Coronavirus - algemeen topic

witte angora

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora » 13 mar 2020 20:11

Geip Suusje schreef:
13 mar 2020 16:29
Lady1234 schreef:
13 mar 2020 15:55
Nou wordt hij getest, is het weer niet goed.
Van testen gaat geen genezende werking uit.

Ik denk dat het enkel goed is voor de statistiek.
In den beginne was het nodig om vast te kunnen stellen waar de besmetting vandaan kwam, en met wie de patiënt in contact is geweest. Dit om de maatregelen die genomen moesten worden zoveel mogelijk te kunnen beperken.

Inmiddels is van heel wat patiënten niet meer na te gaan waar ze het op hebben gelopen, en met wie ze in contact zijn geweest. Daarom wordt al lang niet meer ieder kuchje getest.

Vanwege het laatste zal het, denk ik, niet zoveel meer met statistiek te maken hebben. Het gaat er volgens mij meer om om de grote lijnen in de gaten te kunnen houden. Waar de brandhaarden zitten enzovoorts. Om zo effectief mogelijk op te treden, en het liefst zo min mogelijk rigoreus. Alleen, wat is effectief? Wanneer zijn maatregelen voldoende, en wanneer onvoldoende? Dat kun je eigenlijk pas achteraf beoordelen.

Je ziet dat steeds meer landen op slot gaan. Denemarken en Tsjechië hebben inmiddels de grenzen ook al gesloten, naar Polen gaan geen treinen en vliegtuigen meer. Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... aatregelen

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 13 mar 2020 20:20

Jablan?

Na 8 dagen een Corona test is te laat, maar de test capaciteit zit nu aan maximale.
Elke normale griep of Corona, dat weet je pas achteraf en 95% is gewone griep, 5% Corona.

Ook een gewone bloed test voor normale zieken worden nu minder gedaan omdat Corona voor ging.
In het plaatselijke ziekenhuis hoorde ik dat ze nu overwerken om meer testen te doen, maar nu is testmateriaal voor Corona test vrijwel op, en dan is elke gewone griep opsluiten alsof het Corona is... dan maken we ons druk om niets.

Laten we ons niet gek maken, 1 op de 20 griep patiënten is maar Corona, en vele Chinezen zijn weer hersteld, en werken weer.

Een ander probleem is dat juist in China waar vele fabrieken stil vielen ook een fabriek van Test materiaal tussen zat.
Dan word het lastig bij een dergelijke epidemie testen, en die hadden ze in China moeten uitsluiten van de strenge regels.
Het probleem is dus enkele grote en ik had liever meerdere kleinere bedrijven gehad.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 13 mar 2020 21:13

Mark Rutte heeft met het statement de knuppel in het hoenderhok gegooid en enkel het negatieve is door bezorgde burgers blijven hangen. De bevoorrading van supermarkten wordt niet beperkt en hamsteren is niet noodzakelijk want er zijn nog voorraden voldoende zoals toiletpapier en andere middelen die niet echt tot de voedsel behoefte behoren. Tot mijn verbazing ging ik op vrijdag rond 17 uur mijn weekend boodschappen doen en bijna alle gekoelde groentes waren weg. Vlees en vleeswaren schappen nagenoeg leeg groentes in blik of glas nog een paar keuzes en gelukkig heb ik een paar voor gebraden gehaktballen, voorverpakte kook klare aardappelen en een pot doperwten met wortels kunnen scoren. Het lijkt wel of de wereld ophoud te bestaan en iedereen egoïstisch bezig is om zoveel als mogelijk voedsel in te kopen. Vriezers worden vol gestopt met etenswaren die normaliter niet gekocht zouden worden maar het motto 'better safe then sorry. staat als een huis. De lente gaat beginnen en de kans dat het virus zich verder verspreid zal afnemen maar of dat met het corona virus ook zo zal zijn is nog niet helder alhoewel China waar het begon een positief beeld laat zien omdat de buitentemperaturen stijgen en het corona virus sneller afsterft. Paniek is en blijft een slechte raadgever maar wat ik nu zie en meemaak door het onnodig hamsteren riekt naar egoïsme om maar vooral te overleven zonder rekening te houden met een ander. In een ver verleden was er een pest uitbraak en vooral de arme mensen overleefde de pest niet maar de rijke mensen wel en als ik wat doordenk kwam dat mede doordat de rijke mensen voedsel genoeg hadden ingeslagen m.a.w. het hamsteren wat nu weer gebeurd.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 13 mar 2020 21:23

Misschien hamsteren velen wel niet zozeer uit egoïsme ( dat zeker óók) , maar omdat ze verwachten meer en lange tijd binnen te ( moeten ) blijven, om niet besmet te raken of een ander mogelijk te besmetten.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 13 mar 2020 21:26

Of doen ze tegelijkertijd boodschappen voor anderen.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 13 mar 2020 21:27

Ik greep dinsdag al mis. De mensen slaan inderdaad nogal door maar het was wel iets wat je aan kon zien komen.

Wat de mensen met al dat wc papier moeten doen, geen idee.

Vanmiddag was er bij ons geen groente en fruit meer behalve appels, geen vlees, melk, geen blikgroente en brood meer en geen kattengrit.

Gelukkig kwam ik voor de appels en nog wat dingen die ze nog wel hadden.

@moederslink: ze hamsteren niet voor twee weken maar voor máánden. Er gaat straks heel wat eten weggegooid worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 13 mar 2020 21:27

Maar ja, er is hamsteren en hamsteren. Een voorraadje voor ongeveer een maand is heel wat anders dan de winkels plunderen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 13 mar 2020 21:28

Voor mij is het is plat egoïsme. Waarom rekening houden met mensen die je toch niet kent? Gewoon je winkelkar nokkievol gooien en daarna snel weer naar huis.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 13 mar 2020 21:43

Ik moet echt zeggen dat Ik dat hier nog niet zie, geen tjokvolle karren , geen lege schappen.
Groente, fruit, aardappels , pasta , rijst , blikken , allemaal volop aanwezig en ook wc papier.
Nou is dit een vrij arme gemeente, veel uitkeringen ook , dus het zou best kunnen dat wanneer hun geld wordt gestort , eind vd maand , dat ze dan ook hier los gaan.

Ik heb een voorraadje voor +-2 weken in huis, maar dat had ik sowieso al altijd.

Maar ik denk ook dat veel mensen de komende weken binnen zullen blijven en daarom het nodige inslaan.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 13 mar 2020 21:47

Bob Schurkjens schreef:
13 mar 2020 21:28
Voor mij is het is plat egoïsme. Waarom rekening houden met mensen die je toch niet kent? Gewoon je winkelkar nokkievol gooien en daarna snel weer naar huis.
Dat is waar ik op doelde 'eerst ik en dan de rest' mentaliteit. Ik hoop echt dat het virus zo min als mogelijk slachtoffers maakt maar de paniek bepaald de manier van handelen.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 13 mar 2020 21:53

Bob Schurkjens schreef:
13 mar 2020 21:28

Kom, kom niet zo negatief. Die volle karren zijn vast bestemd voor alle kwetsbare ouderen in de wijk. :evil:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 13 mar 2020 21:55

In Suriname is één iemand het land binnen gekomen die positief getest is. En meteen volgen er rigoreuze maatregelen.

https://www.srherald.com/suriname/2020/ ... ronavirus/

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 14 mar 2020 00:27

De wereld maakt de grenzen dicht. Turkije, Peru, Kenia, Spanje. Morgen zijn vermoedelijk alle grenzen dicht voor Europa.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 » 14 mar 2020 00:28

Heb echt medelijden met het kassapersoneel. Als er een beroep is wat op het moment extreem dienst doet als virusafvanger is het wel de kassa medewerker in de supermarkt. Honderden personen schuiven al pratend en spetterend op minder dan een meter voorbij. Echt vreselijk gewoon, daar gaan heel wat mensen erg ziek van worden !

Terwijl kantoormensen veilig thuis zitten, gaat het op sommige werkplekken echt heel erg fout zonder dat er schijnbaar iemand wakker van ligt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 14 mar 2020 06:49

Eens met moederslink. Als wordt aangeraden om zo min mogelijk onnodige contacten te hebben, dan is het niet handig om elke dag naar de supermarkt te gaan voor je dagelijkse boodschappen. Er is dus een grote groep mensen die normaal elke dag maar weinig kocht, die nu ineens voor een week eten gaat kopen. Deze mensen kopen dus misschien ineens 7 keer meer dan ze gewend waren. En dat terwijl de bevoorrading van supermarkten tegenwoordig juist sterk afhangt van de 'voorspelbaarheid' van het aankoopbedrag van de klanten. Dan krijg je bij ook maar iets meer aankopen dus al snel lege schappen.

Maar dat hoeft dus helemaal niet te betekenen dat mensen ineens voor maanden aan het hamsteren zijn.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 14 mar 2020 07:00

Ik zie op een normale vrijdag best mensen in de supermarkt die voor een hele week inslaan, maar wat je nu ziet ??
Dat is gewoon gekte, mensen steken elkaar daarmee aan.
En de onverdraagzaamheid en het egoïsme viert hoogtij, als “ik” maar genoeg in mijn kar kan gooien, wat heb ik met een ander te maken.
Ik vraag me af of mensen, die voor een paar weken inslaan, dan ineens geen verse groente en fruit meer gaan eten. Dat lijkt me namelijk beter voor de weerstand dan alles uit blik, pakjes en zakjes te halen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 14 mar 2020 08:19

Net via via een bericht gelezen uit Italië. Heb nog geen toestemming (wel gevraagd) om het hier te plaatsen. De kern van het bericht draait om het verschil tussen griep en Corona.

Beiden kunnen een longontsteking veroorzaken, maar:

- bij griep krijg je doorgaans een bacteriële longontsteking, dat kun je bestrijden met antibiotica
- bij Corona is het een virale longontsteking, en daar is geen medicatie of behandeling voor. Corona dringt ook dieper door in de longen. Patiënten kunnen op zeker moment niet meer zelfstandig ademhalen, en moeten dus aan de beademing om te kunnen herstellen. Maar dan moet er wel voldoende plek zijn voor alle patiënten.

Dat is dus de reden dat we ook hier alles uit de kast moeten halen om het te stoppen, en waarom het in Italië zo uit de hand is gelopen.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 14 mar 2020 08:35

Net gelezen, in Utrecht waren antilichamen tegen Coronavirus ontdekt.

Obelix1

Ongelezen bericht door Obelix1 » 14 mar 2020 09:10

En de onverdraagzaamheid en het egoïsme viert hoogtij, als “ik” maar genoeg in mijn kar kan gooien, wat heb ik met een ander te maken.
Dat is de mentaliteit die allang heerst, alleen valt het nu duidelijk en meer op.
Hier nog steeds geen gekkigheid, niets aan de hand eigenlijk en we praten er zelfs niet over.

Update 14 maart 2020: Vluchten van en naar de ABC eilanden worden geschrapt. Aruba, Bonaire en Curacao gaan op slot dankzij lokale gevallen van corona-besmetting. Daarnaast gaat ook Turkije vluchten uit de EU weren.

Wel veilig,
Wil jij met een gerust hart op vakantie kunnen gaan? Dan hebben we hieronder onze top corona-vrije vakantiebestemmingen voor je op een rijtje gezet. Je hebt natuurlijk nooit 100% garantie dat op deze plekken het virus niet zal opduiken, maar op dit moment is reizen naar deze gebieden heel veilig.

Cuba
Jamaica
Turkije
Kaapverdische eilanden (Kaapverdië)
Zuid Afrika

bron: vakanty.Nl

Plaats reactie