xflorisx schreef: ↑21 jan 2022 14:03
Ik vraag mij wel even af in welke branche jij werkzaam bent. Een ding weet ik al wel. Het is niet in het onderwijs. Ondanks alle mogelijke maatregelen zijn het besmettingsfabrieken. Mondkapjesgebruik kan gewoon niet nageleefd worden. Afstand tot docenten lukt veelal ook niet. Omdat ik mijn prikjes wel gehad heb, hoef ik niet meer in quarantaine. Enkele anti vaxxer collega's zitten al thuis.
Opengooien wil iedereen. Maatschappij weer laten opengaan wil ook iedereen. Maar er zijn genoeg (oudere werkende) die nog graag gezond blijven.
En dan vraag ik mij af op wat voor school jij voor de klas staat.
In april 2020 is op de school van zoon een groep ouders opgestaan, die alle basisregels hebben omgezet in praktische maatregelen. (Aanleiding was de klas van zoon. Iedereen is in maart 2020 ziek geweest en een meerderheid echt stevig ziek.)
Minder contacten per dag => alle lessen als blokuren.
Anderhalve meter => Aanbod van één van de ouders opgepakt om in een voormalige horecalocatie les te geven. Al heel snel daarna is de school op zoek gegaan naar alternatieve lesplekken met grote ruimtes voor alle groepen en klassen. Het bijkomende voordeel was minder contacten tussen de verschillende jaren.
Ventilatie => Vanaf het begin is hier op gelet. Komt ook omdat we in een grensregio leven en in Duitsland ventilatie in de basisset zat. Op de lijst staan nu luchtzuiveraars om aan te schaffen, maar voor grotere ruimtes gaan de prijs exponentieel omhoog.
Mondkapjesgebruik verschilt per docent (die beslist).
Er is een nadeel: de ouders draaien op voor de extra kosten.
Er is een super voordeel: nauwelijks besmettingen en alles gaat gewoon door.