LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
12 aug 2020 15:43
Dat hele proces zelf zal niet zo simpel zijn inderdaad, maar ik vind het echter heel logisch dat mensen zelfbeschikkingsrecht krijgen en dan is het toestaan van euthanasie in mijn ogen iets heel simpel, maar krijgen we dat er zelfs niet door. Dat zegt eigenlijk al genoeg over het concept 'mensen mogen niet dood' dat in onze wereld verankerd is.

Het zegt al genoeg dat wanneer dat ter sprake gebracht wordt, dat er al enkelen hier direct op springen, zonder zelf hun eigen ideeën erachter te durven verkondigen en dit vooral doen om anderen persoonlijk aan te vallen omdat ze schijnbaar iedereen dood wensen. Ik denk dat de meesten me hier ondertussen wel moeten kennen als het type dat niemand dood zou wensen, tenminste, daar houd ik me dan maar aan vast.
U heeft mij verkeerd begrepen. Ik heb het niet over het proces (de SCEN-arts en de OvJ heb ik niet genoemd). Ik heb het louter en alleen over de persoonlijke beslissing om niet verder te willen leven en de eigen huisarts daadwerkelijk om euthanasie te vragen. Dus niet de enigszins vrijblijvende en hypothetische gesprekken ter voorbereiding op "het geval dat", die elk verstandig mens voert, maar het definitieve besluit als het écht niet meer gaat. Dát is nooit simpel. Dat is het moeilijkste besluit dat iemand ooit moet nemen.

Ik krijg sterk de indruk dat u nog nooit betrokken bent geweest bij euthanasie van een naaste, misschien zelfs nog nooit bij een ellendig en fataal ziekbed van een naaste. Ik helaas wel, en vaker dan mij lief is.

Ik kan u verzekeren dat het zelfs voor intelligente, hoogopgeleide en niet-gelovige mensen, die euthanasie "geregeld" hadden toen zij niet of nog maar nauwelijks ziek waren, soms onmogelijk is om de definitieve vraag aan de huisarts te stellen. Zelfs bij werkelijk uitzichtloos en ondraaglijk lijden blijkt de basale drang om te blijven leven onvoorstelbaar groot. Letterlijk onvoorstelbaar.

Overigens is euthanasie in Nederland uitstekend geregeld; dat "hebben we er allang doorgekregen" als ik uw woorden mag gebruiken.

PeterNij
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2020 17:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterNij »

Iedereen heeft een andere kijk en mening over corona en we zijn er allen toch wel bang voor.
Vooral die 1,5 meter is moeilijk maar hoe zit het met contact besmettingen?
Denk aan producten en oppervlakten die door meerdere mensen aangeraakt worden, zoals levensmiddelenverpakkingen uit supermarkten maar ook in restaurants bestek, tafel en stoelen.
Ook op markten zie dat veel zaken van hand tot hand gaan en dan de verpleegtehuizen waar bloemen in papier/folie door raam of deur worden afgegeven.
Denk mede hierdoor dat we nog niet van deze ziekte af komen.!

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Euthanasie is in Nederland helemaal niet uitstekend geregeld zolang uitzichtloos en ondraaglijk lijden is gekoppeld aan het lichaam en niet aan de geest.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
12 aug 2020 16:55
Euthanasie is in Nederland helemaal niet uitstekend geregeld zolang uitzichtloos en ondraaglijk lijden is gekoppeld aan het lichaam en niet aan de geest.
Die koppeling is er in de basis en in de definitie helemaal niet. Wellicht op sommige ( en wellicht ook teveel ) plekken wel in de uitvoering, maar niet als basis.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@angel1978: kan dat het misschien alleen in de uitvoering zit (ik zal er in moeten duiken), maar veel artsen durven het gewoon niet aan uit pure angst op het matje geroepen te worden door de tuchtcommissie of zelfs door de rechtbank.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
12 aug 2020 15:29
Het zegt eigenlijk al genoeg dat u denkt dat euthanasie iets simpels is. Euthanasie is nooit simpel. Zelfs voor de patiënt die uitzichtloos en ondraaglijk lijdt is het niet simpel, voor de arts die de noodzakelijke handelingen moet uitvoeren is het niet simpel, voor de aanstaande nabestaanden is het niet simpel.
Ik ben eerder ongelukkig met die hele wet. Soms is het beter om niets te regelen, zodat artsen alle handelingsvrijheid hebben, die ze nodig hebben. Dan kun je het hele afscheid van het leven echt goed organiseren, op een manier, waarmee patiënt, arts en nabestaanden tevreden zijn.
PeterNij schreef:
12 aug 2020 16:49
Iedereen heeft een andere kijk en mening over corona en we zijn er allen toch wel bang voor. Vooral die 1,5 meter is moeilijk maar hoe zit het met contact besmettingen?
Die worden nauwelijks gevonden. Schatting uit april was 90% via de lucht, 10% via contact. Nu is het augustus en blijken de onderzoeken, die de mogelijkheid van contactbesmettingen via oppervlaktes aan zouden tonen, onjuist, omdat ze op laboratoriumomstandigheden zijn gebaseerd. Het lukt niet om die onderzoeken buiten een laboratorium te herhalen en dan dezelfde conclusies te trekken.
De enige aangetoonde contactbesmettingen, zijn de neuspeuteraars, die zonder hun handen te wassen anderen hebben aangeraakt.
Nijogeth schreef:
12 aug 2020 16:39
En offtopic? Als het offtopic is om te zeggen dat we moeten kunnen accepteren dat corona mensenlevens kan kosten, omdat dat nu gewoon onderdeel van de natuur is om overbevolking tegen te gaan, dan weet ik niet meer wat ontopic is.
Tot nu toe zie ik niets off-topic aan je mening. Je hebt het woord 'euthanasie' gebruikt en daar sloegen een aantal mensen op aan. Minder mensen is een nobel streven. Graag via natuurlijke weg, niet via foute regimes of oorlogen. Het voordeel van een veel kleinere wereldbevolking: virussen hebben ook minder kans om zich zo snel te verspreiden, als we in deze eeuw nu al drie keer meemaken.

Overigens, Angel1978, de observatie van Nijogeth klopt. Jose2501 heeft je gevraagd waarom jij zo tegen mondkapjes bent en tot nu toe heb je daar geen antwoord op gegeven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
12 aug 2020 16:55
Euthanasie is in Nederland helemaal niet uitstekend geregeld zolang uitzichtloos en ondraaglijk lijden is gekoppeld aan het lichaam en niet aan de geest.
En in de psychiatrie , juist daar wordt euthanasie niet gefaciliteerd.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
12 aug 2020 17:10
ZeerPrivé schreef:
12 aug 2020 16:55
Euthanasie is in Nederland helemaal niet uitstekend geregeld zolang uitzichtloos en ondraaglijk lijden is gekoppeld aan het lichaam en niet aan de geest.
En in de psychiatrie , juist daar wordt euthanasie niet gefaciliteerd.

Klopt, nog 'even' die therapie proberen, oh we hebben ook nog die therapie in de aanbieding. Oh, er is net weer een geheel nieuwe therapie, ook nog maar 'even' proberen. Ondertussen is de patiënt geestelijk (en vaak ook lichamelijk) uitgeput en gesloopt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
12 aug 2020 17:05
@angel1978: kan dat het misschien alleen in de uitvoering zit (ik zal er in moeten duiken), maar veel artsen durven het gewoon niet aan uit pure angst op het matje geroepen te worden door de tuchtcommissie of zelfs door de rechtbank.
Maar de vraag is of die angst gegrond is ( hoeveel zijn er door een tuchtcommissie op het matje geroepen ) en was dat terecht? Of is de angst ongegrond en valt er dus in de uitvoering nog veel te verbeteren, maar is er in de basis dus niet zoveel mis.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nijogeth

U zou tegen uw ouders en oma’s kunnen zeggen : “ ik ben naar een feestje geweest. En heb mij daar uiteraard niet aan de regels gehouden, dus ik kom niet bij jullie”.

Pech voor uw ouders dat u daar nog woont.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

angel1978 schreef:
12 aug 2020 17:16
ZeerPrivé schreef:
12 aug 2020 17:05
@angel1978: kan dat het misschien alleen in de uitvoering zit (ik zal er in moeten duiken), maar veel artsen durven het gewoon niet aan uit pure angst op het matje geroepen te worden door de tuchtcommissie of zelfs door de rechtbank.
Maar de vraag is of die angst gegrond is ( hoeveel zijn er door een tuchtcommissie op het matje geroepen ) en was dat terecht? Of is de angst ongegrond en valt er dus in de uitvoering nog veel te verbeteren, maar is er in de basis dus niet zoveel mis.

Deze zaak zit nog in mijn geheugen https://www.medischcontact.nl/nieuws/do ... enhorn.htm
En deze https://nieuwlicht.eo.nl/artikelen/2020 ... -strafbaar

En dan krijg je dit https://www.bd.nl/opinie/de-rechtszaak- ... oogle.com/

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
12 aug 2020 17:15
Klopt, nog 'even' die therapie proberen, oh we hebben ook nog die therapie in de aanbieding. Oh, er is net weer een geheel nieuwe therapie, ook nog maar 'even' proberen. Ondertussen is de patiënt geestelijk (en vaak ook lichamelijk) uitgeput en gesloopt.
Marktwerking in de GGZ. Na 6 sessies is de therapie beëindigd, daarom een nieuwe therapie omdat de patiënt na 6 sessies nog lang niet klaar is met zijn probleem. Zo krijg je draaideurpatiënten.

Ik vind het wel opvallend, hoeveel goede doelen en patiëntenbelangenorganisaties mee willen rijden op de treeplank van de Coronatram. Heel vaak merk je dat ze momenteel weinig anders om handen hebben en publiciteit zoeken om de inkomsten op peil te houden.
Lady1234 schreef:
12 aug 2020 17:18
U zou tegen uw ouders en oma’s kunnen zeggen : “ ik ben naar een feestje geweest. En heb mij daar uiteraard niet aan de regels gehouden, dus ik kom niet bij jullie”.
Zoiets gebruiken wij als excuus om sommige mensen buiten de deur te houden. :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 9989
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
12 aug 2020 17:18
@nijogeth

U zou tegen uw ouders en oma’s kunnen zeggen : “ ik ben naar een feestje geweest. En heb mij daar uiteraard niet aan de regels gehouden, dus ik kom niet bij jullie”.

Pech voor uw ouders dat u daar nog woont.
Laten we het zo zeggen dat we daar inderdaad over gesproken hebben, maar aangezien iedereen het er bij ons thuis wel over eens is dat ik het al heb gehad (mijn zusje is positief getest) en mijn ouders mogelijk ook, doen we hier niet zo moeilijk. Deden ze ook niet toen mijn zusje positief getest was, toen hielden ze ook geen afstand.

Wat betreft mijn beide oma's, daar houd ik inderdaad gewoon zelf rekening mee. Zo moeilijk is dat niet bij de ene oma, omdat zij daar zelf ook duidelijk in is. De ander moeten we echt tegen zichzelf in bescherming nemen, want die doet net of er niets aan de hand is en zat maandenlang te zeuren dat ze het onzin vond dat ze zo'n stom karretje moest pakken in de supermarkt en afstand moest houden. Maar persoonlijk vind ik niet dat daardoor ieder ander persoon maar rekening met haar moet houden, het is in eerste instantie haar eigen keuze niet mee te willen doen aan de coronamaatregelen

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zoiets gebruiken wij als excuus om sommige mensen buiten de deur te houden. :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
12 aug 2020 17:29
Lady1234 schreef:
12 aug 2020 17:18
@nijogeth

U zou tegen uw ouders en oma’s kunnen zeggen : “ ik ben naar een feestje geweest. En heb mij daar uiteraard niet aan de regels gehouden, dus ik kom niet bij jullie”.

Pech voor uw ouders dat u daar nog woont.
Laten we het zo zeggen dat we daar inderdaad over gesproken hebben, maar aangezien iedereen het er bij ons thuis wel over eens is dat ik het al heb gehad (mijn zusje is positief getest) en mijn ouders mogelijk ook, doen we hier niet zo moeilijk. Deden ze ook niet toen mijn zusje positief getest was, toen hielden ze ook geen afstand.

Wat betreft mijn beide oma's, daar houd ik inderdaad gewoon zelf rekening mee. Zo moeilijk is dat niet bij de ene oma, omdat zij daar zelf ook duidelijk in is. De ander moeten we echt tegen zichzelf in bescherming nemen, want die doet net of er niets aan de hand is en zat maandenlang te zeuren dat ze het onzin vond dat ze zo'n stom karretje moest pakken in de supermarkt en afstand moest houden. Maar persoonlijk vind ik niet dat daardoor ieder ander persoon maar rekening met haar moet houden, het is in eerste instantie haar eigen keuze niet mee te willen doen aan de coronamaatregelen
Maar dan zijn we het op dat punt toch eigenlijk gewoon eens. De jongere die zelf het risico wil lopen op een besmetting ( en relatief weinig risico loopt hier veel last van te hebben ) is de verantwoordelijke partij om de zwakkere te beschermen. Deze jongere is diegene die de keuze maakt om het risico op besmetting te lopen en is ook de enige die dit echt weet. Daar ligt dus de verantwoordelijkheid op bescherming van de ander.

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Meiklokje »

@Lady1234: wat een gemene, onfatsoenlijke en onnodig kwetsende opmerking aan het adres van Nijogeth: "Pech voor uw ouders dat u daar nog woont". Ieder die hier post dan wel regelmatig mee leest (zoals ik) is uw mening t.a.v. Nijogeth meer dan duidelijk. U laat geen kans onbenut om sneer na sneer uit te delen, bah!

@Nijogeth: petje af voor het geduld waarop u steeds weer heel geduldig en netjes die vervelende forum steekvliegen pareert. Dat zou mij niet lukken, vandaar ook dat meelezen

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@meiklokje

Wat is er gemeen, onfatsoenlijk en onnodig kwetsend aan die opmerking?

Nijogeth woont nog thuis, maar hij voelt zich niet geroepen zich in te houden met feestjes, terwijl hij toch weer thuis komt bij ouderen. Maar daar schijnt iedereen het al gehad te hebben, denkt men.

Nijogeth
Berichten: 9989
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee Angel, daarover zijn we het niet eens. Het is een klein nuanceverschil. In mijn ogen gaat het niet specifiek om oudere of jongere. Het gaat puur om de keuze die een persoon maakt. Als mijn oma er lak aan heeft om anderhalve meter afstand te houden, terwijl zij duidelijk in de risicogroep hoort, kan ik het niemand kwalijk nemen als zij het virus oploopt. Dat is haar keuze.

Het is makkelijker om mensen die bang zijn ziek te worden zelf afstand te laten houden, dan anderen de verantwoordelijkheid te geven dat te doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
12 aug 2020 17:15
moederslink schreef:
12 aug 2020 17:10
ZeerPrivé schreef:
12 aug 2020 16:55
Euthanasie is in Nederland helemaal niet uitstekend geregeld zolang uitzichtloos en ondraaglijk lijden is gekoppeld aan het lichaam en niet aan de geest.
En in de psychiatrie , juist daar wordt euthanasie niet gefaciliteerd.

Klopt, nog 'even' die therapie proberen, oh we hebben ook nog die therapie in de aanbieding. Oh, er is net weer een geheel nieuwe therapie, ook nog maar 'even' proberen. Ondertussen is de patiënt geestelijk (en vaak ook lichamelijk) uitgeput en gesloopt.
😢 [sarcasme aan !] Therapie ????? GRAPJE zeker!
Nooit therapie! Gewoon weer een andere pil er in proppen of platspuiten of naar de isoleer 😩 .
Drugsgebruik, alcoholgebruik, zich te pletter vervelen, geen structuur en wat lamballen in de tuin of in de huiskamer en pillen uitspugen , hup dan maar een dwangspuit in je bil.

Nijogeth
Berichten: 9989
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Meiklokje schreef:
12 aug 2020 17:39
@Lady1234: wat een gemene, onfatsoenlijke en onnodig kwetsende opmerking aan het adres van Nijogeth: "Pech voor uw ouders dat u daar nog woont". Ieder die hier post dan wel regelmatig mee leest (zoals ik) is uw mening t.a.v. Nijogeth meer dan duidelijk. U laat geen kans onbenut om sneer na sneer uit te delen, bah!

@Nijogeth: petje af voor het geduld waarop u steeds weer heel geduldig en netjes die vervelende forum steekvliegen pareert. Dat zou mij niet lukken, vandaar ook dat meelezen
Kwetsend is het niet. Het zou kwetsend zijn als iemand die mij persoonlijk kent en de situatie daadwerkelijk duidelijk in beeld heeft, zoiets zou zeggen. Toch bedankt dat u het voor me op neemt, maar ik weet dat ik op dit vlak wel vaker wat felheid kan verwachten.

In andere topics kan ik het vervolgens weer wel met Lady eens zijn. Het heeft verder geen zin om onnodige vetes te starten, zeker als het me persoonlijk redelijk koud laat wat mensen op een forum (overigens heb ik ook in het echte leven een aardig dikke huid) over of tegen me zeggen. Dan zou het me teveel energie kosten (aldus Nijogeth, liggend in een zwemband drijvende in het zwembad).

Gesloten