Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dat is wel mogelijk, het bewijs daarvan ligt op het bureau van de UWV medewerker.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

ZeerPrivé schreef:
26 mei 2022 14:27
Dat is wel mogelijk, het bewijs daarvan ligt op het bureau van de UWV medewerker.
Was dat bewijs laatst ook niet bij diegene die met de ambulance naar de rechter moest om zijn gelijk te halen? Ze zijn dat nog totaal op de hoogte wat er wetenschappelijk bekend is. Bijvoorbeeld over PEM om er maar een te noemen, dat wat de ergere LC patiënten ook hebben.
Als je zo'n keuring hebt meegemaakt, dan zie je dat dat van zeer laag niveau is. En zeker gebrek aan kennis. En ik vind dat toch wel noodzakelijk. Dus bewijs? Bewijs van wat mensen kunnen, leek mij een beetje natte vinger werk. Maar ja.
En ik ben niet de enigste die zo denkt, er zitten niet voor niks zoveel chronisch zieken in de bijstand, plus dat ze ook nog een gebruik maakte van een bedrijf dat alles verdraaide, dat laatst nog in het nieuws was.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Een keuring duurt normaal een uur, die van mij duurde bijna 2,5 uur. Dat is voor mij al een teken dat ik echt serieus genomen werd. De arts die ik had leek mij wel kennis van zaken te hebben. We verschillen alleen van mening welke weg er ingeslagen moet worden. Wat niet wil zeggen dat de arts gelijk heeft en ik ongelijk. Of andersom. Ik heb ook wel enigszins vertrouwen in het bezwaar omdat er een arts bij is en ik heb rapporten heb waarmee ik zaken kan bewijzen.
Zou het niet kunnen zijn dat door eigen ervaringen je niet meer onbevooroordeeld naar het UWV kunt kijken?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik naar die lijst kijk, is het volgens mij een hulpmiddel voor de keuringsarts. Niet iets wat de patiënt in moet vullen.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
26 mei 2022 15:21
Als ik naar die lijst kijk, is het volgens mij een hulpmiddel voor de keuringsarts. Niet iets wat de patiënt in moet vullen.
Dus als een patiënt dat niet kan vult hij gewoon in dat hij daar wel kan, want het staat niet op de lijst? Zo gaat het dus wel.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
26 mei 2022 16:01


Dus als een patiënt dat niet kan vult hij gewoon in dat hij daar wel kan, want het staat niet op de lijst? Zo gaat het dus wel.
Als u het niet eens bent met de beslissing van het UWV kunt u toch bezwaar instellen en een second opinion aanvragen?

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lowieze schreef:
26 mei 2022 16:20
Onkruid71 schreef:
26 mei 2022 16:01


Dus als een patiënt dat niet kan vult hij gewoon in dat hij daar wel kan, want het staat niet op de lijst? Zo gaat het dus wel.
Als u het niet eens bent met de beslissing van het UWV kunt u toch bezwaar instellen en een second opinion aanvragen?
Dat weet ik wel. Maar dat gaat het toch niet om, het gaat er om how het UWV met dat soort patiënten om gaat.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Onkruid71 schreef:
26 mei 2022 16:01
Lady1234 schreef:
26 mei 2022 15:21
Als ik naar die lijst kijk, is het volgens mij een hulpmiddel voor de keuringsarts. Niet iets wat de patiënt in moet vullen.
Dus als een patiënt dat niet kan vult hij gewoon in dat hij daar wel kan, want het staat niet op de lijst? Zo gaat het dus wel.
Kunt u een concreet voorbeeld geven van zo'n punt dat ontbreekt op de FML? Dus iets dat (1) niet op de lijst staat, (2) de patiënt echt niet kan, en (3) waarvan het UWV vervolgens aanneemt dat de patiënt het wél kan.

Als ik zie wat er op zo'n FML staat, deze pdf bijvoorbeeld op whiplash-info.nl, is die behoorlijk compleet.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dit is een andere lijst als ik voor me kreeg toen. Maar dan nog, in mijn geval werden er allerlei aannames gedaan, 300 bukken per uur kon volgens hun, ik moest meer bewegen want dat was goed voor mij. Hetgeen van de lijst was ook gebaseerd op aannames, niet op feiten.
Bij mij zou nu alles uitkomen op deze lijst "anders nl". Maar ze hebben nog wel een hoop on an te werken, we lopen all te veel terechte zaken tegen het UWV.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
25 mei 2022 22:07

Met Amerikaans onderzoek zou ik voorzichtig zijn om dat naar Nederland te vertalen. PIMS, de ontstekingsreactie bij jongens enkele weken na Covid, is in de VS een flink aantal keren fataal geweest en in Europa niet. Dat is een nuchtere constatering, maar waarom het in de VS wel een dodelijke afloop en in Europa niet, is nauwelijks te verklaren.
De ontoegankelijkheid van de zorg in de VS zou een verklaring kunnen zijn. Een tijdje terug zag ik een programma van Louis Theroux over drugsverslaafden in de VS. Velen waren na bijvoorbeeld een ongeval verslaafd geraakt aan pijnstillers en vervolgens aan zwaarder spul. En dat voor iets waar je in Europa gewoon ditect wordt geopereerd. Maar in de VS konden ze zo'n operatie niet betalen, dus dan maar aan de pijnstillers.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

ZeerPrivé schreef:
26 mei 2022 14:16
Onkruid71 schreef:
26 mei 2022 14:13
Lady1234 schreef:
26 mei 2022 13:54
En waarom geldt de functioneringslijst niet voor ME patiënten?
Die werkt niet, en die werkt niet omdat wat men werkelijk kan er niet op staat.
De ene ME patiënt is de andere niet. Per individu een functioneringslijst opstellen is onmogelijk.
Dat inderdaad. ME is niet 1 ziekte maar een verzameling aandoeningen die onder 1 noemer zij gevat omdat er een aantal zaken gemeenschappelijk voorkomen. Maar onderliggend zijn er vaak compleet verschillende uitingsvormen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Onkruid71 schreef:
26 mei 2022 18:19
Dit is een andere lijst als ik voor me kreeg toen. Maar dan nog, in mijn geval werden er allerlei aannames gedaan, 300 bukken per uur kon volgens hun, ik moest meer bewegen want dat was goed voor mij. Hetgeen van de lijst was ook gebaseerd op aannames, niet op feiten.
Bij mij zou nu alles uitkomen op deze lijst "anders nl". Maar ze hebben nog wel een hoop on an te werken, we lopen all te veel terechte zaken tegen het UWV.
Zo'n FML, in welke versie dan ook, moet natuurlijk wel naar waarheid worden ingevuld. Uw klacht lijkt mij meer tegen de keuringsarts gericht dan tegen de lijst.

Het invullen van de FML moet natuurlijk wel naar waarheid gebeuren. Ik neem aan dat u destijds bezwaar hebt gemaakt? Bleef het toen een welles/nietes-kwestie waarin het welles van de keuringsarts voor waar werd aangenomen?

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Vreemde waarheid, als ze denken vanuit hun eigen kennis, dat ik gewoon kan werken. Volgens mij wordt er in Nederland nog steeds niet gesnapt hoe he't UWV echt werktqua vele chronisch zieken. Hoeveel chronisch zieken zijn en er in de bijstand omdat het UWV vond dat ze gewoon komen gaan werken, en uiteindelijk worden ze in de bijstand vrijgesteld van werken omdat ze niet kunnen werken?
En natuurlijk heb ik toen bezwaar gemaakt, en weer kreeg ik geen gelijk want hun wisten het beter, en ja dat heeft alle energie uit me getrokken om het gevecht nog een keer aan te gaan via de rechter, dat is hun tactiek, de rechter heeft het UWV ook te vaak gewoon gelijk. Maar het gaat niet om mij, maar om wat er gaat komen allemaal.

Volgens mij komen er 31 mei gesprekken over met fnv enzo, ronde kamer gesprekken met de ministers ofzo.


Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Dank je Onkruid, dat zijn wel heftige vaststellingen. Zou me niet verbazen als, ondanks hun eigen protesten, uiteindelijk toch blijkt dat de Centrale Raad meegaat met het oordeel van het UWV omdat dat makkelijker is. En omdat ze er vanuit gaan dat het UWV gelijk heeft ook als dat niet zo is.

Wat ik zelf nog meer veranderd zou willen zien is het feit dat je met een hoger salaris eerder in de WIA terecht komt. Dat heeft niks te maken met hoeveel je kunt of niet kunt maar hoeveel je verdiende voordat je ziek werd. Dat is niet eerlijk omdat een grote groep mensen simpelweg niet 'hogerop' kunnen ook al zouden ze dat wel willen. En juist die groep wordt door het huidige systeem bestraft. Ook omdat ze geen geld hebben voor betrouwbare contra expertise. Dat Psyon bureau is echt niet goed bezig, daar zou UWV een beter bureau voor moeten inschakelen. Of iemand met veel geld en tijd zou er een rechtszaak over moeten voeren.

Ben nu nog benieuwder wat er uit mijn hoorzitting gaat komen. Ik heb gelukkig bewijs dat een belangrijk rapport wat ik tijdens de keuring heb ingebracht niet is meegenomen in het oordeel van de arts.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door witte angora »

Lisa29 schreef:
26 mei 2022 15:01
Een keuring duurt normaal een uur, die van mij duurde bijna 2,5 uur. Dat is voor mij al een teken dat ik echt serieus genomen werd. De arts die ik had leek mij wel kennis van zaken te hebben. We verschillen alleen van mening welke weg er ingeslagen moet worden. Wat niet wil zeggen dat de arts gelijk heeft en ik ongelijk. Of andersom. Ik heb ook wel enigszins vertrouwen in het bezwaar omdat er een arts bij is en ik heb rapporten heb waarmee ik zaken kan bewijzen.
Zou het niet kunnen zijn dat door eigen ervaringen je niet meer onbevooroordeeld naar het UWV kunt kijken?
Exact. Bij mij is er indertijd ook ruim de tijd voor genomen. Toegegeven, het eerste half jaar in de ziektewet was geen feest, om naar de keuringsarts te moeten. Tot het om een of andere reden compleet omsloeg. Nadien de strenge herkeuring: achteraf bleek de keuringsarts al precies door te hebben wat ik werkelijk mankeerde, ook al was er nog lang geen diagnose in beeld. Onder andere de beschrijving waar een werkplek aan zou moeten voldoen was exact de juiste.

In mijn ervaring hebben keuringsartsen niet alleen een gedegen medische kennis, maar ook best wel veel mensenkennis. Vergeet niet dat ze dagelijks met aardig wat patiënten te maken hebben. Mensen die inderdaad ziek zijn, mensen die denken dat ze ziek zijn, en mensen die eigenlijk niet door hebben hoe ziek ze écht zijn. Je leert je pappenheimers vanzelf wel kennen. Ondertussen moeten ze zien te laveren tussen de regels die er zijn. Regels die inderdaad niet altijd logisch zijn. Maar die regels zijn niet door het UWV opgesteld, de keuringsartsen zullen het er ook mee moeten doen.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Regels moeten ook bijgesteld worden naar mate er medische kennis in de wereld is gevorderd. En het zijn niet de wettelijke regels. Het zijn regels van het UWV. Anders blijft men achter de feiten lopen.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat is waar en alles vooral openbaar, online, toegankelijk.
PeterPeters1966 schreef:
26 mei 2022 18:52
Jablan schreef:
25 mei 2022 22:07

Met Amerikaans onderzoek zou ik voorzichtig zijn om dat naar Nederland te vertalen. PIMS, de ontstekingsreactie bij jongens enkele weken na Covid, is in de VS een flink aantal keren fataal geweest en in Europa niet. Dat is een nuchtere constatering, maar waarom het in de VS wel een dodelijke afloop en in Europa niet, is nauwelijks te verklaren.
De ontoegankelijkheid van de zorg in de VS zou een verklaring kunnen zijn. Een tijdje terug zag ik een programma van Louis Theroux over drugsverslaafden in de VS. Velen waren na bijvoorbeeld een ongeval verslaafd geraakt aan pijnstillers en vervolgens aan zwaarder spul. En dat voor iets waar je in Europa gewoon direct wordt geopereerd. Maar in de VS konden ze zo'n operatie niet betalen, dus dan maar aan de pijnstillers.
Dit is één van de mogelijkheden. Andere is het gemiddelde BMI. Jongeren in de VS zijn gemiddeld genomen veel zwaarder dan in Europa en dat is bij Covid absoluut een trigger voor long-/post-covidklkachten. Volgende is de kwaliteit van de zorg en de reistijd tot aan het eerstvolgende ziekenhuis. Daar achteraan moet je weer kijken hoe overbelast het ziekenhuis was toen de patiënt met PIMS werd ingeleverd. Enzovoort ...

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Netjes omschreven, hoe iemand long covid ervaart. Is wel een persoonlijke ervaring maar ik denk dat het voor vele niet veel scheelt.

https://www.parool.nl/columns-opinie/op ... ~bb696e43/

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/st ... ~b13ad559/

Het blijft gewoon schandalig dat er weinig tot geen geld vrijkomt van de regering voor onderzoeken. Vreemd mentaliteit heeft onze regering.

Gesloten