LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - op zoek naar genezing

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door witte angora »

In het Corona - algemeen topic duikt regelmatig de discussie op over het gebruik van vitamine C als genezing. Maar er gebeurt natuurlijk veel meer om genezing te zoeken. Met het openen van een apart topic kunnen we deze informatie wat meer bundelen, zodat het overzichtelijker wordt.
Laatst gewijzigd door witte angora op 27 mar 2020 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door Moneyman »

De twee meest genoemde "geneesmiddelen" zijn inderdaad de intraveneuze vitamine C-spoeling en het gebruik van chloroquine. Met beiden worden wel proeven gedaan, zowel in Nederland als wereldwijd, maar voor zover ik weet is het nog te vroeg om een bewezen werking aan te tonen.

Neemt niet weg dat ik, als ik ernstig ziek in het ziekenhuis zou liggen, deze opties serieus zou onderzoeken en mogelijk proberen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door witte angora »

Zoiets als: baat het niet, dan schaadt het niet, Moneyman? Ik zou het in ieder geval overwegen, in die zin, dat ik naar meer info op zoek ga hoe vitamine C werkt. En daar mijn eigen conclusies aan verbinden.

Net zoiets als brood van speltmeel: daar zijn ook nogal wat voor- en tegenstanders van. Ik weet voor mezelf dat het helpt om de ingewanden wat rustiger te krijgen, en dat is precies iets wat aan spelt wordt toegeschreven. Net zoiets als dat ik keelpijn heb en dan even gorgel met iets met flink alcohol: het werkt. Het geneest niet, maar ik merk dat de keelpijn minder wordt. En dan voel ik me toch wel weer wat beter.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Laten we ook de Biostabil niet vergeten. Deze versterkt het effect van de vitamine C. Dat is orthomoleculair bewezen.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
27 mar 2020 09:03
Zoiets als: baat het niet, dan schaadt het niet, Moneyman?
….chloroquine is ook gebruikt bij zelfdoding. :D

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
27 mar 2020 09:03
Zoiets als: baat het niet, dan schaadt het niet, Moneyman? Ik zou het in ieder geval overwegen, in die zin, dat ik naar meer info op zoek ga hoe vitamine C werkt. En daar mijn eigen conclusies aan verbinden.
Dat, inderdaad. Zaken hoeven soms niet per se als geneesmiddel te werken, terwijl er toch een positief effect kan zijn. Vitamine C geneest niet, maar bevordert mogelijk wel de opname van de andere geneesmiddelen, zo las ik ergens. Dan is dat toch mogelijke winst en het onderzoeken waard. Chloroquine wordt gewoon al gebruikt. Dat zal ook niet voor niets zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar als je zo op de IC terecht komt vraagt niemand of je die slok jenever of dat paracetamolletje met vitamine C moet hebben. Dan word je in een kunstmatige coma gehouden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het gevaar van dit item is groot dat hier gespeculeerd wordt over geneeskrachtige methodes waar (nog) geen enkel bewijs voor is.
Dat geldt ook voor het gebruik van vitamine C of de Biostabil ;)

Mijn advies is: check de site van het RIVM https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... besmetting?

ZeerPrivé
Berichten: 5312
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Theotrucker schreef:
27 mar 2020 09:14
Maar als je zo op de IC terecht komt vraagt niemand of je die slok jenever of dat paracetamolletje met vitamine C moet hebben. Dan word je in een kunstmatige coma gehouden.

Je moet ook niet naar een pilletje met vitamine C vragen, dat helpt inderdaad niets. En of je aan de kunstmatige beademing gaat, hangt van je eigen keuzes af.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik geef een like omdat ik de humor in zie van die 'belachelijke totaal niet ter zake doende opmerking'. Af en toe een gebbetje tussendoor mag best wel.

Eerlijk gezegd vind ik jouw vraag ook wel erg off-topic. Je weet zelf hoe er over jouw ideeën gedacht wordt, niet waar? Velen nemen het überhaupt niet serieus. Aan jou de eer anderen, met name de sceptici, te overtuigen. Dat kan dus in dit topic.

ZeerPrivé
Berichten: 5312
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als het zover zou komen, zal ik zeker een poging laten wagen met een vitamine C infuus (chloroquine is voor mij niet mogelijk, anders zou ik dat ook proberen).

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
27 mar 2020 09:09
witte angora schreef:
27 mar 2020 09:03
Zoiets als: baat het niet, dan schaadt het niet, Moneyman?
….chloroquine is ook gebruikt bij zelfdoding. :D
't Is net alcohol: mat mate prima, maar teveel van het goede...

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:
27 mar 2020 09:14
Maar als je zo op de IC terecht komt vraagt niemand of je die slok jenever of dat paracetamolletje met vitamine C moet hebben. Dan word je in een kunstmatige coma gehouden.
Gelukkig zit er heel veel tussen de IC en mij leven nu.,..

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas Jan schreef:
27 mar 2020 09:18
Het gevaar van dit item is groot dat hier gespeculeerd wordt over geneeskrachtige methodes waar (nog) geen enkel bewijs voor is.
Dat geldt ook voor het gebruik van vitamine C of de Biostabil ;)
Dat klopt, Klaas Jan. Dat gebeurde al in het algemene topic. Juist doordat alles daar door elkaar liep, werd het onoverzichtelijk.

Door een apart topic te openen waarin zowel wetenschappelijke vorderingen als speculatieve uitspraken gebundeld worden, kan de discussie in beide topics zuiverder en overzichtelijker worden gehouden. Daardoor kan, hopelijk, iedereen nu makkelijker voor zichzelf bepalen welke waarde er toegekend moet worden aan uitspraken die hier worden gedaan.

ZeerPrivé
Berichten: 5312
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zie werkelijk niet in waarom @kees2850 sceptici hier zou moeten proberen te overtuigen. Is in het andere topic al genoeg gebleken hoe veel mensen er hier over denken. Als mensen er niet in geloven, prima lekker links laten liggen dan die mogelijkheden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
27 mar 2020 09:03
Zoiets als: baat het niet, dan schaadt het niet, Moneyman? Ik zou het in ieder geval overwegen, in die zin, dat ik naar meer info op zoek ga hoe vitamine C werkt. En daar mijn eigen conclusies aan verbinden.

Net zoiets als brood van speltmeel: daar zijn ook nogal wat voor- en tegenstanders van. Ik weet voor mezelf dat het helpt om de ingewanden wat rustiger te krijgen, en dat is precies iets wat aan spelt wordt toegeschreven. Net zoiets als dat ik keelpijn heb en dan even gorgel met iets met flink alcohol: het werkt. Het geneest niet, maar ik merk dat de keelpijn minder wordt. En dan voel ik me toch wel weer wat beter.
Dat is inderdaad de afweging op sommige IC's, waar de zwaarste corona patiënten op de rand van de dood balanceren. In die specifieke gevallen, zijn naar mening van de aanwezige medische experts, de bekende, en serieuze, bijwerkingen/risico's van bijvoorbeeld chloroquine, ondergeschikt aan het redden van het leven, waar het mogelijk inderdaad aan bij kan dragen. Dat is wat anders dan bijvoorbeeld chloroquine voor gaan schrijven aan mensen met milde klachten, waar het mogelijk meer kwaad dan goed kan doen. Daarom worden er nu onder hoge druk nadere tests en experimenten gedaan, om de weg vrij te maken voor mogelijk breder inzetten. Tot die tijd is het dus geen bewezen medicijn, en zou ik er niet zomaar mee aan de gang gaan. Gevolgen hiervan zijn al bekend in bijvoorbeeld de VS, waar generaloberst Trumpf dat dus riep, en er prompt mensen stierven aan een overdosis van dat spul, het nergens meer te krijgen is om te kunnen gebruiken op IC's, en de drugsdealers er een lucratief nieuw product bij hebben.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Even uit het algemene topic gekopieerd:
Kees2850 schreef:
27 mar 2020 09:47
Moneyman schreef:
27 mar 2020 08:57
Kees2850 schreef:
27 mar 2020 08:47
Want voor het helpen van corona patienten met hoge dosis vitamine C is bewijs dat het genezend kan werken.
Volgens mij was daar nu juist geen bewijs van.
Geen bewijs in de zin van dubbelblind gerandomiseerde placebo gecontroleerd. Daar heb je gelijk in. Maar wel dat veel Chinese patiënten in Wujang daarmee sneller van de IC afkwamen en NIEMAND van de patiënten die extra vitamine C hadden gekregen is overleden aan de gevolgen van het coronavirus.
En dat is al heel wat lijkt mij.

En al in september worden de resultaten van een dubbelblinde gerandomiseerde studie verwacht. Dus relatief snel.

Lowieze
Berichten: 6541
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zou graag willen weten hoe mensen dit voor elkaar zouden willen krijgen. Stel, je hebt zulke ernstige klachten van het virus, dat je in het ziekenhuis terecht komt.
Dan vraag je aan de arts: ik wil graag dat u mij een infuus geeft met een hele hoge dosis vitamine C.
En die arts denkt: dat is een goed idee, dat doen we. We hebben toch niet veel te doen en de kosten daarvan kunnen we wel dragen.
Zoiets?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier is wat informatie van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) over Chloroquine. Het wordt sterk afgeraden om het preventief te gebruiken, en waarom het afgeraden wordt. Ook worden de risico's van chloroquine bij overdosering besproken.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... preventief

ZeerPrivé
Berichten: 5312
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - op zoek naar genezing

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@lowieze: zo'n vitamine c infuus is toch heel wat tienduizenden euro's goedkoper dan wekenlange kunstmatige beademing.

Gesloten