LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

Jablan schreef:
01 mei 2020 19:12
Ik zou geen verband leggen tussen 'het westen' en dit virus. Internationale reizigers hebben het snel over de wereld verspreid en in landen waar de bevolking minder mobiel is, verloopt de verspreiding langzamer.
Dat is waar , de verspreiding ging inderdaad zo hard door het gereis , maar dat is zeker niet de enige oorzaak natuurlijk.
Door toenemende welvaart is er veel meer obesitas in welvarende landen en ook suikerziekte en hart en vaatziekten.
En precies deze mensen gingen het niet redden en stierven. Daarom legde ik dat verband , zo bedoelde ik dat.
schreef:Op basis van onze contacten met de artsen, is leefstijl niet zo relevant. Het enige logische verband lijkt mij tussen leefstijl en opleidingsniveau en in het verlengde daarvan iets meer discipline bij de beperkingen.
Ik denk dan juist aan de mensen die overleden zijn, velen waren te dik en hadden diabetes en meerdere medische problemen.
En minima leven vaker ongezond , deze mensen zijn vaak minder hoog opgeleid en hebben ook meer moeite met de maatregelen.
Ze vinden het al eerder onzin dus dat verband zie ik ook wel.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Kijk naar de landen waar ze het met een korreltje zout af hebben gedaan. USA en VK. Daar hoeven geen feiten en cijfers meer bij.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Theotrucker schreef:
01 mei 2020 19:29
Ben maar blij dat we hier leven en niet in de USA. Geen werk meer, geen geld, geen ziekteverzekering, geen woning, geen eten. Daar komt een echte opstand. Wapens zijn er daar genoeg.
Ik zie steeds meer opstand en hou mijn hart vast.
Ik ben idd blij dat ik hier woon al heb ik ook wel zo mijn bedenkingen .

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Censor schreef:
01 mei 2020 19:36
En minima leven vaker ongezond , deze mensen zijn vaak minder hoog opgeleid en hebben ook meer moeite met de maatregelen.
Ze vinden het al eerder onzin dus dat verband zie ik ook wel.
Toevallig heb ik nog veel contact met oude klasgenoten van het gymnasium (ongeveer de helft is universitair opgeleide, een groot deel van de rest heeft het HBO gevolgd) en praten we hier ook over in een Facebook groep. De meesten zijn het niet eens met de maatregelen en vinden deze teveel 1 kant opwegen. In plaats van alleen het virus aanpakken, had er ergens een balans gezocht moeten worden waarin de economie gewoon door kon draaien. Thuis werken waar mogelijk is er daar 1 van (en in mijn ogen moet dat ook zoveel mogelijk aangemoedigd worden na deze hele crisis) en het in quarantaine plaatsen van risicogroepen was een tweede geweest. DIt in combinatie met het opschalen van het IC bedden en gebruik van gezond verstand zou mogelijk een betere combinatie zijn geweest om een balans te vinden tussen economie, gezondheidszorg (de gewone, maar ook de geestelijke) en de aanpak op dit virus.

Maar de meesten zijn het er wel over eens dat dit niet de juiste aanpak is geweest en dat men nu alles moet gaan doen om de economie in de hele breedte er zo snel mogelijk bovenop te helpen. Dat economie nu even de boventoon moet voeren en dat we daarna maatregelen moeten nemen om de gulden middenweg te vinden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

USA: Gezondheidszorg geprivatiseerd, velen onverzekerd.
VK: Gezondheidszorg als voorziening, tekorten aan alles.

Nederland: lage IC-capaciteit (bedden per 100.000 inwoners), sowieso beperkte toegang tot de zorg en daardoor langer dan nodig in de beperkingen.
Laatst gewijzigd door Jablan op 01 mei 2020 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Och ja, en oude, arme, laagopgeleide en zieke mensen kun je rustig opofferen voor de economie, fijn de horeca weer open. Weekendje naar Barcelona vliegen, studenten gezellig samen zich klem laten zuipen. Tenslotte zijn dat veel belangrijker dingen.

De corona doden hier, die niet arm, niet laagopgeleid, niet ziek waren, zijn blijkbaar nevenschade.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Een weekendje wegvliegen is voorlopig nergens aan de orde, want de grenzen zijn dicht voor toeristen.

Overigens zijn in meerdere landen nu bijeenkomsten met maximaal 10 personen toegestaan, dat vergroot ook het risico op overdracht. Sterker nog: elke beperking, die vervalt, gaat gepaard met nieuwe risico's en die moet je durven nemen.
Laatst gewijzigd door Jablan op 01 mei 2020 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Kees2850 schreef:
01 mei 2020 19:51
Theotrucker schreef:
01 mei 2020 19:40
Kijk naar de landen waar ze het met een korreltje zout af hebben gedaan. USA en VK. Daar hoeven geen feiten en cijfers meer bij.
Ook daar zijn de meeste mensen die sterven oud en met onderliggende ziektes. En ook nog eens arm omdat ze gezondheidszorg niet kunnen betalen.
Ook in rijke regio's gaan daar mensen dood. Maar het is wel duidelijk dat mensen uit armere regio's oververtegenwoordigd zijn.
https://www.bbc.com/news/uk-52506979
En dat er zo'n 100 dode NHS en andere zorg medewerkers zijn, waaronder ook best jonge mensen.
https://www.bbc.com/news/health-52242856

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Iemand die zijn zaak opent tegen de regels weet dat dat het laatste is geweest. Een Coronabon levert een strafblad op.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
01 mei 2020 20:10
Och ja, en oude, arme, laagopgeleide en zieke mensen kun je rustig opofferen voor de economie, fijn de horeca weer open. Weekendje naar Barcelona vliegen, studenten gezellig samen zich klem laten zuipen. Tenslotte zijn dat veel belangrijker dingen.

De corona doden hier, die niet arm, niet laagopgeleid, niet ziek waren, zijn blijkbaar nevenschade.
Kijk je ooit verder dan directe Corona slachtoffers? De financiele crisis , veroorzaakt door Corona, en verergerd door het stilleggen van de economie, gaat een veelvoud aan slachtoffers kosten.
Hoe zou de burger reageren, als we gewoon de rekening presenteren van huidige crisis? (en die krijgt hij links- of rechtsom!)
Vorig jaar hadden we nog een begrotingsoverschot. Dit jaar 90 miljard begrotingstekort. Dat is 5000,- euro per Nederlander! Gezin met 2 kinderen: Rekening van 20.000 euro op de deurmat.
Terwijl eind dit jaar de pensioenen gekort gaan worden. Ik voorzie Griekse toestanden hier…...

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kijkt u ooit verder dan uw portemonnee?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

breien schreef:
01 mei 2020 20:29
Door al deze maatregelen zullen veel mensen in een sociaal isolement zitten en een weinig rooskleurig toekomstperspectief hebben.
Dit en een minder toegankelijke reguliere zorg kan ook slachtoffers maken.
Maar goed. Een coronadode is veel erger dan welke andere dode dan ook.
We krijgen honderdduizenden slachtoffers op elk gebied.😢

Een Corona dode is niet erger dan wie dan ook en echt bijna alles was er op gericht om die IC.s niet opnieuw te laten volstromen. Al het andere was " schijnbaar" minder belangrijk .👎
Daar begint men pas nu echt over te praten.
Hadden we meer IC bedden gehad, meer opgeleide verpleegkundigen , meer PBM , meer gelijk ook de blik op de tehuizen gehad , meer testmateriaal etc , dan was het misschien anders gelopen .

Hadden , tja 🤔
Laatst gewijzigd door moederslink op 01 mei 2020 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik voorzie Braziliaanse toestanden als sommigen hun zin krijgen:

https://www.ad.nl/video/gigantisch-mass ... ie~p144156

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

We hebben het na de oorlog ook opgebouwd. Toen was er geen keus. Alleen maar kansen. Er zit niets anders op. Nu is er ook geen keus.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

angel1978 schreef:
01 mei 2020 20:45
Ik voorzie Braziliaanse toestanden als sommigen hun zin krijgen:

https://www.ad.nl/video/gigantisch-mass ... ie~p144156
Verschrikkelijk :cry:

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Als ik zo hier en daar op een hartje klik is dat niet omdat ik het echt leuk vind,dat is hier niet op zijn plaats,maar omdat ik het geheel of gedeeltelijk met de schrijver eens ben.
En ik heb een beetje moeite met de termen "oude,arme en laagopgeleide mensen" ik ben een beetje oud,niet arm maar wel laag opgeleid.
Lagere school dus.
De rest heb ik geleerd door te leven.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scharrelschipper schreef:
01 mei 2020 20:49
Als ik zo hier en daar op een hartje klik is dat niet omdat ik het echt leuk vind,dat is hier niet op zijn plaats,maar omdat ik het geheel of gedeeltelijk met de schrijver eens ben.
En ik heb een beetje moeite met de termen "oude,arme en laagopgeleide mensen" ik ben een beetje oud,niet arm maar wel laag opgeleid.
Lagere school dus.
De rest heb ik geleerd door te leven.
Er is al veel langer gevraagd om een andere mogelijkheid om ergens mee in te kunnen stemmen dan: “ vind ik leuk”.

Maar er wordt hier gedaan alsof die groep het min of meer aan zichzelf te wijten zou hebben dat ze corona krijgen, of er erger last van hebben.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
01 mei 2020 20:49
De rest heb ik geleerd door te leven.
Dat is heel veel waard.

Dit heb ik eerder geschreven hier en let op de datum:
Jablan schreef:
17 apr 2020 13:30
Weer terug naar de mondkapjes. [...] Hoe lang dragen? Totdat het ding vochtig wordt. Als ze zelfgemaakt zijn, van stof, dan meerdere keren per dag wisselen, wassen op 60 graden en drogen in een hete lucht oven of magnetron. Wel opletten, dat ze goed aansluiten en recht blijven zitten. (Overigens gaan wij voor de Dandy-Outfit. Heeft meer stijl, ziet er minder eng uit en we zijn er ijdel genoeg voor)
Vanavond in het journaal een Belgisch modehuis met design-mondkapjes. Precies wat ik bedoelde. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Theotrucker schreef:
01 mei 2020 20:47
We hebben het na de oorlog ook opgebouwd. Toen was er geen keus. Alleen maar kansen. Er zit niets anders op. Nu is er ook geen keus.
Maar een land opbouwen omdat het gesloopt is door de Duitsers, dat vind ik dan weer heel anders dan een land opbouwen, omdat het vernield is door de eigen regering.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Censor schreef:
01 mei 2020 19:36
Ik denk dan juist aan de mensen die overleden zijn, velen waren te dik en hadden diabetes en meerdere medische problemen. En minima leven vaker ongezond , deze mensen zijn vaak minder hoog opgeleid en hebben ook meer moeite met de maatregelen. Ze vinden het al eerder onzin dus dat verband zie ik ook wel.
Sorry, andere kijk hier.

Gisteren via mijn werk gezien, dat 'onzin' niet de goede term is. Angst staat op de eerste plaats en daar achteraan 'niet goed weten hoe je je goed aan de beperkingen houdt', want alles wordt te ingewikkeld uitgelegd (en alleen in het Nederlands, alleen bij nu.nl zag ik uitleg in andere talen.)

Ik heb gisteren een Corona-protocol van een bedrijf door de papierversnipperaar gedrukt, omdat het zo theoretisch was, dat niemand zich eraan kon houden. Gisteravond laat nog een nieuwe versie ter beoordeling gekregen, commentaar gegeven en vanmorgen bracht de elektronische postduif een mooi A4-tje met heel veel plaatjes en heel erg weinig tekst. Dat werkt, dat wordt aangenomen en nu hopen we, dat op dit bedrijf de hoofden netjes aan de rompen vast blijven zitten, iedereen gezond blijft en geen ambulance nodig is omdat de opgekropte agressie een weg naar buiten zoekt.
Nijogeth schreef:
01 mei 2020 21:06
Maar een land opbouwen omdat het gesloopt is door de Duitsers, dat vind ik dan weer heel anders dan een land opbouwen, omdat het vernield is door de eigen regering.
Correctie, als dat mag: ... omdat het vernield is door de kortzichtigheid van de eigen regeringen.

Gesloten