LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
21 okt 2020 09:39
sjohie schreef:
21 okt 2020 09:24
De mortaliteit zit rond de 0,25%.
Eigenlijk moet ik het terugzoeken, maar jouw cijfer is lager, dan wat ik in mijn geheugen heb zitten. Een kwart procent betekent vier gevallen om op een vol procent uit te komen en dan moeten in jouw theaterzaal 400 mensen zich aanmelden. Maakt niet uit, ik volg je redenering helemaal, al gebruik ik zelf een andere methode om mensen te overtuigen van nut en noodzaak. Vragen stellen.
- Waar ben je bang voor?
- Wat vind je moeilijk aan de maatregelen?
- Waar lig je wakker van?
Enzovoort.
Ik ben altijd verrast, dat we in zo'n gesprek op een heel ander onderwerp uitkomen dan Corona.
WHO heeft wat rudimentaire cijfers, maar het verschilt tussen 0,005 bij pubers, tot >20% bij 80+-ers, dus het is niet één in beton gegoten getal. Deze site heeft veel goede achtergrond info over wat we wel en niet meten, en wat bijvoorbeeld het gevolg is van voortschrijdend inzicht in de zorg voor coronapatiënten. Zo kunnen we in Nederland nu veel meer mensen van de IC afhouden als bij de 1e golf, simpelweg omdat we meer weten over de behandelingen die mensen in een gewoon ziekenhuisbed kunnen krijgen.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maarja, contactonderzoek en testen is hier al vanaf het begin een probleem. Bij het contactonderzoek kan het goed zijn dat je pas na een week wordt gebeld en als iemand in jouw directe omgeving positief test, zou de logica zeggen dat je dan ook getest gaat worden. Maar nee, men raadt liever een quarantaine aan in plaats van duidelijkheid verschaffen. Gewoon de mensen uit dat contactonderzoek testen en je hebt direct duidelijkheid.

Dan blijf je alleen de vals positieven en de vals negatieven over houden. En dat zijn er stiekem nog best veel, daar zou ook eens naar gekeken moeten worden, want de testen zoals ze nu zijn, die zijn nog veel te foutgevoelig.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Voor wat de maatregelen betreft is de mortaliteit ook van minder grote waarde. Mensen die ageren tegen de maatregelen voeren vaak de mortaliteit als argument op en vergelijken dit dan (terecht of onterecht) met de mortaliteit van bijvoorbeeld de griep. Vaak komt daar dan nog het argument bij dat de mensen die er aan overlijden ook nog onderliggende aandoeningen hebben. En we hebben het zeker over mensenlevens, maar voor de maatregelen is de mortaliteit van ondergeschikt belang, bot gezegd.

Wat vooral van belang is, is de druk op de zorg. De ziekenhuizen kunnen niet meer de zorg leveren die ze horen te leveren en moeten dus zaken uitstellen of afzeggen, vooral geplande niet-levensbedreigende zaken lijden hieronder. En ja, dan kan je inderdaad discussieren of er in de afgelopen jaren wellicht teveel bezuinigd is op de zorg, of dat zo is weet ik niet, maar die hele discussie is interessant om achteraf mee te nemen in de evaluatie, dan kan je mogelijk concluderen dat de reden dat de zorg het niet aan kon, te wijten was aan bezuinigingen. Maar het lost het probleem waar we nu mee zitten niet op.

Ook een veelgehoord argument op social media is dat mensen zich maar niet meer moeten laten testen, dan daalt het aantal positieve uitslagen ook. Ja, duh, dat lijkt me logisch. Maar daar verdwijnt het virus niet van.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar de normale ziekenhuisbezetting is tussen de 15 en 20 duizend bedden per dag. Op papier zouden we er 37.000 moeten hebben. Dan zouden er toch tot de 17.000 bedden voor covid moeten zijn, voordat men andere bedden moet gaan gebruiken.

Wat IC betreft, dat ligt moeilijker. Dat kunnen we gelukkig wat oprekken is al gebleken. Want we zijn natuurlijk ook in 5 jaar van 1900 naar 1200 bedden terug gegaan. Toen de IC's in 2018 stampvol lagen vanwege de griepepidemie, had men eigenlijk al in moeten grijpen, hopelijk doet men dat nu ook. Gemiddeld gezien zijn er 800 ic-bedden standaard bezet, dus dat is een heel groot deel van de capaciteit, dus die verlaging zal echt terug gedraaid moeten worden. Momenteel haalt men die 800 echter ook niet, dus hebben we voor de IC wat meer speling dan de 400 die er nu liggen. Gelukkig is daar de stijging echt heel klein.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Nijogeth schreef:
21 okt 2020 11:24
Maar de normale ziekenhuisbezetting is tussen de 15 en 20 duizend bedden per dag. Op papier zouden we er 37.000 moeten hebben. Dan zouden er toch tot de 17.000 bedden voor covid moeten zijn, voordat men andere bedden moet gaan gebruiken.
Daar hebben we weer zo'n dooddoener die ergens een cijfer vandaan haalt, maar niet het hele verhaal leest. Onder dat aantal vallen álle bedden. Van wieg, kraambed, ok-bed, bedden op de spoed, dialyse en ga zo maar door. Dat betekent niet dat we in de Nederlandse ziekenhuizen op enig moment tegelijkertijd zorg kunnen bieden aan die 37.000 die je noemt. Daarnaast heb je naast een bed ook personeel nodig dat de zorg kan verlenen. Als ik de informatie zo lees die ik kan vinden, kan er in het ziekenhuis aan 12.500 volwassenen zorg verleend worden, mits voldoende personeel.

https://www.welingelichtekringen.nl/gee ... -niet.html

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
21 okt 2020 11:05
Maarja, contactonderzoek en testen is hier al vanaf het begin een probleem. Bij het contactonderzoek kan het goed zijn dat je pas na een week wordt gebeld en als iemand in jouw directe omgeving positief test, zou de logica zeggen dat je dan ook getest gaat worden. Maar nee, men raadt liever een quarantaine aan in plaats van duidelijkheid verschaffen. Gewoon de mensen uit dat contactonderzoek testen en je hebt direct duidelijkheid.

Dan blijf je alleen de vals positieven en de vals negatieven over houden. En dat zijn er stiekem nog best veel, daar zou ook eens naar gekeken moeten worden, want de testen zoals ze nu zijn, die zijn nog veel te foutgevoelig.
De teststraten kunnen de aanloop nu al niet aan. Als iedereen die in contact geweest is met iemand die positief getest is, ook nog eens getest moet worden dan loopt het helemaal in het honderd. Wat heeft het voor zin om iemand die geen klachten heeft, te testen?
En test je de ene dag negatief, kun je 2 dagen later toch positief zijn.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

sjohie schreef:
21 okt 2020 09:24
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik gooi 'm er nog eens in. De mortaliteit zit rond de 0,25%. Dat is een factor vijf meer voor het influenzavirus wat elk jaar ook rond gaat, en ~0,05% mortaliteit kent, oa door groepsimmuniteit, het aanwezig zijn van een vaccin, en het feit dat als net de ene dit jaar populaire stam niet in de griepprik zit, wat voorkomt, die prik er dan wel voor zorgt dat het ziektebeeld wat milder verloopt voor die populaire stam. 2 factoren die er voor corona niét zijn, en dus die grotere mortaliteit tov de griep grotendeels veroorzaken.

Dan de ~0,25% mortaliteit van Covid-19. 0,25% klinkt niet zo erg hoog, toch? Ik bedoel, als ik dat percentage loonsverhoging krijg, haal ik mijn schouders op. Maar het gaat om mensenlevens, en niet om geld, dus wat perspectief lijkt me handig.

Die ~0.25 vertaalt zich volgens virologen en statistici naar ~1:258. Ik stel het volgende experiment voor. Ik vraag 258 willekeurige Nederlanders plaats te nemen in een theater, met de gordijnen dicht. Vervolgens vraag ik die mensen één voor één het podium op, en nodig ze uit om door die dichte gordijnen te lopen. 257 mensen gaan via de coulissen naar de foyer voor koffie met een bijtje, maar eentje krijgt een nekschot, en gaat de gereedstaande lijkwagen op het parkeerterrein op. Zou jij in die zaal gaan zitten, of één van je dierbaren dat laten doen?

Dát is waar al die regels voor zijn.

Volgens mij reageerde ik op de idiote stelling van iemand anders dat iemand die zich niet aan de regels houdt, dan maar geen recht meer heeft op medische hulp.

Ik stipte daarbij alleen aan dat de eerste verwachtingen, een mortaliteit van 3,5%, inmiddels fors zijn bijgesteld.

Nergens zeg ik, dat iemand zich niet aan de maatregelen moet houden of zelfs dat ik of mijn kinderen zich er niet aan houden.

Dus ik snap deze reactie eigenlijk niet zo.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
20 okt 2020 18:27
Ach ja, volgens de regels van Reggie krijgt niemand meer medische hulp als ze hun oma hebben geknuffeld in de afgelopen 7 maanden. Oja, en die oma ook niet. Lekker dan.
Volgende keer een beetje beter je best doen met lezen ? :-)

Feestjes zijn not done, dus doe jij aan een feestje mee.....geen medische hulp.

Oma had ik het nergens over gehad dus doe je huiswerk knaap.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
20 okt 2020 15:57
Ik zeg maar zo ....hou je je niet aan de regels , heb je ook geen recht op medische hulp.
Wat zei je Reggie?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
21 okt 2020 12:25
reggie2 schreef:
20 okt 2020 15:57
Ik zeg maar zo ....hou je je niet aan de regels , heb je ook geen recht op medische hulp.
Wat zei je Reggie?
Nogmaals lezen sufkont.

Waar staat oma wijsneus.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lees eerst mijn reactie dan nog eens. Ik zeg dat als ik mijn oma knuffel, mijn oma en ik ons beiden niet aan de maatregelen hebben gehouden en dus geen recht op medische hulp hebben. Vergeet niet dat anderhalve meter afstand houden wanneer mogelijk ook een maatregel is, al sinds maart.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Precies, dat bedoel ik juist. Niet aan de regels houden is niet aan de regels houden. En dat geldt dan dus voor iedereen in elke situatie.

Ik had vanochtend iemand in de winkel, die iets bracht ter reparatie. Ze kwam het net ophalen. Toen ze wegging zei ze nog: mijn dochter is net positief getest. Nu moet ik ook in quarantaine. Maar ik moet morgen naar de kapper!

Zoals ik al aangaf: bijna niemand houdt zich aan de regels is mijn ervaring. Behalve de mondkapjes in het OV, dat doet bijna iedereen hier.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
21 okt 2020 14:21
Precies, dat bedoel ik juist. Niet aan de regels houden is niet aan de regels houden. En dat geldt dan dus voor iedereen in elke situatie.

Ik had vanochtend iemand in de winkel, die iets bracht ter reparatie. Ze kwam het net ophalen. Toen ze wegging zei ze nog: mijn dochter is net positief getest. Nu moet ik ook in quarantaine. Maar ik moet morgen naar de kapper!

Zoals ik al aangaf: bijna niemand houdt zich aan de regels is mijn ervaring. Behalve de mondkapjes in het OV, dat doet bijna iedereen hier.
Nou ja, en als je ziet hoe sommige mensen die mondkapjes in de winkels dragen. Onder de kin, op de kin, alleen de mond bedekt, alleen de neus bedekt, aan één oor hangend. Dat heeft toch ook totaal geen zin. Maar goed, het is nog niet verplicht dus het kan nog allemaal.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou idd, het worden al " chin diapers " genoemd >>>>kin luiers :lol:
Of ze doen het af en weer om , tijdens praten, drinken, eten en roken.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Heb je weleens met je iphone proberen te betalen met je mondkapje op.. 😷

Hoe kan het nou dat hij me niet herkend op gezichtsherkenning. :roll:

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een hapje eten gaat ook lastig met zo’n ding.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Lady1234 schreef:
21 okt 2020 14:49
Een hapje eten gaat ook lastig met zo’n ding.
>>
Wel goed voor die corona kilo's :idea:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
21 okt 2020 14:49
Een hapje eten gaat ook lastig met zo’n ding.
:lol: waar het om gaat is natuurlijk dat steeds hetzelfde mondkapje op en af gaat, in een broekzak wordt gepropt en vervolgens weer opgezet wordt.
Ik zie het in de bus ook : dat ding gaat af bij het uitstappen , wordt in zak of tas gepropt of los in de hand gehouden of op één oor en gaat weer op bij het instappen in een vlg bus.
Dat werkt dus niet :D

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik ben van mening dat het mondkapje waardeloos is om jezelf te beschermen.
Zeker omdat een besmetting nog steeds via de ogen kan en een kapje daarvoor hebben we niet.

Ik denk dat het voor ons "burger" alleen een bescherming biedt aan alle medemensen om de drager heen.
Ik draag dus een mondkapje om het risico op besmetting voor anderen te minimaliseren.
Zeker omdat ik een erg sterk gestel heb en kan dus besmettelijk zijn zonder het te weten.
En dat is dubbel werkend als ik ook nog eens de juiste afstand respecteer.

Een medisch mondkapje is wel voor bescherming van de drager maar moet in combinatie van oogbescherming gedragen worden.
Dan is de barrière, twee kanten op, toch wel behoorlijk functioneel.

Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat het probleem ZEKER ook aan de buitenkant van de bescherming kan zitten, door de omgeving waar je werkt.
Laatst gewijzigd door hebra98 op 21 okt 2020 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
21 okt 2020 15:01

Dat werkt dus niet :D

Je kan bijna zeker rekenen op een totale lockdown. Helaas.

Gesloten