LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

angel1978 schreef:
30 apr 2020 15:51
mh73 schreef:
30 apr 2020 15:50
Jablan schreef:
30 apr 2020 15:38
Alstublieft: Overgewicht, rijksoverheid.nl

Ja, dat is allemaal heel leuk op papier, maar hoe gaat dat in de praktijk werken?
Hoe had je dat 'in de praktijk' wel gezien dan?

Even een voorbeeld. In de link staat een stuk over gezonder eten in de schoolkantine. Bij mijn dochter op school verkopen ze nog steeds precies dezelfde vette zooi in de kantine als toen haar zus 10 jaar geleden op school zat. (Gelukkig neemt ze bijna altijd haar eigen brood mee.)

Ik vraag me dus af, heeft men deze doelen (o.a. dus gezonder eten op schoolkantines) alleen bedacht en opgeschreven of heeft men er ook wat mee gedaan? Bijvoorbeeld iemand met verstand van zaken langs gestuurd bij de scholen of desnoods een brief met suggesties.

Dat laatste zou volgens mij nodig zijn wanneer je iets wil bereiken op dat vlak.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Even een voorbeeld. In de link staat een stuk over gezonder eten in de schoolkantine. Bij mijn dochter op school verkopen ze nog steeds precies dezelfde vette zooi in de kantine als toen haar zus 10 jaar geleden op school zat. (Gelukkig neemt ze bijna altijd haar eigen brood mee.)

Ik vraag me dus af, heeft men deze doelen (o.a. dus gezonder eten op schoolkantines) alleen bedacht en opgeschreven of heeft men er ook wat mee gedaan? Bijvoorbeeld iemand met verstand van zaken langs gestuurd bij de scholen of desnoods een brief met suggesties.

Dat laatste zou volgens mij nodig zijn wanneer je iets wil bereiken op dat vlak.
Dat lijkt me dan aan de desbetreffende school liggen en vind ik diep triest. Op de scholen waar ik kom zijn eigenlijk alle vette zooi naar de achtergrond verdrongen als ze er nog zijn en vervangen door gezonde alternatieven die prijstechnisch ook nog eens veel aantrekkelijker zijn gemaakt. In de automaten is snoep vervangen door fruit en worden voedzame alternatieven geboden en watertappunten (gratis) neergezet.

https://mijngezondeschool.nl/zoektool

Er is dus daadwerkelijk iets mee gedaan en ik zie ook daadwerkelijk resultaat.. Maar ik heb niet de illusie dat het dan ook daadwerkelijk overal geldt en blijkbaar heb je daar dus een heel slecht voorbeeld van te pakken. is het een idee om dit in een ouderraad, studentenraad en/of MR ter sprake te (laten) brengen?

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vandaag in het nieuws: als er niet direct wordt ingegrepen gaat 30 procent van alle horeca binnen een maand failliet.
Denk eens in wat dat betekent voor zoveel mensen en gezinnen.
Behalve voor de eigenaren die hun bedrijf kwijtraken denk ik dat voor gezinnen dit juist een zegen kan zijn als pa of ma niet meer dronken thuis komt omdat het lokale café heeft moeten sluiten ;)

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kees2850

“Lady1234 er is buiten jou wereld van gepensioneerde bejaarden nog een hele andere wereld. Jou denken over de wereld van vandaag is zo beperkt en bekrompen. “

Ik dacht juist dat de moderatie persoonlijke aanvallen had verboden.

U kent mij helemaal niet, dus u hebt geen idee van mijn wereld.

Maar wat dacht u van kappers, masseurs, pedicures? En dan nog de rest van de ZZP-ers. Musici, kunstenaars ga maar door. Ook al twee maanden geen cent omzet en het gaat nog langer duren. Hoeveel van hen krijgen problemen met de geestelijke gezondheidszorg?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

U kent mij helemaal niet, dus u hebt geen idee van mijn wereld.
Ik ken u ook niet maar met mijn mensenkennis wat ik wel heb, heb ik een behoorlijk idee van uw wereld. Maar dat terzijde.
Maar wat dacht u van kappers, masseurs, pedicures? En dan nog de rest van de ZZP-ers. Musici, kunstenaars ga maar door. Ook al twee maanden geen cent omzet en het gaat nog langer duren. Hoeveel van hen krijgen problemen met de geestelijke gezondheidszorg?
Daar hebben we helemaal geen last van gehad, alles draait hier weer gewoon door en iedereen die werkt verdient weer geld. Geen Corona doden en IC problemen...helemaal niets. Is het zo erg dan in Nederland? Dan ben ik toch wel blij met al die steenbokken om mij heen, hoog in de bergen :D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zie nu meer gedragsdeskundigen, psychologen en filosofen aan het woord.
Wat het met een land en de bevolking doet , wanneer alles op zn gat ligt en men het vrijheidsgevoel kwijt is.
Kortom : ' men ' is de regie kwijt over het eigen leven.
Vergelijkbaar met WOII waarin wij werden bezet en successievelijk meer en meer beperkingen kregen opgelegd en dát gaat wringen ; " jongeren " onder de 70 hebben hun leven lang in vrijheid geleefd en zij worden nu voor het eerst ook geconfronteerd met vrijheidsbeperkende maatregelen.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »


Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
30 apr 2020 17:27
De geestelijke gezondheid zie ik nu in mijn directe omgeving , vriendenkring en familie , wel degelijk wat kelderen. Velen kampen met depressieve gevoelens en verwachtingen. Het normale leven is finaal op zijn kop gezet en er is vooralsnog niet zoveel perspectief , op dit moment is alles nog erg ongewis. Men is de structuur kwijt, het gevoel van veiligheid en er zijn toenemende zorgen over de gezondheid.
En over de financiën.

Zeven weken met beperkingen en vandaag ... ik weet niet, wat iedereen heeft, maar de lontjes zijn kort, erg kort. Vanmorgen bij de ingang van het ziekenhuis al getuige van een woordenwisseling om niets. Tussen de middag tijdens een wandeling zijn we opnieuw getuige. De bewoners van een huis maken ruzie met de postbezorger. De bewoners waren in de voortuin aan het werk en wilden de post niet aannemen, ook niet opzij gaan. Daarna bericht van mijn werk: bij een klant was 'de pleuris' uitgebroken en omdat die klant redelijk dichtbij is, moest ik erop af. Opnieuw onderhuidse stress met als aanleiding het eigen Corona-protocol en de beschuldiging, dat iemand zich er niet aan hield. Met dat protocol heb ik korte metten gemaakt, want te ver verwijderd van de praktijk. Nieuwe versie komt straks nog binnen om te beoordelen. Hoera.

Gelukkig gaat het hier in huis wel goed. Dan is thuiskomen echt thuiskomen.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

angel1978 schreef:
30 apr 2020 19:05

Dat lijkt me dan aan de desbetreffende school liggen en vind ik diep triest. Op de scholen waar ik kom zijn eigenlijk alle vette zooi naar de achtergrond verdrongen als ze er nog zijn en vervangen door gezonde alternatieven die prijstechnisch ook nog eens veel aantrekkelijker zijn gemaakt. In de automaten is snoep vervangen door fruit en worden voedzame alternatieven geboden en watertappunten (gratis) neergezet.

https://mijngezondeschool.nl/zoektool

Er is dus daadwerkelijk iets mee gedaan en ik zie ook daadwerkelijk resultaat.. Maar ik heb niet de illusie dat het dan ook daadwerkelijk overal geldt en blijkbaar heb je daar dus een heel slecht voorbeeld van te pakken. is het een idee om dit in een ouderraad, studentenraad en/of MR ter sprake te (laten) brengen?

Bedankt voor de link. Dat is dus mooi, er wordt inderdaad wat mee gedaan. Als dat voor alle punten geldt die genoemd werden in het stuk van de Rijksoverheid dan levert het wellicht nog wat op.

Ach, diep triest. Hoe gezond de schoolkantine ook is, de meeste jongelui doken voor de corona tijd in pauzes en tussenuren de supermarkt in om cola en zakken chips en wat dies meer zij te kopen. Geen idee hoe dat nu gaat eigenlijk. Dus dan is een gezonde schoolkantine ook maar betrekkelijk.

De school doet het gelukkig wel erg goed met het thuisonderwijs. Veel online lessen, duidelijke structuur wat wanneer gedaan moet worden. En dat kan dan ook weer heel anders, begrepen we van ouders die verderop in de straat wonen.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Tuurlijk doet jeugd gewoon wat het zelf wil, alleen wordt het nu minder voor het grijpen gelegd en geeft de school het goede voorbeeld.
Als je dan idd. Watertappunten ( met een smaakje ) gratis beschikbaar stelt zul je toch jeugd blijven houden die voor frisdrank uit de supermarkt gaat, maar elke jongere die toch een keer wat gezonds pakt is er een. Zeker als je het prijstechnisch ook nog verschil laat maken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Obelix1, wij komen hier op jouw niveau uit tegen het einde van het jaar. De luxe raken we kwijt, het gaat alleen om overleven. Kijk maar in de geschiedenis van 1930. Hopelijk krijgen we na de crisis geen oorlog. Jij kunt ons uitleggen hoe het leven verder moet. De meesten hier missen blijkbaar de horeca het meeste.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
30 apr 2020 19:57
ik weet niet, wat iedereen heeft, maar de lontjes zijn kort, erg kort.
Klopt, is hier in de omgeving ook. Vandaag niet zozeer woordenwisselingen gehad, maar je merkt aan de mensen, met name winkelpersoneel, dat er iets is. De vrolijkheid en vriendelijkheid zijn er een beetje af, en dat is niet zomaar.

Maar, ik merk het bij mezelf ook. Nagenoeg volledige sociale isolatie gaat je niet in de koude kleren zitten. Het kost af en toe best moeite om er 'iets van te maken'. Soms gaat het even niet, en dan moet je jezelf weer een schop onder de kont geven. Maar ook die energie wordt steeds minder.

Net even een klein stukje bestrating hersteld en wat schoongemaakt, was toch wel weer even fijn. Maar het weer werkt ook niet mee om lekker in de tuin te klussen. Plus dat, vermoedelijk, een voormalige buurman voor de zoveelste keer om half drie 's nachts aan de bel hing. Gewoon om even lekker te treiteren omdat ik niet met hem van woning wilde ruilen. Vent en vriendin zijn al een jaar of vier weg. Ja, echt. Het is en blijft een dorp van mafklappers hier.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@Wa: deurbel 's nachts uitzetten?
Nijogeth schreef:
30 apr 2020 18:01
Ja, dat was gewoon het voorbeeld uit de enquête van de TU. Daar werden verschillende opties om maatregelen te versoepelen aangegeven. De horeca opengooien stond ver voorop als het ging om het voorkomen van geestelijke gezondheidsproblemen, zelfs meer dan het dubbele van de nummer 2 (weet niet meer precies welke dat was).
Dit zijn de opties van die enquête:
  1. Werknemers in contactberoepen (o.a. kapper) mogen weer werken
  2. Directe familieleden hoeven geen 1,5 meter afstand te bewaren
  3. Verzorgingstehuizen staan bezoek toe
  4. Jongeren hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te bewaren
  5. Bedrijven gaan weer open (horeca en contactberoepen zoals kappers blijven nog wel gesloten)
  6. Horeca en entertainment gaan weer open
  7. Voor mensen die immuun zijn worden alle beperkingen opgeheven
  8. In Friesland, Groningen en Drenthe worden beperkingen opgeheven
Per optie kwamen er schattingen bij voor
  1. Extra druk op de gezondheidszorg
  2. Toename aantal sterfgevallen, boven en onder de 70 jaar
  3. Toename aantal gevallen met blijvend fysiek letsel (ik vermoed dat dit om de uitgestelde zorg gaat)
  4. Afname aantal gevallen met blijvend psychisch letsel (ik vermoed dat hier het Corona-Stress-Syndroom wordt bedoeld)
  5. Afname aantal huishoudens met inkomensverlies

Hier nog een keer per onderdeel met de schattingen erbij. Fijne discussie gewenst! (en blijf a.u.b. netjes) :)

Werknemers in contactberoepen (o.a. kapper) mogen weer werken
Extra druk op zorgsysteem: 8%
Toename aantal sterfgevallen 70+: 1000
Toename aantal sterfgevallen onder de 70 jaar: 150
Toename aantal gevallen blijvend fysiek letsel: 3000
Afname aantal gevallen blijvend psychisch letsel: 10000
Afname aantal huishoudens met inkomensverlies: 75000

Directe familieleden hoeven geen 1,5 meter afstand te bewaren
Extra druk op zorgsysteem: 6%
Toename aantal sterfgevallen 70+: 2000
Toename aantal sterfgevallen onder de 70 jaar: 750
Toename aantal gevallen blijvend fysiek letsel: 10000
Afname aantal gevallen blijvend psychisch letsel: 60000
Afname aantal huishoudens met inkomensverlies: 50

Verzorgingstehuizen staan bezoek toe
Extra druk op zorgsysteem: 15%
Toename aantal sterfgevallen 70+: 3000
Toename aantal sterfgevallen onder de 70 jaar: 300
Toename aantal gevallen blijvend fysiek letsel: 500
Afname aantal gevallen blijvend psychisch letsel: 30000
Afname aantal huishoudens met inkomensverlies: 200

Jongeren hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te bewaren
Extra druk op zorgsysteem: 6%
Toename aantal sterfgevallen 70+: 400
Toename aantal sterfgevallen onder de 70 jaar: 300
Toename aantal gevallen blijvend fysiek letsel: 3000
Afname aantal gevallen blijvend psychisch letsel: 2000
Afname aantal huishoudens met inkomensverlies: 5000

Bedrijven gaan weer open (horeca en contactberoepen zoals kappers blijven nog wel gesloten)
Extra druk op zorgsysteem: 10%
Toename aantal sterfgevallen 70+: 1000
Toename aantal sterfgevallen onder de 70 jaar: 300
Toename aantal gevallen blijvend fysiek letsel: 7500
Afname aantal gevallen blijvend psychisch letsel: 7500
Afname aantal huishoudens met inkomensverlies: 20000

Horeca en entertainment gaan weer open
Extra druk op zorgsysteem: 15%
Toename aantal sterfgevallen 70+: 400
Toename aantal sterfgevallen onder de 70 jaar: 1000
Toename aantal gevallen blijvend fysiek letsel: 3000
Afname aantal gevallen blijvend psychisch letsel: 60000
Afname aantal huishoudens met inkomensverlies: 75000

Voor mensen die immuun zijn worden alle beperkingen opgeheven
Extra druk op zorgsysteem: 20%
Toename aantal sterfgevallen 70+: 1000
Toename aantal sterfgevallen onder de 70 jaar: 500
Toename aantal gevallen blijvend fysiek letsel: 3000
Afname aantal gevallen blijvend psychisch letsel: 1000
Afname aantal huishoudens met inkomensverlies: 20000

In Friesland, Groningen en Drenthe worden beperkingen opgeheven
Extra druk op zorgsysteem: 25%
Toename aantal sterfgevallen 70+: 600
Toename aantal sterfgevallen onder de 70 jaar: 500
Toename aantal gevallen blijvend fysiek letsel: 10000
Afname aantal gevallen blijvend psychisch letsel: 30000
Afname aantal huishoudens met inkomensverlies: 75000


in de enquête is de eis, dat de druk op de zorg met maximaal 50% mag stijgen, liever minder dan 40%.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het verschil in overlijdens per 100.000 tussen Zweden en Nederland (24 resp. 26) vind ik nou niet echt het verschil maken.

Het verschil met Noorwegen is vele malen groter en vind ik veel interessanter: Een week geleden zat Zweden op het vijfvoudige van Noorwegen, nu op het zesvoudige. En dan nog beweren dat Zweden het nu zo goed doet?

Bij de jonge mensen die ik ken, en dat zijn er toch redelijk wat, is geen sprake van wanhoop, opstandigheid, neerslachtigheid of zo. Ze zijn allemaal aan het werk en hebben geen grote problemen. De thuiswerkers met kinderen vinden het wel erg vermoeiend, maar dat is het dan wel.

Ook op straat en in de stad zie ik geen schuimbekkende figuren met een verwilderde blik in de ogen
In andere plaatsen is dat mogelijk anders.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus als de jongeren geen 1,5 meter afstand hoeven houden, daalt het aantal huishoudens met inkomens verlies met 5.000?

Waar is dat op gebaseerd?

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik verwacht dat ouders dan meer kunnen werken en de kinderen gewoon naar school kunnen bijvoorbeeld. Ik gok maar iets.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

mh73 schreef:
30 apr 2020 20:01
Ach, diep triest. Hoe gezond de schoolkantine ook is, de meeste jongelui doken voor de corona tijd in pauzes en tussenuren de supermarkt in om cola en zakken chips en wat dies meer zij te kopen. Geen idee hoe dat nu gaat eigenlijk. Dus dan is een gezonde schoolkantine ook maar betrekkelijk.
Op de school van onze jongen mogen de leerlingen niet van het terrein af tijdens pauzes of uitgevallen/geplande uren. Vette hap en gezond voer ging altijd mee, want hij is een grote eter, zoals elke jongen in zijn leeftijd. Avondeten rustig drie keer een bord vol.
Lady1234 schreef:
30 apr 2020 20:35
Dus als de jongeren geen 1,5 meter afstand hoeven houden, daalt het aantal huishoudens met inkomens verlies met 5.000? Waar is dat op gebaseerd?
Goede vraag. De TU Delft meldt geen bronnen voor deze schattingen (CBS? RIVM? CPB?), wellicht komen ze uit een modelberekening. De schattingen zijn de extra effecten, wanneer een maatregel al op 20 mei wordt ingevoerd in plaats van 20 juli.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Theotrucker schreef:
30 apr 2020 20:09
Obelix1, wij komen hier op jouw niveau uit tegen het einde van het jaar. De luxe raken we kwijt, het gaat alleen om overleven. Kijk maar in de geschiedenis van 1930. Hopelijk krijgen we na de crisis geen oorlog. Jij kunt ons uitleggen hoe het leven verder moet. De meesten hier missen blijkbaar de horeca het meeste.
Ja Theo dat begrijp ik maar al te goed, het niveau daar bedoel je waarschijnlijk de geografische ligging van Nederland. Die is inderdaad erg laag, en ik zou me daar i.d.d. ook erg druk over maken want de zeespiegel blijft wel stijgen. Verder is Corona virus een wereld probleem en niet alleen van Nederland, net zoals jij ook noemt oorlog.
Jij kunt ons uitleggen hoe het leven verder moet?
Nou dat kan ik niet uitleggen hoor Theo, maar ik kan je wel verklappen hoe ik dacht om er zo weinig mogelijk last van te hebben, en dat is emigreren op hoger niveau. Simpel leven Theo, dat kan niet meer in Nederland alles gaat op top niveau en de wereld draait door met een eerst voor onschuldig virusje gehouden, Corona. (deel1)

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lijstje van Jablan bekeken. Mijn indruk is dat zowel de deskundigen als de overheid eigenlijk niet goed weten hoe het nu verder moet. En dus mag de bevolking zich er over uitspreken. En de bevolking weet het ook niet.

Daarnaast zijn het niets anders dan verwachtingen; dat is net als het weer. Buienradar kan nog zulk mooi weer voorspellen, maar het is mij al een paar keer overkomen dat ik ondanks de mooie praatjes een paar flinke regenbuien op de kop kreeg. Je kunt er zo weinig mee, met al die voorspellingen/verwachtingen moet je een flinke slag om de arm houden.

Daarbij is er over zoveel zaken nog onduidelijkheid. Eerst was het dat kleine kinderen eigenlijk geen besmettingen over kunnen brengen, dus ze kunnen naar school; en nu ineens kunnen ze weer wel besmettingen overbrengen. Zit maar een paar dagen tussen beide versies.

Mene
Mene
Tekel
Parsin

Dat heb ik al eerder een keer genoemd, ik meen in een andere discussie. Menselijk bestuur schiet gewoon te kort. Maar zolang er niks beters is, zullen we het ermee moeten doen, en we zullen de gevolgen ervan moeten accepteren.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mijn indruk is dat zowel de deskundigen als de overheid eigenlijk niet goed weten hoe het nu verder moet. En dus mag de bevolking zich er over uitspreken. En de bevolking weet het ook niet.
Huh? Leg uit?
De TU Delft houdt een enquete en dat zie je nu als een uiting dat de deskundigen en overheid niet goed weten hoe nu verder en dat aan het 'volk' vragen? Waar komt die combinatie vandaan?
Daarbij is er over zoveel zaken nog onduidelijkheid. Eerst was het dat kleine kinderen eigenlijk geen besmettingen over kunnen brengen, dus ze kunnen naar school; en nu ineens kunnen ze weer wel besmettingen overbrengen. Zit maar een paar dagen tussen beide versies.
Maar die 2 versies komen toch ook van heel verschillende bronnen? Die 2 versies kunnen zelfs op exact hetzelfde moment naar buiten komen... Wat is daar nu het probleem van? Behalve dat jij blijkbaar behoefte hebt aan 1 gelijke mening voor de hele wereld? Moet je dan niet gewoon naar 1 bron luisteren?

Gesloten