Coronavirus - algemeen topic

moederslink

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink » 22 mei 2020 20:19

Bij mijn opname vd week moest je eerst door zo.n triage unit , je kreeg of een groene of een oranje kaart. Er werden enkele vragen gesteld over je gezondheid die ik naar eer en geweten volmondig met nee kon beantwoorden, ik ben niet ziek of snotterig.
Als je wel hoest, proest én koorts hebt en dan nóg nee zegt vind ik dat heel dom en onverantwoord.
In het ZH vroeg ik ook waarom niemand mondkapjes droeg en op de afdeling werd uitgelegd dat er van uitgegaan wordt dat mensen die eenmaal binnen konden komen gewoon niet ziek zijn.
Beetje vreemd is het natuurlijk wel.
Zelfs de laborant die bloed afnam droeg géén handschoenen noch een mondkapje.

Jablan

Ongelezen bericht door Jablan » 22 mei 2020 20:20

Over de massagraven in Brazilië: ik weet niet zeker hoe snel na een overlijden mensen daar worden begraven. Als het binnen 24 uur moet, dan is een massagraf de best mogelijke oplossing.
Het tijdelijk mortuarium in een gekoelde productiehal bij mij in de familie blijft voorlopig open. Zonder deze kunstgreep van de regio Veneto zouden we ook uit Noord-Italië beelden van massagraven en -begrafenissen hebben gezien.
Theotrucker schreef:
22 mei 2020 15:25
Heb je dat filmpje van het strand gezien?
Strand IJmuiden? Ik zag vooral jongeren, die een leuke middag wilden hebben en een BOA zonder natuurlijk overwicht.
BOA is gewoon een ondankbaar beroep. Je krijgt een heel klein beetje opleiding, net genoeg om op je vakgebied te mogen bekeuren, en verder is het 'veel geluk'. Hoe je effectief handhaaft, leer je alleen in de praktijk.
Tot hier de goede BOA's, want er is ook nog de groep, die targets meekrijgt en daardoor onnodig veel bekeurt of de groep, die zo trots is, dat ze mogen bekeuren, dat ze de rest vergeten.
Kees2850 schreef:
22 mei 2020 19:27
Nee is geen verplichting. Maar is toch raar dat vanaf volgende week mondbescherming in het OV wordt geëist en beboet als je die niet draagt? En in een ziekenhuis daar zo nonchalant mee wordt omgegaan? NB op de afdeling oncologie.
In januari was je abnormaal nog heel normaal, niets eens bijzonder.
Het is (nog) geen verplichting en gegeven de tekorten in de ziekenhuizen kun je niets anders verwachten. In de ziekenhuizen heb je een strikte scheiding tussen de Covid-19-area en de reguliere zorg. Dat stelt mij meer gerust.

En ja, in het buitenland gaan dingen anders. In half Oost-Europa moet je voor een poliklinisch onderzoek in het ziekenhuis eerst drie dagen eerder je laten testen op Covid19 en daarna in quarantaine tot je afspraak. Deze aanpak heeft weer het voordeel, dat mensen met alle klachten blijven komen en artsen nooit zonder patiënten zitten.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 mei 2020 20:45

Nou, hier zitten ze overigens ook niet zonder patiënten. Ben in maart 2 keer, in april 2 keer en ook nog in mei 2 keer in het ziekenhuis geweest, onderzoeken en consulten. In het hele stuk ziekenhuis waar ik moest zijn niemand gezien met een mondkapje of handschoenen, terwijl ze toch je lijf moeten aanraken. Volgende week nog een consult en dan die week erop de behandeling die hopelijk mijn problemen moet verhelpen. Ik moest wel een hele uitgebreide vragenlijst insturen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 22 mei 2020 20:55

Hmmm... in de wandelgroepen begint wat beweging te komen, lijkt het wel. Met name het Nederlands Kustpad. Waar er eerst nauwelijks nog gepost werd, nu toch al een aantal mensen die een deel van de route gelopen hebben en daar over schrijven, inclusief foto's.

Je merkt toch wel een andere insteek: het gaat niet meer om wat niet mag, het gaat er nu om wat kan. En dat is gevoelsmatig toch wel heel anders. Het lijkt er op dat mensen nu wat meer durven, zeker na gisteren.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 23 mei 2020 09:39

Nijogeth schreef:
22 mei 2020 19:19
Komkommertijd schreef:
22 mei 2020 15:25
@ Nijogeth,

En op hoeveel meters kwamen deze handhavers van jullie af te staan?
Goh, niet eens op gelet. Dat zal geen anderhalve meter zijn geweest, want ze stonden tussen 2 handdoeken in.
Als deze Boa 180 cm of langer is en U op de handdoeken bleef liggen is het meer als 1½ meters hoogte verschil tussen Uw en hun monden.... dus legaal.
Ik rekende op zoals vele foto's dat ze tussen de anderen gingen staan!

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 23 mei 2020 14:58

Hoewel sommigen op dit forum er anders over denken, is het gebruik van chloroquine of hydroxychloroquine niet zo'n goed idee, volgens een uitgebreid, nieuw onderzoek gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift The Lancet:
The Lancet schreef:A Cox proportional hazard model accounting for many confounding variables, (...), showed a significant increase in the risk of in-hospital mortality with the four treatment regimens compared with the control group (...).

Het onderzoek bestrijkt 100.000 patiënten in 671 ziekenhuizen op 6 continenten.
Patiënten die (hydroxy)chloroquine gebruiken hebben een 45% hogere kans om dood te gaan dan mensen die die middelen niet gebruiken.
Die huisarts uit Meijel kan maar beter stoppen met zijn riskante experiment.

NB: De link hierboven verwijst naar het uitgebreide commentaar in The Lancet, het artikel zelf staat hier (pdf).
Laatst gewijzigd door Erthanax op 23 mei 2020 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 23 mei 2020 15:00

Volgens RTL is er een nieuwe versie van het Horecaprotocol: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -nederland

Mensen die niet tot één huishouden behoren hoeven geen afstand van 1,5 meter te houden als ze met zijn tweeën zijn. Zijn het meer personen, dan moet het weer wel. En uiteraard kunnen degenen die tot één huishouden horen wel bij elkaar zitten.

Geen idee hoe ik me een etentje met een vriendengroep moet voorstellen. Of je allemaal een date hebt of zoiets, en dan per twee anderhalve meter er tussen. Ik denk niet dat dit gaat werken. Of je moet tafels van 1,60 x 1,60 hebben, dan zou het misschien weer wel kunnen, met zijn vieren aan één tafel.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 23 mei 2020 15:01

Ach Erthanax, als Trump eerdaags dood neervalt door hartproblemen weten we waar het door komt. Alhoewel hij over zijn graf heen vermoedelijk zou zeggen dat zijn dood fakenews is.

Jasper45

Ongelezen bericht door Jasper45 » 23 mei 2020 15:34

Erthanax schreef:
23 mei 2020 14:58
Hoewel sommigen op dit forum er anders over denken, is het gebruik van chloroquine of hydroxychloroquine niet zo'n goed idee, volgens een uitgebreid, nieuw onderzoek .....
Heb je toevallig ook een prognose van wat het farmaceutisch-industrieel complex aan Covid-19 denkt te gaan verdienen, resp. hoe is het dit jaar met de desbetreffende aandelen-koersen?
Laatst gewijzigd door Jasper45 op 23 mei 2020 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 23 mei 2020 15:37

Dat houden we nog even geheim, tot we genoeg aandelen hebben kunnen kopen van het farmaceutisch-industrieel complex.

Jasper45

Ongelezen bericht door Jasper45 » 23 mei 2020 15:44

Lady1234 schreef:
23 mei 2020 15:37
Dat houden we nog even geheim, tot we genoeg aandelen hebben kunnen kopen van het farmaceutisch-industrieel complex.
Je bent een paar maanden te laat??

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 23 mei 2020 15:46

Jasper45 schreef:
23 mei 2020 15:34
Erthanax schreef:
Hoewel sommigen op dit forum er anders over denken, is het gebruik van chloroquine of hydroxychloroquine niet zo'n goed idee, volgens een uitgebreid, nieuw onderzoek .....
Heb je toevallig ook een prognose van wat het farmaceutisch-industrieel complex aan Covid-19 denkt te gaan verdienen, resp. hoe is het met de desbetreffende aandelen-koersen?
Waarom u dat aan mij vraagt ontgaat mij. Mijn prognoses van beurskoersen deel ik hier niet, anders dan het advies van Elsschot te investeren in kaas, want "kaas marcheert altijd."

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 23 mei 2020 15:58

Erthanax schreef:
Die huisarts deed niet veel anders dan wat op dat moment op uitgebreide schaal in de Nederlandse ziekenhuizen met toestemming van zorgautoriteiten, gebeurde.

Kees2850

Ongelezen bericht door Kees2850 » 23 mei 2020 16:03

Erthanax schreef:
Hoewel sommigen op dit forum er anders over denken, is het gebruik van chloroquine of hydroxychloroquine niet zo'n goed idee, volgens een uitgebreid, nieuw onderzoek gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift The Lancet:
The Lancet schreef:A Cox proportional hazard model accounting for many confounding variables, (...), showed a significant increase in the risk of in-hospital mortality with the four treatment regimens compared with the control group (...).

Het onderzoek bestrijkt 100.000 patiënten in 671 ziekenhuizen op 6 continenten.
Patiënten die (hydroxy)chloroquine gebruiken hebben een 45% hogere kans om dood te gaan dan mensen die die middelen niet gebruiken.

NB: De link hierboven verwijst naar het uitgebreide commentaar in The Lancet, het artikel zelf staat hier (pdf).
Het ligt niet zo eenduidig als jij doet voorkomen @erthanax. Er zijn inmiddels ook tientallen gerandomiseerde internationale studies geopend die moeten aantonen of hydroxychloroquine preventief kan worden gebruikt. Hier een Engelse studie maar er lopen er tientallen over de hele wereld. https://www.clinicaltrialsregister.eu/c ... 1441-39/GB

Uit het studieabstract van The Lancet een citaat vertaald: ..........Het is verleidelijk om het verhoogde risico op sterfgevallen in het ziekenhuis toe te schrijven aan de hogere waargenomen incidentie van door geneesmiddelen veroorzaakte ventriculaire aritmieën, aangezien bekend is dat deze geneesmiddelen de QTc verlengen en torsade de pointes veroorzaken. De relatie tussen overlijden en ventriculaire tachycardie werd echter niet bestudeerd en doodsoorzaken (dwz aritmisch versus niet-aritmisch) werden niet beoordeeld. Hoewel mogelijk niet alle ventriculaire aritmieën werden gedetecteerd, was het aantal sterfgevallen in de behandelingsgroepen veel groter dan het aantal patiënten met ventriculaire aritmieën. Het risico op overlijden geassocieerd met alleen 4-aminoquinolines of gecombineerd met een macrolide was vergelijkbaar, terwijl verwacht zou worden dat de combinatie van twee QTc-verlengende geneesmiddelen hun pro-aritmische potentieel zou verhogen. .........enz.

Bovendien gebruikte huisarts Rob Elens er zink bij dat een essentieel aanvullend mineraal zou kunnen zijn naast hydroxychloroquine. Bron: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zink.aspx

Jablan

Ongelezen bericht door Jablan » 23 mei 2020 16:05

Erthanax schreef:
Hoewel sommigen op dit forum er anders over denken, is het gebruik van chloroquine of hydroxychloroquine niet zo'n goed idee, ...
En het voordeel van The Lancet als bron: alles is driedubbel gecheckt. Hier werd gereageerd met een Trump-imitatie: 'Maar bij Covid-18 werkte het nog geweldig. Daar had ik hele positieve uitslagen.'

Minstens net zo interessant: per 6 juni worden in de deelstaat Thüringen alle beperkingen opgeheven en vervangen door lokaal maatwerk. Volgens ARD is het afstand houden hiermee van de baan.
Het landelijke beleid om direct te reageren bij nieuwe uitbraken blijft en aanstaande dinsdag volgt overleg over hoe verder na 6 juni.

Ik vind het geen slechte keuze.

In Niedersachsen zijn de restaurants weer open - in Leer nu 50 mensen in quarantaine na een infectie. Niet slecht, gegeven de omvang van de horeca in deze deelstaat. Kerkdiensten zijn risicovoller: in Frankfurt am Main een uitbraak onder Baptisten. Opnieuw: het valt nog mee, want dit is de 1e groepsbesmetting, terwijl de kerken in het hele land open zijn en voller dan in het precovidium.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 23 mei 2020 16:20

Jablan schreef:
23 mei 2020 16:05
Erthanax schreef:
Hoewel sommigen op dit forum er anders over denken, is het gebruik van chloroquine of hydroxychloroquine niet zo'n goed idee, ...
[...][Hier werd gereageerd met een Trump-imitatie: 'Maar bij Covid-18 werkte het nog geweldig. [...]
Van de handvol reacties hier nadat Erthanax dat artikel deelde, is er niet één die op die wijze getypeerd kan worden. Zelfs die van Kees2850 niet. Hoe kom je tot die interpretatie?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 23 mei 2020 16:23

Ik denk dat Jablan bedoelt dat er bij hem thuis zo werd gereageerd, niet op het forum.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 23 mei 2020 16:27

Nu je het zegt, lijkt mij dat bij nader inzien een plausibele uitleg. Mede gezien het feit dat Jablan vaak wat persoonlijke details deelt, waardoor 'hier' ook een andere betekenis krijgt. Ik begreep het anders. (Het woord is aan Jablan).

Jasper45

Ongelezen bericht door Jasper45 » 23 mei 2020 16:31

Erthanax schreef:
...
Hem zeker niet bij Op1 gezien?: tevoren was er van 25 besmetten in zijn praktijk de helft overleden, van de met HCQ behandelde tien: nul en de volgende, die geen HCQ mocht krijgen overleed ook weer.
Overigens bleek in dezelfde uitzending ook Ab Osterhaus, bij wiens rol in 2009 ook al vraagtekens werden gezet was hiervan niet onder de indruk.
Trouwens; heb daar Jaap ook niet over gehoord.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 23 mei 2020 16:40

Kees2850 schreef:
23 mei 2020 16:03
Het ligt niet zo eenduidig als jij doet voorkomen @erthanax.
En wat staat er aan het eind van de samenvatting van dat artikel? Dit:
Interpretation
We were unable to confirm a benefit of hydroxychloroquine or chloroquine, when used alone or with
a macrolide, on in-hospital outcomes for COVID-19. Each of these drug regimens was associated with decreased in-hospital survival and an increased frequency of ventricular arrhythmias when used for treatment of COVID-19.
Ofwel, snel vertaald: We konden geen voordelen vaststellen van hydroxychloroquine of chloroquine, alleen of in combinatie met macrolide, op resultaten in het zoekenhuis bij covid-19. Elk van deze regimes hing samen met verminderde overleving en een hogere kans op hartritmestoornissen, wanneer gebruikt voor de behandeling van covid-19.

Mij is dat eenduidig genoeg.

Plaats reactie