Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Juist wel. En geen centje pijn. Ja, ik zie jongeren in de rij staan bij de winkels. Maar verder geen gedoe of niks.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
15 jun 2021 07:05
Vreemd. Als ik hier in het dorp ben is het rustig. Als ik in Utrecht ben is het rustig. Zondag langs de Kromme Rijn: rustig. Maar het Veiligheidsberaad houdt rekening met een zomer vol overlast van jongeren die er uit moeten, die het binnen zitten zat zijn.

Hoe kan het dat ik een heel ander beeld, een heel andere perceptie heb?

https://www.binnenlandsbestuur.nl/openb ... 7130.lynkx
Hier in de koekstad is een het drama, al wéken. Afgelopen weekend moest de ME er aan te pas komen om een "rave" in een anti-kraak bewoond kantoorpand op te breken. 250+ bekeuringen. En in het centrum aan de IJssel is er al een paar keer gevochten tussen politie en jongeren op een populair stuk kade, wat nu 's-avonds afgesloten wordt. Idem hier aan de overkant van de rivier, daar is het op een zekere landtong ook elke dag raak. Dikke teringbende, ze verstoppen zelfs kapotte bierflesjes in het zand, zodat uitgelaten honden, of hun baasjes, zich serieus verwonden.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Over die landtong lees ik dit:
,,De overlast op de landtong speelde voorgaande jaren ook al. Wel is het nu vaak te druk, met het oog op corona.
Eigenlijk is er dus niet veel veranderd vergeleken met anderhalf jaar geleden. Het enige wat is veranderd is dat de overheid meer afstand wil, en dat gaat daar kennelijk niet lukken. Nog een paar weken, dan is dat probleem ook opgelost.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
15 jun 2021 08:23
Over die landtong lees ik dit:
,,De overlast op de landtong speelde voorgaande jaren ook al. Wel is het nu vaak te druk, met het oog op corona.
Eigenlijk is er dus niet veel veranderd vergeleken met anderhalf jaar geleden. Het enige wat is veranderd is dat de overheid meer afstand wil, en dat gaat daar kennelijk niet lukken. Nog een paar weken, dan is dat probleem ook opgelost.
De landtong in deze vorm, is er nog maar een paar jaar, sinds ze alle uiterwaarden hebben aangepast in het kader van dat grote "ruimte voor de rivieren" project. :wink: Er is toen ook veel tijd en geld gestoken om die gebieden beter te ontsluiten voor recreatie, maar doordat ze van allerlei zut laten liggen, zoals ik al zei, zelfs bewust kapotte bierflesjes ingraven, mijden de meeste stadsgenoten dat mooie stuk natuur.

De overlast is wél erger sinds corona kan ik je zeggen, helemaal sinds ze dat verlaagde Wellepad hebben afgesloten in de avond, ivm de verkeersveiligheid. Daardoor verplaatst een zekere groep jongeren zich door de gemeente, zegmaar een waterbedeffect.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Het was gisteren al op het nieuws: de GGD wil met 'prikbussen' de wijken in. Prima idee dat in januari door sjohie al in het eerste Coronatopic is geopperd.

viewtopic.php?f=162&t=192897&p=2803430& ... s#p2803430

https://nos.nl/artikel/2385109-ggd-gaat ... bereidheid

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

sjohie schreef:
15 jun 2021 08:57
witte angora schreef:
15 jun 2021 08:23
Over die landtong lees ik dit:
,,De overlast op de landtong speelde voorgaande jaren ook al. Wel is het nu vaak te druk, met het oog op corona.
Eigenlijk is er dus niet veel veranderd vergeleken met anderhalf jaar geleden. Het enige wat is veranderd is dat de overheid meer afstand wil, en dat gaat daar kennelijk niet lukken. Nog een paar weken, dan is dat probleem ook opgelost.
De landtong in deze vorm, is er nog maar een paar jaar, sinds ze alle uiterwaarden hebben aangepast in het kader van dat grote "ruimte voor de rivieren" project. :wink: Er is toen ook veel tijd en geld gestoken om die gebieden beter te ontsluiten voor recreatie, maar doordat ze van allerlei zut laten liggen, zoals ik al zei, zelfs bewust kapotte bierflesjes ingraven, mijden de meeste stadsgenoten dat mooie stuk natuur.

De overlast is wél erger sinds corona kan ik je zeggen, helemaal sinds ze dat verlaagde Wellepad hebben afgesloten in de avond, ivm de verkeersveiligheid. Daardoor verplaatst een zekere groep jongeren zich door de gemeente, zegmaar een waterbedeffect.
ik kan natuurlijk niet oordelen over plaatselijke zaken omdat ik daar niet ben/niet bekend ben.
Wat ik wel zie en hoor is dat er regelmatig illegale"feesten zijn in den lande.
Niet gek natuurlijk,er wordt weinig of niets georganiseerd,dus ga je zelf wat organiseren.
De politie valt dan binnen en deelt een paar honderd bekeuringen uit.
Zou men niet beter controleren of er gevaar voor de volksgezondheid is inplaats van klakkeloos bekeuringen uitdelen?
Waarom? nou, er mag niet zoveel volk bij elkaar zijn op een beperkte ruimte,dit geld ook in een bos of op een strand ofzo,dus gewoon buiten.
Zie hier in Frankrijk nog volop mensen die langs een kanaal lopen waar in de verste verte geen ander mens te zien is en die met een mondkapje oplopen.
Hoe dom of geindoctrineerd kun je zijn?
Ook zag ik zogenaamde hang ouderen in de bosjes met een stuk of vier langs het kanaal,drankje erbij,geen kapje,en alle vier met eigen auto.
Goed voor het milieu,wat natuurlijk hier in la France alleen maar midden betekend.
Kortom;ik heb op mijn leeftijd en gezien ik het gelukkig druk heb met mijn werk,geen behoefte aan allerlei feesten,maar ik begrijp heel goed dat een ander deel van de bevolking daar wel behoefte aan heeft,en dat dan om zeep helpen met als enig argument "dat kunnen we en mogen we",nou dat gaat mij toch wel te ver.
Kunnen we nu binnenkort weer gewoon doen aub,svp,bitte,please?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

scharrelschipper schreef:
15 jun 2021 20:01




Goed voor het milieu,wat natuurlijk hier in la France alleen maar midden betekend.
Kortom;ik heb op mijn leeftijd en gezien ik het gelukkig druk heb met mijn werk,geen behoefte aan allerlei feesten,maar ik begrijp heel goed dat een ander deel van de bevolking daar wel behoefte aan heeft,en dat dan om zeep helpen met als enig argument "dat kunnen we en mogen we",nou dat gaat mij toch wel te ver.
Kunnen we nu binnenkort weer gewoon doen aub,svp,bitte,please?


Het virus is er nog steeds dus waarom zou je niet ff wachten tot het helemaal onder controle is??

Ik begrijp dat mensen graag feestjes willen hebben, maar deze verwende jeugd moet maar eens leren zich aan te passen. Niet alles draait om hun.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
15 jun 2021 20:01
Kunnen we nu binnenkort weer gewoon doen aub,svp,bitte,please?
Interessante vraag. Want wat is "gewoon"? Wat mij betreft is dat niet altijd per sé de pré-corona-situatie.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Precies.
En zo gewoon vind ik 't niet om mensen "Hoe dom of geindoctrineerd kun je zijn?" te betitelen.
Als dat de definitie van gewoon is, dan hoeft die van mij niet terug te keren.

Ook het organiseren van 'illegale feesten' valt bij mij niet onder de definitie van gewoon en hoeft van mij ook niet terug te keren. Welke reden er achter dat 'illegaal zijn' zit interesseert me dan bitter weinig. Ook pre-corona waren er illegale feesten en ook toen waren die ongewenst. Niet echt iets om 'gewoon maar toe te staan' dus...

Erikdepooter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2018 15:14

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erikdepooter »

Even een statement plaatsen:
De meesten van ons laten zich graag vaccineren. Je krijgt geen Chinese chip ingespoten, je wordt geen pedo, je wordt niet allergisch voor 5G, je wordt alleen maar beschermd tegen een enge ziekte. Gratis. Dat wil zeggen, door alle mensen samen betaald.
Sommigen van ons vinden dat niet nodig of zijn "tegen".
Dat mag.
Maar ik vind dat deze bewuste keuze ook behoort te leiden tot het aanvaarden van de bijbehorende risico's.
Oftewel ALLE kosten, mocht je het onverhoopt toch krijgen, van het testen, de medische behandeling, eventuele uitval uit de arbeidsmarkt, of repratiëring vanuit buitenland: allemaal ZELF betalen!!

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
16 jun 2021 13:37
En zo gewoon vind ik 't niet om mensen "Hoe dom of geindoctrineerd kun je zijn?" te betitelen.
Als dat de definitie van gewoon is, dan hoeft die van mij niet terug te keren.
Stuur je Maxima ook even een briefje? :wink:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Erikdepooter schreef:
16 jun 2021 13:39
Even een statement plaatsen:
De meesten van ons laten zich graag vaccineren. Je krijgt geen Chinese chip ingespoten, je wordt geen pedo, je wordt niet allergisch voor 5G, je wordt alleen maar beschermd tegen een enge ziekte. Gratis. Dat wil zeggen, door alle mensen samen betaald.
Sommigen van ons vinden dat niet nodig of zijn "tegen".
Dat mag.
Maar ik vind dat deze bewuste keuze ook behoort te leiden tot het aanvaarden van de bijbehorende risico's.
Oftewel ALLE kosten, mocht je het onverhoopt toch krijgen, van het testen, de medische behandeling, eventuele uitval uit de arbeidsmarkt, of repratiëring vanuit buitenland: allemaal ZELF betalen!!
Geldt dat ook voor rokers, om wat te noemen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

scharrelschipper schreef:
15 jun 2021 20:01
sjohie schreef:
15 jun 2021 08:57
witte angora schreef:
15 jun 2021 08:23
Over die landtong lees ik dit:



Eigenlijk is er dus niet veel veranderd vergeleken met anderhalf jaar geleden. Het enige wat is veranderd is dat de overheid meer afstand wil, en dat gaat daar kennelijk niet lukken. Nog een paar weken, dan is dat probleem ook opgelost.
De landtong in deze vorm, is er nog maar een paar jaar, sinds ze alle uiterwaarden hebben aangepast in het kader van dat grote "ruimte voor de rivieren" project. :wink: Er is toen ook veel tijd en geld gestoken om die gebieden beter te ontsluiten voor recreatie, maar doordat ze van allerlei zut laten liggen, zoals ik al zei, zelfs bewust kapotte bierflesjes ingraven, mijden de meeste stadsgenoten dat mooie stuk natuur.

De overlast is wél erger sinds corona kan ik je zeggen, helemaal sinds ze dat verlaagde Wellepad hebben afgesloten in de avond, ivm de verkeersveiligheid. Daardoor verplaatst een zekere groep jongeren zich door de gemeente, zegmaar een waterbedeffect.
ik kan natuurlijk niet oordelen over plaatselijke zaken omdat ik daar niet ben/niet bekend ben.
Wat ik wel zie en hoor is dat er regelmatig illegale"feesten zijn in den lande.
Niet gek natuurlijk,er wordt weinig of niets georganiseerd,dus ga je zelf wat organiseren.
De politie valt dan binnen en deelt een paar honderd bekeuringen uit.
Zou men niet beter controleren of er gevaar voor de volksgezondheid is inplaats van klakkeloos bekeuringen uitdelen?
Waarom? nou, er mag niet zoveel volk bij elkaar zijn op een beperkte ruimte,dit geld ook in een bos of op een strand ofzo,dus gewoon buiten.
Zie hier in Frankrijk nog volop mensen die langs een kanaal lopen waar in de verste verte geen ander mens te zien is en die met een mondkapje oplopen.
Hoe dom of geindoctrineerd kun je zijn?
Ook zag ik zogenaamde hang ouderen in de bosjes met een stuk of vier langs het kanaal,drankje erbij,geen kapje,en alle vier met eigen auto.
Goed voor het milieu,wat natuurlijk hier in la France alleen maar midden betekend.
Kortom;ik heb op mijn leeftijd en gezien ik het gelukkig druk heb met mijn werk,geen behoefte aan allerlei feesten,maar ik begrijp heel goed dat een ander deel van de bevolking daar wel behoefte aan heeft,en dat dan om zeep helpen met als enig argument "dat kunnen we en mogen we",nou dat gaat mij toch wel te ver.
Kunnen we nu binnenkort weer gewoon doen aub,svp,bitte,please?
Vanaf die aanname ben ik het categorisch niet met je eens. Als ik vroegah later thuis wilde komen, moest ik door goed gedrag te tonen, en dus op tijd thuis te komen, dat "verdienen" om het simpel te stellen. Wat jij voorstelt is feitelijk strafbaar gedrag nog een keer extra belonen.

We zitten in, de staart van, een pandemie, waarin een aantal dingen, dmv democratisch genomen besluiten, nu niet kunnen. Hier ligt de best beschikbare medische kennis (op dat moment!) aan ten grondslag, en daarop worden die besluiten genomen. Dat betekent dat vergunningsplichtige georganiseerde feesten, zoals hier vorig weekend is opgerold door de politie, niet mogen.

Ik krijg bij dit soort redeneringen dezelfde smerige smaak in de mond als met die rokers toentertijd met de rookvrije werkplekken in de horeca. "samen komen we er wel uit, zolang ik maar kan roken waar ik wil".

Vergunbare bijeenkomsten mogen nog niet in Nederland, niet voor jongeren, en niet voor ouderen. Wat je in Frankrijk allemaal observeert, zoeken ze daar maar lekker uit.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou, ik ben benieuwd of het er vrijdag door komt: afschaffing van de mondkapjesplicht. Nog even geduld tot vrijdag dus. Maar... als die aankondiging inderdaad komt - zou er dan nog gehandhaafd worden, en zullen mensen die dingen nog massaal blijven dragen tot het bittere eind? Of kan het per locatie gaan verschillen? OV en winkels kan ik me nog wel indenken, maar de formele plicht om met zo'n ding een paar meter van straat naar een tafel op een terras te lopen lijkt me zeer snel genegeerd te gaan worden. Om wat te noemen.

https://nos.nl/artikel/2385280-de-jonge ... gende-week

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
16 jun 2021 13:37
Ook het organiseren van 'illegale feesten' valt bij mij niet onder de definitie van gewoon en hoeft van mij ook niet terug te keren. Welke reden er achter dat 'illegaal zijn' zit interesseert me dan bitter weinig.
Inderdaad is dat niet de definitie van gewoon, maar een legaal feestje valt daar dus wel onder in mijn ogen. De enige reden dat men nu meer illegale feestjes ging houden was het feit dat het onmogelijk was een legaal feestje te houden. En op zich heeft scharrelschipper wel een punt. Waarom zo'n feestje opbreken als het wel goed georganiseerd is en er redelijk wat afstand wordt gehouden, terwijl dat eigenlijk vooral problemen geeft? Het was toch vast mogelijk geweest de afgelopen maanden om ergens gecontroleerd een paar feestjes te geven in samenwerking met gemeente en politie en alleen voor mensen uit die gemeente. In mijn ogen is dat wel iets wat voor een volgende lockdown overwogen moet worden.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
16 jun 2021 14:41
(...) Waarom zo'n feestje opbreken als het wel goed georganiseerd is en er redelijk wat afstand wordt gehouden, terwijl dat eigenlijk vooral problemen geeft?
Zijn er veel voorbeelden van goed georganiseerde illegale feestjes waarop de coronamaatregelen in acht werden genomen (eventueel afgezien van het aantal bezoekers) en die geen overlast gaven, maar die toch werden opgebroken?

Het is mijn indruk (en ook niet meer dan dat; ik heb geen Excel-lijstje bijgehouden) dat in vrijwel alle berichten over opgebroken feestjes werd gesproken over niet naleven van de basismaatregelen (geen mondkapjes, geen afstand) en overlast.
Het was toch vast mogelijk geweest de afgelopen maanden om ergens gecontroleerd een paar feestjes te geven in samenwerking met gemeente en politie en alleen voor mensen uit die gemeente. In mijn ogen is dat wel iets wat voor een volgende lockdown overwogen moet worden.
Zoiets als die "fieldlab-experimenten" bedoelt u?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Op uw eerste opmerking kan ik geen antwoord geven. Ik ben niet op illegale feestjes in de buitenlucht geweest, alleen maar op feestjes bij mij thuis of bij vrienden waar maximaal een man of 30 waren. Echter ben ik van mening dat dit wel degelijk te organiseren valt.

Maar dan bedoel ik niet zoals de Fieldlab evenementen. Laat de horeca icm met de gemeente en politie met regelmaat de jongeren plezier maken. Afstand houden als basis, buiten, met of zonder test.

En ja, de maatregelen waren ook wel heel streng voor buiten. Mondkapje is niet eens nodig, afstand ook minder, dus dan zijn de regels als snel overtreden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
16 jun 2021 16:35
Op uw eerste opmerking kan ik geen antwoord geven. Ik ben niet op illegale feestjes in de buitenlucht geweest, alleen maar op feestjes bij mij thuis of bij vrienden waar maximaal een man of 30 waren. Echter ben ik van mening dat dit wel degelijk te organiseren valt.


Dat had je ondanks dat het niet mocht beter buiten kunnen doen, zo ben jij een besmettingshaard voor je omgeving.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scontra »

Kreeg vanmiddag een 'herinnering op de uitnodigingsbrief' van het RIVM om mij (alsnog) te laten vaccineren.
Volgens de administratie van het RIVM had ik mij nog niet laten vaccineren.

Erg actueel blijkt de administratie van het RIVM niet te zijn, want 4 weken geleden heb ik de 2e vaccinatie al gehad.

Het vaccineren gaat sneller en sneller en dat is fijn, maar de registratie ervan kan die snelheid blijkbaar niet bijbenen.

Fijn als je een vaccinatiepaspoort (of hoe het te benoemen is) zou willen hebben.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
16 jun 2021 17:26
Nijogeth schreef:
16 jun 2021 16:35
Op uw eerste opmerking kan ik geen antwoord geven. Ik ben niet op illegale feestjes in de buitenlucht geweest, alleen maar op feestjes bij mij thuis of bij vrienden waar maximaal een man of 30 waren. Echter ben ik van mening dat dit wel degelijk te organiseren valt.


Dat had je ondanks dat het niet mocht beter buiten kunnen doen, zo ben jij een besmettingshaard voor je omgeving.
Juist, maar dat mocht niet, maar een huisfeestje dus wel. Dan is het toch niet zo'n gek idee geweest om die huisfeestjes richting buiten te trekken?

Gesloten