Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Anders dan hiervoor wel gesuggereerd is, is er geen vergunning nodig voor een demonstratie, er geld wel een meldplicht. Op burgemeesters.nl staat een uitgebreide uitleg bij de Wom, Wet openbare manifestaties. Daarin staat onder (veel) meer:
Omdat vrijheid van betoging, levensovertuiging en meningsuiting grondrechten zijn, is in de Wom niet gekozen voor een vergunningenstelsel, maar voor een kennisgevingstelsel. De burgemeester kan op grond van de kennisgeving van een openbare manifestatie eventueel voorschriften en beperkingen stellen en de nodige veiligheidsmaatregelen treffen om de betoging ordelijk en vreedzaam te laten verlopen. De Wom bepaalt in artikel 5 lid 2 sub c dat de burgemeester een manifestatie kan verbieden:

- ter bescherming van de gezondheid,
- in het belang van het verkeer en
- ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
10 mei 2021 17:42
Moneyman schreef:
10 mei 2021 17:31
Nijogeth schreef:
10 mei 2021 17:25
Maar ja, er worden geen vergunningen meer uitgegeven, dus die vergunningplicht kun je niet serieus nemen. Dat is alsof je zegt dat je met alcohol op mag rijden, maar dat het promillage dan wel 0,0 moet zijn. Je weet dat het eerste het tweede altijd uitsluit. 'je mag overal in Nederland 200 kilometer per uur rijden, behalve tussen 00.00 en 24.00'. Net zo nutteloos.
Onzin. Er worden nog genoeg vergunningen verleend.
Niet voor evenementen. Dat ligt helemaal stil. Dus zeggen dat zoiets vergunningplichtig is, dat kan wel, maar dan moet er wel een reëele kans op zo'n vergunning zijn.
Dat noemen ze nu de discussie flink vertroebelen. Ineens gaat het niet meer om een demonstratie en een grondrecht maar om een evenement.. daar komt de aap uit de mouw en gaat het ineens helemaal niet meer om het uitoefenen van een grondrecht.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

reggie2 schreef:
10 mei 2021 17:46
https://www.hartvannederland.nl/coronav ... bakvaccins
Mocht je nog willen, anders gaat het in de prullenbak :-)
Tss ... kent die huisarts zijn patiënten zo slecht, dat hij een website nodig heeft om de restvaccins weg te spuiten?

Ben benieuwd hoe snel in Nederland de vaccins worden vrijgegeven. Janssen en AstraZeneca zijn in Duitsland nu voor wie ze wil hebben en het loopt storm.

Ik heb je link iets ingekort, dan komt het bericht sneller op

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Het is niet alleen die huisarts.:-) maar vind het wel bizar.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
10 mei 2021 18:02
Nijogeth schreef:
10 mei 2021 17:42
Moneyman schreef:
10 mei 2021 17:31

Onzin. Er worden nog genoeg vergunningen verleend.
Niet voor evenementen. Dat ligt helemaal stil. Dus zeggen dat zoiets vergunningplichtig is, dat kan wel, maar dan moet er wel een reëele kans op zo'n vergunning zijn.
Dat noemen ze nu de discussie flink vertroebelen. Ineens gaat het niet meer om een demonstratie en een grondrecht maar om een evenement.. daar komt de aap uit de mouw en gaat het ineens helemaal niet meer om het uitoefenen van een grondrecht.
Je snapt het dus niet. Kan gebeuren. Het ging namelijk helemaal niet over vergunningen, het ging over hoe je het beste om kon gaan met een menigte zonder dat het uitbrak in geweld, vernieling etc..

Dat iemand even een sidetrack (begon ik zelf niet mee) doet naar een vergunning verandert daar niets aan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
10 mei 2021 20:17
(...)het ging over hoe je het beste om kon gaan met een menigte zonder dat het uitbrak in geweld, vernieling etc..
Das een makkelijke :D : vergunning vragen, vreedzaam zonder knuppels en op gepaste afstand van elkaar demonstreren. Iedereen blij. :D

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

moederslink schreef:
10 mei 2021 20:21
Nijogeth schreef:
10 mei 2021 20:17
(...)het ging over hoe je het beste om kon gaan met een menigte zonder dat het uitbrak in geweld, vernieling etc..
Das een makkelijke :D : vergunning vragen, vreedzaam zonder knuppels en op gepaste afstand van elkaar demonstreren. Iedereen blij. :D
Verbazingwekkend dat een aantal forumleden alleen maar geweld,knuppels en relschoppers zien.
Waar kan ik dat ook zien?
Welke progamma`s,nieuws site`s of andere media?
Ik wil ook wel eens genieten van geweld wat niet van politie zijde komt.
Denk er nu anders over maar ben altijd bereid mijn mening aan te passen.
Als je de juiste info krijgt kun je van mening/idee veranderen toch?

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Genieten van geweld? Apart.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Sarcasme vergeten Lady?

@scharrelschipper, ik ben het met je eens dat van de kant van de politie uit veel geweld gebruikt wordt

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

reggie2 schreef:
10 mei 2021 21:57
Sarcasme vergeten Lady?

@scharrelschipper, ik ben het met je eens dat van de kant van de politie uit veel geweld gebruikt wordt
Sarcasme vergeten? Nee hoor. Verbijsterd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
10 mei 2021 21:10
Verbazingwekkend dat een aantal forumleden alleen maar geweld,knuppels en relschoppers zien. Waar kan ik dat ook zien?
Goede vraag. Barneveldse onrusten waaien i.h.a. helemaal aan ons voorbij.
snellie schreef:
10 mei 2021 18:43
Eerst was het: hoe komen we aan vaccins. Nu is het: hoe komen we er vanaf.
Het blijft verbazingwekkend. Ook dat Nederland pas begint vanaf 18 jaar, terwijl BioNTech en Moderna vanaf 16 jaar zijn vrijgegeven; deze maand Curevac (met Bayer als partner) naar verwachting erbij komt.

Belangrijkste reden waarom elders niet meer per uitnodiging of geboortejaar wordt gewerkt, zit in de administratie. Waarom star vasthouden aan bureaucratie als het zonder veel sneller gaat?

We zijn nog steeds benieuwd, nu naar morgen. Reisadviezen per land? Slecht plan. Reisadviezen per regio zijn beter.
Voorbeeld: Kroatië. Helemaal links op de kaart is Istrië, vandaag 56 actieve gevallen op ca. 210.000 inwoners voor die regio. In Nederland bekend van Poreč (Camping Lanterna) en Pula (parkeren :mrgreen: ). Kun je gerust heen momenteel. Daarentegen is de hoofdstad Zagreb met 2075 actieve gevallen op 800.000 inwoners op eigen risico te bezoeken.
Voor vakantielanden als Griekenland, Spanje, Frankrijk, Portugal, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, België en Kroatië zijn adviezen per regio / eiland veel praktischer.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar het lijkt me moeilijk te controleren of mensen in een bepaalde regio blijven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
10 mei 2021 17:25
sjohie schreef:
10 mei 2021 10:52
Nijogeth schreef:
09 mei 2021 22:55

Niet om het één of het ander, maar daar is toch niets geks gebeurd. Geen geweld, geen plunderingen en geen vernielingen. Juist dat bevestigt wat ik al vaker zeg.
Het was een vergunningsplichtig evenement, spontaan ontstaan of niet, en die vergunning hadden ze niet, dus dat is niet alleen wél gek, maar gewoon handhaafbaar, want strafbaar. De club kon dit mijlenver zien aankomen. Godbetert een krappe week ervoor gebeurde hetzelfde in Leeuwarden. Het feit dat "de driehoek" uiteindelijk besluit om niet te gaan handhaven om voor hen moverende redenen, maakt niet dat het daarmee ineens wel ok is.

Jouw redenatie volgend zou ik grenzend aan de tuin van je ouder een nucleaire reactor kunnen bouwen, en dat zou dan ook ok zijn, zolang er "niets geks gebeurd"?
Maar ja, er worden geen vergunningen meer uitgegeven, dus die vergunningplicht kun je niet serieus nemen. Dat is alsof je zegt dat je met alcohol op mag rijden, maar dat het promillage dan wel 0,0 moet zijn. Je weet dat het eerste het tweede altijd uitsluit. 'je mag overal in Nederland 200 kilometer per uur rijden, behalve tussen 00.00 en 24.00'. Net zo nutteloos.

Dat 2e is natuurlijk onzin. Het ging erover hoe je moet omgaan met zo'n menigte als gemeente en politie. Bij de Arena, overigens ook in Leeuwarden, was juist het bewijs dat er zonder ingrijpen niet gereld, vernield of geplunderd wordt. Juist ingrijpen leidt tot zulke dingen. Vandaar ook dat ik eerder zei dat de politie pas moet ingrijpen als men zulke dingen gaat doen en niet bij voorbaat al het plein of grasveld moet leegvegen omdat men mogelijk dat gaat doen.
Er worden plenty vergunningen gegeven, alleen als organisatoren eea constant uit de klauwen laten lopen, want een betoging organiseren is wat meer dan een facebook event maken, zal een bestuurder die álle belangen af moet wegen, op een gegeven moment vergunningsaanvragen gaan weigeren.

Maar goed, dat hebben de doorgaans goed georganiseerde supportersvereniging en voetbalclub, ze kunnen immers normaliter duizenden mensen georganiseerd met bussen en treinen veilig naar wedstrijden laten gaan, dus niet gedaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
10 mei 2021 23:02
Ja, maar het lijkt me moeilijk te controleren of mensen in een bepaalde regio blijven.
Gemiddelde vakantieganger reist direct naar de bestemming en blijft daar 1, 2 of 3 weken. Na ruim een jaar met Corona letten mensen wel op waar ze heen gaan. Ik ben naar niet zo somber in.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

snellie schreef:
11 mei 2021 14:12
Dit is grappig: mijn partner die jaren jonger is dan ik krijgt vandaag een uitnodiging voor de corona vaccinatie. Ik heb echter nog niets ontvangen, het RIVM leest vast mee op dit forum :lol:
Zo ging het bij beide ouderparen hier ook, is niet zo uniek volgens mij. Kan ook afhangen of een van jullie op medische indicatie een uitnodiging krijgt, en de ander zeg op basis van leeftijd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

snellie schreef:
11 mei 2021 14:12
Dit is grappig: mijn partner die jaren jonger is dan ik krijgt vandaag een uitnodiging voor de corona vaccinatie. Ik heb echter nog niets ontvangen, het RIVM leest vast mee op dit forum :lol:
Sommige mensen worden op geboorte jaar bij de huisarts uitgenodigd, vraag mij niet waarom , want ik heb dat al van diverse mensen vernomen.

Trouwens er zijn nu ook mannen die bijwerkingen van AstraZeneca hebben. Lekker spul.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

snellie schreef:
11 mei 2021 14:00
Dat vind ik een beetje naïef van je. Er zijn genoeg mensen die zo nodig midden in corona tijd wilden vliegen. Die trekken zich dus niet veel aan van regels. En heel veel mensen staan al te trappelen om met vakantie te gaan. Ongeacht of het op de plaats van bestemming enigszins verantwoord is of niet.
Dat is wat ik aangeef: ze reizen direct naar de bestemming en blijven daar.

Als het in Spanje op Ibiza wel veilig is en in een andere regio (Madrid) nog niet, waarom zou je dan heel Spanje op rood zetten?
Hetzelfde voor Duitsland: in de grensregio met Tsjechië is het aantal besmettingen al maanden veel te hoog. Tegelijk is de situatie in de deelstaten Mecklenburg-Vorpommern, Schleswig-Holstein, Saarland wel veilig genoeg voor een vakantie. Dan is een reisadvies voor heel Duitsland bij voorbaat ongeloofwaardig en als meer mensen dat zien, worden de adviezen steeds massaler genegeerd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Middelbare scholen normaal open? Directeur heeft direct een bericht uitgedaan. De online lessen gaan er af, verder geen veranderingen tot aan het einde van het schooljaar.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De overheid is geen reisbureau met adviezen als u mag wel naar Keulen maar niet naar Bonn. :mrgreen:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

reggie2 schreef:
11 mei 2021 15:32
Trouwens er zijn nu ook mannen die bijwerkingen van AstraZeneca hebben. Lekker spul.
Met de zware bijwerkingen is de verdeling man/vrouw 25:75
Jose2501 schreef:
11 mei 2021 18:52
Afgelopen nacht teruggekeerd uit Malaga. Heerlijke week gehad met mijn lief. We moesten wel overal mondmasker op. Behalve op het strand. Reizen binnen Europa gaat prima als je beetje zoekt. En ook buiten Europa kun je naar veel landen vertrekken.
Mooi. Wij moeten nog even wachten, helemaal op strandweer.
snellie schreef:
11 mei 2021 20:38
De vraag is of het verstandig is.
Dat mag en moet iedereen zelf beslissen.
Persconferentie teruggekeken en de minister gebruikte 1x het woord regio, verder had hij het alleen over landen. Nou, met de ervaring van vorige zomer in ons achterhoofd, weten we genoeg. Net zo interessante ontdekking: Cultuur is voor deze regering een dvd'tje. Het moet een eenzaam bestaan zijn, dat beroep van minister, als een dvd'tje een cultureel hoogtepunt is. Voor mij net zo erg als in een bioscoopzaal kijken naar een opera, die live in New York wordt opgevoerd. Het is het wel en tegelijk helemaal niet.

*

NDR Podcast, aflevering 88 met een blik in de toekomst, maar eerst een uitspraak, die ik liever onvertaald zou laten: Diejenigen, die sich aktiv gegen die Impfung entscheiden, die müssen wissen, dass sie sich damit auch aktiv für die natürliche Infektion entscheiden. => Wie kiest voor geen vaccin, moet beseffen, dat hij/zij hiermee kiest voor een gewone besmetting.
Want Corona blijft en ook komende winter zullen er Covid19-patiënten IC-bedden bezet houden. Op middellange termijn zal iedereen immuun zijn, hetzij door een vaccin, hetzij door het virus zelf. Viroloog Drosten verwacht, dat dit proces de komende anderhalf jaar zal duren.
Andersom kan de omgeving voldoende bescherming bieden. Nieuwste cijfers uit het VK geven aan, dat één vaccinatie binnen een gezin de overdracht van het virus halveert. PDF
Fabrikant Moderna verwacht na 6 maanden al een eerste herhalingsronde met vaccineren een gunstig effect heeft. Zes maanden vind ik persoonlijk erg snel voor een tweede ronde, daar had ik een veel langere periode verwacht. Aan de andere kant heeft Moderna al een aangepast vaccin, dat nieuwe mutaties aankan. Lastig om te beoordelen of dit nu een verkoopargument is of er een andere reden is om al na een half jaar te starten met een opfrisvaccinatiegolf.
Bezorgde blik voor de winter 21/22. Omdat er dit jaar geen griepgolf is geweest, is de gemiddelde weerstand tegen influenza lager en daarom kan het komende winter wel goed raak zijn.
Laatst gewijzigd door Jablan op 11 mei 2021 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten