Testen voordat je terug mag

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door k2p »

Vandaag werd een nieuwe maatregel tegen ingevoerd tegen corona.
Kom je op of na 8 augustus terug uit het buitenland (geel of oranje),
dan moet je kunnen overleggen:
- vaccinatiebewijs
- herstelbewijs (< 6mnd)
- pcr test (<48h)
- OF antigeentest (<24h)

De testen dienen in het buitenland afgenomen te worden en negatief te zijn, wil je Nederland weer in mogen.
Vervoersmaatschappijen dienen hierop toe te zien. En met de auto kan je bij een controle tegen de lamp lopen. (boete!)

Ik vraag mij ernstig af of de overheid dit wel mag doen. En wel omdat:
- de overheid burgers niet mag verbieden terug naar huis te gaan. (De overheid mag wel een quarantaine opleggen, volgens de coronawet. Maar de overheid gaat nu dus veel verder: verbanning als je positief test.)
- de overheid de burger opzadelt met kosten om een test af te nemen in het buitenland. (Ik zal bijvoorbeeld 2 kinderen moeten laten testen bij terugkeer. Ongeveer 100 euro.)
- de overheid de burger opzadelt met een énorm probleem, wanneer de burger positief test: het hotel waar hij uit had gecheckt, zal hem niet terug willen (of kunnen) nemen. De burger eindigt dus op straat in het buitenland.
- de overheid deze regels invoert, terwijl veel mensen in het buitenland zijn, of hun reis al hebben geboekt. (Ik heb bijvoorbeeld gisteren geboekt.)

Ik zou graag van een jurist willen horen, hoe die hierover denkt.
Weet iemand welke wet de overheid kan gebruiken om zoiets door te voeren?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door moederslink »

Mensen vliegen weer de hele wereld over en de regels zijn overal verschillend.
Bijna niet meer te doen.
Wat je zeker niet moet doen is naar een geel/oranje of rood land op vakantie gaan.
Nederland zelf is nb rood, dus ja bij terugkomt in dit Nederland zul je iets moeten !
Ook met de auto reizen....ieder land heeft zijn eigen policy.....
Je ziet door de bomen het bos niet meer.
Kostbaar, tijdrovend en heel vervelend.
Voor mij een reden om dit jaar niet nh buitenland te gaan.
Ik hoop dat je er uit komt k2p! 👍

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik zit er een beetje ambivalent in, aan de ene kant heeft u gelijk, aan de anderen kant gun ik de mensen die onder deze omstandigheden op vakantie gaan alle gevolgen van hun eigen keuzes. Ik kan maar niet kiezen.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door k2p »

moederslink schreef:
26 jul 2021 20:10
Voor mij een reden om dit jaar niet nh buitenland te gaan.
Paradox: je doet er als Nederlander voor jezelf beter aan om in een (geel) buitenland op vakantie te gaan, dan in het (donkerrode) binnenland. :lol:

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

moederslink schreef:
26 jul 2021 20:10
Mensen vliegen weer de hele wereld over en de regels zijn overal verschillend.
Bijna niet meer te doen.
Wat je zeker niet moet doen is naar een geel/oranje of rood land op vakantie gaan.
Nederland zelf is nb rood, dus ja bij terugkomt in dit Nederland zul je iets moeten !
Ook met de auto reizen....ieder land heeft zijn eigen policy.....
Je ziet door de bomen het bos niet meer.
Kostbaar, tijdrovend en heel vervelend.
Voor mij een reden om dit jaar niet nh buitenland te gaan.
Ik hoop dat je er uit komt k2p! 👍
Prima te doen hoor. Je vliegt over het algemeen maar naar 1 land. Dus alleen daarvan hoef je de specifieke dingen te weten. En als dat al te moeilijk is moet je inderdaad gewoon thuis blijen. Dan ga ik wel op pad.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Jablan »

k2p schreef:
26 jul 2021 19:54
- de overheid burgers niet mag verbieden terug naar huis te gaan. [...]
- de overheid de burger opzadelt met kosten om een test af te nemen in het buitenland. [...]
- de overheid de burger opzadelt met een énorm probleem, wanneer de burger positief test: het hotel waar hij uit had gecheckt, zal hem niet terug willen (of kunnen) nemen. De burger eindigt dus op straat in het buitenland.
- de overheid deze regels invoert, terwijl veel mensen in het buitenland zijn, of hun reis al hebben geboekt.
Ingekort, zo blijft de kern over.
Bij 1: Er is geen verbod op terugkeer, er worden alleen extra eisen gesteld. Voldoe je daar niet aan, krijg je een boete en mag je naar huis.
Bij 2: Of je zelf moet betalen, verschilt per land.
Bij 3: Je eindigt niet op straat. Opnieuw verschillend per land. Soms moet je verplicht naar een quarantainehotel, soms mag je blijven waar je bent. Aangezien de meeste mensen pas gaan testen kort voor de terugreis, betekent een positieve uitslag sowieso een problematische reis naar huis.
Bij 4: overal kunnen de regels per dag veranderen. Deelstaat Nordrhein-Westfalen is vandaag naar niveau 1 teruggaan na drie weken op niveau 0. Iets strengere regels.

Voor de rest vind ik dit meer een discussie voor het algemene Corona-topic.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door k2p »

MichielFRL schreef:
26 jul 2021 20:34
Waarom zou je tegen een maatregel zijn die ons vrijheid geeft?
TS maakt een probleem van iets wat geen probleem hoeft te zijn.
Bel de GGD, maak online een afspraak, zorg dat je zo snel mogelijk die prik krijgt en iedereen krijgt zijn/haar leven terug.
Het probleem is wel een probleem: mijn kinderen zijn nog niet geprikt.
En al worden ze morgen nog geprikt, dan is het niet op tijd voor de terugkomst.

Daarnaast zou het me maar gebeuren dat mijn kinderen positief testen onderweg terug...
Naast de drama dat mijn kinderen ziek zijn, zit ik ook nog in een vreemd land op straat, zonder hotel.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door k2p »

Jablan schreef:
26 jul 2021 20:34
Ingekort, zo blijft de kern over.
Bij 1: Er is geen verbod op terugkeer, er worden alleen extra eisen gesteld. Voldoe je daar niet aan, krijg je een boete en mag je naar huis.
Bij 2: Of je zelf moet betalen, verschilt per land.
Bij 3: Je eindigt niet op straat. Opnieuw verschillend per land. Soms moet je verplicht naar een quarantainehotel, soms mag je blijven waar je bent. Aangezien de meeste mensen pas gaan testen kort voor de terugreis, betekent een positieve uitslag sowieso een problematische reis naar huis.
Bij 4: overal kunnen de regels per dag veranderen. Deelstaat Nordrhein-Westfalen is vandaag naar niveau 1 teruggaan na drie weken op niveau 0. Iets strengere regels.

Voor de rest vind ik dit meer een discussie voor het algemene Corona-topic.
Bij 1: Er is wel een verbod op terugkeer. Namelijk als je test positief blijkt. Je kunt dan niet meer 'voldoen' aan de extra eisen, en is een boete onvermijdelijk.
Bij 3: Je eindigt wel op straat. Want België, Frankrijk, noem maar op, is er geen 'quarantainehotel' dat wel even plaats heeft voor je. In de auto kun je de boete voor lief nemen. Maar met vervoersmaatschappijen, die het verbod moeten handhaven heb je een serieus probleem.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door sylvesterb »

k2p schreef:
26 jul 2021 21:08
MichielFRL schreef:
26 jul 2021 20:34
Waarom zou je tegen een maatregel zijn die ons vrijheid geeft?
TS maakt een probleem van iets wat geen probleem hoeft te zijn.
Bel de GGD, maak online een afspraak, zorg dat je zo snel mogelijk die prik krijgt en iedereen krijgt zijn/haar leven terug.
Het probleem is wel een probleem: mijn kinderen zijn nog niet geprikt.
En al worden ze morgen nog geprikt, dan is het niet op tijd voor de terugkomst.

Daarnaast zou het me maar gebeuren dat mijn kinderen positief testen onderweg terug...
Naast de drama dat mijn kinderen ziek zijn, zit ik ook nog in een vreemd land op straat, zonder hotel.
Maar met alle respect (zeg ik vanuit Frankrijk en niet Griekenland wat onze voorkeur had) dat is het risico wat je neemt als je tijdens een pandamie gaat reizen. Wij zijn bewust met de auto gegaan terwijl we liever waren gaan vliegen, maar ik vond het persoonlijk niet het risico waard in deze onduidelijke tijden.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Jablan »

k2p schreef:
26 jul 2021 21:13
Bij 1: Er is wel een verbod op terugkeer. Namelijk als je test positief blijkt. Je kunt dan niet meer 'voldoen' aan de extra eisen, en is een boete onvermijdelijk.
Bij 3: Je eindigt wel op straat. Want België, Frankrijk, noem maar op, is er geen 'quarantainehotel' dat wel even plaats heeft voor je. In de auto kun je de boete voor lief nemen. Maar met vervoersmaatschappijen, die het verbod moeten handhaven heb je een serieus probleem.
Als je voor terugkeer positief test, dan wordt je doorgestuurd naar de GGD en moet je in quarantaine of als het ernstig is, direct naar het ziekenhuis - dat is de informatiestand vanavond.
Als je positief test en daarom niet terug mag vliegen, moet je langer blijven. Dit is al veel langer het geval.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als je ziek bent moet je toch in quarantaine en jezelf laten testen. Met of zonder positieve test. Helaas weten veel mensen pas dat ze ziek zijn als ze getest zijn. Maar als je ook maar een beetje verkoudheid verschijnselen hebt, dan moet je je in het buitenland ook gewoon laten testen. Of zou je dat dan niet doen?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Seinhuis »

k2p schreef:
26 jul 2021 19:54


Ik zou graag van een jurist willen horen, hoe die hierover denkt.
Weet iemand welke wet de overheid kan gebruiken om zoiets door te voeren?

Je hebt de Tijdelijke wet maatregelen covid19 https://wetten.overheid.nl/BWBR0044337/2021-07-17 die in staat is om alle andere wetten en verdragen te vervangen. Als Mark en Hugo iets willen, kunnen ze dat morgen invoeren.

Covid19 (onderdeel van SARS en corona) is wettelijk tot een A ziekte benoemd omdat het wettelijk zeer dodelijke ziekte is, net zoals MERS (Corona/SARS), Pokken, Polio en Virale hemorragische koortsen is. Daarom moet het bestreden worden. https://www.rivm.nl/meldingsplicht-infe ... gsplichtig

Ik heb het nieuws alleen op de radio gehoord. Het is even afwachten op de precieze invulling.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

k2p schreef:
26 jul 2021 21:08
Daarnaast zou het me maar gebeuren dat mijn kinderen positief testen onderweg terug...
Naast de drama dat mijn kinderen ziek zijn, zit ik ook nog in een vreemd land op straat, zonder hotel.
Waarom zou u op reis willen gaan met niet gevaccineerde mede reizigers? Ik ben vannacht terug gekomen uit Frankrijk. De bedoeling was met het hele gezin, maar uiteindelijk ben ik alleen gegaan (familiale omstandigheden). Op zaterdag ben ik vertrokken en tot mijn grote verbazing was het zeer rustig op de weg. Of de grote vakantie uittocht is nog niet begonnen, of veel minder mensen gaan richting het zuiden.
Ik wilde het risico niet lopen om het hele gezin mee te nemen. De kinderen niet gevaccineerd en wij als ouders nog geen 2 weken.
Mijn advies: blijf zoveel mogelijk in de eigen omgeving om de versprijdingskansen zo klein mogelijk te houden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben juist blij dat de overheid dit soort maatregelen treft.

Mijn begrip voor mensen die zich weigeren te vaccineren wordt daarbij elke dag kleiner.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door sjohie »

Seinhuis schreef:
26 jul 2021 23:22
k2p schreef:
26 jul 2021 19:54


Ik zou graag van een jurist willen horen, hoe die hierover denkt.
Weet iemand welke wet de overheid kan gebruiken om zoiets door te voeren?

Je hebt de Tijdelijke wet maatregelen covid19 https://wetten.overheid.nl/BWBR0044337/2021-07-17 die in staat is om alle andere wetten en verdragen te vervangen. Als Mark en Hugo iets willen, kunnen ze dat morgen invoeren.

Covid19 (onderdeel van SARS en corona) is wettelijk tot een A ziekte benoemd omdat het wettelijk zeer dodelijke ziekte is, net zoals MERS (Corona/SARS), Pokken, Polio en Virale hemorragische koortsen is. Daarom moet het bestreden worden. https://www.rivm.nl/meldingsplicht-infe ... gsplichtig

Ik heb het nieuws alleen op de radio gehoord. Het is even afwachten op de precieze invulling.
"Mark en Hugo", nou het is wel weer duidelijk.. Dit is de Nederlandse regering, weliswaar demissionair, maar dat is een democratisch gekozen entiteit, gesteund door een wederom democratisch gekozen 2e en 1e kamer, geen stel wat dubbelt op de lokale tennisclub ofzo.
Laatst gewijzigd door sjohie op 27 jul 2021 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:
27 jul 2021 08:20
Ben juist blij dat de overheid dit soort maatregelen treft.

Mijn begrip voor mensen die zich weigeren te vaccineren wordt daarbij elke dag kleiner.
Van mij ook, Aan de andere kant, de niet-vaccineerders krijgen de aandacht, maar daardoor sneeuwt het feit dat we een vaccinatiebereidheid van ~85% hebben in Nederland, wereldwijd een van de hoogste, wat erg onder.

Die paar droeftoeters met zelfgemaakte Jodenster, zijn op generlei wijze representatief voor welke groep Nederlanders dan ook.

Hier in de gemeente is de vaccinatiegraad onder 65+ers 95% voor de 1e prik, en 90 à 94% voor de 2e prik, las ik in de Stentor vanmorgen. Mijn groep, 45-64 zit er met 89% voor de 1e prik, maar krap achter.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door k2p »

sjohie schreef:
27 jul 2021 08:36
Bob Schurkjens schreef:
27 jul 2021 08:20
Mijn begrip voor mensen die zich weigeren te vaccineren wordt daarbij elke dag kleiner.
Van mij ook, Aan de andere kant, de niet-vaccineerders krijgen de aandacht,
Dus bij jullie zijn de 12 en 14 jarige kinderen wel al volledig gevaccineerd?! Heel leuk voor jullie, dat het je is gelukt.
Deze mochten pas 17 dagen geleden een afspraak maken voor een eerste prik. En mijn 14 jarige mocht zijn afspraak voor eerste prik pas 22 dagen geleden maken.
Bespaar me jullie morele aantijgingen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door sjohie »

k2p schreef:
27 jul 2021 10:52
sjohie schreef:
27 jul 2021 08:36
Bob Schurkjens schreef:
27 jul 2021 08:20
Mijn begrip voor mensen die zich weigeren te vaccineren wordt daarbij elke dag kleiner.
Van mij ook, Aan de andere kant, de niet-vaccineerders krijgen de aandacht,
Dus bij jullie zijn de 12 en 14 jarige kinderen wel al volledig gevaccineerd?! Heel leuk voor jullie, dat het je is gelukt.
Deze mochten pas 17 dagen geleden een afspraak maken voor een eerste prik. En mijn 14 jarige mocht zijn afspraak voor eerste prik pas 22 dagen geleden maken.
Bespaar me jullie morele aantijgingen.
En mij uw selectieve quoten (en lezen), nergens heb ik het over tieners in mijn post.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Seinhuis schreef:
26 jul 2021 23:22
k2p schreef:
26 jul 2021 19:54


Ik zou graag van een jurist willen horen, hoe die hierover denkt.
Weet iemand welke wet de overheid kan gebruiken om zoiets door te voeren?

Je hebt de Tijdelijke wet maatregelen covid19 https://wetten.overheid.nl/BWBR0044337/2021-07-17 die in staat is om alle andere wetten en verdragen te vervangen. Als Mark en Hugo iets willen, kunnen ze dat morgen invoeren.

Covid19 (onderdeel van SARS en corona) is wettelijk tot een A ziekte benoemd omdat het wettelijk zeer dodelijke ziekte is, net zoals MERS (Corona/SARS), Pokken, Polio en Virale hemorragische koortsen is. Daarom moet het bestreden worden. https://www.rivm.nl/meldingsplicht-infe ... gsplichtig

Ik heb het nieuws alleen op de radio gehoord. Het is even afwachten op de precieze invulling.
Het antwoord op de oorspronkelijke vraag is al gegeven: de spoedwet geeft ruimte voor welke maatregelen dan ook. Tot nu toe niet onleefbaar maar het kan een glijdend vlak worden, mogelijk is straks een 3e prik een vereiste voor vrijheid-in-eigen-land terwijl er veel urgentere prikken gezet moeten worden in landen die tot nu toe weinig tot geen vaccinaties tot hun beschikking hebben. En ondertussen gooien we de Astra Zenica vaccins weg, gebaseerd op doorwrochte juridische redenen ....

sake1987

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ben dit jaar voor de tweede keer in Nederland op vakantie geweest en moet zeggen dat ik het bovenverwachting leuk heb gevonden.
En door geen Tol, brandstof, extra overnachting enz. hield ik zelfs nog budget over om dit jaar een extra weekend weg te gaan.

Gesloten