Coronavirus - algemeen topic

scharrelschipper

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
26 jan 2021 21:33
Gewoon die scharrel een beurt geven, beiden gelukkig.
Leuk,maar jij weet het dus niet.
Geef je een hint ;scharrelkip.

Jablan

Ongelezen bericht door Jablan »

Nog over de rellen. De Morgen (Vlaamse krant) ziet een mix van massa, afspraak en incident gestuurde rellen oftewel virusontkenners, rechts extreme types, hooligans, jongeren, die een podium zochten. ARD (Duitse zender) zoekt het meer in het karakter van de Nederlanders: vrijheidslievend, elke inperking van de vrijheden valt hier slecht, waarbij de correspondent nadrukkelijk wees op de late invoering van de maskerplicht. Voor de rest - dit is ondergegaan in de vele minuten zendtijd - hebben we de beelden uit Eindhoven en Haarlem inmiddels op zo'n beetje alle zenders in Europa plus de internationale nieuwskanalen teruggezien, met overal dezelfde echo: wat is daar aan de hand?

Wel mooi om te zien, dat gewone mensen in actie komen en helpen. Dat geeft hoop.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Naja, als je de harde kernen supporters van voetbalclubs, samen op ziet trekken met de politie, dan is het wel een erg rare wereld aan het worden. Aan de andere kant, het zou ook wel naïef zijn om te verwachten dat al dit soort onrusten aan Nederland voorbij zou gaan, dit hebben wij al eerder aan beelden gezien uit diverse Europese hoofdsteden, dus op ten minste één vlak is de Europese eenwording wel aardig aan het slagen.

Die eerste verklaring, een mix van massa, afspraak en incident, is overigens wat ik ook een expert/hoogleraar hierover hoorde zeggen in een van de Nederlandse talkshows, en het komt op mij wel als een steekhoudende verklaring over.

Maar goed, verklaren is mooi achteraf, maar daar schieten we buiten in de echte wereld nou niet bijster veel op. Hier in de stad heeft de politie overigens een aantal personen op social media even benaderd, en dat heeft de angel er compleet uitgehaald lijkt het. Beetje wat je ook al zag in Amerika, toen na het blokkeren van Trump op social media, al die wappie communicatie, met >90% afnam.

Jablan

Ongelezen bericht door Jablan »

Verklaringen helpen om het alledaagse beter te begrijpen, in dit geval ook om het crisismanagement te verbeteren. Voor zover ik iets meekrijg uit de wappie-hoek, heeft het 'streng handhaven' van minister Grapperhaus als een brandend lont gewerkt. Soms is zwijgen goud waard.

*

Moderna. Dit bedrijf heeft een persbericht uitgebracht naar aanleiding van de ZA-varianten. Momenteel onderzoekt men of de tweede prik met een licht aangepast mRNA-vaccin zou moeten gebeuren. Het gaat hierbij om een 'boost', het vaccin zo aanpassen, dat bij de herhalingsprik het effect nog sterker wordt dan nu het geval is.

AstraZeneca. Alle geruchten ten spijt, het is niet aangetoond, dat dit vaccin bij ouderen slechter werkt. Het enige probleem is de ondervertegenwoordiging van ouderen in de fase-3-testgroep. Slechts een paar procent van de deelnemers was 65 jaar of ouder.
In het VK wordt dit vaccin al gebruikt en tot nu toe komen hier geen meldingen van Covid19 bij mensen, die al gevaccineerd zijn met 2 prikken, vandaan. Wel zijn er meldingen van besmetting na de 1e prik, waarbij vermoed wordt, dat die mensen de basisregels hebben genegeerd.

Israël is verder met inenten en heeft 20 besmettingen op een totaal van 126.000 gevaccineerde mensen genoteerd.

sjohie

Jablan schreef:
27 jan 2021 08:43
Verklaringen helpen om het alledaagse beter te begrijpen, in dit geval ook om het crisismanagement te verbeteren. Voor zover ik iets meekrijg uit de wappie-hoek, heeft het 'streng handhaven' van minister Grapperhaus als een brandend lont gewerkt. Soms is zwijgen goud waard.

*

Moderna. Dit bedrijf heeft een persbericht uitgebracht naar aanleiding van de ZA-varianten. Momenteel onderzoekt men of de tweede prik met een licht aangepast mRNA-vaccin zou moeten gebeuren. Het gaat hierbij om een 'boost', het vaccin zo aanpassen, dat bij de herhalingsprik het effect nog sterker wordt dan nu het geval is.

AstraZeneca. Alle geruchten ten spijt, het is niet aangetoond, dat dit vaccin bij ouderen slechter werkt. Het enige probleem is de ondervertegenwoordiging van ouderen in de fase-3-testgroep. Slechts een paar procent van de deelnemers was 65 jaar of ouder.
In het VK wordt dit vaccin al gebruikt en tot nu toe komen hier geen meldingen van Covid19 bij mensen, die al gevaccineerd zijn met 2 prikken, vandaan. Wel zijn er meldingen van besmetting na de 1e prik, waarbij vermoed wordt, dat die mensen de basisregels hebben genegeerd.

Israël is verder met inenten en heeft 20 besmettingen op een totaal van 126.000 gevaccineerde mensen genoteerd.
Ze leven daar in een permanente staat van oorlog, een klant van mijn vader heeft een week lang elke dag gehuild toen zijn zoon als buschauffeur naar zijn werk ging, tijdens intifadah zoveel, en er regelmatig Palestijnen met lange jassen instapten, en "boem" zeiden.

Om nou dat land op te gaan hemelen, of bijvoorbeeld Rusland omdat ze daar niet liepen te mutsen met van die onhandige phase-3 trials, en meteen die naald er injasten, ben ik niet zo'n fan van.

Ik kan me nog een item op SBS6 herinneren bij een fabrikant van die -70 koekasten. Die had geen order van de Nederlandse overheid, dus de conclusie was dat het vaccineren op z'n gat zou gaan. Eind v/h verhaal, die koelkasten stonden gewoon op tijd op de juiste plek.

Jose2501

Ongelezen bericht door Jose2501 »

@sjohie puur uit nieuwsgierigheid. Zo te lezen ken jij Israël goed. Hoe is bereidheid onder orthodoxe Joden om zich te laten vaccineren? In Antwerpen is die er nauwelijks onder die mensen. Vergelijkbaar met streng gelovigen in de Bible Belt.
Is dat ook een probleem in Israel?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
27 jan 2021 09:25
Om nou dat land op te gaan hemelen...
Israel wordt niet als land opgehemeld, maar wel de Corona aanpak. Het inenten gebeurt inderdaad voortvarender dan hier ....zacht gezegd.

In Israel ben ik benieuwd wat de uiteindelijke vaccinatiegraad gaat worden, en of dat te matchen valt aan bevolkingsgroepen die geen vaccin krijgen, of geen vaccin willen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar het een heeft natuurlijk wel te maken met het ander.
De cultuur in china is ook anders, waardoor je aanpak ook anders kan zijn dan die in ons eigen land. Sommige dingen die elders kunnen zijn hier niet mogelijk en andersom.

sjohie

Jose2501 schreef:
27 jan 2021 09:41
@sjohie puur uit nieuwsgierigheid. Zo te lezen ken jij Israël goed. Hoe is bereidheid onder orthodoxe Joden om zich te laten vaccineren? In Antwerpen is die er nauwelijks onder die mensen. Vergelijkbaar met streng gelovigen in de Bible Belt.
Ik heb d'r wel een mening over, grotendeels gebaseerd op wat ik vroeger via mijn vader, die er aardig wat zaken deed, en er ook regelmatig kwam, hoorde, maar dat is allemaal al even geleden, en de mensen waarmee hij zaken deed, zaten niet echt in de groep die jij noemt.

Dus over die vaccinatiebereidheid, weet ik niet veel meer zinnigs te te zeggen dan een mening geven, welke iedereen op basis van de berichten in de internationale media wel kan vormen.

Ik weet wel dat dit in Israël een behoorlijk existentiële crisis veroorzaakt in de maatschappij, want oproerpolitie of zwaarder afsturen op protesterende Palestijnen is zo natuurlijk als ademhalen, maar die afsturen op die orthodoxe elementen die finaal alle coronaregels aan de laars lappen, is iets wat niet binnen dat al lang bestaande morele kader past.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het wordt allemaal alleen maar leuker met die vaccins. De EU claimt dat men voorrang zou krijgen op levering, AstraZeneca dat er alleen afgesproken is dat dat aantal vaccins geleverd zou worden. Geen enkele zichzelf respecterende producent zou hele lage prijsafspraken maken met een partij, waarna ze ook nog afspreken met voorrang te leveren, lijkt me. Dus ik denk dat AstraZeneca wel de logica aan hun zijde hebben, maarja, zonder in de overeenkomst te kijken, weten we dat ook niet.

angel1978

Geen enkele zichzelf respecterende producent zou vooraf de garantie op afname afdwingen voor een produkt waarvan de werking nog niet eens vaststaat. Aan beide kanten zit iets kroms.

Jose2501

sjohie schreef:
27 jan 2021 11:58
Jose2501 schreef:
27 jan 2021 09:41
Ik heb d'r wel een mening over, grotendeels gebaseerd op wat ik vroeger via mijn vader, die er aardig wat zaken deed, en er ook regelmatig kwam, hoorde, maar dat is allemaal al even geleden, en de mensen waarmee hij zaken deed, zaten niet echt in de groep die jij noemt.

Dus over die vaccinatiebereidheid, weet ik niet veel meer zinnigs te te zeggen dan een mening geven, welke iedereen op basis van de berichten in de internationale media wel kan vormen.

Ik weet wel dat dit in Israël een behoorlijk existentiële crisis veroorzaakt in de maatschappij, want oproerpolitie of zwaarder afsturen op protesterende Palestijnen is zo natuurlijk als ademhalen, maar die afsturen op die orthodoxe elementen die finaal alle coronaregels aan de laars lappen, is iets wat niet binnen dat al lang bestaande morele kader past.
@sjohie Ik meende op te maken uit wat je schreef dat je nog familie had wonen daar. Vandaar mijn vraag. Maar dat laatste wat je schrijft is zeker waar.
Zoals hier de rellen in Urk ook anders worden bekeken en becommentarieerd dan die in den Haag en Rotterdam.
Ik heb nog niemand, ook Rutte en Grappenhaus niet, horen zeggen dat de relschoppers in Urk criminelen zijn.

angel1978

Ik heb ze nog geen onderscheid horen maken, waarmee ze die op Urk ook bedoelen.. Maar ik heb wellicht andere teksten gehoord?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, in Urk zijn het verveelde plaatselijke jongeren, die gewoon boos zijn dat ze na een week hard werk niets meer mogen doen.

In Amsterdam en Eindhoven kwamen ze van alle kanten uit puur om te rellen.

Tenminste, zo zei een expert het ergens op tv, weet alleen niet meer waar ik dat zag.

sjohie

angel1978 schreef:
27 jan 2021 13:41
Ik heb ze nog geen onderscheid horen maken, waarmee ze die op Urk ook bedoelen.. Maar ik heb wellicht andere teksten gehoord?
Mwoa, als je de sociale media kanalen van de PVV en FvD wat bekijkt, en dan vooral de lokale, dus van hun volksvertegenwoordigers uit Urk zelf, dan zit er om het in Trumpiaans te duiden, wel een zekere zweem van "there were very fine people on both sides" om de reacties op de rellen vanuit hun.

Uiteraard slechts totdat ze na goed spitwerk in één van de duizenden filmpjes, een "bontkraagje" wisten te ontdekken, en ze gallopperend op hun bekende stokpaardjes, weer lekker losgingen op hun favoriete groep mensen uit de maatschappij.

En het kostte ook weinig tweets om van "kom in actie tegen de lockdown", naar "zet het leger in!!" te gaan.

angel1978

sjohie schreef:
27 jan 2021 13:55
angel1978 schreef:
27 jan 2021 13:41
Mwoa, als je de sociale media kanalen van de PVV en FvD wat bekijkt, en dan vooral de lokale, dus van hun volksvertegenwoordigers uit Urk zelf, dan zit er om het in Trumpiaans te duiden, wel een zekere zweem van "there were very fine people on both sides" om de reacties op de rellen vanuit hun.

Uiteraard slechts totdat ze na goed spitwerk in één van de duizenden filmpjes, een "bontkraagje" wisten te ontdekken, en ze gallopperend op hun bekende stokpaardjes, weer lekker losgingen op hun favoriete groep mensen uit de maatschappij.

En het kostte ook weinig tweets om van "kom in actie tegen de lockdown", naar "zet het leger in!!" te gaan.
Dan heb ik idd. andere teksten gehoord.

Ik zit ( bewust en hier blijkt maar weer uit, terecht ) niet op sociale media en al helemaal niet op die van de PVV en FvD.
Vind die ook niet representatief overigens.

Jose2501

@angel1978 was in alle kranten te lezen. En kijk nu maar mee bij debat in Tweede Kamer om wat je hebt gemist in te halen

angel1978

ik ga niet dingen nazoeken die ik volgens een ander gemist heb ;)
Geen tijd voor en ook weinig interesse in.

Enige dat ik aan gaf is dat ik het niet zo gehoord/gelezen heb, ondanks dat ik best veel meekrijg. Maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Dat blijkt ook wel :)

sjohie

angel1978 schreef:
27 jan 2021 14:12
ik ga niet dingen nazoeken die ik volgens een ander gemist heb ;)
Geen tijd voor en ook weinig interesse in.

Enige dat ik aan gaf is dat ik het niet zo gehoord/gelezen heb, ondanks dat ik best veel meekrijg. Maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Dat blijkt ook wel :)
Ik kreeg recent in een familieappgroep van een neefje de opmerking, goh ome sjohie u zet wel veel op Facebook, en u bent soms ook wel wat boos. Goede reality check, af en toe wat minder van al die informatie consumeren, lucht erg op.

angel1978

De keuze om 5 jaar geleden alle 'sociale media' weg te doen is de beste die ik ooit gemaakt heb :D

Plaats reactie