LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb nu al 3 weken hetzelfde wegwerpding in mijn jas zitten. Die is in totaal maximaal 5 minuten op mijn gezicht geweest op plekken waar de winkel aangaf dat het moest. Elke keer was ik wel weer blij dat ie af mocht.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Typisch dat het OMT nog steeds zegt dat, als iedereen zich aan de basisregels houdt, het niet nodig is om een mondkapje te dragen.
Maar goed, het volk vroeg om het dragen van mondkapjes, dus heeft de politiek besloten om ze hun zin te geven.
Ik heb zelf nog steeds het gevoel dat die niet-medische mondkapjes heel weinig bijdragen aan het niet verspreiden van het virus.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
21 okt 2020 15:14
moederslink schreef:
21 okt 2020 15:01

Dat werkt dus niet :D

Je kan bijna zeker rekenen op een totale lockdown. Helaas.
En dan? Volgens mij is ondertussen wel duidelijk dat een lockdown geen effect heeft, het virus daarna weer opkomt en het de economie helemaal kapot maakt. De mensen die daar nog om roepen moeten toch echt wereldvreemd zijn.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Nogmaals, denk ik dat we het virus ook gewoon doorgeven door te groeten met de elleboog.
En als je niest of hoest "aan de binnenkant" zit het natuurlijk ook aan de buitenkant.

En voor iedereen die dan niet de reactiesnelheid heeft om te niesen in zijn elleboog geven we het gewoon door met een "box". 👊👊

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
21 okt 2020 15:21

En dan? Volgens mij is ondertussen wel duidelijk dat een lockdown geen effect heeft, het virus daarna weer opkomt en het de economie helemaal kapot maakt. De mensen die daar nog om roepen moeten toch echt wereldvreemd zijn.

Ah, altijd leuk , 1 van de 17 miljoen virologen ook nog hier op het net.

Zo doorgaan dat is slim. Maar goed......blijkt ook dat je dat niet bent.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

'Boks ouwe' krijgt dan wel weer een andere betekenis.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zelf dragen ve mondkapje kan mij zeker niet voor 100 % beschermen.
Het enige " voordeel " is dat het zo zichtbaar is dat we nog steeds met Corona te maken hebben, het drukt je met de neus op de feiten ( letterlijk :wink: ).
Én, ik merk dat met zo.n ding op, ik niet aan mijn gezicht kom.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

reggie2 schreef:
21 okt 2020 15:30

Ah, altijd leuk , 1 van de 17 miljoen virologen ook nog hier op het net.

Zo doorgaan dat is slim. Maar goed......blijkt ook dat je dat niet bent.
Wat zou u zelf dan voorstellen? Hoe lang zou een totale lock-down wel niet moeten duren voordat er een kans is dat het virus geheel uitgeroeid is?

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De niet medische mondkapjes beschermen de drager er van 0,0%. Dat wordt al minstens een half jaar vermeld in alle media (ook in dit topic al meerdere keren) die je maar kunt bedenken.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jose2501 schreef:
21 okt 2020 15:40
Dat zijn er nogal wat. Wereldvreemd omdat ze vragen om een totale lockdown. Maar wat stel je zelf voor op dit moment @nijogeth?
Nee, wereldvreemd omdat ze zich niet verdiepen voordat ze zoiets roepen. Het nut van een totale lockdown is nergens gebleken, behalve op geïsoleerde plekken (eilanden) waar niet teveel buitenlands verkeer is, zoals Japan. Een lockdown is nutteloos in Nederland, want die moet voor een land wat afhankelijk is van logistieke bewegingen duren tot corona volledig weg is. Dus jaren.

Verder is een effect van een lockdown t.o.v. een lockdown die we nu hebben vooral in de economie te merken. Bedrijven worden volledig lamgelegd en men mag alleen nog boodschappen doen. Dat bleek in Italië en Spanje (maar ook België) ook heel goed te werken, want daar waar je zou denken dat het aantal besmettingen na 2 weken bijna 0 zou zijn, duurde het veel langer om af te bouwen dan in Nederland.

Het probleem met alle maatregelen is dat alles reactie is. Er moet gewoon een plan komen met maatregelen die de besmettingen ongeveer constant houden. Het is niet slim te focussen om de besmettingen zo laag mogelijk te houden. Je moet de pieken en dalen proberen te middelen, zodat je de verspreiding uit kan spreiden.

En wat we nu moeten doen? Helemaal niets. Een lockdown gaat de situatie echt niet onder controle krijgen, geduld wel, het duurt namelijk gewoon even voor het effect van maatregelen zichtbaar wordt.

En daarna doorpakken met maatregelen die tot het einde van corona dragelijk zijn en de besmettingen constant houden. Dat in combinatie met het direct de dag erop testen van de personen die het meest direct contact hebben gehad met een persoon die positief is getest.

Dat brononderzoek laten hangen (veel te vaak leidt het nergens naar) en puur focussen op contactonderzoek. Op het moment dat je getest gaat worden lever je al een lijst met de 10 mensen die het dichtst contact met je hadden in en die worden al gebeld voor je überhaupt het resultaat weet. Test je positief, kunnen zij direct de dag erna gaan testen en hun eigen lijstje meenemen.

Contactonderzoek en testen moeten prioriteit gaan krijgen, zodat we controle kunnen houden. Maarja, in de zomer hadden we duizenden tests per dag over, maar ook toen werden mensen die in direct contact waren geweest niet toegelaten om te testen. Want ja, je moest eerst klachten hebben. Ook al kun je besmettelijk zijn zonder klachten.

Nu denken dat een lockdown een of andere wonderoplossing is, is in mijn ogen dus gewoon wereldvreemd. Dan heb je de afgelopen maanden niet echt om je heen gekeken.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
21 okt 2020 15:30
Nijogeth schreef:
21 okt 2020 15:21

En dan? Volgens mij is ondertussen wel duidelijk dat een lockdown geen effect heeft, het virus daarna weer opkomt en het de economie helemaal kapot maakt. De mensen die daar nog om roepen moeten toch echt wereldvreemd zijn.

Ah, altijd leuk , 1 van de 17 miljoen virologen ook nog hier op het net.

Zo doorgaan dat is slim. Maar goed......blijkt ook dat je dat niet bent.
Mensen met een andere mening niet slim noemen , en dit zonder enige onderbouwing, Hoe slim is dat?

17 miljoen virologen: Het is nu juist het probleem dat alleen de virologen aan het woord zijn.
Het begrotingstekort dit jaar van meer dan 7% , en de miljarden die komend jaren naar EU herstelfonds gaan, gaan echt meer pijn doen dan wat oversterfte in hogere leeftijdscategorie

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

hebra98 schreef:
21 okt 2020 15:14
Zeker omdat een besmetting nog steeds via de ogen kan en een kapje daarvoor hebben we niet.

Breng nou niemand op ideeën...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
21 okt 2020 16:08
Het is nu juist het probleem dat alleen de virologen aan het woord zijn.
Het begrotingstekort dit jaar van meer dan 7% , en de miljarden die komend jaren naar EU herstelfonds gaan, gaan echt meer pijn doen dan wat oversterfte in hogere leeftijdscategorie
Nee, het zijn niet zozeer de virologen die aan het woord zijn, het zijn de artsen die aan het woord zijn. En zoals ik al aangaf, het probleem zit hem niet in de oversterfte, bot gezegd is dat een nare bijwerking. Het probleem zit hem in de ziekenhuizen die mogelijk lamgelegd worden doordat ze overstelpt gaan worden met coronapatienten. En dan ligt de nadruk nog niet eens zo zeer om de oudere mensen, bot gezegd leggen die geen al te grote druk op de zorg, die verblijven er namelijk relatief kort, tenzij ze het virus overleven. Het probleem zit hem in de generatie die het virus lichamelijk gezien wel kunnen bevechten, maar daardoor wel afhankelijk zijn van intensieve zorg.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Moeten we ook niet het aantal besmettingen loslaten als indicator van het probleem?

Want er wordt nu veel meer gestest en daar komen dan natuurlijk meer besmettingsgevallen bij.
Ik denk dat, wat nu en vroeger nog steeds gelijk zal zijn, is het aantal opnames in de ziekenhuizen.

Als we nu meer "geteste" besmettingen hebben maar de ziekenhuis opnames stijgen maar minimaal..
Dan kan het zijn dat er "eerder" ook veel meer besmettingen waren maar we het niet wisten en ons daar nu mee in de vingers snijden.

De enige werkelijk betrouwbare benchmark is nu alleen nog het aantal opnames in het ziekenhuis.

Want met of zonder testen zal die aangeven hoe erg de situatie werkelijk is t.o.v. het begin.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:
21 okt 2020 15:45


Wat zou u zelf dan voorstellen? Hoe lang zou een totale lock-down wel niet moeten duren voordat er een kans is dat het virus geheel uitgeroeid is?
Ik zit niet op een lockdown te wachten, als iedereen zich aan de regels had gehouden, hadden we dit nu niet.

En ga dan niet zeggen, valt wel mee.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
21 okt 2020 16:08


17 miljoen virologen: Het is nu juist het probleem dat alleen de virologen aan het woord zijn.
Het begrotingstekort dit jaar van meer dan 7% , en de miljarden die komend jaren naar EU herstelfonds gaan, gaan echt meer pijn doen dan wat oversterfte in hogere leeftijdscategorie
Die miljarden kunnen nog steeds niet tegen een mensenleven op. Die is belangrijker dan de economie, die komt wel weer op de pootjes terecht.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
21 okt 2020 16:08
..... wat oversterfte in hogere leeftijdscategorie
Als die oversterfte een ver van je bed show is, ja dan wel. maar zodra er iemand in je directe omgeving overlijdt door corona nadat die besmet is geraakt door iemand en die besmetting voorkomen had kunnen worden, dan is het wel iets anders dan "wat oversterfte in hogere leeftijdscatergorie" .

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

kuklos schreef:
21 okt 2020 16:41
16again schreef:
21 okt 2020 16:08
..... wat oversterfte in hogere leeftijdscategorie

Als die oversterfte een ver van je bed show is, ja dan wel. maar zodra er iemand in je directe omgeving overlijdt door corona nadat die besmet is geraakt door iemand en die besmetting voorkomen had kunnen worden, dan is het wel iets anders dan "wat oversterfte in hogere leeftijdscatergorie" .

Kom ik toch weer even terug op wat ik in het begin van dit hele verhaal ook zei. Wat is dan in precies dezelfde situatie als die jij beschrijft het verschil met iemand die overlijdt aan griep? Je weet wel, dat ook besmettelijke virus waarbij het blijkbaar niet uitmaakte wie je besmette? Waarbij zelden of nooit maatregelen getroffen werden.
Waarbij niemand zich ooit druk maakte om diezelfde oversterfte in diezelfde categorie?

Als mijn oma zou overlijden aan griep doet mij dat toch net zoveel als wanneer mijn oma aan corona of door, ik zeg maar wat, een aanrijding zou overlijden? Ik vind die gedachtengang zo krom.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

mh73 schreef:
21 okt 2020 17:17

Ik vind die gedachtengang zo krom.
Niks kroms aan, sowieso als het iemand in familiekring, of vrienden of kennissen , valt het zwaarder.

Maar als jij corona gaat vergelijken met griep.......tja......dan ben je sowieso niet goed bezig.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tegen de griep worden wel degelijk maatregelen getroffen. Allereerst de leeftijdsafhankelijke jaarlijkse gratis inenting. En dan daarnaast ook nog de inenting voor kwetsbare personen jonger dan die leeftijd.

Gesloten