Coronavirus - algemeen topic

Lowieze

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
26 jan 2021 15:46

Dat veronderstelt dat men er over daadwerkelijk echt over nadenkt. En ik waag dat te betwijfelen...
Ik had er nog wel een vraagteken achter gezet, maar misschien is het inderdaad teveel gevraagd.

Jablan

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
26 jan 2021 13:39
Ik vraag me overigens wel af hoe groot het percentage werkenden uberhaupt is onder de relschoppers.
Onder de weekenddemonstranten hou ik het op de helft. Wat gisteravond de lokroep van de hormonen niet kon weerstaan, hooguit 10%.
Nijogeth schreef:
26 jan 2021 15:55
Ik denk nog steeds dat de basismaatregelen als 1,5 meter afstand en geen handen schudden het grootste effect hebben en de rest maar een heel klein effect op het algehele beeld.
Voor onderbouwing hiervan: zoek de cijfers van de gewone griep op.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

De kanskaarten zijn makkelijk te actualiseren:
"Een groep raddraaiers heeft je winkeltje geplunderd. Betaal kosten, 10.000"

Jablan

PeterPeters1966 schreef:
26 jan 2021 10:40
De echte wereld is niet zo maakbaar als op een internetforum. Iedereen weet het altijd zo goed, maar doet niets met die kennis, anders dan commentaar leveren op anderen.
In mijn geval: deze site, dit forum, is erg handig als je voorbij de reviews wilt kijken. Bij dit onderwerp heb ik de meeste kennis nodig voor onze eigen situatie, daarnaast in mijn werk en hier landt een klein deel. Zolang we (er zijn meer gebruikers met een goede glazen bol) hier de ontwikkelingen enigszins voorblijven, blijft het de moeite waard.
PeterPeters1966 schreef:
26 jan 2021 10:40
je vergeet waarschijnlijk dat de beslissingen van een minister op veel meer wordt gebaseerd dan de nieuwssnippets die wij zien.
Nee, daar hou ik rekening mee. Het woord 'zegeltjes' in mijn reactie heeft alles te maken met de prijs van de vaccins. Uit mijn hoofd (nu geen zin om te zoeken):
Pfizer/BionTech is het duurst, ruim 31 euro (en Zweden wil eerst opheldering over de factuur).
Moderna komt daarna met iets rond de 18 euro.
AstraZeneca rekent min of meer kostprijs, minder dan 5 euro.
Van de overige veelbelovende prijswinnende kandidaten is nog niets bekend, ook niet wanneer ze worden toegelaten.
Wat heeft de minister gedaan? Hugo de Jonge heeft de extra opties voor Pfizer/BionTech en Moderna afbesteld. Dit was voordat bekend werd, dat AstraZeneca niet kan leveren wat het heeft beloofd. Zo'n beslissing neem je alleen, als je verwacht dat iedereen alles op tijd levert, de vaccin-capaciteit niet ten koste gaat van andere zorg en ... hé, als je daarmee geld denkt te besparen.
Wel sneu, dat door de vertraging bij AstraZeneca nu onvoldoende vaccins beschikbaar zijn om snel de economie weer compleet draaiend te krijgen. Nu heeft het kabinet een nieuw probleem gecreëerd, want een kwartaal vertraging bij de kuddevaccinatie is ook een kwartaal langer met steunpakketten, minder belastinginkomsten, extra faillissementen plus drie maanden langer alle bijkomende ellende zoals de geestelijke gezondheid, uitval van onderwijs, etc.

Per saldo denk ik, dat Hugo De Jonge te enthousiast was bij het afbestellen.Op dezelfde dag heeft Duitsland 24 miljoen extra doses BionTech/Pfizer besteld. Blijkbaar heeft men daar een hele andere inschatting/overweging gemaakt: dit vaccin is leverbaar en na een langzame start willen we toch voor de zomer zoveel mogelijk mensen hebben ingeënt.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
26 jan 2021 17:54
Moneyman schreef:
26 jan 2021 13:39
Ik vraag me overigens wel af hoe groot het percentage werkenden uberhaupt is onder de relschoppers.
Onder de weekenddemonstranten hou ik het op de helft. Wat gisteravond de lokroep van de hormonen niet kon weerstaan, hooguit 10%.
Nijogeth schreef:
Ik denk nog steeds dat de basismaatregelen als 1,5 meter afstand en geen handen schudden het grootste effect hebben en de rest maar een heel klein effect op het algehele beeld.
Welke gewone griep? ;)

Nijogeth

Jablan schreef:
26 jan 2021 19:16
(nu geen zin om te zoeken):
Pfizer/BionTech is het duurst, ruim 31 euro (en Zweden wil eerst opheldering over de factuur).
Moderna komt daarna met iets rond de 18 euro.
AstraZeneca rekent min of meer kostprijs, minder dan 5 euro.
Van de overige veelbelovende prijswinnende kandidaten is nog niets bekend, ook niet wanneer ze worden toegelaten.
Een Belgisch lid van de regering (staatssecretaris van volksgezondheid) heeft die prijzen allang doorgestuurd:
AstraZeneca €1,78
J&J $8,50
Sanofi/GSK €7,56
Biontech/Pfizer €12,00
Curevac €10,00
Moderna €18,00

Jablan

Met die prijzen kan gerekend worden. (Al vraag ik mij af waarom ik bij BionTech/Pfizer nog 31 euro in mijn hoofd had zitten)
Nijogeth schreef:
Jablan schreef:
26 jan 2021 17:54
Nijogeth schreef:
26 jan 2021 19:19
Welke gewone griep? ;)
:mrgreen: Nauwelijks griepgevallen tot nu toe (en daarvoor mag ik vrij rondkijken in het bedrijfssysteem met alle meldingen). Het RIVM houdt de officiële cijfers bij, komt waarschijnlijk nog een bericht dit kwartaal over.

Jose2501

Ongelezen bericht door Jose2501 »

Dit valt wel goed op dit forum wellicht. Ik vind dit wel mooie suggestie

Hoofd ic UMCG: ’Oudere mannen met overgewicht eerder vaccineren tegen corona’

Oudere mannen met overgewicht moeten eerder worden gevaccineerd. Dat stelt Peter van der Voort, hoofd van de ic-afdeling in het UMCG.

Dat is namelijk de groep die een groot deel van de ic-bedden in ziekenhuizen bezet houdt. „Als je hen vaccineert dan wordt het een stuk rustiger op de intensive care en heb je een belangrijk probleem opgelost.”

Drie op de vier patiënten op de ic-afdeling van het UMCG heeft volgens hem een leeftijd tussen de 56 en 72 jaar. 72 procent van hen is man en driekwart heeft een BMI (Body Mass Index) groter dan 25, dus overgewicht. „Als je deze cijfers combineert, dan kom je tot die redenering.”

Gezondheidsraad heeft andere keuzes gemaakt
Dat vooral oudere mannen met overgewicht die besmet zijn met corona op de ic belanden is geen nieuws. Dat kwam in het begin van de coronacrisis in maart vorig jaar ook al naar buiten. Toch heeft dat gegeven nooit een rol gespeeld in het vaccinatiebeleid.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2042605 ... gen-corona

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jose2501 schreef:
26 jan 2021 20:08

😂

Jablan

Jose2501 schreef:
Dit valt wel goed op dit forum wellicht.
Wij zijn nog lang niet met pensioen :roll:

Nee, het is een goede suggestie om deze categorie eruit te trekken. Logisch, niet tegen in te argumenteren, helder.

Ik zit zelf op de lijn 'aantal contacten per dag', omdat ik liever zie, dat het hele virus zo snel mogelijk uitdooft.

Gezondheidsraad ... wie zitten daar eigenlijk in? Is dat de volgende witte-mannen-van-middelbare-leeftijd-met-buik adviesclub? En waarom neemt iedereen de adviezen van deze raad zonder commentaar over?

Er is kritiek geweest, maar dat waren allemaal beroepsgroepen, die ook voorrang wilden. De invalshoek 'kijk naar de buikomvang' of 'contacten per dag' begint nu pas door te komen. En als dit wordt overgenomen om de schaarse vaccins te verdelen, dan ...

Begint de roadmap van Hugo de Jonge steeds meer op de oude Gotthard-spoorlijn te lijken: keerbochten, kruist zichzelf op verschillende hoogte, lange aanloop naar boven, geen snelle afdaling naar beneden...

Jose2501

Ongelezen bericht door Jose2501 »

Erthanax schreef:
26 jan 2021 20:18
Jose2501 schreef:

😂
Oudere mannen denk ik zijn hier op dit forum goed vertegenwoordigd gezien de verhalen uit het verleden. Overgewicht misschien toch ook wel afgaande op voorliefde voor drank en lekker eten. Het zij ze gegund. Maar juist die categorie loopt het meest risico dus het idee van die man is niet zo verkeerd toch?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
Jose2501 schreef:

😂
Ik ga nog even gauw een paar flessen wijn en een paar zakken chips uit de berging halen. Het kan nog gedurende de komende 22 minuten. :lol:

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jose2501 schreef:
26 jan 2021 20:31
Erthanax schreef:
Jose2501 schreef:

😂
Oudere mannen denk ik zijn hier op dit forum goed vertegenwoordigd gezien de verhalen uit het verleden. Overgewicht misschien toch ook wel afgaande op voorliefde voor drank en lekker eten. Het zij ze gegund. Maar juist die categorie loopt het meest risico dus het idee van die man is niet zo verkeerd toch?
Klopt,hoor ik ook bij.
Hou van lekker eten drinken en zit ook in die leeftijdsklasse.
Geen overgewicht,dat dan weer niet.
Maar ik heb een voordeel (denk ik althans),ik woon op een drijvend eiland en kom met weinig andere mensen in contact.

Jablan

scharrelschipper schreef:
26 jan 2021 20:51
Maar ik heb een voordeel (denk ik althans),ik woon op een drijvend eiland en kom met weinig andere mensen in contact.
Dit roept beelden op van een vaccinatieafspraak bij een sluis, waar de verpleegkundige je een pijltje met het vaccin in je bovenarm blaast. :wink:

scharrelschipper

Jablan schreef:
26 jan 2021 20:58
scharrelschipper schreef:
26 jan 2021 20:51
Dit roept beelden op van een vaccinatieafspraak bij een sluis, waar de verpleegkundige je een pijltje met het vaccin in je bovenarm blaast. :wink:
Levendige fantasie :)
Als dat zo zou zijn hoop ik dat het schip niet teveel schommelt,anders kon die pijl uit dat blaaspijpje wel eens verkeerd terecht komen :shock:

Nijogeth

Dan moet je zelf zo springen dat ie in jouw bovenarm komt, probleem opgelost.

scharrelschipper

Overigens is dat nog wel een dingetje:stel dat ik aan de beurt ben voor DE prik en ik ben niet in het land of gewoon niet in de buurt of aan het varen,gaat dan mijn beurt voorbij?
Kan me niet voorstellen dat ze op me gaan zitten wachten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Had je maar een beurtschipper moeten wezen in plaats van een scharrelschipper. ;)

scharrelschipper

witte angora schreef:
26 jan 2021 21:19
Had je maar een beurtschipper moeten wezen in plaats van een scharrelschipper. ;)
Dat is een goeie,maar die zijn er niet meer :(
Iemand al eens bedacht waarom ik "scharrel"voor mijn beroep gezet heb?
Oeps,dat hoort hier eigenlijk niet thuis :oops:

Nijogeth

Gewoon die scharrel een beurt geven, beiden gelukkig.

Plaats reactie