LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zie de kinderen toch gewoon lekker met elkaar spelen op straat. Natuurlijk krijgen ze wel mee dat er regels zijn m.b.t. volwassenen, maar ik denk niet dat ze daar nu een trauma van zullen krijgen. Kinderen zijn heel flexibel, zolang de ouders er maar niet te hysterisch over doen.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

scontra schreef:
25 feb 2021 10:01
Nijogeth schreef:
25 feb 2021 08:25
Tja, er is niet veel anders, als het hele sociale leven, alle hobby's en het seksleven door de overheid in de kliko zijn gegooid.
Ga je toch ook lekker naar een sociale bijeenkomst in bijv. het Vondelpark.
Pak je gelijk een gelijkgestemde met dringende gevoelens in de onderbuik mee, dat slaat twee vliegen in een klap en bespaart weer op het hand werk en niemand zal je er van weerhouden.
Vergeet niet je mondkapje te dragen als je binnen 5 cm. van elkaar komt.
Volgens mij heb jij het hippietijdperk meegemaakt... :lol:

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

fonsflons schreef:
25 feb 2021 09:52
Ik ben wel benieuwd naar het effect op kleine kids die in de leeftijd zitten van de bindingsfase. Die groeien in dit belangrijke levensjaar op met een 1,5m afstand norm. Dat zal toch best effect moeten hebben.
Geen kind in die leeftijd past zich aan aan de huidige regels. Alle kinderen in die leeftijd doen niet anders dan vorig jaar om deze tijd. Ze voetballen, ravotten, zitten en liggen in het gras of op bankjes, zitten samen de Mac D. te verorberen en staan te zoenen in het park.
Totaal niets aan de hand dus.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Nijogeth schreef:
25 feb 2021 08:25
Tja, er is niet veel anders, als het hele sociale leven, alle hobby's en het seksleven door de overheid in de kliko zijn gegooid.
Maar niet onbelangrijk, hoe is het met je carrière en verdere werkzame leven Nijogeth ?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
25 feb 2021 10:24
scontra schreef:
25 feb 2021 10:01
Nijogeth schreef:
25 feb 2021 08:25
Tja, er is niet veel anders, als het hele sociale leven, alle hobby's en het seksleven door de overheid in de kliko zijn gegooid.
Ga je toch ook lekker naar een sociale bijeenkomst in bijv. het Vondelpark.
Pak je gelijk een gelijkgestemde met dringende gevoelens in de onderbuik mee, dat slaat twee vliegen in een klap en bespaart weer op het hand werk en niemand zal je er van weerhouden.
Vergeet niet je mondkapje te dragen als je binnen 5 cm. van elkaar komt.
Volgens mij heb jij het hippietijdperk meegemaakt... :lol:
Zeer zeker en m'n haardos is nu bijna weer op gelijke lengte als die van destijds. :lol:
Die tijd is niet meer en komt helaas ook nooit en te nimmer meer terug, al was het ook toen niet allemaal roze geur en maneschijn.
Jammer voor de huidige en komende jongeren die het met veel minder vrijheden moeten/kunnen/mogen doen als die mijn generatie zich permitteerde.

Maar ook nu zal het allemaal weer goedkomen en het zou een flink stuk sneller gaan als ze de discipline maar zouden kunnen/willen opbrengen om zich nog een paar maanden aan de voorgestelde maatregelen zouden houden.

Gelukkig krijgen we de komende tijd s 'nachts weer 'vorst op klomphoogte' en zal de drang om naar buiten te willen wel wat minder urgent worden.

Nijogeth
Berichten: 9922
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BL2 schreef:
25 feb 2021 10:48
Nijogeth schreef:
25 feb 2021 08:25
Tja, er is niet veel anders, als het hele sociale leven, alle hobby's en het seksleven door de overheid in de kliko zijn gegooid.
Maar niet onbelangrijk, hoe is het met je carrière en verdere werkzame leven Nijogeth ?
Carrièretechnisch loopt het allemaal super, aangezien ik een stap omhoog heb gezet toen ik bij mijn nieuwe werkgever aan de slag ging. Ook een heel nieuwe branche. De rest, zoals mijn werkzaamheden bij de plaatselijke voetbalclub, die zijn volledig weg gevallen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo, die zag ik niet aankomen:
https://nos.nl/artikel/2370364-hof-geef ... dklok.html

De juridische basis klopte volgens het Hof dus wél. Ben benieuwd naar de motivering van het Hof. De boetes blijven dus gewoon in stand.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het kon natuurlijk alle kanten op gaan. Waarom zou de juridische basis niet kloppen? Corona is, ook al hebben we er al een jaar mee te maken, nog steeds niet 'gewoon'.

Nederland was ooit 5 jaar lang bezet, maar dat was ook niet 'gewoon'. Dan kom je dus op buitengewone omstandigheden.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
26 feb 2021 10:48
Het kon natuurlijk alle kanten op gaan. Waarom zou de juridische basis niet kloppen? Corona is, ook al hebben we er al een jaar mee te maken, nog steeds niet 'gewoon'.

Nederland was ooit 5 jaar lang bezet, maar dat was ook niet 'gewoon'. Dan kom je dus op buitengewone omstandigheden.
Het gaat niet om de vraag of Corona "gewoon" is, maar of de juiste route gevolgd was. De redenering van de Voorzieningenrechter hierover klonk niet onlogisch, dus ik ben benieuwd welke overwegingen het Hof daarover heeft.

Inmiddels staat de uitspraak online, ga even lezen ;)
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... A:2021:285

edit: de crux zit 'm in de spoedeisendheid, die door de Voorzieningenrechter als vereist werd verondersteld:
Het hof verwerpt het betoog van Viruswaarheid (en in lijn daarmee het oordeel van de voorzieningenrechter) dat de Wbbbg slechts is bedoeld voor situaties die letterlijk geen enkel uitstel kunnen dulden, omdat er sprake is van een acute noodsituaties, zoals een onverwachte dijkdoorbraak. Deze aldus geformuleerde ‘lat’ ligt te hoog en volgt ook niet uit de wet of de wetsgeschiedenis.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Juist. Het extreem precieze interpreteren van wetten is dus losgelaten.

Dan rijst nu de vraag: heeft de toeslagenaffaire, waarin de regelgeving ook zo rigide was, een rol gespeeld in deze uitspraak? Het zou betekenen dat er in de toekomst veel en veel meer met de menselijke maat gemeten gaat worden..

Overigens, en ik meen dat ik het al eerder heb gememoreerd: in rechtszaken die ik heb moeten voeren heb ik punten naar voren gebracht waarvan mijn advocaat zei: 'dat gaat je nooit lukken'. Het lukte toch, omdat de rechter verder keek dan een starre en stugge wet, maar meer keek naar de bedoeling, de geest van de wet.

Daarvan lijkt hier dus nu ook sprake te zijn.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
25 feb 2021 08:25
Tja, er is niet veel anders, als het hele sociale leven, alle hobby's en het seksleven door de overheid in de kliko zijn gegooid.
Dit soort zaken zijn anders nog prima mogelijk. Het hebben van seks is geen enkel probleem, tenzij je bij een sekswerker terecht moet en zelfs daar zijn verwacht ik wel mouwen aan te passen. Het beoefenen van hobbies kan ook prima, mogelijk wel op iets andere wijze dan voorheen en specifieke hobbies kan lastig zijn. En het sociale leven kan ook prima, uiteraard wel op een andere wijze dan voorheen, maar er zijn opties genoeg voor omgang met vrienden en familie.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik al dacht:
witte angora schreef:
26 feb 2021 10:48
Het kon natuurlijk alle kanten op gaan. Waarom zou de juridische basis niet kloppen? Corona is, ook al hebben we er al een jaar mee te maken, nog steeds niet 'gewoon'.

Nederland was ooit 5 jaar lang bezet, maar dat was ook niet 'gewoon'. Dan kom je dus op buitengewone omstandigheden.
6.7.
Het begrip buitengewone omstandigheden is in de wet of de wetsgeschiedenis bij de Wbbbg niet gedefinieerd. Naar het oordeel van het hof is het zonder meer duidelijk dat er sprake is van buitengewone omstandigheden. Nederland heeft al bijna een jaar te maken met een pandemie. Deze heeft zich inmiddels over de hele wereld verspreid en heeft grote aantallen dodelijke slachtoffers gemaakt, ook in Nederland. Ondanks vele (vaak vergaande) maatregelen is het Covid-19 virus nog steeds niet uitgedoofd en is dit aan het muteren in (veelal) nog besmettelijkere varianten. Het wachten is uiteindelijk op voldoende vaccinatiemogelijkheden, maar zover is het nu nog niet, terwijl bovendien onzeker is of de thans bestaande vaccins onverminderd werken bij de nieuwe varianten.
6.11.
Al met al heeft de Staat daarom in redelijkheid kunnen oordelen dat er sprake was van buitengewone omstandigheden die invoering van de avondklok noodzakelijk maakten. De inzet van de Wbbbg is dus in beginsel op zijn plaats en het kabinet kon op grond van artikel 8 lid 1 en lid 3 de Tijdelijke regeling vaststellen. Anders dan Viruswaarheid heeft betoogd, vereist de Wbbbg niet dat is voldaan aan de eisen voor afkondiging van de noodtoestand en dus ook niet dat de uitwendige of inwendige veiligheid van de Staat niet meer anders kan worden gewaarborgd.
Deze is ook interessant:
(6.11)
Het zou immers ongewenst en niet logisch zijn om deze noodbevoegdheid pas na ‘een dijkdoorbraak’ te kunnen aanwenden en niet al bij een dreigende ‘dijkdoorbraak’. Daarmee verwerpt het hof ook het betoog van Viruswaarheid en het oordeel van de voorzieningenrechter dat de Wbbbg niet kon worden ingezet omdat er voorafgaand aan de invoering van de avondklok overleg met de Tweede Kamer heeft plaatsgevonden.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat wordt voor die jongens voorlopig op een houtje bijten. Maar ach, aangezien ze al jarenlang op kapperskosten hebben bezuinigd zal dat niet zo'n probleem zijn.
-
veroordeelt Viruswaarheid in de kosten van het geding in eerste aanleg, aan de zijde van de Staat tot op heden begroot op € 667 aan griffierecht en € 1.016 aan salaris advocaat;

-
veroordeelt Viruswaarheid in de kosten van het geding in hoger beroep, aan de zijde van de Staat tot op heden begroot op € 103,83 aan kosten voor de appeldagvaarding, € 772 aan griffierecht en op € 3.342 aan salaris advocaat, en op € 163 aan nasalaris voor de advocaat, nog te verhogen met € 85 indien niet binnen veertien dagen na aanschrijving in der minne aan dit arrest is voldaan en vervolgens betekening van dit arrest heeft plaatsgevonden, en bepaalt dat deze bedragen binnen 14 dagen na de dag van de uitspraak dan wel, wat betreft het bedrag van € 85, na de datum van betekening, moeten zijn voldaan, bij gebreke waarvan deze bedragen worden vermeerderd met de wettelijke rente als bedoeld in artikel 6:119 BW vanaf het einde van genoemde termijn van 14 dagen;

- verklaart dit arrest ten aanzien van de proceskostenveroordelingen uitvoerbaar bij voorraad.

Nijogeth
Berichten: 9922
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die logica van die laatste ontgaat me ook. Juist bij een dreigende dijkdoorbraak lijkt me overleg niet de juiste stap.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat ligt er aan hoe vroeg je erbij bent. Een dreigende dijkdoorbraak kun je soms al dagen van tevoren aan zien komen, waarmee je dus voldoende tijd hebt om maatregelen te treffen. Sterker nog: die kun je op voorhand al treffen. Kijk maar eens naar de Waalkade in Nijmegen.

Overigens gaan de wappies in cassatie; maar ik vermoed zo dat ze ook dat gaan verliezen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
25 feb 2021 08:25
Tja, er is niet veel anders, als het hele sociale leven, alle hobby's en het seksleven door de overheid in de kliko zijn gegooid.
Mijn vrijgezelle collega is juist blij met de avondklok, zijn dates blijven nu veel vaker slapen omdat ze na 21:00 uur niet meer weg kunnen. Zijn seksleven is er dus juist op vooruit gegaan :lol: Hij noemde Willem Engel dan ook een "cock blocker".

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
26 feb 2021 11:56
Dat ligt er aan hoe vroeg je erbij bent. Een dreigende dijkdoorbraak kun je soms al dagen van tevoren aan zien komen, waarmee je dus voldoende tijd hebt om maatregelen te treffen. Sterker nog: die kun je op voorhand al treffen. Kijk maar eens naar de Waalkade in Nijmegen.

Overigens gaan de wappies in cassatie; maar ik vermoed zo dat ze ook dat gaan verliezen.

Het idee dat men bij een dreigende dijkdoorbraak maar blind gaat rennen en lappen ipv eerst goed te overleggen en dan te besluiten wat te doen ...

Nijogeth
Berichten: 9922
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sylvesterb schreef:
26 feb 2021 11:58
Nijogeth schreef:
25 feb 2021 08:25
Tja, er is niet veel anders, als het hele sociale leven, alle hobby's en het seksleven door de overheid in de kliko zijn gegooid.
Mijn vrijgezelle collega is juist blij met de avondklok, zijn dates blijven nu veel vaker slapen omdat ze na 21:00 uur niet meer weg kunnen. Zijn seksleven is er dus juist op vooruit gegaan :lol: Hij noemde Willem Engel dan ook een "cock blocker".
Maar waar pikt ie die dates dan op? Ik pikte ze altijd op in de kroeg. Dat is nu allemaal een stuk moeilijker geworden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
26 feb 2021 12:23

Maar waar pikt ie die dates dan op? Ik pikte ze altijd op in de kroeg. Dat is nu allemaal een stuk moeilijker geworden.


Misschien eens wat serieuzer met een vrouw omgaan of sowieso eens een vaste relatie aangaan? heb je meer aan.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
26 feb 2021 12:23
sylvesterb schreef:
26 feb 2021 11:58
Nijogeth schreef:
25 feb 2021 08:25
Tja, er is niet veel anders, als het hele sociale leven, alle hobby's en het seksleven door de overheid in de kliko zijn gegooid.
Mijn vrijgezelle collega is juist blij met de avondklok, zijn dates blijven nu veel vaker slapen omdat ze na 21:00 uur niet meer weg kunnen. Zijn seksleven is er dus juist op vooruit gegaan :lol: Hij noemde Willem Engel dan ook een "cock blocker".
Maar waar pikt ie die dates dan op? Ik pikte ze altijd op in de kroeg. Dat is nu allemaal een stuk moeilijker geworden.
Misschien wel gewoon iets als Tinder?

Gesloten