Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om mij heen is iedereen die al een vaccinatie heeft gehad, gevaccineerd met Pfizer, ook ikzelf. Niemand had gelukkig last van wat voor bijwerking dan ook.

Ik heb zelf de volgende dag de pleister verwijderd om te kijken of ik echt wel geprikt was.

Zegt natuurlijk niets voor de tweede shot.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het risico van welk vaccin dan ook is zo klein, dat morgen naar buiten gaan en de straat oversteken statistisch gevaarlijker is. Laat je niet gekmaken.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
04 mei 2021 21:30
Maar welk vaccin had je dan gewild? Ook van Moderna en Pfizer zijn al een aantal mensen met ernstige bijwerkingen geweest, maar ik vind het vreemd dat het Lareb daar dan niets over meldt.
https://www.lareb.nl/coronameldingen#/
Stel je krijgt het vaccin en daarna krijg je een beroerte dan wordt dit gemeld als ernstige bijwerking, dat je die beroerte ook had gehad zonder het vaccin veranderd niet dat er een melding is gemaakt. Want dit is lastig te bewijzen er wordt dus gezocht of de beroertes vaker voorkomen bij mensen die het vaccin hebben gekregen en bij mensen die het niet hebben gekregen.

Hierna volgt onderzoek of er enig verband is met het vaccin en als die is aangetoond komt deze in de bijsluiter. Zo werkt het voor alle medicijnen.

De meest onschuldige medicijnen kunnen ernstige bijwerkingen hebben bij een zeer kleine groep, toch levert het gebruik meer op. Een voorbeeld is de eerder genoemde paracetamol hier zijn mensen zeer ernstig ziek van geworden en dit komt voor bij 1 op de 100.000 en staat netjes vermeld in de bijsluiter.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door moederslink »

Arizonakid schreef:
04 mei 2021 22:46
Het risico van welk vaccin dan ook is zo klein, dat morgen naar buiten gaan en de straat oversteken statistisch gevaarlijker is. Laat je niet gekmaken.
Dat hangt er van af waar je woont. In mijn dorp word ik helemaal niet platgereden :D .

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er zal maar een stadsbewoner door uw dorp sjezen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk eerder dat een dorpsbewoner die denkt dat hij in de stad het hele 'erf' voor zich alleen heeft een groter probleem is.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wie weet, breien, wat een onheil je bespaard is gebleven door juist wél naar die priklocatie te gaan. En dan heb ik het niet over Corona. ;)

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Ik heb onderstaande tekst van LAREB: de verhouding aantal vaccins en geregistreerde bijwerkingen ligt voor AstraZeneca VEEL hoger

De meldingen gaan over ongeveer 5 miljoen gegeven vaccins. Hierbij gaat het om ongeveer 3,4 miljoen vaccins van Pfizer/BioNTech (Comirnaty), 1,3 miljoen van AstraZeneca (Vaxzevria), 300.000 van Moderna en 9.000 van Janssen.*

We tonen één keer per twee weken een update van de gemelde bijwerkingen. Los van de aantallen zijn er niet elke week nieuwe inzichten. Als er in de tussentijd wel nieuwe inzichten zijn, zullen we vanzelfsprekend daarover berichten.

* Naar schatting gebaseerd op Coronadashboard.rijksoverheid.nl

Aantal meldingen

In totaal betreft het nu 41.746 meldingen met 243.755 vermoede bijwerkingen. Hiervan gaan 22.439 meldingen over het vaccin van AstraZeneca (Vaxzevria), 15.563 meldingen over het vaccin van Pfizer/BioNTech (Comirnaty), 3.527 meldingen over het vaccin van Moderna en 104 meldingen over het vaccin van Janssen. Bij 113 meldingen was het type vaccin niet ingevuld.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sylvesterb schreef:
04 mei 2021 23:09
Nijogeth schreef:
04 mei 2021 21:30
Maar welk vaccin had je dan gewild? Ook van Moderna en Pfizer zijn al een aantal mensen met ernstige bijwerkingen geweest, maar ik vind het vreemd dat het Lareb daar dan niets over meldt.
https://www.lareb.nl/coronameldingen#/
Stel je krijgt het vaccin en daarna krijg je een beroerte dan wordt dit gemeld als ernstige bijwerking, dat je die beroerte ook had gehad zonder het vaccin veranderd niet dat er een melding is gemaakt. Want dit is lastig te bewijzen er wordt dus gezocht of de beroertes vaker voorkomen bij mensen die het vaccin hebben gekregen en bij mensen die het niet hebben gekregen.

Hierna volgt onderzoek of er enig verband is met het vaccin en als die is aangetoond komt deze in de bijsluiter. Zo werkt het voor alle medicijnen.
Ik zeg ook niet dat je geen vaccin moet nemen vanwege de mogelijke bijwerkingen. Dat is de grootste drogreden om geen vaccinatie te nemen.

Maar jouw redenering dat deze bijwerkingen niet bij de vaccins geteld worden als mensen anders ook een beroerte o.i.d. staat haaks op de tellingen van de coronaslachtoffers. Daar worden mensen die anders ook al overleden zouden zijn ook meegeteld, dan horen deze bijwerkingen er ook bijgeteld te worden.

Maar nogmaals, ze komen zo weinig voor dat het geen reden is om geen vaccin te nemen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door sjohie »

Smokey20 schreef:
05 mei 2021 10:23
Ik heb onderstaande tekst van LAREB: de verhouding aantal vaccins en geregistreerde bijwerkingen ligt voor AstraZeneca VEEL hoger

De meldingen gaan over ongeveer 5 miljoen gegeven vaccins. Hierbij gaat het om ongeveer 3,4 miljoen vaccins van Pfizer/BioNTech (Comirnaty), 1,3 miljoen van AstraZeneca (Vaxzevria), 300.000 van Moderna en 9.000 van Janssen.*

We tonen één keer per twee weken een update van de gemelde bijwerkingen. Los van de aantallen zijn er niet elke week nieuwe inzichten. Als er in de tussentijd wel nieuwe inzichten zijn, zullen we vanzelfsprekend daarover berichten.

* Naar schatting gebaseerd op Coronadashboard.rijksoverheid.nl

Aantal meldingen

In totaal betreft het nu 41.746 meldingen met 243.755 vermoede bijwerkingen. Hiervan gaan 22.439 meldingen over het vaccin van AstraZeneca (Vaxzevria), 15.563 meldingen over het vaccin van Pfizer/BioNTech (Comirnaty), 3.527 meldingen over het vaccin van Moderna en 104 meldingen over het vaccin van Janssen. Bij 113 meldingen was het type vaccin niet ingevuld.
Er zit natuurlijk een grote menselijke component achter, die deze cijfers niet eerlijk kunnen duiden. Je kan gevoegelijk aannemen dat na alle heisa, iedereen bij wie ook maar een scheet dwars zit na een AZ vaccinatie, bij het LAREB aan de bel hangt.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
05 mei 2021 10:37
[Maar jouw redenering dat deze bijwerkingen niet bij de vaccins geteld worden als mensen anders ook een beroerte o.i.d. staat haaks op de tellingen van de coronaslachtoffers. Daar worden mensen die anders ook al overleden zouden zijn ook meegeteld, dan horen deze bijwerkingen er ook bijgeteld te worden.
Dat is niet mijn redenering ze worden namelijk gewoon geregistreerd, je eigen link bevestigd dit ook.

Echter is het daarmee niet automatische een bijwerking van het vaccin daarvoor is meer onderzoek nodig. Ik reageerde dan ook op je zin "maar ik vind het vreemd dat het Lareb daar dan niets over meldt" dit is niet vreemd omdat van de ernstige bijwerkingen die zijn geregistreerd tot op heden geen verband is gevonden met het vaccin. Bij AstraZeneca en Jansen & Jansen is dit verband wel aangetoond en is dit ook netjes gecommuniceerd met het publiek.

Bij het overlijden van mensen aan Corona is er wel een direct verband, ze overlijden aan de oorzaken van Corona, dat ze zonder Corona mogelijk enkele weken later alsnog waren overleden doet niet ter zake. De oversterfte toont ook duidelijk aan dat er meer sterfte is.

Maar alle maatregelen staan los van het aantal doden, probleem is en blijft het aantal ziekenhuis/IC opnames die moeten afnemen voordat we weer terug kunnen naar normaal en het vaccineren is de enige weg om dit aantal structureel te laten dalen.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Smokey20 »

sjohie schreef:
05 mei 2021 12:14

Er zit natuurlijk een grote menselijke component achter, die deze cijfers niet eerlijk kunnen duiden. Je kan gevoegelijk aannemen dat na alle heisa, iedereen bij wie ook maar een scheet dwars zit na een AZ vaccinatie, bij het LAREB aan de bel hangt.
Ik heb deze cijfers vanaf het begin bijgehouden, AZ heeft altijd al relatief veel geregistreerde bijwerkingen gehad, ook voor alle ophef rondom het vaccin. Deze cijfers kan ik helaas niet terughalen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door sjohie »

Smokey20 schreef:
05 mei 2021 13:14
sjohie schreef:
05 mei 2021 12:14

Er zit natuurlijk een grote menselijke component achter, die deze cijfers niet eerlijk kunnen duiden. Je kan gevoegelijk aannemen dat na alle heisa, iedereen bij wie ook maar een scheet dwars zit na een AZ vaccinatie, bij het LAREB aan de bel hangt.
Ik heb deze cijfers vanaf het begin bijgehouden, AZ heeft altijd al relatief veel geregistreerde bijwerkingen gehad, ook voor alle ophef rondom het vaccin. Deze cijfers kan ik helaas niet terughalen.
Kortom, u bent één van die best gevaarlijke zelfuitgeroepen online virologen.

Die persberichten van het LAREB, en de geaggregeerde cijfers daarin, zijn slechts bedoelt ter informatie van een grote groep, niet in de materie ingevoerde, burgers. U probeert er allerlei dingen uit te destilleren, met alleen maar meningen tot gevolg, geen feiten.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Smokey20 »

sjohie schreef:
05 mei 2021 13:18

Kortom, u bent één van die best gevaarlijke zelfuitgeroepen online virologen.

Die persberichten van het LAREB, en de geaggregeerde cijfers daarin, zijn slechts bedoelt ter informatie van een grote groep, niet in de materie ingevoerde, burgers. U probeert er allerlei dingen uit te destilleren, met alleen maar meningen tot gevolg, geen feiten.
Voor bovenstaande uitspraak gemeld.

Wanneer je naar cijfers kijkt dan zie je dat bij de vectorvaccins zoals AstraZeneca en Janssen de bijwerkingen frequenter en heftiger zijn. Hiervoor hoef je geen viroloog te zijn of zoals u bovenstaand meldt gevaarlijk zelfuitgeroepen online viroloog. Gewoon gezond boerenverstand en de door experts (ook die voor vaccins zijn) uitgevoerde onderzoeken lezen.

Gezien uw reactie verwacht ik dat u hier niet de moeite voor heeft genomen, anders had u wel fatsoenlijker gereageerd.

Off topic: Ik ben dus NIET tegen vaccinaties.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Smokey20 schreef:
05 mei 2021 13:14
sjohie schreef:
05 mei 2021 12:14

Er zit natuurlijk een grote menselijke component achter, die deze cijfers niet eerlijk kunnen duiden. Je kan gevoegelijk aannemen dat na alle heisa, iedereen bij wie ook maar een scheet dwars zit na een AZ vaccinatie, bij het LAREB aan de bel hangt.
Ik heb deze cijfers vanaf het begin bijgehouden, AZ heeft altijd al relatief veel geregistreerde bijwerkingen gehad, ook voor alle ophef rondom het vaccin. Deze cijfers kan ik helaas niet terughalen.
Dat komt doordat bij AstraZeneca de bijwerkingen vooral bij de eerste prik voorkomen, bij Pfizer en Moderna vooral bij de 2e.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sylvesterb schreef:
05 mei 2021 12:15
Echter is het daarmee niet automatische een bijwerking van het vaccin daarvoor is meer onderzoek nodig. Ik reageerde dan ook op je zin "maar ik vind het vreemd dat het Lareb daar dan niets over meldt" dit is niet vreemd omdat van de ernstige bijwerkingen die zijn geregistreerd tot op heden geen verband is gevonden met het vaccin. Bij AstraZeneca en Jansen & Jansen is dit verband wel aangetoond en is dit ook netjes gecommuniceerd met het publiek.
Volgens mij is de mogelijkheid hiervoor gecommuniceerd. Het lijkt me onmogelijk vast te stellen dat zo'n trombose puur door het vaccin komt en er anders geen sprake van was geweest.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
05 mei 2021 14:24
sylvesterb schreef:
05 mei 2021 12:15
Echter is het daarmee niet automatische een bijwerking van het vaccin daarvoor is meer onderzoek nodig. Ik reageerde dan ook op je zin "maar ik vind het vreemd dat het Lareb daar dan niets over meldt" dit is niet vreemd omdat van de ernstige bijwerkingen die zijn geregistreerd tot op heden geen verband is gevonden met het vaccin. Bij AstraZeneca en Jansen & Jansen is dit verband wel aangetoond en is dit ook netjes gecommuniceerd met het publiek.
Volgens mij is de mogelijkheid hiervoor gecommuniceerd. Het lijkt me onmogelijk vast te stellen dat zo'n trombose puur door het vaccin komt en er anders geen sprake van was geweest.
Als het bijvoorbeeld een stewardess betreft die ook anticonceptie slikt, heb je al 2 oorzaken van trombose die een groter risico opleveren dan een AZ vaccinatie, dus ja, dit goed rechercheren is geen sinecure, en kan je zeker niet doen op basis van wat anekdotale online info en een paar LAREB persberichten.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Nijogeth schreef:
05 mei 2021 14:21
Smokey20 schreef:
05 mei 2021 13:14
sjohie schreef:
05 mei 2021 12:14

Er zit natuurlijk een grote menselijke component achter, die deze cijfers niet eerlijk kunnen duiden. Je kan gevoegelijk aannemen dat na alle heisa, iedereen bij wie ook maar een scheet dwars zit na een AZ vaccinatie, bij het LAREB aan de bel hangt.
Ik heb deze cijfers vanaf het begin bijgehouden, AZ heeft altijd al relatief veel geregistreerde bijwerkingen gehad, ook voor alle ophef rondom het vaccin. Deze cijfers kan ik helaas niet terughalen.
Dat komt doordat bij AstraZeneca de bijwerkingen vooral bij de eerste prik voorkomen, bij Pfizer en Moderna vooral bij de 2e.
Ook die bijwerkingen worden bij Lareb geregistreerd.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar er zijn veel minder 2e prikken gezet dan eerste prikken. Dat vertekent ook de cijfers natuurlijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
05 mei 2021 21:54
Ja, maar er zijn veel minder 2e prikken gezet dan eerste prikken. Dat vertekent ook de cijfers natuurlijk.
Het lijkt me dat de medici en statistici bij het LAREB, die hier vele jaren ervaring mee hebben, dit ook weten en meenemen in de overzichten en berekeningen die ze maken, en delen met het OMT en het ministerie tbv de beleidsvorming. :wink:

Gesloten