Corendon annuleert reizen tot 1 juni

alfatrion

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion »

Gewoon in de la leggen en later roep je dat je vrije wil ontbreekt.

Xtinction

Ongelezen bericht door Xtinction »

Corendon blijft volhouden dat ze ook na het verlopen van de voucher geen geld zullen terug geven.
Je moet als klant de voucher maar accepteren en binnen het jaar een nieuwe vakantie boeken.

Terwijl het ANVR toch echt duidelijk andere taal spreekt :
En als de reiziger uiteindelijk toch geen gebruik wil maken van de Corona-voucher, die een SGR-geldigheid heeft van 1 jaar na afgifte, dan heeft de reisondernemer -van wie hij de voucher heeft ontvangen- altijd de plicht de volledige waarde van de voucher te betalen aan de reiziger, maar niet eerder dan na 6 maanden van uitgifte. Kan je er om persoonlijke redenen geen gebruik van maken, dan hebben ANVR-reisondernemers aangegeven soepel met de regeling om te gaan.

Ik ben dan ook erg benieuwd of ze van hun standpunt gaan veranderen..

Bron:
https://www.anvr.nl/lists/nieuws/artikel.aspx?ID=8112

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

thecure schreef:
02 apr 2020 07:01
Nou, dat er blijkbaar genoeg geld is.
deze ellende wordt weer afgewenteld op de burger die met hun zuurverdiende vakantiegeld ook even lekker op vakantie wou.
Inderdaad, zie ook mijn eerdere bijdrage over het sloopvliegtuigje bij een hotel te Amsterdam. Ook daar waren miljoenen voor beschikbaar.
Verder, ook reisorganisaties kunnen gebruik maken van de regeling van 90 procent personeelskosten voor de staat, welke de belastingbetaler dan kan ophoesten.
Waarom moeten en mogen reisorganisaties geld vast houden wat niet van hun is, en waar ze niets voorleveren. Het blijft compleet onduidelijk.

alfatrion

Xtinction schreef:
02 apr 2020 11:23
Corendon blijft volhouden dat ze ook na het verlopen van de voucher geen geld zullen terug geven.
Je moet als klant de voucher maar accepteren en binnen het jaar een nieuwe vakantie boeken.
Zou je hier een melding van willen doen bij de ConsuWijzer? De ACM heeft aangegeven te zullen optreden als rechten van reiziger onvoldoende worden gerespecteerd.

Xtinction

Ongelezen bericht door Xtinction »

alfatrion schreef:
02 apr 2020 12:07
Xtinction schreef:
Zou je hier een melding van willen doen bij de ConsuWijzer? De ACM heeft aangegeven te zullen optreden als rechten van reiziger onvoldoende worden gerespecteerd.
Is vanochtend gemeld.

Ben me alleen aan het bedenken om alvast de rechtsbijstand in te lichten, aangezien wij echt niet de mogelijkheid hebben om binnen één jaar een nieuwe reis te boeken. Zelf als particulier/klant heeft het toch geen nut om contact te zoeken met Corendon betreffende de situatie.

Jablan

Ongelezen bericht door Jablan »

BL2 schreef:
02 apr 2020 12:06
Waarom moeten en mogen reisorganisaties geld vast houden wat niet van hun is, en waar ze niets voor leveren.
Omdat de ontvangen betalingen worden gebruikt om
- de commissie voor het reisbureau of de externe partij, waar geboekt is, te betalen. Als direct bij de touroperator wordt geboekt, dan is het gebruikt voor de salarissen van de boekings- en klantenservicemedewerkers.
- voorschotten voor de accommodatie en de transporteur (vliegmaatschappij of busbedrijf)

Voor alle geannuleerde reizen geldt, dat de voorschotten eerst moeten terugkomen. Wat niet in alle gevallen zal lukken.
De commissies voor externe partijen zal in overleg gaan, want in de toekomst moet de samenwerking wel overeind blijven.

Terugbetalen is overigens technisch lastiger. Normaal krijgt een reisorganisator het geld van veel verschillende bankrekeningen binnen en wordt aan een beperkt aantal relaties geld overgemaakt. Als je dit omdraait en erbij bedenkt, dat credtbetalingen altijd een extra akkoord nodig hebben, dan heb je een extra reden waarom de afhandeling in omgekeerde richting veel langer dan normaal duurt.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BL2 schreef:
02 apr 2020 12:06
Inderdaad, zie ook mijn eerdere bijdrage over het sloopvliegtuigje bij een hotel te Amsterdam. Ook daar waren miljoenen voor beschikbaar.
Wat een drogreden. Dat is echt niet zo gegaan: 'he, we hebben nog wat miljoenen op de bank, laten we een sloopvliegtuig bij het hotel zetten'.

Daar zit waarschijnlijk een planning in van langere tijd, waarbij men vooraf rekening kon houden met de kosten hiervoor en dit apart kon houden.

Nu is het een situatie waarmee niemand rekening heeft kunnen houden, wat ook nog niet over wat miljoenen gaat, maar over vele tientallen, zo niet honderden miljoenen en dat hebben ze echt niet zomaar beschikbaar. Het is maar goed dat de rechters hier nu geen zaken van willen maken, want dan kreeg waarschijnlijk 75% van de mensen hun geld niet meer terug vanwege een faillissement.

Overigens ook weer zo raar dat de Consumentenbond vindt dat reisorganisaties maar om moeten vallen en de overheid dan maar moet gaan betalen.

Ben je van plan in het komende jaar op vakantie te gaan, neem dan gewoon die voucher aan. Daarmee voorkom je voor iedereen veel problemen.

alfatrion

Je kan ook gewoon uitstel van betaling geven waarbij ze dan wel wettelijke rente moeten betalen. Ik heb nog niet gehoord waarom ze dan omvallen en niet bij een voucher.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Nijogeth schreef:
02 apr 2020 14:26
Wat een drogreden. Dat is echt niet zo gegaan: 'he, we hebben nog wat miljoenen op de bank, laten we een sloopvliegtuig bij het hotel zetten'
Ken de klassiekers. Nee het is nog erger: Leuk een sloopvliegtuig bij ons hotel. En dat bleek bij de uitvoering miljoenen te kosten. En toen was er geen weg meer terug. De grote Corendon baas vond het achteraf niet voor niets commercieel een zeer slechte zet.
Denk daar maar eens aan als je wordt afgescheept met een voucher.
Geen reis = geld terug

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Nijogeth schreef:

Ben je van plan in het komende jaar op vakantie te gaan, neem dan gewoon die voucher aan. Daarmee voorkom je voor iedereen veel problemen.
Op zich mee eens, maar:

1. als je zelfstandig ondernemer kun je je geld nu wel beter gebruiken
2. je moet maar weer in de gelegenheid zijn om vrij te nemen
3. zijn de prijzen dan niet gigantisch gestegen? Als ze de voucherconstructie tot een succes willen maken, bind er dan een soort prijsgarantie aan vast dat je volgend jaar dezelfde reis kan maken zonder veel extra kosten.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ondertussen is de reden van dit topic mij geheel duidelijk geworden. Omdat Corendon een domme zet gedaan hebben een paar jaar geleden moeten zij nu boeten. Andere bedrijven worden gespaard omdat we daar geen fouten van kennen. Gevalletje bucklerbier.

Nijogeth

thecure schreef:
02 apr 2020 15:41
Nijogeth schreef:

Op zich mee eens, maar:

1. als je zelfstandig ondernemer kun je je geld nu wel beter gebruiken
2. je moet maar weer in de gelegenheid zijn om vrij te nemen
3. zijn de prijzen dan niet gigantisch gestegen? Als ze de voucherconstructie tot een succes willen maken, bind er dan een soort prijsgarantie aan vast dat je volgend jaar dezelfde reis kan maken zonder veel extra kosten.
Reden 3 zou niets uit moeten maken. Ook als je met geld moet betalen zijn de prijzen dan gestegen. Ja, die gaan stijgen en flink ook (dat lijkt me nogal logisch).

Reden 2 lijkt me niet echt van toepassing. Iedereen krijgt ieder jaar gewoon een bepaald aantal vakantiedagen en als je zelf ondernemer bent, kun je ze zelfs helemaal zelf inplannen.

Reden 1 lijkt me wel een reden om het geld terug te vragen, misschien had ik die kanttekening erbij moeten plaatsen.

alfatrion

NeoDutchio schreef:
02 apr 2020 16:04
Ondertussen is de reden van dit topic mij geheel duidelijk geworden. Omdat Corendon een domme zet gedaan hebben een paar jaar geleden moeten zij nu boeten. Andere bedrijven worden gespaard omdat we daar geen fouten van kennen. Gevalletje bucklerbier.
Flauw en onjuist. De reden van dit topic is dat een aantal forumleden de vraag of de reis kan worden uitgevoerd invullen door te kijken naar wie de reis annuleert.

thecure

Nijogeth schreef: Reden 3 zou niets uit moeten maken. Ook als je met geld moet betalen zijn de prijzen dan gestegen. Ja, die gaan stijgen en flink ook (dat lijkt me nogal logisch).
Dat maakt zeker wel uit.
Ik heb bv dit jaar geboekt voor een bepaald bedrag binnen mijn budget en wat ik uit wil geven voor een bepaalde vakantie.
Voorbeeld: 4000 euro voor een all in vakantie met het gezin.

Als die vakantie opeens volgend jaar 1000 euro duurder is, vind ik dat te veel geld voor die betreffende vakantie.
Als die vakantie dit jaar ook al 5000 euro zou zijn, had ik die nu ook niet geboekt, omdat die boven mijn budget is, en omdat ik het geld niet waard vind voor zo'n vakantie.

thecure

NeoDutchio schreef:
Sunweb is net zo halsstarrig, als ik hun FB pagina bekijk.
Dus wat mij betreft sparen we die niet.

Hopelijk maakt radar daar binnenkort een item over, over de opstelling van de reisorganisaties.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

thecure schreef:
02 apr 2020 18:32
NeoDutchio schreef:
Sunweb is net zo halsstarrig, als ik hun FB pagina bekijk.
Dus wat mij betreft sparen we die niet.

Hopelijk maakt radar daar binnenkort een item over, over de opstelling van de reisorganisaties.
En aangezien hier alleen maar Corendon aangevallen wordt is het, in mijn ogen, een haattopic. Omdat Corendon een fout gemaakt hebben met een te duur vliegtuig moeten ze maar terug betalen. Die naam valt iets te vaak terwijl elke reisorganisatie, vakantiepark, airline en campings met de vouchers werken.

Nijogeth

thecure schreef:
02 apr 2020 18:30
Nijogeth schreef: Reden 3 zou niets uit moeten maken. Ook als je met geld moet betalen zijn de prijzen dan gestegen. Ja, die gaan stijgen en flink ook (dat lijkt me nogal logisch).
Dat maakt zeker wel uit.
Ik heb bv dit jaar geboekt voor een bepaald bedrag binnen mijn budget en wat ik uit wil geven voor een bepaalde vakantie.
Voorbeeld: 4000 euro voor een all in vakantie met het gezin.

Als die vakantie opeens volgend jaar 1000 euro duurder is, vind ik dat te veel geld voor die betreffende vakantie.
Als die vakantie dit jaar ook al 5000 euro zou zijn, had ik die nu ook niet geboekt, omdat die boven mijn budget is, en omdat ik het geld niet waard vind voor zo'n vakantie.
Maar dan boekt u dus een andere vakantie die wel in uw budget past. Dat kan gewoon met de voucher. Als u toch op vakantie gaat, is die voucher daar bruikbaar voor, u hoeft niet precies dezelfde vakantie te boeken.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 »

NeoDutchio schreef:
02 apr 2020 08:54
thecure schreef:
02 apr 2020 07:01
Nou, dat er blijkbaar genoeg geld is.
deze ellende wordt weer afgewenteld op de burger die met hun zuurverdiende vakantiegeld ook even lekker op vakantie wou.
Je zou maar een ondernemer zijn in de horeca, dan wil je die paar duizend euro graag terug ipv een voucher.

Zoals alfa al een keer zei, nergens is er nog bewijs geleverd dat de reisoriganisaties in de problemen komen.
Die laatste stelling is toch echt niet juist. TUI, toch geen kleine, heeft een lening van de Duitse overheid gekregen van liefst 1,3 miljard (!) om de zaak overeind te houden. Zou TUI Duitsland omvallen, dan valt TUI Nederland mee. Kijk maar naar Thomas Cook.
Die lening is overigens uitdrukkelijk NIET om reizigers hun geld terug te geven. En er mag eveneens geen dividend aan aandeelhouders worden uitgekeerd.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Xtinction schreef:
Ik lees nergens dat Corendon dat zegt.
Ook niet in het chatgesprek dat je hier gedeeld hebt.

Lees het nog eens, heel nauwgezet, na.

thecure

Er staat dus in de chat dat corendon hun werkwijze ongewijzigd blijft, totdat er een besluit is genomen. Dat besluit is dus gisteren door de ACM genomen.

Plaats reactie