LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
18 mar 2020 09:45
Waarschijnlijk zijn vleermuizen de bron van dit corona virus geweest.
En ontbossing deed de rest:
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... oronavirus
https://www.apache.be/2020/03/18/vleerm ... ntbossing/

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En ik las ergens dat deze Corona virussen, net zoals SARS eerder, door de civetkat worden overgedragen. Laat dat in China nu een delicatesse zijn en dat bijvoorbeeld ook in Wuhan op de markt verkocht blijkt te worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De brancheorganisatie CBL wil tijdelijke ban op contant geld https://www.telegraaf.nl/financieel/146 ... ntant-geld

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Nijogeth schreef:
18 mar 2020 12:18
En ik las ergens dat deze Corona virussen, net zoals SARS eerder, door de civetkat worden overgedragen. Laat dat in China nu een delicatesse zijn en dat bijvoorbeeld ook in Wuhan op de markt verkocht blijkt te worden.
Vleermuizen worden ook in China gegeten. Maar goed, als ik zo een beetje de informatie lees, eten Chinezen alles dat een hartslag heeft gehad.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Het lijkt wel of niemand meer een eigen reactie plaatst, eigen kijk op de zaak gaat hiermee verloren. Alleen maar krantenknipsels die iedereen gewoon kan lezen online. Link hier en een link daar.
Een nieuwtje is dan degene die het eerst leest en het snelst plaats op het forum, terwijl heel de wereld het al weet.

Als je een eigen kijk heb op de zaak zoals bij Kees, wordt je dood gebombardeerd met de meest mogelijke reactie`s. Plaats zelf eens een eigen reactie, gewoon spontaan hoe je denkt over het virus Corona.

Bij de reacties wordt ook op gebieden toon gezegd ''LEES HIER" nou laat me zeggen, ik had het allang gelezen en had er een vraag over.

Verder nog geen Coronaatje te zien hier in de bergen, zijn ook weinig vleermuizen te zien, en we gaan lekker door met grogg destilleren. Lijkt me stug dat een virus dat lekker vindt. Ik wil een aparte whiskey gaan maken op vat.

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is op zich dan wel raar dat de Chinese regering het eten en verhandelen van de civetkat sinds een paar maanden heeft verboden. Al is dat wel van Wikipedia. Lijkt me dat dat met een achterliggende gedachte is.

Overigens is dat van die vleermuis gebaseerd op een filmpje wat ergens begin januari de ronde deed, waarin dit op een markt lag uitgestald. Daar werden door sommigen meteen conclusies uit getrokken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 12:33
De brancheorganisatie CBL wil tijdelijke ban op contant geld https://www.telegraaf.nl/financieel/146 ... ntant-geld
kun je niet verbieden. Er is nog een groep, die cash nodig heeft om overzicht te bewaren.

Meer gevoelsmatig: ja, en? Ik wil ook veel dingen. Niet naar anderen wijzen, zelf nadenken en creatief oplossen. Inkomende munten in een emmer met chloorwater gooien, inkomend papiergeld eerst apart houden en waarom geven jullie het personeel geen wegwerphandschoenen? Heb je ook geen bacterieuitwisseling tussen de collega's, ergo minder ziekteverzuim.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Jablan schreef:
18 mar 2020 14:02
ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 12:33
De brancheorganisatie CBL wil tijdelijke ban op contant geld https://www.telegraaf.nl/financieel/146 ... ntant-geld
kun je niet verbieden. Er is nog een groep, die cash nodig heeft om overzicht te bewaren.
Wettelijk gezien hoeft een winkelier geen cash-geld te accepteren, of enig ander wettig betaalmiddel. Al wil die betaald worden in koffiebonen, dan mag dat. Het geeft wel weer de andere mogelijke ongemakken inderdaad.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat zou het nut zijn van het dragen van handschoenen door winkelpersoneel, als het die handschoenen de hele dienst draagt?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

berndv schreef:
18 mar 2020 13:00
Vleermuizen worden ook in China gegeten. Maar goed, als ik zo een beetje de informatie lees, eten Chinezen alles dat een hartslag heeft gehad.
Alles wat poten heeft, behalve de tafel.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 18 mar 2020 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

ik hield het maar op de hartslag, aangezien ze zwemmende dieren zonder poten ook zonder blikken of blozen naar binnen werken :lol:

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door marnix »

Erthanax schreef:
18 mar 2020 14:15
Wat zou het nut zijn van het dragen van handschoenen door winkelpersoneel, als het die handschoenen de hele dienst draagt?
Weinig voor de klant, veeleer voordeel voor zichzelf.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
18 mar 2020 14:02
ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 12:33
De brancheorganisatie CBL wil tijdelijke ban op contant geld https://www.telegraaf.nl/financieel/146 ... ntant-geld
kun je niet verbieden. Er is nog een groep, die cash nodig heeft om overzicht te bewaren.

Meer gevoelsmatig: ja, en? Ik wil ook veel dingen. Niet naar anderen wijzen, zelf nadenken en creatief oplossen. Inkomende munten in een emmer met chloorwater gooien, inkomend papiergeld eerst apart houden en waarom geven jullie het personeel geen wegwerphandschoenen? Heb je ook geen bacterieuitwisseling tussen de collega's, ergo minder ziekteverzuim.
Misschien omdat die schaarse medische hulpmiddelen ingezet worden op plekken waar die harder nodig zijn? Voor cash is een alternatief, voor die handschoenen in ziekenhuizen, niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

tttlocke schreef:
18 mar 2020 14:17
berndv schreef:
18 mar 2020 13:00
Vleermuizen worden ook in China gegeten. Maar goed, als ik zo een beetje de informatie lees, eten Chinezen alles dat een hartslag heeft gehad.
Alles wat poten heeft, behalve de tafel.
[/quote]

Mijn vriendin komt er wel eens voor zaken, en een zakje gefrituurde kippenpoten is een bekende snack daar. Ze heeft er eentje geprobeerd, maar het is meer vel en kraakbeen dan vlees, dus niet echt geweldig. Vond Chinese collega eigenlijk ook wel, maar het was traditie.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

marnix schreef:
18 mar 2020 14:23
Erthanax schreef:
18 mar 2020 14:15
Wat zou het nut zijn van het dragen van handschoenen door winkelpersoneel, als het die handschoenen de hele dienst draagt?
Weinig voor de klant, veeleer voordeel voor zichzelf.
Dat betwijfel ik. Of het virus nu op je hand of je handschoen zit, als je ogen, neus of mond aanraakt, loop je het risico jezelf te besmetten.

In de zorg is het anders. Daar gaan alle beschermingsmiddelen na het contact met de patiënt direct in de speciale afvalbak. En zoals Sjohie al opmerkt, in de zorg zijn ze veel harder nodig.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Morganlefay schreef:
18 mar 2020 14:45
Deed net wat boodschappen bij een grootgrutter. Loop ik blijkbaar te dicht bij iemand in zijn buurt. Gevolg commentaar dat dit besmettelijk kan zijn. Meneer rijdt in een dikke BMW zag ik dus ik vraag of ie zijn milieuvervuilende stinkbak thuis wil houden.
Het duurde even maar het kwartje viel. :twisted:
En welk kwartje zou er dan gevallen moeten zijn.....?

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Morganlefay schreef:
18 mar 2020 14:45
Deed net wat boodschappen bij een grootgrutter. Loop ik blijkbaar te dicht bij iemand in zijn buurt. Gevolg commentaar dat dit besmettelijk kan zijn. Meneer rijdt in een dikke BMW zag ik dus ik vraag of ie zijn milieuvervuilende stinkbak thuis wil houden.
Het duurde even maar het kwartje viel. :twisted:

Bij mij valt ook geen kwartje. Een BMW is toch zeker niet besmettelijk? Ik vind de opmerking terecht, de voorgeschreven afstand is minimaal 1,5 mtr. Die afstand zou je uit jezelf al moeten houden, hoeft een ander er niets van te zeggen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb ook net mijn dikke tweecilinder milieuvervuilende BMW de sporen gegeven. Ik houd veel afstand! Als ik straks nog leef betaal ik ook wel de snelheidsovertredingen. En anders hebben ze pech gehad. Maar ik geniet nog van mijn leven. Heerlijk!

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op de motor is juist nu heel veilig. Dat virus kan je onmogelijk bijhouden.
(R69, R75, of veel moderner?)

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
18 mar 2020 11:21
Moneyman schreef:
18 mar 2020 09:06
ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 08:46
’Virus kan uren overleven’
[...]
Dat is aardig in strijd met de RIVM-opvatting... :cry:
Volgens mij is dat niet in strijd met de opvattingen van het RIVM.
Met de kanttekening wellicht van het oordeel over de mate waarin het virus kan overleven in de lucht. Maar dat staat ook nog ter discussie zo te lezen.
Daarom schreef ik al:
Moneyman schreef:
18 mar 2020 09:23
ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 09:18
@MM: maar de RIVM zegt ook dat het niet goed kan overleven. Maar zegt dus niet dat het onmogelijk is.
Klopt, wat ze exact zeggen staat hieronder. De conclusie is dat de besmettingskans "erg klein" is. Nu lees ik in jouw bericht ook dat er kritiek van wetenschappers is op dat Amerikaanse onderzoek, eigenlijk exact op dit punt. Feitelijk weet men heel veel dingen nog niet exact natuurlijk, dat maakt het lastig - en spannend, voor sommigen.
Kun je besmet raken met het coronavirus via producten of het aanraken van oppervlakten? (bijvoorbeeld deurklink, pinautomaat, leuning, geld, etc.)
Het coronavirus verspreidt zich via mensen. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. De kans dat je besmet raakt via het aanraken van producten of oppervlakten is erg klein. Neem de maatregelen die gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken en was regelmatig je handen.

Gesloten