Coronavirus - algemeen topic

Erthanax

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax » 18 mar 2020 14:15

Wat zou het nut zijn van het dragen van handschoenen door winkelpersoneel, als het die handschoenen de hele dienst draagt?

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 18 mar 2020 14:17

berndv schreef:
18 mar 2020 13:00
Vleermuizen worden ook in China gegeten. Maar goed, als ik zo een beetje de informatie lees, eten Chinezen alles dat een hartslag heeft gehad.
Alles wat poten heeft, behalve de tafel.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 18 mar 2020 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 18 mar 2020 14:21

ik hield het maar op de hartslag, aangezien ze zwemmende dieren zonder poten ook zonder blikken of blozen naar binnen werken :lol:

marnix

Ongelezen bericht door marnix » 18 mar 2020 14:23

Erthanax schreef:
18 mar 2020 14:15
Wat zou het nut zijn van het dragen van handschoenen door winkelpersoneel, als het die handschoenen de hele dienst draagt?
Weinig voor de klant, veeleer voordeel voor zichzelf.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 18 mar 2020 14:23

Jablan schreef:
18 mar 2020 14:02
ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 12:33
De brancheorganisatie CBL wil tijdelijke ban op contant geld https://www.telegraaf.nl/financieel/146 ... ntant-geld
kun je niet verbieden. Er is nog een groep, die cash nodig heeft om overzicht te bewaren.

Meer gevoelsmatig: ja, en? Ik wil ook veel dingen. Niet naar anderen wijzen, zelf nadenken en creatief oplossen. Inkomende munten in een emmer met chloorwater gooien, inkomend papiergeld eerst apart houden en waarom geven jullie het personeel geen wegwerphandschoenen? Heb je ook geen bacterieuitwisseling tussen de collega's, ergo minder ziekteverzuim.
Misschien omdat die schaarse medische hulpmiddelen ingezet worden op plekken waar die harder nodig zijn? Voor cash is een alternatief, voor die handschoenen in ziekenhuizen, niet.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 18 mar 2020 14:25

tttlocke schreef:
18 mar 2020 14:17
berndv schreef:
18 mar 2020 13:00
Vleermuizen worden ook in China gegeten. Maar goed, als ik zo een beetje de informatie lees, eten Chinezen alles dat een hartslag heeft gehad.
Alles wat poten heeft, behalve de tafel.
[/quote]

Mijn vriendin komt er wel eens voor zaken, en een zakje gefrituurde kippenpoten is een bekende snack daar. Ze heeft er eentje geprobeerd, maar het is meer vel en kraakbeen dan vlees, dus niet echt geweldig. Vond Chinese collega eigenlijk ook wel, maar het was traditie.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 18 mar 2020 14:36

marnix schreef:
18 mar 2020 14:23
Erthanax schreef:
18 mar 2020 14:15
Weinig voor de klant, veeleer voordeel voor zichzelf.
Dat betwijfel ik. Of het virus nu op je hand of je handschoen zit, als je ogen, neus of mond aanraakt, loop je het risico jezelf te besmetten.

In de zorg is het anders. Daar gaan alle beschermingsmiddelen na het contact met de patiënt direct in de speciale afvalbak. En zoals Sjohie al opmerkt, in de zorg zijn ze veel harder nodig.

Morganlefay

Ongelezen bericht door Morganlefay » 18 mar 2020 14:45

Deed net wat boodschappen bij een grootgrutter. Loop ik blijkbaar te dicht bij iemand in zijn buurt. Gevolg commentaar dat dit besmettelijk kan zijn. Meneer rijdt in een dikke BMW zag ik dus ik vraag of ie zijn milieuvervuilende stinkbak thuis wil houden.
Het duurde even maar het kwartje viel. :twisted:

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 18 mar 2020 14:49

Morganlefay schreef:
18 mar 2020 14:45
Deed net wat boodschappen bij een grootgrutter. Loop ik blijkbaar te dicht bij iemand in zijn buurt. Gevolg commentaar dat dit besmettelijk kan zijn. Meneer rijdt in een dikke BMW zag ik dus ik vraag of ie zijn milieuvervuilende stinkbak thuis wil houden.
En welk kwartje zou er dan gevallen moeten zijn.....?

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 18 mar 2020 14:56

Morganlefay schreef:
18 mar 2020 14:45

Bij mij valt ook geen kwartje. Een BMW is toch zeker niet besmettelijk? Ik vind de opmerking terecht, de voorgeschreven afstand is minimaal 1,5 mtr. Die afstand zou je uit jezelf al moeten houden, hoeft een ander er niets van te zeggen.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 18 mar 2020 14:59

Ik heb ook net mijn dikke tweecilinder milieuvervuilende BMW de sporen gegeven. Ik houd veel afstand! Als ik straks nog leef betaal ik ook wel de snelheidsovertredingen. En anders hebben ze pech gehad. Maar ik geniet nog van mijn leven. Heerlijk!

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 18 mar 2020 15:10

Op de motor is juist nu heel veilig. Dat virus kan je onmogelijk bijhouden.
(R69, R75, of veel moderner?)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 mar 2020 15:22

tttlocke schreef:
18 mar 2020 11:21
Moneyman schreef:
18 mar 2020 09:06
ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 08:46
’Virus kan uren overleven’
[...]
Dat is aardig in strijd met de RIVM-opvatting... :cry:
Volgens mij is dat niet in strijd met de opvattingen van het RIVM.
Met de kanttekening wellicht van het oordeel over de mate waarin het virus kan overleven in de lucht. Maar dat staat ook nog ter discussie zo te lezen.
Daarom schreef ik al:
Moneyman schreef:
18 mar 2020 09:23
ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 09:18
@MM: maar de RIVM zegt ook dat het niet goed kan overleven. Maar zegt dus niet dat het onmogelijk is.
Klopt, wat ze exact zeggen staat hieronder. De conclusie is dat de besmettingskans "erg klein" is. Nu lees ik in jouw bericht ook dat er kritiek van wetenschappers is op dat Amerikaanse onderzoek, eigenlijk exact op dit punt. Feitelijk weet men heel veel dingen nog niet exact natuurlijk, dat maakt het lastig - en spannend, voor sommigen.
Kun je besmet raken met het coronavirus via producten of het aanraken van oppervlakten? (bijvoorbeeld deurklink, pinautomaat, leuning, geld, etc.)
Het coronavirus verspreidt zich via mensen. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. De kans dat je besmet raakt via het aanraken van producten of oppervlakten is erg klein. Neem de maatregelen die gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken en was regelmatig je handen.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 18 mar 2020 15:23

Ik begin nu wel te merken wat al dat nieuws met de mensen doet. Collega's die extra op symptomen gaan letten en als een collega een keer niest of hoest terwijl die zich kiplekker voelt wordt als een besmettelijk persoon behandeld en met betaald verlof naar huis gezonden. Zo kan ik het ook want als ik morgenvroeg op mijn werk verschijn hoef ik maar te zeggen dat ik verkouden ben en omdat thuiswerken voor mij geen optie is met betaald verlof voor zeker twee weken naar huis wordt gestuurd omdat dat het protocol is. Al die media aandacht voedt de angst terwijl de kans dat iemand met coronavirus als die niet met een drager contact heeft gehad besmet raakt nihil is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 mar 2020 15:24

Vanmiddag kreeg ik een e-mail van Ouwehands Dierenpark dat zij alle lopende abonnementen zullen verlengen met de tijd dat het dierenpark gesloten is.

Mooi voorbeeld waaruit blijkt dat organisaties zelf ook proactief op zoek gaan naar oplossingen. Gelukkig had ik mijn geld nog niet gedeeltelijk teruggevraagd ;-)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 mar 2020 15:25

snuffel1 schreef:
18 mar 2020 15:23
Ik begin nu wel te merken wat al dat nieuws met de mensen doet. Collega's die extra op symptomen gaan letten en als een collega een keer niest of hoest terwijl die zich kiplekker voelt wordt als een besmettelijk persoon behandeld en met betaald verlof naar huis gezonden.
Logisch toch? Dat ligt niet aan de media-aandacht, dat is het directe advies van de deskundigen.
snuffel1 schreef:
Zo kan ik het ook want als ik morgenvroeg op mijn werk verschijn hoef ik maar te zeggen dat ik verkouden ben en omdat thuiswerken voor mij geen optie is met betaald verlof voor zeker twee weken naar huis wordt gestuurd omdat dat het protocol is.
Tsja. Als je misbruik wilt maken, moet je dat vooral doen.
snuffel1 schreef:
Al die media aandacht voedt de angst terwijl de kans dat iemand met coronavirus als die niet met een drager contact heeft gehad besmet raakt nihil is.
Ja leuk, deze open deur. Maar het punt is natuurlijk dat je niet weet of iemand besmet is.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 18 mar 2020 15:36

Ik word zelf een beetje gek van alle berichten die er circuleren. De een zegt: bij 80% zijn de verschijnselen mild. Krijg je vanuit andere hoek weer de zwartste vooruitzichten voorgeschoteld. Vooral dat laatste lijken de media erg leuk te vinden.

Elke dag de getallen over de toename van het aantal zieken. Vandaag weer 15 doden. Onder de mensen krijg je dan: zie je wel, dit gaat de verkeerde kant op. Wat misschien ook wel weer goed is, omdat mensen het dan serieus nemen. Maar aan de andere kant zorgt het ook bij velen voor paniek en zorgen.

Als we nog even terugkijken naar seizoen 2018-2019 met 9500 doden, dan betekent dat (uitgaande van het feit dat het griepseizoen van oktober tot april loopt ongeveer) gemiddeld zo'n 52 doden per dag. Toen heb ik daar echt geen paniekerige reacties over voorbij zien komen op Facebook. En elk sterfgeval is natuurlijk heel naar, maar ik vind het wel een beetje dubbel dat men nu bij 15 doden op een dag, hoe erg ook, compleet de stress in schiet. Mogelijk is dat door het idee dat dit iedereen kan treffen, maar je kan zoals ik dat zelf ondervonden heb twee weken terug, ook ineens van je fiets afgereden worden.
Laatst gewijzigd door mh73 op 18 mar 2020 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 18 mar 2020 15:42

Niet alles meer lezen mh73, dat bespaart heel wat stress.
Eén of twee keer per dag naar het nieuws kijken, dan blijf je ook op de hoogte.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 18 mar 2020 15:44

snuffel1 schreef:
als een collega een keer niest of hoest terwijl die zich kiplekker voelt wordt als een besmettelijk persoon behandeld en met betaald verlof naar huis gezonden. Zo kan ik het ook want als ik morgenvroeg op mijn werk verschijn hoef ik maar te zeggen dat ik verkouden ben en omdat thuiswerken voor mij geen optie is met betaald verlof voor zeker twee weken naar huis wordt gestuurd omdat dat het protocol is.
wees blij met zo'n werkgever. Hier kwam vanmiddag een klant op kantoor voor wat advies, werd geholpen door de baas zelf (klein bedrijf met 10 man personeel, zitten met 4 man in 1 kantoor). Klant vertelde doodleuk dat hij vandaag en deze week mooi de tijd had, want hij was vorige week donderdag door zijn baas naar huis gestuurd omdat die verkouden was. Maar, wist hij te vertellen, hij had geen corona. Toch handig, die mensen die naast de ambachtsschool ook nog een medicijnen gestudeerd hebben.

Heb mijn baas overigens ook aangesproken dat ik het niet een heel fijn idee vond dat die klant hier op kantoor was, had liever gezien dat de klant direct de deur gewezen was.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 mar 2020 15:51

Moneyman schreef:
18 mar 2020 08:16
Kees2850 schreef:
18 mar 2020 05:10
moederslink schreef:
17 mar 2020 22:55
Kees, er zijn wel degelijk jongeren op de IC terecht gekomen. En ook zat sowieso onder de 50 jaar. Ook jong nog.
Eerder heb ik geschreven over die 16 jarige kerngezonde knul die aan de beademing ligt en in slaap wordt gehouden.
Over overleden jongeren heb ik idd nog niets gelezen , niet in Nederland, wel in het buitenland.
@zeer privé Volgens het RIVM hadden die jongeren onder 50 jaar op de IC's allemaal een onderliggende ziekte. Van longaandoeningen tot kanker.
Heb je daar een bron voor Kees? Ik vind dat niet terug op de site van het RIVM, en het is in strijd met de diverse nieuwsberichten die ik wél heb gelezen.
Als ik onderstaand artikel lees, gaat het echt om gezonde, jonge mensen, niet om jongeren met een onderliggende ziekte.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... k54XCl4ZHk

Plaats reactie