LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen geld terug na annulering huren boot

D.Wullems
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2020 07:50

Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door D.Wullems »

Goedemorgen,


In februari heb ik online via Kruidvat drie tickets vouchers gekocht ter waarde van €268,- voor het meevaren met Skyshark. Dit is een soort jetski die ook onder water kan en kan varen als een dolfijn. Vervolgens heb ik een reservering gemaakt bij Skyshark voor 06-06-2020. Nu krijg ik twee weken geleden te horen dat Skyshark deze reservering annuleert, en ik op een andere locatie op een andere dag waar nog plek is, opnieuw moet reserveren.

Helaas heb ik op die dag als verassing voor vrienden nog meer activiteiten gepland waardoor ik gebonden ben aan 06-06-2020. Op vriendelijk verzoek heb ik mijn geld terug gevraagd zodat ik een andere activiteit kan plannen. Skyshark werkt hier niet aan mee en verwijzen naar hun voorwaarden waarin staat dat ik geen geld terug krijg indien zei annuleren.

Ik heb ze meermaals gevraagd dit op een prettige manier op te lossen maar hier wordt geen gehoor aan gegeven, ik heb ze nu schriftelijk kenbaar gemaakt dat ik officieel niet akkoord ga met hun vouchers voor een andere dag.

Wat kan ik nu het beste doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door berndv »

Ze ontbinden de overeenkomst. U bent de overeenkomst aangegaan middels een voucher, die u gekocht heeft bij Kruidvat. Die voucher krijgt u nu in feite terug, u kunt opnieuw boeken op een ander tijdstip. U heeft niet met geld betaald bij skyshark, dat zij u geen geld teruggeven bij annuleren vind ik niet meer dan logisch.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door tttlocke »

Tsja, die voorwaarden gooien waarschijnlijk hoge ogen in de categorie '(vermoedelijk) onredelijk bezwarend'.
4. Geen restitutie
4.1 Er is geen restitutie mogelijk als de piloten besluiten om door slecht weer niet te kunnen varen.
4.2 Er is geen restitutie mogelijk als de boot defect is.
4.3 Er is geen restitutie mogelijk als zich onvoorziene obstakels in het water bevinden.
4.4 Er is geen restitutie mogelijk als de locaties (tijdelijk) niet toegankelijk zijn voor de Skyshark.
4.5 Er is geen restitutie mogelijk bij onvoldoende deelname. Het minimaal aantal deelnermes verschilt per locatie en wordt altijd door de piloot bepaald.
4.6 Er is geen restitutie mogelijk wanneer de passagier te laat of niet op de afgesproken locatie verschijnt.
4.7 Er is geen restitutie mogelijk bij alle andere onvoorziene zaken welke als overmacht kunnen worden beschouwd.
Maar daar gaat het hier niet om. Men hoeft zich ook niet op die voorwaarden te beroepen: u heeft immers recht op 'voucher terug' (niet op 'geld terug') en zo te zien krijgt u dat ook.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door berndv »

breien schreef:
04 jun 2020 11:27
Bij het aangaan van de overeenkomst is TS akkoord gegaan met de algemene voorwaarden. Daarin staat dat TS geen geld terug krijgt als ze annuleren.
ts heeft ook niet met geld betaald maar met een voucher

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door alfatrion »

D.Wullems schreef:
04 jun 2020 08:08
Wat kan ik nu het beste doen?
Kruidvat aanschrijven. Er zit een belangrijke samenhang tussen beiden overeenkomsten zodat deze het zelfde lot delen. De ontbinding van de ene overeenkomst maakt dat de andere ook ontbonden is/kan worden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door tttlocke »

Beide overeenkomsten?
Er lijken inderdaad nog meer overeenkomsten te zijn, maar of dat tot 2 beperkt blijft, staat niet vast.
Welke overeenkomsten het precies betreft staat ook niet vast.

Welk lot delen al die overeenkomsten dan?

De samenhang lijkt vooralsnog overigens niet verder te gaan dan het feit dat alle overeenkomsten gesloten zijn in het kader van een dag met activiteiten, een uitje, voor vrienden.

De enige overeenkomst waarvan de ondernemer heeft aangegeven die niet na te komen op de geplande datum, is die van de Skyshark-boot. Als dat al met zich meebrengt dat 'de andere' overeenkomsten ontbonden zijn of kunnen worden, dan moet je daarvoor volgens mij niet bij het Kruidvat zijn, maar bij de partijen die bij die andere overeenkomsten betrokken zijn.

Kruidvat is overigens niet meer dan een verkoper van een voucher voor Skyshark (een beetje zoals AH wel eens vouchers voor treinreizen verkoopt). De vraag is sowieso of Kruidvat dan wel de partij is waarbij je aan moet kloppen.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door JozJan »

Ik denk dat Alfa bedoelt dat de overeenkomst tot kopen van voucher bij Kruidvat en overeenkomst tot reserveren van een tochtje met de voucher aan elkaar gebonden zijn. Hij krijgt nu voucher terug, zou met Kruidvat moeten kijken of hij de voucher daar terug kan geven en zijn geld terug kan krijgen.

De andere activiteiten staan hier buiten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar staat bij de aankoop van de voucher die reserveringsdatum al vast? Dan is het inderdaad aan elkaar verbonden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door tttlocke »

Aha, op die manier.
Ik denk niet dat die reserveringsdatum al vast staat bij aankoop van het voucher.
https://skyshark.nl/tickets/kruidvat/

Wellicht kan het aan het Kruitvat voorgelegd worden onder het mom van 'nee heb je, ja kun je krijgen', maar het zou mij niet verbazen als het Kruidvat daar niet op ingaat/op in kan gaan.

Voor wat betreft verdere juridische stappen heb ik er een hard hoofd in. Te veel obstakels, te veel risico (en mogelijk geen poot om op te staan).

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door mahadma »

U heeft een voucher gekocht bij kruidvat. met het voucher een boottocht gereserveerd bij Skyshark. U heeft dus niet gekocht bij Skyshark die u terecht het voucher terug geeft, 100% dus.

Wat kan ik nu het beste doen?
Een nieuwe datum prikken en een nieuwe verrassing hebben voor uw vrienden.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door k2p »

@D.Willums : begrijp ik u goed, dat er maar één alternatieve datum beschikbaar is? En dat deze ene datum u niet uitkomt? Of zijn er nog meer alternatieve data om uit te kiezen?

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik begrijp het precies andersom: TS heeft de vouchers gekocht voor deze ene specifieke datum. Daardoor is iedere andere datum voor TS geen optie.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door k2p »

Waarom staat dit in het coronavirus forum eigenlijk?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door mahadma »

Moneyman schreef:
04 jun 2020 15:26
Ik begrijp het precies andersom: TS heeft de vouchers gekocht voor deze ene specifieke datum. Daardoor is iedere andere datum voor TS geen optie.
Het is niet de enige datum dat ze varen, er was keuze, ergo voor die specifieke datum zie ik niet directe aanwijzing. Bovendien zijn er nu andere data beschikbaar.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door Moneyman »

mahadma schreef:
04 jun 2020 15:30
Moneyman schreef:
04 jun 2020 15:26
Ik begrijp het precies andersom: TS heeft de vouchers gekocht voor deze ene specifieke datum. Daardoor is iedere andere datum voor TS geen optie.
Het is niet de enige datum dat ze varen, er was keuze, ergo voor die specifieke datum zie ik niet directe aanwijzing. Bovendien zijn er nu andere data beschikbaar.
Lees de OP nog eens. Dan wordt je wel duidelijk waarin het juist wel om deze specifieke datum gaat.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door mahadma »

Als het voor de vraagsteller geen optie is om andere data te kiezen, dan krijgt hij geen geld terug van de bootverhuurder, maar een voucher terug. En dat voucher kan hij verkopen aan een derde. De bootverhuurder geeft terug waarmee betaald is. Het kruidvat kan er ook niets mee als het datum gebonden is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
04 jun 2020 12:24
D.Wullems schreef:
04 jun 2020 08:08
Wat kan ik nu het beste doen?
Kruidvat aanschrijven. Er zit een belangrijke samenhang tussen beiden overeenkomsten zodat deze het zelfde lot delen. De ontbinding van de ene overeenkomst maakt dat de andere ook ontbonden is/kan worden.
Voucher die ingewisseld kan worden voor verschillende data's, maar wat TS wilt is voor 1 specifiek datum en op die datum varen ze niet. Welke samenhang is er dan? Kruitvat levert nog steeds wat is verkocht een voucher die inwisselbaar is op verschillende data's.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door 16again »

Als TS zijnde, zou ik stellen dat de wet koop op afstand van toepassing is, en dat binnen de termijn van 14 dagen de datum is vastgelegd en bevestigd. (ervan uitgaande dat dit ook waar is)
Van het herroepingsrecht is geen gebruik gemaakt, omdat je na 14 dagen redelijkerwijs kon verwachten dat de voucher recht gaf tot toegang op de besproken datum.

Nu dit door de aanbieder niet kan, kun je stellen dat product niet conform is aan de verwachting, die je er bij het verlopen van de herroepingstermijn van had. Wat een reden is tot ontbinden van de koop.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door tttlocke »

Creatief. Maar niet bruikbaar en eerder onzinnig lijkt mij.
Er is een voucher gekocht, daarop is vast dat herroepingsrecht van toepassing, maar daar is simpelweg geen gebruik van gemaakt (geen reden voor). Wanneer dat voucher verzilverd wordt en voor welke datum er te zijner tijd een tochtje geboekt wordt, is voor het herroepingsrecht niet van belang.
Het voucher geeft recht op een ritje met dat bootje. Niet op een ritje met dat bootje op een vaste datum. Dat voucher verandert in de tijd ook niet van aard. Dus ook niet in de periode waarin dat herroepingsrecht nog van toepassing is.
Je redenering zijgt bovendien als een kaartenhuis ineen als niet binnen 14 dagen na aanschaf de datum gekozen is.

Nu dit door de aanbieder niet kan, kun je stellen dat product niet conform is aan de verwachting, die je er bij het verlopen van de herroepingstermijn van had. Wat een reden is tot ontbinden van de koop.
:shock:

De 'wet koop op afstand' bestaat overigens al lang niet meer.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen geld terug na annulering huren boot

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
05 jun 2020 01:07
Het voucher geeft recht op een ritje met dat bootje. Niet op een ritje met dat bootje op een vaste datum. Dat voucher verandert in de tijd ook niet van aard. Dus ook niet in de periode waarin dat herroepingsrecht nog van toepassing is.
Als je de rit bespreekt binnen die 14 dagen, is de voucher omgezet in toegang voor dag X. Althans, in het verwachtingspatroon van de consument. En bij een beroep op non-conformiteit gaat het om dat verwachtiingspatroon.
Als binnen die 14 dagen al was aangegeven dat dagX niet kon , had TS nog de mogelijkheid het herroepingsrecht te gebruiken.
tttlocke schreef:
05 jun 2020 01:07
Je redenering zijgt bovendien als een kaartenhuis ineen als niet binnen 14 dagen na aanschaf de datum gekozen is.
Die opmerking lijkt me overbodig, want dat geef ik zelf al aan! "(ervan uitgaande dat dit ook waar is)"
tttlocke schreef:
05 jun 2020 01:07
De 'wet koop op afstand' bestaat overigens al lang niet meer.
Hoe benoem je 6:230m tot en met 6:230s dan wel?

Gesloten