LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
21 okt 2020 19:21
(...)
De reguliere zorg kan op zich ook doorgaan, wanneer er speciale Covid19-ziekenhuizen zouden zijn, maar ja ... (...)
In Tsjechië, waar het ook slecht gaat hebben ze nu even buiten Praag een noodhospitaal uit de grond gestampt, speciaal voor Coronapatienten.

In China hadden ze dat ook in het begin al vrij snel operabel.
Het kan , maar dan moet er wel opgeleid personeel zijn.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

En het personeel opleiden ... Regeren is vooruitzien. Met excuus voor mijn cynisme.
hebra98 schreef:
21 okt 2020 19:26
Nette reactie, puntsgewijs.. Helemaal mee eens. 👍👍
Thankx. Na een dag vol andere dingen kom ik nog terug op deze reactie op Sjohie's benadering:
Jablan schreef:
21 okt 2020 09:39
... Maakt niet uit, ik volg je redenering helemaal, al gebruik ik zelf een andere methode om mensen te overtuigen van nut en noodzaak. Vragen stellen.
- Waar ben je bang voor?
- Wat vind je moeilijk aan de maatregelen?
- Waar lig je wakker van?
Enzovoort.
Ik ben altijd verrast, dat we in zo'n gesprek op een heel ander onderwerp uitkomen dan Corona.
Want al lezend zie ik hier vandaag hetzelfde als de laatste weken overal. Witte Angora was hier de eerste, die het opmerkte aan de hand van de agressie in het verkeer.

Landelijk is het de Koning, die nu verbaal op de brandstapel is beland. Wat mij betreft om de verkeerde redenen: de familie Van Oranje Nassau weet als geen ander hoe het is om levenslang in een soort van isolatie, afgeschermd van de maatschappij te leven. Normaal worden alle contacten van deze familie vooraf al nagegaan. Bij de GGD lukt het nauwelijks om achteraf contacten te reconstrueren. Een vakantie van deze familie is niet de moeite van alle opwinding waard.

Als ik doorvraag bij mensen op de manier zoals hierboven aangegeven, dan is de grootste onderliggende frustratie het verlies aan controle, zelf beslissen over het eigen leven. En die frustratie uit zich in onderhuidse agressiviteit of ingehouden woede. Onhandig, want juist woede verblindt.

Geciviliseerd: hoe lang nog? Nou, minstens een jaar.

Mag je klagen? Van mij wel. Als er niet wordt geklaagd of gemopperd, dan pas begin ik mij zorgen te maken.

Is klagen terecht? Nee. Het is nog steeds een luxe probleem. Er is nog steeds plek voor acute zorg. Vrijwel alle medici en medewerkers in de zorg leven nog. De uitvaartondernemers kunnen het ruim aan, hier geen beelden van lijkkisten in gekoelde hallen, wachtend op een definitieve plek. De overlevingskansen zijn goed, zelfs boven de 85 heb je nog steeds 2/3e kans op een leven na Covid19.

Is klagen terecht? Ja. De extra miljarden worden willekeurig verdeeld. Wie handig is met cijferdraaien, heeft dit jaar een goede winst. Complete sectoren liggen stil en niemand zoekt naar oplossingen. De reactie van de regering, die erop neerkomt 'zoek het maar zelf uit, niet ons probleem' is eerder een aanmoediging om te emigreren voor de hele kunst- en cultuursector.

Waarom kost het eigenlijk zoveel moeite zich aan te passen aan de situatie? Voorlopig is mijn conclusie, dat de overgrote meerderheid niet voorbereid is op het onverwachte. Woede en agressie helpen niet, daar moet je overheen stappen.

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door eetcafe »

Als de economie kapot gaat blijft van de mens weinig over, die richting gaat het wel op. Het is een weg van de langste adem, maar ik betwijfel of de schatkist nog wel zoveel adem heeft. Dit zijn de buffers om de schokgolven op te vangen maar toch niet voor jaren! Dit gaat nog een hele lange tijd duren, en dan komt misschien een nieuwe variant op de proppen...bavianen ziekte, bavaria. Kan niet!.....wie zegt dat? corona kon toch ook niet alleen in China.

Idd. Nederland is daar niet op voorbereid, de natuur houdt niemand tegen en niemand is daar tegen op gewassen. Is het al opgevallen dat het klimaat aan het veranderen is, straks is het tropen in Nederland, dan vallen niet alleen de mussen van het dak maar de mensen gaan dat zeker niet volhouden, en zeker de ouderen niet.

Zoals sommige zeggen, we zien wel. Ja we gaan het zien.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is allemaal evolutie , survival of the fittest, zich aanpassen aan veranderde omstandigheden , je intelligentie gebruiken , gebruik maken vd mogelijkheden die er wél zijn , snel kunnen " schakelen " etc .

Pandemieën zijn van alle tijden , miljoenen zijn dood gegaan, maar evengoed zijn er meerdere miljoenen ook weer bijgekomen.

Die beelden van de IC .s staan op mijn netvlies en wij hebben het geluk dat niemand in de directe omgeving aan Corona is overleden. Toch .....dit gehannes met intelligente of een deel lockdown schiet ook niet écht op, toch?
En dan dadelijk dat vaccin....is dat ok, gaat het werken of komt er van de winter weer een nieuwe variant van een virus zodat we aan dát vaccin ook niets meer hebben?
Wie het antwoord heeft mag het zeggen.

Het is een nare tijd en ik denk zeker voor jonge mensen , zij willen leven en knallen , dat wilde en deed ik ook toen ik 18-20-30 was.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
21 okt 2020 18:40
Ik weet het , heb ook duidelijk gezegd dat ik niet voor een lockdown ben, maar dat wij die wel krijgen, aangezien mensen zich nergens aan houden.

De reguliere zorg moet ook doorgaan, maar nogmaals.....leven van mensen vind ik belangrijker dan de economie.
Denk je echt dat als mensen zich niet aan een 90% lockdown houden, dat ze dat bij 100% wel doen? Ik niet, ik ben zelfs 1 van de personen die echt niet wekenlang hier opgehokt gaat zitten. Dan maar wat vrienden uitnodigen, plek genoeg om fietsen neer te zetten, plek genoeg om met 20 man te slapen en plek genoeg om daarbij nog wat drankjes en drankspellen te kunnen doen. Op zich mag die lockdown er wel komen van mij, als ik het zo bekijk.

Qua economie ben ik het niet met je eens, die kunnen we niet helemaal kapot laten gaan, want dat maakt alleen in Nederland al miljoenen mensenlevens kapot. Als je puur qua levensjaren kijkt, is dat veel ingrijpender dan Corona. Die neemt in 95% van de gevallen maximaal 1 of 2 jaar af.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat moet jij dan lekker wonen, Nijogeth , dat je 20 man kunt ontvangen en te slapen kunt hebben.
:D

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
21 okt 2020 21:03
Wat moet jij dan lekker wonen, Nijogeth , dat je 20 man kunt ontvangen en te slapen kunt hebben.
:D
Mijn ouders hebben een grote winkel aan huis, helemaal onderkelderd, geluidsdicht en altijd op temperatuur. Vroeger diende dat als extra magazijn, maar dat kwam omdat de oude bewoners nooit opruiming hielden en dus heel veel oude goederen over hielden, die dan naar de kelder gingen. Maar die kelder alleen is al goed 10 bij 20. Daar kan je wel wat bedden kwijt, wat stoelen en wat kratten bier.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

Als er dan toevallig toch een besmet is, die de anderen aansteekt hebben we weer een superspreader en een superspreader evenement. Bedankt hoor.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zitten we wel mooi in quarantaine.

Goed idee trouwens. Waarom doen ze dat niet? Mensen die in quarantaine moeten, die worden ergens 10 dagen in een blokhut met een hoop bier bij elkaar gezet. Gezellig met zijn allen 10 dagen plezier maken, terwijl de buitenwereld er geen last van heeft. Dat moedigt mensen tenminste aan om quarantaine te pakken als iemand om hen heen positief heeft getest

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Gezien de berichten van de week is het niet alleen de vraag of het vaccin gaat werken, maar ook of en hoeveel bijwerkingen het heeft.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Nijogeth schreef:
21 okt 2020 21:14
Zitten we wel mooi in quarantaine.

Goed idee trouwens. Waarom doen ze dat niet? Mensen die in quarantaine moeten, die worden ergens 10 dagen in een blokhut met een hoop bier bij elkaar gezet. Gezellig met zijn allen 10 dagen plezier maken, terwijl de buitenwereld er geen last van heeft. Dat moedigt mensen tenminste aan om quarantaine te pakken als iemand om hen heen positief heeft getest
Kunnen ze daar gelijk een leuke reality-soap van maken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

mh73 schreef:
21 okt 2020 21:15
Gezien de berichten van de week is het niet alleen de vraag of het vaccin gaat werken, maar ook of en hoeveel bijwerkingen het heeft.
Ja dat vind ik ook zorgelijk, ik sta straks zeker niet vooraan in de rij .

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ook zo idioot. Er komt nu een landelijke campagne gericht op studenten. Daarbij wordt gecommuniceerd dat ze zich nu zoveel mogelijk aan de regels moeten houden, des te sneller kunnen de maatregelen versoepeld worden en krijgen ze meer vrijheid.

En 2 maanden later kunnen we weer nieuwe maatregelen verwachten zeker?

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Stoppen met weer goed geld naar marketingcowboys weggooien voor de zoveelste zinloze campagne. De "jongeren" bereik je niet daarmee. Ga eens de opgelegde regels handhaven en investeer in politie en justitie.

Erthanax
Berichten: 9684
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

The Economist heeft een artikel (in het Engels) over
twee tegengestelde visies op het laten rondgaan van het virus onder jongeren.
Een harde conclusie wordt niet getrokken, anders dan dat er hopelijk een vaccin en een goede behandeling komen.

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door eetcafe »

Volgens mij is Engels niet de voertaal hier op het forum, niet iedereen beheerst het perfect zoals u. Heeft u banden met Engeland of bent u daar opgegroeid, zomaar uit pure belangstelling hoor. Ik vind het een prachtig land.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
21 okt 2020 21:28
Ook zo idioot. Er komt nu een landelijke campagne gericht op studenten. Daarbij wordt gecommuniceerd dat ze zich nu zoveel mogelijk aan de regels moeten houden, des te sneller kunnen de maatregelen versoepeld worden en krijgen ze meer vrijheid.

En 2 maanden later kunnen we weer nieuwe maatregelen verwachten zeker?

Wat is daar idioot aan, het is bekend dat onder de studenten veel besmettingen doorkomen. Je hebt aardig wat babbels over wat jij wel niet zal doen..... Houd je aan de regels kan je dat niet moet je achteraf ook niet zeuren dat het zo lang duurt.

Nogmaals heb jij nog een normaal leven buiten dit forum??

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door gosewijn »

Volgens mij heeft hij in de kelder een stapel oude muziek tijdschriften gevonden van de jaren 60 -70 , sex -drugs en RR :roll:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
21 okt 2020 21:03
Wat moet jij dan lekker wonen, Nijogeth , dat je 20 man kunt ontvangen en te slapen kunt hebben.
:D
Ik denk eerder dat hij asociaal bezig is, in deze tijd je niet houden aan de maatregelen, is gewoon te zot voor woorden.

Maar goed , meestal is het grootspraak.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
22 okt 2020 11:46
Nijogeth schreef:
21 okt 2020 21:28
Ook zo idioot. Er komt nu een landelijke campagne gericht op studenten. Daarbij wordt gecommuniceerd dat ze zich nu zoveel mogelijk aan de regels moeten houden, des te sneller kunnen de maatregelen versoepeld worden en krijgen ze meer vrijheid.

En 2 maanden later kunnen we weer nieuwe maatregelen verwachten zeker?

Wat is daar idioot aan, het is bekend dat onder de studenten veel besmettingen doorkomen. Je hebt aardig wat babbels over wat jij wel niet zal doen..... Houd je aan de regels kan je dat niet moet je achteraf ook niet zeuren dat het zo lang duurt.

Nogmaals heb jij nog een normaal leven buiten dit forum??
Ja, als je alleen het vetgedrukte wil lezen dan ben je een nog grotere idioot dan de mensen die denken dat het slim is om studenten te motiveren zich goed aan de maatregelen te houden door erop te wijzen dat ze dan zsm weer los kunnen gaan. En dan komen weer zsm in de volgende lockdown.

Maar wereldvreemd als je bent, zal je dat wel niet begrijpen. Overigens heb ik inderdaad geen normaal leven meer. Er heerst zoiets als Corona, ooit van gehoord? Vast niet.

Wel mooi dat de persoon die er schijnbaar een hobby van geeft gemaakt om mij op de persoon aan te vallen dit aangeeft. Thanks for the reminder.

Gesloten