LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
18 mar 2020 15:36
Elke dag de getallen over de toename van het aantal zieken. Vandaag weer 15 doden. Onder de mensen krijg je dan: zie je wel, dit gaat de verkeerde kant op. Wat misschien ook wel weer goed is, omdat mensen het dan serieus nemen. Maar aan de andere kant zorgt het ook bij velen voor paniek en zorgen.

Als we nog even terugkijken naar seizoen 2018-2019 met 9500 doden, dan betekent dat (uitgaande van het feit dat het griepseizoen van oktober tot april loopt ongeveer) gemiddeld zo'n 52 doden per dag. Toen heb ik daar echt geen paniekerige reacties over voorbij zien komen op Facebook. En elk sterfgeval is natuurlijk heel naar, maar ik vind het wel een beetje dubbel dat men nu bij 15 doden op een dag, hoe erg ook, compleet de stress in schiet.
Er is meer dan het aantal doden. Bij zo'n griep golf komt niet het hele ziekenhuis plat te liggen , door toevloed van mensen, die er geruime tijd moeten blijven. Dat gebeurt nu wel, ondanks maatregelen om de verspreiding in te perken.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Obelix1 schreef:
18 mar 2020 16:45
We hadden een afspraak voor over 2 weken, en zie na een week hoe Nederland er voor staat.

Ik zou er niet graag willen zitten op dit moment.
Ik vind het momenteel eigenlijk wel lekker. Mijn werkdagen beginnen later dan gepland en zijn eerder afgelopen, aangezien sommige vrienden thuis zitten, zie ik ze een stuk vaker. De plannen om gezellig ergens een feestje te bouwen dit weekend zijn er heel erg veel, de locatie is moeilijker te vinden (maar met dit weer kunnen we ook gewoon bij iemand in de tuin gaan zitten). Doordat de meid waar ik ons vriendenweekend (in mei in de Ardennen) mee moet organiseren in de horeca werkt, heeft zij verschrikkelijk veel vrije tijd ineens en zijn we echt heel erg aan het opschieten met onze plannen. Ik heb ergere weken gehad.

En zoals al eerder gezegd, van dat hamsteren is hier in ons Brabantse dorp niet veel te merken.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Life goes on, ijsbeer tweeling mag naar buiten https://www.youtube.com/watch?v=sxqciH9 ... e=youtu.be

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

reggie2 schreef:
18 mar 2020 16:48
Obelix ik lees zo nu en dan mee, ,moet ook nog werken.:-)

Maar er wordt zo veel onzin bij gehaald dat ik denk....waar halen ze het vandaan.

Jij wil er niet zitten, jij bent blij uit Nederland weg te zijn. Ik heb al eerder gezegd.....het kan zo ook bij jou komen, Waarop jij dan de domme vraag stelt …...of ik het je gun.... Nee dat gun ik niemand.
Stel alleen maar domme vragen dat weet je toch, maar op die toon heb ik het niet tegen je gezegd. Je verdraait het verhaal, maar ach...laat verder maar zitten joh.

En om je uit de brand te helpen, het komt niet bij mij hoor ...dat verzeker ik je. Spik en Span blijf ik hier, dan wel niet immuun voor Corana maar dat zal me een rot zorg zijn.

Werk lekker door tegen alle adviezen in, lijkt me niet erg verstandig maar het is jouw leven.

Ik zet je op mijn negeerlijst, ben je wel zat.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Obelix1 schreef:
18 mar 2020 18:46


Ik zet je op mijn negeerlijst, ben je wel zat.




je wel aan houden hoor.:-) fijne tijd waar je ook mag zitten.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
18 mar 2020 18:38
Ik vind het momenteel eigenlijk wel lekker. Mijn werkdagen beginnen later dan gepland en zijn eerder afgelopen, aangezien sommige vrienden thuis zitten, zie ik ze een stuk vaker. De plannen om gezellig ergens een feestje te bouwen dit weekend zijn er heel erg veel, de locatie is moeilijker te vinden (maar met dit weer kunnen we ook gewoon bij iemand in de tuin gaan zitten). Doordat de meid waar ik ons vriendenweekend (in mei in de Ardennen) mee moet organiseren in de horeca werkt, heeft zij verschrikkelijk veel vrije tijd ineens en zijn we echt heel erg aan het opschieten met onze plannen. Ik heb ergere weken gehad.
Dat is lekker totdat een van jullie Corona heeft.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Overspannen dochter hier. Krijgt zoveel huiswerk en in te leveren opdrachten dat ze geen idee heeft hoe ze dat allemaal voor elkaar krijgt.
Vanavond maar even een schema maken. Zoals altijd: de ene leerkracht heeft de zaakjes supersnel op orde, bij de ander is het meer zoek het maar uit. Wel een pluim voor hoe snel de school één en ander geregeld heeft. Dat mag ook wel gezegd worden.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Mocht iemand nog Kruitvatkaartjes hebben die tot 13 april geldig zijn: er gaan op facebook berichten dat de klantenservice van de NS ze kan verlengen tot een jaar.

Mocht je ze niet hebben: ze worden redelijk veel aangeboden op marktplaats. Met name sinds gisteren. Voor dezelfde prijs als mensen ervoor betaald hebben, uiteraard. En uiteraard sturen ze je de code per mail toe, dat ook nog.

Geweldig...

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
18 mar 2020 18:50
Nijogeth schreef:
18 mar 2020 18:38
Ik vind het momenteel eigenlijk wel lekker. Mijn werkdagen beginnen later dan gepland en zijn eerder afgelopen, aangezien sommige vrienden thuis zitten, zie ik ze een stuk vaker. De plannen om gezellig ergens een feestje te bouwen dit weekend zijn er heel erg veel, de locatie is moeilijker te vinden (maar met dit weer kunnen we ook gewoon bij iemand in de tuin gaan zitten). Doordat de meid waar ik ons vriendenweekend (in mei in de Ardennen) mee moet organiseren in de horeca werkt, heeft zij verschrikkelijk veel vrije tijd ineens en zijn we echt heel erg aan het opschieten met onze plannen. Ik heb ergere weken gehad.
Dat is lekker totdat een van jullie Corona heeft.
Ja, we gaan het schijnbaar toch allemaal krijgen. Ik denk persoonlijk dat ik op mijn werk een groter risico loop, maar mogelijk heb ik het al gehad in die 2 dagen dat ik ziek was, waarna ik een week verplicht thuis moest blijven van het werk.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door riddert »

Doen ze in Nederland ook in twee ziekenhuizen. Onder het mom van baat het niet, schaad het niet.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels is er meer duidelijk over het overleven van het virus op deurklinken en dergelijke. Klinkt zorgelijk. Durven jullie nog een winkelwagentje te gebruiken?
'Coronavirus kán 72 uur overleden op plastic en roestvrij staal'
Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat het coronavirus onder ideale omstandigheden tot wel 72 uur intact kan blijven op oppervlakten van plastic en roestvrij staal. Hoelang het virus precies kan overleven op bijvoorbeeld winkelwagentjes of deurklinken valt niet zeggen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het sarsvirus - gelijkend op het coronavirus - kan dagenlang op gladde oppervlakken overleven. Het aantal virusdeeltjes neemt wel flink af. Wat dacht je van het hengsel van winkelmandjes?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ook zoiets ja. Vrijdag is het weer tijd voor de boodschappen, ik denk dat ik het dan toch anders ga doen dan anders. Hoe anders? Geen idee. Misschien met een eigen tas?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Als dat zo is, is het ook geen nieuw verhaal. Dus men kon er allang op in spelen, handschoentjes tijdens winkelen. Wegwerpers natuurlijk! :D

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe stel je je dat voor? Handschoentjes aan, winkelwagen pakken, tralala zelfgenoegzaam de winkel in, en vervolgens... moet je de boodschappen pakken. Met die handschoentjes aan? Die dus al vol zitten met bacteriën en virussen die op je winkelwagentje zitten? Of bij ieder item handschoentjes uit, pakken, handschoentjes aan, stukje verder naar de kaas, etcetera?

Als je het niet erg vind houd ik het wel bij mijn eigen tas.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Je doet maar wat jij goed dunkt, je gaat er al vanuit dat je handschoenen vol virus en bacteriën zitten. Hoe doen de bezorgers het dan?

Wat maakt het uit je raakt zelf niet besmet, daar gaat het toch om. Thuis geef je de boodschappen een schoonmaakbeurt en stop het in de cooler.

Denk je nou echt dat die het gaan overleven, je kan ook een beetje gezond blijven denken. En ik zou al helemaal niet in die winkel willen lopen als het zo onveilig was. Bacterie hier, virus daar, laat de gezondheid inspectie daar naar kijken.

Je loopt een beetje los volgens mij, een paar kilootjes kunnen er wel vanaf denk ik, en ga eventjes in therapie. Water en brood, je blijft echt leven hoor.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Obelix1 schreef:
18 mar 2020 21:29
Denk je nou echt dat die het gaan overleven, je kan ook een beetje gezond blijven denken.
Precies, dat met die handschoentjes van jou zie ik dus niet zitten.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net een mail van marktplaats gehad. Met ook daar stevige adviezen. Verstandige adviezen, dat wel. Maar om er nu blij van te worden? Hoe lang gaat dit nog duren, en hoe gaat er afgeschaald worden, dwz dat dingen weer normaal kunnen gaan?
Beste Marktplaats-gebruiker,
Door de actuele ontwikkelingen rondom het coronavirus en de maatregelen van het kabinet om ons te beschermen, ziet het leven er voor ons allemaal heel anders uit. Dat brengt onzekerheden met zich mee. In deze moeilijke periode ligt onze eerste en voornaamste zorg bij de veiligheid van onze gebruikers. We willen ervoor zorgen dat je veilig op Marktplaats kunt blijven handelen.

Om deze veiligheid te borgen, roepen we onze gebruikers op om hierbij zoveel mogelijk de adviezen en voorschriften van de overheid en het RIVM te volgen. Daarnaast raden we je aan bij de aan- en verkoop van producten gebruik te maken van diensten die een contactloze overdracht mogelijk maken, zoals verzending en digitale betaling via Betaalverzoeken.

Het verzenden van een product is natuurlijk niet altijd mogelijk, daarom geven we je graag de volgende 5 tips bij het kopen of verkopen van je product:

Deel extra foto's en stel vooraf vragen. Upload als verkoper zoveel mogelijk relevante foto's. Houd de overdracht zo kort mogelijk, bijvoorbeeld door van tevoren meer informatie te krijgen over het product en eventueel een videogesprek te voeren.

Maak van tevoren duidelijke afspraken over de prijs en betaling

Houd gepaste afstand van elkaar: het RIVM adviseert minimaal 1,5 meter

Zet het item bij voorkeur buiten klaar; maak gladde oppervlaktes van te voren schoon en desinfecteer ze indien mogelijk

Betaal, ook aan de deur, contactloos met een Betaalverzoek via Marktplaats


Maar veel belangrijker: zorg goed voor elkaar en blijf gezond.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Uit de Volkskrant:
De huidige strategie is:
het virus gecontroleerd laten rondgaan in de samenleving, kwetsbare groepen (zoals ouderen) zo veel mogelijk beschermen, zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast raken en toestaan dat sterkere groepen (zoals jongeren) immuniteit door besmetting opbouwen.
Vind ik op zich ook; 'beschermen' is m.i. typisch Rutte-praat; klinkt alsof de overheid speciaal iets zou doen voor die groepen, maar betekent m.i. niet méér, dan dat die dan ook méér kans hebben op medische zorg dan in andere scenario's?? waar ik het dus mee eens ben.
Hetzelfde als de z.g. 'beschermende muur'; snap niet, wat die zou zijn; snap wel, dat individuen in de genoemde groepen ook meer kans krijgen, naarmate er binnen de bevolking meer immuniteit hebben opgebouwd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jasper45 schreef:
19 mar 2020 07:43
Uit de Volkskrant:
De huidige strategie is:
het virus gecontroleerd laten rondgaan in de samenleving, kwetsbare groepen (zoals ouderen) zo veel mogelijk beschermen, zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast raken en toestaan dat sterkere groepen (zoals jongeren) immuniteit door besmetting opbouwen.
Vind ik op zich ook; 'beschermen' is m.i. typisch Rutte-praat; klinkt alsof de overheid speciaal iets zou doen voor die groepen, maar betekent m.i. niet méér, dan dat die dan ook méér kans hebben op medische zorg dan in andere scenario's?? waar ik het dus mee eens ben.
Hetzelfde als de z.g. 'beschermende muur'; snap niet, wat die zou zijn; snap wel, dat individuen in de genoemde groepen ook meer kans krijgen, naarmate er binnen de bevolking meer immuniteit hebben opgebouwd.
Die muur zijn de mensen die door eerdere, gecontroleerde, blootstelling, al antistoffen hebben. Die kunnen het niet meer, of in ieder geval een stuk lastiger, doorgeven aan anderen. Tip, de youtube video's van Diederik Jekel, die kan al dat wetenschappelijke gewauwel prima terugdestilleren naar de essentie, in klare taal.

Gesloten