LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Paulzz
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2017 16:06

Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door Paulzz »

Vandaag hebben diverse aanbieders van campings (oa go4holiday) de faq vragen aangepast. Als uw camping in bv Spanje opengaat deze zomer, maar Frankrijk heeft zijn grenzen nog gesloten. In dat geval bent u uw geld kwijt, dus geen voucher. Erg associaal, kan dit zomaar??

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ja, dat kan zomaar. U heeft een plek gehuurd op een camping en als die beschikbaar is voldoen zij aan hun deel van de overeenkomst. De camping is niet verantwoordelijk voor wat ze in Frankrijk uitspoken daar hebben part nog deel aan. Idem als u bijvoorbeeld onverwacht ziek zou worden, ook niet het probleem van de camping. Het wordt een ander verhaal indien u reis boekt, dan is één organisatie verantwoordelijk voor uw vervoer en uw verblijf en als ze u niet kunnen vervoeren vervalt ook de camping.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waarom zal je dit jaar nog naar Spanje willen op vakantie? Je moet door minimaal 2 andere landen. Niet alleen een heenreis, maar ook een terugreis. En niemand die kan voorspellen hoe of wat er gaat gebeuren.

Als dit in de FAQ staat, dan weten mensen van tevoren toch (tenminste, als ze het lezen) welke gok ze wagen? Dat kan ik niet asociaal vinden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Helaas, Belgen hebben grenzen dicht.
maar met mijn Doerak kan ik wel naar Spanje varen.

Zodra de Havens open gaan heeft iedereen pech.
Maar indien Spanje open ging, vermoedelijk ook de vliegvelden.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zult u over zee moeten.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door 16again »

Paulzz schreef:
01 mei 2020 00:14
Vandaag hebben diverse aanbieders van campings (oa go4holiday) de faq vragen aangepast. Als uw camping in bv Spanje opengaat deze zomer, maar Frankrijk heeft zijn grenzen nog gesloten. In dat geval bent u uw geld kwijt, dus geen voucher. Erg associaal, kan dit zomaar??
FAQ aanpassen ter informatie kan en mag. Maar daar kunnen natuurlijk geen rechten aan ontleend worden.
De voorwaarden en regels zoals op het moment van sluiten van de overeenkomst, blijven gewoon van kracht.

Waar we nog wel over kunnen discussieren, is de juistheid van die FAQ. Als locatie onbereikbaar is met caravan achter de auto , vliegtuigen staan stil dan denk ik toch aan overmacht

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
01 mei 2020 07:06
Maar waarom zal je dit jaar nog naar Spanje willen op vakantie?
Omdat veel mensen al ruim voor de corona crisis hun reis hebben geboekt voor de zomervakantie.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
01 mei 2020 10:38
Waar we nog wel over kunnen discussieren, is de juistheid van die FAQ. Als locatie onbereikbaar is met caravan achter de auto , vliegtuigen staan stil dan denk ik toch aan overmacht
Daar mag je aan denken maar de vraag is of dat juridische ook zo zit. Als het park open is komt de campingaanbieder gewoon zijn verplichtingen na.

Maar laten we realistische blijven, de zomervakantie periode begint 4 juli. De economische belangen voor Frankrijk, Spanje zijn gigantische. Ik vermoed dat de grenzen rond die tijd wel weer open zijn en als je geboekt hebt je gewoon op de camping/vakantiepark terecht kan.

Ben wel heel eerlijk, ik heb zelf nog niet geboekt voor de zomer en betwijfel of ik dit alsnog ga doen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De vraag hier is of de camping tekortschiet in haar nakomingsverplichting. Als de camping in Spanje open is dan komen ze hun verplichting na. Dat jij er niet via de weg kan komen maakt dat niet anders.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
01 mei 2020 10:48
16again schreef:
01 mei 2020 10:38
Waar we nog wel over kunnen discussieren, is de juistheid van die FAQ. Als locatie onbereikbaar is met caravan achter de auto , vliegtuigen staan stil dan denk ik toch aan overmacht
Daar mag je aan denken maar de vraag is of dat juridische ook zo zit. Als het park open is komt de campingaanbieder gewoon zijn verplichtingen na.
Het is ook niet de campingaanbieder, die zich op overmacht beroept, dat doet de consument. Het zijn bijvoorbeeld RIVM richtlijnen, waardoor de overeenkomst niet uitgevoerd kan worden.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De deelnemers hier hebben het juridisch kader niet op het netvlies. Overmacht is alleen voor de eigen verplichting. In een notendop:

- Een partij mag ontbinden wanneer de ander tekortschiet in de nakoming van diens verplichting.
- Een partij heeft recht op vergoeding van de schade wanneer de ander tekortschiet, tenzij dit tekortschieten het gevolg is van overmacht.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door witte angora »

De camping schiet dus niet tekort in het naleven van de verplichting. Degene die boekt en moet betalen, kan er ook niet in tekort schieten. Dat vervolgens het kaartje niet gebruikt kan worden, is een ander verhaal.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door tttlocke »

En daarom zijn er annuleringsverzekeringen. Die met de 'juiste' voorwaarden, dat wel. Die zijn er. De precieze formulering van de voorwaarden luistert nauw, want de verzekeringsmaatschappij wil er, begrijpelijkerwijs, het liefst onderuit. Binnenkort bestaan die voorwaarden waarschijnlijk ook niet meer.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wanneer de camping met toestemming van de lokale autoriteiten gasten mag ontvangen, dan kan de camping haar deel van de overeenkomst nakomen: namelijk het beschikbaar stellen van een kampeerplaats (of accommodatie) voor degene die een vakantie geboekt heeft.
In zo'n geval is degene die geboekt is gewoon het gehele bedrag verschuldigd. Ook wanneer bijvoorbeeld Frankrijk de grenzen gesloten houdt. U kunt dan bijvoorbeeld een tentje inpakken en met het vliegtuig naar Spanje reizen.

Er is wel een uitzondering mogelijk op bovenstaande:
Wanneer de camping wel geopend is, maar op last van de autoriteiten belangrijk bij de boekingsprijs inbegrepen faciliteiten zoals het zwembad en animatieprogramma gesloten blijven, kunt u alsnog de overeenkomst ontbinden met recht op volledige terugbetaling van de betaalde bedragen

*let op, wat hierboven staat is conform Nederlands recht. In geval van boekingen rechtstreeks bij de camping in het buitenland of via een reisorganisatie die niet in Nederland gevestigd is, geldt waarschijnlijk niet het Nederlands recht voor de overeenkomst, maar geldt de wetgeving uit het land waar het bedrijf gevestigd is waarbij u heeft geboekt.

Anthony1989
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2020 11:37

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door Anthony1989 »

Juist de vraag; 'wat als ik er met de auto niet kan komen' heb ik 1,5 maand geleden gesteld bij de reisorganisatie. Destijds werd aangegeven dat indien ik er niet kon komen door grenssluittingen ik recht zou hebben op annulering van de reis. Dit heb ik gevraagd voor het moeten voldoen van mijn 1e betaling (ruim na boeking). Dit was helaas telefonisch en hun standpunt is nu dus volledig gedraaid.

Daarnaast wordt aangegeven dat de reisorganisatie ook niet verantwoordelijk is voor eventuele sluitting van aanwezige faciliteiten (bijv. diverse zwembaden). De organisatie beroept zich op; 'u heeft bij ons alleen de stacaravan gehuurd'. Dit terwijl de aanwezigheid van diverse faciliteiten nadrukkelijk wordt genoemd bij aanbieding van reis.

Omboeken wordt als alternatief aangeboden maar dan moet 30% annuleringkosten betalen over het verschil mocht de andere reis goedkoper zijn. De 'nieuwe' reis voor 2021 los boeken lijkt dan een beter alternatief.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Anthony1989 schreef:
02 mei 2020 11:45
Juist de vraag; 'wat als ik er met de auto niet kan komen' heb ik 1,5 maand geleden gesteld bij de reisorganisatie. Destijds werd aangegeven dat indien ik er niet kon komen door grenssluittingen ik recht zou hebben op annulering van de reis. Dit heb ik gevraagd voor het moeten voldoen van mijn 1e betaling (ruim na boeking). Dit was helaas telefonisch en hun standpunt is nu dus volledig gedraaid.
Dit is waarom ik aanraad om schriftelijk te communiceren. Heeft u zich beroepen op uw opschortingsrecht of betaald?
Anthony1989 schreef:
02 mei 2020 11:45
Daarnaast wordt aangegeven dat de reisorganisatie ook niet verantwoordelijk is voor eventuele sluitting van aanwezige faciliteiten (bijv. diverse zwembaden). De organisatie beroept zich op; 'u heeft bij ons alleen de stacaravan gehuurd'. Dit terwijl de aanwezigheid van diverse faciliteiten nadrukkelijk wordt genoemd bij aanbieding van reis.
Dat standpunt is onzin. Welke werden allemaal genoemd?
Anthony1989 schreef:
02 mei 2020 11:45
Omboeken wordt als alternatief aangeboden maar dan moet 30% annuleringkosten betalen over het verschil mocht de andere reis goedkoper zijn.
Tegen de tijd dat u dit doet is het 30% over de reissom.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door tttlocke »

U vertelt niet wanneer u geboekt heeft.
Anthony1989 schreef:
02 mei 2020 11:45
[...]dat indien ik er niet kon komen door grenssluittingen ik recht zou hebben op annulering van de reis.
Dat is uw weergave van een telefonisch contact en u brengt te berde omdat u op grond daarvan denkt: 'ik sta in mijn recht en het is niet juist dat ik nadeel zou ondervinden mocht die situatie zich voordoen', maar ik denk: 'dat recht om te annuleren had u sowieso al, vanzelfsprekend wel tegen de kosten die daarvoor in de voorwaarden genoemd staan'.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

redhead55 schreef:
02 mei 2020 19:46
Maar stel nu: Spanje laat binnenlands toerisme wel toe. De camping is open, maar onbereikbaar voor (buitenlandse) toeristen.
Hoe ga je dan met die situatie om ?
In dat geval is het nog steeds zo dat de camping haar diensten kan leveren aan wie rechtmatig in Spanje verblijft. De verhuurder van de accommodatie is nooit verantwoordelijk voor de (in)reispapieren van de reizigers.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door tttlocke »

U lijkt te redeneren vanuit het idee dat alles altijd maar geregeld is, dat iemand anders ergens voor verantwoordelijk kan worden gehouden en dat er een instantie die over ons waakt. Dat is niet zo.
redhead55 schreef:
02 mei 2020 23:29
[...]mocht je ook vertrouwen op vrij reisverkeer binnen de EU.
Van wie mocht je daarop vertrouwen? Dat je er niet op rekent dat er op dit gebied problemen zullen ontstaan is begrijpelijk, maar of je ergens 'op vertrouwt' is gewoon eigen keuze.
redhead55 schreef:
02 mei 2020 23:29
[...]Maar nu wordt het risico eenzijdig bij de consument gelegd.
Dat risico wordt helemaal niet bij de consument gelegd. Het lag er altijd al.
redhead55 schreef:
02 mei 2020 23:29
[...]Die kan zich ook op overmacht beroepen, omdat hij de plaats van bestemming niet kan bereiken.
Dit is al eerder uitgelegd. De 'overmacht' waarop je je in juridische zin zou kunnen beroepen heeft alleen betekenis in relatie tot de verplichtingen die in het kader van de gesloten overeenkomst hebt. De klant heeft de verplichting te betalen. Dat kan gewoon. De klant heeft niet de verplichting om de plaats van bestemming te bereiken/zich te melden bij de receptie van de camping/daar een aantal weken te verblijven.

Dat de klant de plaats van bestemming niet kan bereiken ligt binnen zijn risicosfeer.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Campingaanbieder dekt zich in tegen dichte grenzen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Niet de klant of Camping maar reisverzekeraar moet dit regelen en vergoeden.

Ik verhuur als Nederbelg nu ook een grasveld met douche/toilet
Per auto Lock Down, fietsen kan en 17 asperge plukkers gaan dagelijks via een fietspad Nederland in & uit.

Voorwaarden zijn er niet, huurprijs ook niet. Ik kan geen Asperge meer zien! :mrgreen:
WC 50 cent, Douche €1,- en kamperen gratis!

Gesloten