Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

kuklos schreef:
16 mei 2021 19:29
Ik_weet_niet_alles schreef:
16 mei 2021 19:21
kuklos schreef:
16 mei 2021 19:18


Ja hoor, die zijn ook volledig vergelijkbaar met al het vliegverkeer, autoverkeer en treinverkeer nu. :roll: Dat is en was net zulk massatransport en massaal vervoer van mensen als dat we nu hebben.
Nee hoor, massavervoer was toen alleen weggelegd voor de welgestelden terwijl in feite nu iedereen toegang heeft tot het massavervoer, zowel arm als rijk.
Zucht.
Massavervoer is massavervoer als iedereen toegang heeft. Dus het was geen massavervoer. Daarnaast negeer je dat a) veel minder mensen reisden b) reizen toen niet zo gebruikelijk was als nu c) reizen veel langer duurden.
Als een virus je in 3 dagen doodt ben je met een vliegtuig al op de plaats van bestemming. Met een schip, zeker in de tijd van de pest, was je al dood. Dat maakt gigantisch veel uit aangaande verspreiding van pandemie.
Snapt u het zelf nog wel? Eerst schrijft u "Ja hoor, die zijn ook volledig vergelijkbaar met al het vliegverkeer, autoverkeer en treinverkeer nu" en nu schrijft u "Massavervoer is massavervoer als iedereen toegang heeft. Dus het was geen massavervoer"
U blijft maar bazelen over u pest en negeert de opmerking over de Spaanse Griep. Waarschijnlijk komt u dat niet zo goed uit.
In al uw reacties zie ik de mening Thierry B. steeds terugkomen.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik_weet_niet_alles schreef:
16 mei 2021 19:47
Snapt u het zelf nog wel? Eerst schrijft u "Ja hoor, die zijn ook volledig vergelijkbaar met al het vliegverkeer, autoverkeer en treinverkeer nu" en nu schrijft u "Massavervoer is massavervoer als iedereen toegang heeft. Dus het was geen massavervoer"
Sarcasme
Ik_weet_niet_alles schreef:
16 mei 2021 19:47
U blijft maar bazelen over u pest en negeert de opmerking over de Spaanse Griep. Waarschijnlijk komt u dat niet zo goed uit.
*uw
Nee, ik heb beiden meegenomen in mijn reactie.
Ik_weet_niet_alles schreef:
16 mei 2021 19:47
In al uw reacties zie ik de mening Thierry B. steeds terugkomen.
Dan moet je echt eens leren lezen en leren begrijpen wat iemand zegt.
Baudet zegt dat er niets aan de hand is. Ik zeg dat we wel degelijk te maken hebben met een pandemie en een levensgevaarlijk virus. Maar dat het toch ook wel meevalt en het nog veel erger had kunnen zijn. Dat we ook een pandemie hadden kunnen hebben waar we ons minder goed tegen hadden kunnen verweren, waar we net zoveel tegen hadden kunnen doen als ze in de middeleeuwen konden doen tegen de pest.
Bijvoorbeeld een virus dat een op de twee besmette mensen doodt, dat na 2 dagen symptomen geeft en na 3 dagen de dood intreedt; en het virus om de zoveel dagen ook nog eens muteert.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik_weet_niet_alles schreef:
16 mei 2021 19:04
Vorig jaar waren er al (volgens het CBS) ruim 20.000 coronadoden.
Sinds wanneer houdt het CBS dat bij? Of bedoel je oversterfte? Want dan vielen er in totaal ruim 168000 doden, vergeleken met ruim 151000 in 2019. Dat is geen ruim 20000, maar 17000. Niet dat dat niet veel is, maar als je dan met dingen aan komt zetten, dan check het even. In 2018 waren het er overigens ruim 153000, dat is het hoogste aantal ooit in Nederland, 2019 was een trendbreuk, want eigenlijk ieder jaar stijgt dit getal (vanwege het stijgende aantal mensen).

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Nijogeth schreef:
16 mei 2021 20:47
Ik_weet_niet_alles schreef:
16 mei 2021 19:04
Vorig jaar waren er al (volgens het CBS) ruim 20.000 coronadoden.
Sinds wanneer houdt het CBS dat bij? Of bedoel je oversterfte? Want dan vielen er in totaal ruim 168000 doden, vergeleken met ruim 151000 in 2019. Dat is geen ruim 20000, maar 17000. Niet dat dat niet veel is, maar als je dan met dingen aan komt zetten, dan check het even. In 2018 waren het er overigens ruim 153000, dat is het hoogste aantal ooit in Nederland, 2019 was een trendbreuk, want eigenlijk ieder jaar stijgt dit getal (vanwege het stijgende aantal mensen).
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... langdurige

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op deze pagina van het CBS (datum 10 mei, onder het kopje Sterfte aan vastgestelde en vermoedelijke Covid-19) staat zelfs
CBS schreef:In januari 2021 stierven 4 387 mensen aan COVID-19. Het totaal aantal coronadoden van maart 2020 tot en met januari 2021 komt daarmee volgens de voorlopige cijfers op 24 484.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ok, dus eigenlijk komt het er op neer dat ongeveer een derde van het aantal doden door Covid bestaat uit mensen die anders ergens anders aan waren overleden in 2020. Daarom dat ik al een jaar lang zeg dat we eens moeten gaan kijken hoeveel levensjaar het nu daadwerkelijk gekost heeft als we een aantal jaar verder zijn. Misschien is op 5 jaar er misschien amper oversterfte, wat dan weer zou betekenen dat het trucje van moeder natuur niet heeft geholpen.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ter vergelijking nog een overzicht van doodsoorzaken. De cijfers zijn van 2019. De top 5 is:

1 Dementie 16.309
2 Longkanker 10.233
3 Beroerte 9.355
4 Coronaire hartziekten 8.269
5 Hartfalen 7.290

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door kuklos »

@snellie, dat is niet correct. Maar 3,4 en 5 zijn niet overdraagbaar en hebben meerdere oorzaken. Daar is dus een veel minder eenduidige aanpak mogelijk.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@snellue

Misschien volgt u de berichten daarover niet zo precies? Of veronderstelt u daarbij geen complot?

Overigens zijn de doodsoorzaken en 2 ook niet besmettelijk.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, maar u brengt het hier wel naar voren, hoewel u het “een enge gedachte vi dt”.

scharrelschipper
Berichten: 1823
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
16 mei 2021 19:24
snellie schreef:
16 mei 2021 19:15
Binnen een jaar heeft corona zich over de gehele wereld verspreid. Stel dat het mortaliteitspercentage 1% was geweest (wat ook nog relatief laag is), dan waren er nu ehhhhh, heel veel meer doden geweest.
Mijn punt was dat wij met onze reisbewegingen zorgen voor snelle, heel snelle verspreiding van een virus over de gehele wereld. En die reisbewegingen doen wij met zijn allen.
En mede daarom werd en wordt dan ook geadviseerd niet te reizen of alleen als het hoognodig is.

Maar ja, iedereen zal zijn eigen reisbewegingen wel relatief niet doorslaggevend gevaarlijk vinden, dus gaan.

Ik adviseer u die enge gedachte uit uw hoofd te zetten.
Enge gedachte? bedoel je daar reizen mee?
Wij reizen nog steeds en niks aan de hand hoor.
Lady,met alle respect,maar ben je niet een beetje heel erg bang voor dingen die je zelf niet doet/wil?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@scharrelschipper

Als u niet leest waar het over gaat, plaats dan geen reactie. @Snellie had het over complotten, en enge gedachten. Niet ik.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
17 mei 2021 08:43
snellie schreef:
16 mei 2021 22:05
Wat is dat nou voor vraag? Iets valt mee of tegen als je naar een film, of een optreden gaat. Sterfgevallen vallen toch per definitie nooit mee?
Wat is dat nu weer voor opmerking? Waarom plaatst @erthanax dan een CBS overzicht van overleden mensen aan corona in dit topic?
Wat bedoelt hij daarmee te zeggen?
Vindt hij dat veel of weinig?
Als je de rest ook gelezen had, dan had je geweten waarom hij dit plaatste..
Of hij dat veel of weinig vindt doet niet ter zake.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ligt het aan mij, of was dit topic voorheen een stúk leerzamer en constructiever...? :roll:

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jose2501 schreef:
17 mei 2021 08:43
(...) Waarom plaatst @erthanax dan een CBS overzicht van overleden mensen aan corona in dit topic?
Wat bedoelt hij daarmee te zeggen?
Vindt hij dat veel of weinig?
Leest u even de laatste berichten op pag. 123. Daar was een discussie over (a) of het CBS het aantal coronadoden bijhoudt en (b) over hoog dat aantal is. Mijn bericht met de verwijzing naar het CBS brengt daar duidelijkheid in.
Om forumleden te helpen dat aantal van ruim 24.000 te kunnen duiden, plaatste ik in een later bericht een link met het aantal overledenen naar doodsoorzaak.

Of ik die ruim 24.000 coronadoden veel vind, lijkt me voor anderen niet heel interessant. Voor wat het waard is: ja, dat vind ik veel.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ach MM, komt allemaal door corona .

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach, dan mochten ze wat eerder gaan dan hun tijd was. Helemaal niet erg toch? Veel mensen piepen graag voor. :shock:

De echte gevolgen, duurdere vakanties, faillissementen en ander economisch leed is veel erger. :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar hebt u geen, nog levende, ouders of grootouders meer. Jammer.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
17 mei 2021 12:03
@moneyman als reactie op je vorige bericht. De moderatie speelt hierin ook een rol naar mijn mening. Bij een onderwerp blijven is voor veel mensen moeilijk. Maar wordt ook toegestaan dus blijft het zo doorgaan.
Ach. Verantwoordelijkheid begint bij jezelf, niet bij de moderatie.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

@Lady: kan het zijn, dat je vandaag een cynische dag hebt?
Moneyman schreef:
17 mei 2021 09:25
Ligt het aan mij, of was dit topic voorheen een stuk leerzamer en constructiever...? :roll:
De ontwikkelingen gaan langzamer.
snellie schreef:
17 mei 2021 11:11
Mijn interesse in dit onderwerp is iig tanende. Als er maar meer versoepelingen komen vind ik alles wel best. Zo'n beetje alles is er al over geschreven, lijkt mij.
Op zich gebeurt er genoeg.

Virus: er wordt nog genoeg gepubliceerd, het meeste is vooral interessant voor artsen.
Vaccins: de campagne loopt.
Medicijnen: veel onderzoek, tot nu toe weinig resultaten. Wel belangrijk om de ziekenhuisopnames te verminderen of korter te krijgen.
Beperkingen: worden stapsgewijs afgebouwd.
Lichamelijke nawerkingen: Long-Covid, PIMS, alles nieuw
Psychische nawerkingen: veranderingen in de hersenen als gevolg van alle beperkingen of ziekteverloop
Economische nawerking: nog onvoldoende zicht op.
Omgang en reactie overheden met alles: intelligent, testosteron of we doen maar wat.
snellie schreef:
17 mei 2021 13:04
Faillissementen daarentegen vind ik veel erger. Ondernemers hebben niet om deze draconische maatregelen gevraagd.
Ondernemers krijgen erg weinig steun. Gisteren een dame gesproken met 3 zaken. Vaste lasten 2000 per maand, verplicht gesloten en ze krijgt ... 400 per maand. We kennen haar nu zo'n 15 jaar en normaal houdt ze de façade goed overeind, maar het lukt haar niet meer. Zo vreet het aan mensen.

Gesloten