LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij is dat verwachtingsmanagement.. Denk nu niet dat het dan na 28 april ineens volslagen anders is en alles ineens weer kan. Wellicht worden maatregelen wat minder strak, maar wellicht ook nog niet en moet het weer verlengd worden.. Volgens mij volkomen logisch en prima.

En vind ik dat er tijdens zo'n conferentie nagedacht en gesproken moet worden over juridische consequenties en allerlei zaken die juristen leuk vinden om te behandelen? Nou nee, totaal niet relevant!
Je kunt de klachten al zien aankomen, ook zonder glazen bol en brulbriefgrootspraaktaal uit De'Haag: 'ik heb voor de meivakantie geboekt en wil annuleren.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Kees2850 schreef:
31 mar 2020 20:09
Ouders die hun kinderen nauwelijks aan kunnen. Voor hun is het wel degelijk relevant.
Dan wordt het tijd voor een cursus 'hoe voed ik mijn kinderen op'. Kunnen ze de lesstof gelijk in praktijk brengen. Moeilijke kinderen bestaan niet. Er bestaan wel moeilijke ouders.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ouders die hun kinderen nauwelijks aankunnen? Wat een dwaasheid. Kunnen ze die alleen aan als de bloedjes op vakantie kunnen?

De mei-vakantie is heel gespreid in Nederland. Dus dat er een datum in april wordt gekozen voor een eventuele verdere verlenging is niet zo gek. En dater geadviseerd wordt NIET boeken voor die voorjaarsvakantie is zeer verstandig.

En honderduizenden met nauwelijks inkomen, waar haalt u die vandaan!

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
31 mar 2020 20:21
Kees2850 schreef:
31 mar 2020 20:09
Ouders die hun kinderen nauwelijks aan kunnen. Voor hun is het wel degelijk relevant.
Dan wordt het tijd voor een cursus 'hoe voed ik mijn kinderen op'. Kunnen ze de lesstof gelijk in praktijk brengen. Moeilijke kinderen bestaan niet. Er bestaan wel moeilijke ouders.
Wat een onzin. Natuurlijk bestaan moeilijke kinderen wel, je kunt niet alles in de schoenen van ouders schuiven.
Ik geef het je te doen met een paar pubers in huis die dwars tegen alles in gaan.
Of kinderen die helemaal hoteldebotel worden omdat ze de regelmaat en structuur missen die het naar school gaan wel geeft.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik maak me ook zorgen over mantelzorgers die al op hun tandvlees lopen. Geen dagopvang, zeer beperkte hulp etc.
Je moet het maar zien te redden, het is niet vol te houden.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
31 mar 2020 20:27
Lady1234 schreef:
31 mar 2020 20:24


En honderduizenden met nauwelijks inkomen, waar haalt u die vandaan!
Misschien de media eens volgen?
Misschien de aangekondigde hulpplannen eens nalezen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
31 mar 2020 20:30
Ik maak me ook zorgen over mantelzorgers die al op hun tandvlees lopen. Geen dagopvang, zeer beperkte hulp etc.
Je moet het maar zien te redden, het is niet vol te houden.
En dan daarbij.....hebben deze verzorgers ook geen of amper beschermende kleding, mondkapjes e.d.

Wat ouders en (kleine) kinderen betreft :
de kindertelefoon staat alweer roodgloeiend .
Huiselijk geweld zal ook wel toenemen ben ik bang.
Dit is echt een héél moeilijke tijd.
Probeer overeind te blijven, hoop te houden en geef diegenen die bemoediging kunnen gebruiken wat bemoediging.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het wel apart. De maatregelen gelden voor het moment tot 28 april. 'Maak geen plannen voor de meivakantie'. Maar die meivakantie is van 25 april tot 3 mei. Sommige scholen plakken er een week eerder of later aan vast. Maar waarom dan die datum van 28 april? Maak er dan 3 mei van. Die paar dagen maakt toch ook niet meer uit?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
31 mar 2020 20:41
Toch is het wel apart. De maatregelen gelden voor het moment tot 28 april. 'Maak geen plannen voor de meivakantie'. Maar die meivakantie is van 25 april tot 3 mei. Sommige scholen plakken er een week eerder of later aan vast. Maar waarom dan die datum van 28 april? Maak er dan 3 mei van. Die paar dagen maakt toch ook niet meer uit?
Ons land bestaat uit meer dan alleen scholen en schoolgaande kinderen.
En voor een ondernemer ( kappers bijv.) kan een week eerder weer wat mogen doen alweer een heleboel uitmaken.. Dus plak er maar een week extra aan vast is echt niet zo makkelijk als menigeen denkt. Die paar dagen ( week ) maken echt wel een boel uit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb begrepen dat scholen t/m de meivakantie dicht zullen blijven.
En dan krijg je 4 & 5 mei ,Hemelvaartdag, Pinksteren .....dus een ris aan vrije dagen.
Ik denk dat het psychologisch gezien minder hard aankomt om nu de datum 28 april te noemen= dus minder dan een maand en dat er dan rond die vrije feestdagen wat lossere regels zullen zijn en mensen weer wat plannetjes kunnen maken voor de meimaand . Hopelijk !
Zelf ben ik wat somberder en denk dat het gerekt gaat worden tot 1 juni.

Moederdag zit er ook nog tussen, maar velen zullen misschien niet meer hun moedertje in het zonnetje kunnen zetten 😢 .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

OT
zie ik nu goed dat een aantal reacties stilzwijgend zijn verwijderd door de moderatie?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
31 mar 2020 19:04
Maar: er wordt nu al rekening mee gehouden dat de economie met 8% achteruit gaat. Dat is dus wat het kost om de hulpvraag te spreiden zodat er geen keuzes gemaakt hoeven te worden wie wel en wie niet op de IC.
Dat is het zwartste scenario.
Ik wilde het concreter hebben, maar het is werkelijk zoeken geworden, omdat overal met percentages wordt gewerkt.
BBP in 2019 is volgens CBS-Statline 757.985.000.000 => 758 miljard euro.
Het CPB geeft -7,7 procent als maximale krimp. Dat is 58.364.845.000, afgerond 58,4 miljard.
Verder spitten in de Rijksbegroting. Bruto zorguitgaven stand ontwerpbegroting 2020 = 78,6 miljard.

Dat zijn de getallen, waar het om gaat.

We kennen inmiddels allemaal de curve: niet te veel zieken tegelijk, want anders kan de zorg het niet aan. Daarom spreiden in de tijd, het virus langer laten rondgaan, zodat er geen overbelasting optreedt. Dat is de argumentatie geweest en terwijl de piek nog niet bereikt is, liggen er al meer Coronapatiënten op de IC, dan er in normale tijden plek is.

Tegelijk geeft het CPB aan, dat hoe langer de beperkingen duren, hoe groter de economische schade is, tot maximaal 58,4 mrd.

Voor de toekomst blijft de vraag hoeveel meer je aan de zorg wilt uitgeven om de totale economie overeind te houden, wanneer het volgende virus zich aandient. Want daar durf ik wel mijn vingers aan te verbranden: er komt een volgend virus en het komt opnieuw uit de binnenlanden van China.

Leesvoer: CPB Scenarios Coronacris (PDF) en CBS Cijfers Coronacrisis

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nu bestaat nog de hypothetische mogelijkheid om een lichte vermindering van de beperkingen in te laten gaan in de meivakantie, waardoor bv een horeca en recreatie, cultuur gedeeltelijk open kunnen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
31 mar 2020 21:18
Lady1234 schreef:
31 mar 2020 20:33
Kees2850 schreef:
31 mar 2020 20:27


Misschien de media eens volgen?
Misschien de aangekondigde hulpplannen eens nalezen?
Ja volg ik ook. Maar er vallen er nogal wat buiten de boot lees ik. Bovendien uitstel van betaling van bv huur of hypotheek betekent dat het probleem paar maanden wordt opgeschoven. Want zal toch betaald moeten worden.

De prijs wordt hoger en hoger.
Bij voorbaat drie maanden bijstand zonder verdere voorwaarden zonder terug etalingsverplichting betekent in ieder geval brood op de plank.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

ach, mensen, als je maar met 1 zin reageert, wil je dan niet zo vreselijk veel quoten? dank je wel.
Erthanax schreef:
31 mar 2020 21:20
Nu bestaat nog de hypothetische mogelijkheid om een lichte vermindering van de beperkingen in te laten gaan in de meivakantie, waardoor bv een horeca en recreatie, cultuur gedeeltelijk open kunnen.
En een ander (Angel1978 uit mijn hoofd) heeft het 'verwachtingsmanagement' genoemd. Nu gaat iedereen weer hopen op verlichting vanaf eind april. Qua depressiviteit, het volhouden om thuis te blijven, een slechte keuze. Alles verlengen naar 1 juni heeft het voordeel, dat
- de bedrijven, die het niet gaan redden, nu al kunnen sluiten in plaats van hopen op betere tijden (beperkt de verliezen).
- iedereen zich mentaal kan instellen op nog ruim twee maanden thuis of nog langer dichtblijven, omzet verliezen.
- met zo'n lange termijn iedereen gaat nadenken over creatieve oplossingen.
- er meer tijd is voor structurele hulp, voor wie het allemaal nodig heeft.

Met een boodschap 'alles tot 1 juni en als het eerder kan, heffen we de beperkingen eerder op' was het vanavond weliswaar hard, maar ook helderder geweest dan dit.

Anders gezegd: zoals het nu gaat, zit de regering in de stuurhut van een mammoettanker, die elke drie weken van koers verandert en nooit de bestemming bereikt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
31 mar 2020 21:31
Lady1234 schreef:
31 mar 2020 21:23
Kees2850 schreef:
31 mar 2020 21:18


Ja volg ik ook. Maar er vallen er nogal wat buiten de boot lees ik. Bovendien uitstel van betaling van bv huur of hypotheek betekent dat het probleem paar maanden wordt opgeschoven. Want zal toch betaald moeten worden.

De prijs wordt hoger en hoger.
Bij voorbaat drie maanden bijstand zonder verdere voorwaarden zonder terug etalingsverplichting betekent in ieder geval brood op de plank.
Lady1234 je praat wel heel gemakkelijk hierover. Ik weet niet of je zelf wel eens hebt moeten rondkomen van en bijstandsuitkering maar dat is echt geen pretje hoor. Zeker niet met opgroeiende kinderen en een eigen bedrijf of als ZZP-er waar je ook je zorgen om hebt.

Wat mij verbaasd is dat je als het om ouderen gaat altijd veel compassie toont maar als het om mensen gaat met weinig inkomen enz. je zo hard bent vaak.
Hebt u een ZZP-er al geholpen met het aanvragen van die uitkering? Ik wel. En met ouderen hoef je op dat gebied geen compassie te hebben. De AOW is een week geleden gewoon overgemaakt. Net zoals de pensioenen en de toeslagen. En dat zal de aankomende maanden ook gewoon gebeuren.

Overigens wordt mij juist vaak verweten dat ik vind dat ouderen juist op financieel gebied niet zo moeten klagen. Dus ik weet niet waar u mijn “teveel aan compassie” hebt gelezen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Niet gelezen, maar 'uit de duim gezogen'.
Als je zoiets bedenkt, onderzoek het dan eerst, voordat je het opschrijft.

Bovendien: opmerkingen over uitkeringen op bijstandsniveau worden gemaakt in het kader van het vangnet dat door de crisismaatregelen gecreëerd is. Het ís een vangnet en het is niet niks.
Dat het 'geen pretje is om van een bijstandsuitkering te moeten rondkomen' heeft daar verder niets mee te maken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
31 mar 2020 21:31
Anders gezegd: zoals het nu gaat, zit de regering in de stuurhut van een mammoettanker, die elke drie weken van koers verandert en nooit de bestemming bereikt.
Het zij zo.
Prima vergelijking, behalve dat ooit natuurlijk wel een bestemming bereikt zal worden.
Het lijkt mij geen probleem.

Je gaat natuurlijk niet dergelijke ingrijpende maatregelen afkondigen voor een tijdvak waarvan de kans bestaat dat die precieze maatregelen dan niet meer nodig zouden zijn.
Zou je dat wel doen, dan zit je overigens nog steeds in de stuurhut van die mammoettanker. Dat is echt niet anders in dat geval.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
31 mar 2020 22:26
Jablan schreef:
31 mar 2020 21:31
Anders gezegd: zoals het nu gaat, zit de regering in de stuurhut van een mammoettanker, die elke drie weken van koers verandert en nooit de bestemming bereikt.
Het zij zo.
Prima vergelijking, behalve dat ooit natuurlijk wel een bestemming bereikt zal worden.
Het lijkt mij geen probleem.

Je gaat natuurlijk niet dergelijke ingrijpende maatregelen afkondigen voor een tijdvak waarvan de kans bestaat dat die precieze maatregelen dan niet meer nodig zouden zijn.
Zou je dat wel doen, dan zit je overigens nog steeds in de stuurhut van die mammoettanker. Dat is echt niet anders in dat geval.
Sterker nog, als je aankondigt dat alle maatregelen tot 1 juni gelden, maar wie weet stoppen we er toch eerder mee.. Wat voor eens soort boodschap geef je dan af? We doen maar wat en als het ons uitkomt, dan passen we het gewoon aan. Ondernemers krijgen de boodschap dat ze tot 1 juni het moeten zien uit te houden en weten dat ze dat niet gaat lukken en besluiten dus te stoppen, verkopen de boel en vragen faillissement aan.. En een week later zegt de overheid: oepsie.. we kunnen toch eerder stoppen en wellicht had je het toch gered, maar ja.. te laat?
Wat mij betreft zou dat niet uit te leggen zijn..

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook de overheid heeft geen glazen bol.

Gesloten