geld terug te krijgen. Tevens niet wanneer je geen mogelijkheid hebt om in één jaar de boeking te kunnen plaatsen. Het geld van de klant zou dan als sneeuw voor de zon verdwijnen.

(even op onderstaande thumbnail klikken)

Afbeelding

Plaats reactie